CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie
(încercări pentru volumul al treilea) – 9 iunie 2025
Cantemir
– alături de înțelpții lumii.
Prima idee de unire a
celor două
„împărății” înregistrată în operă scrisă
*
„Și așe ritorisind Papagaia, cuvântul la obște într-acesta chip
împrăștiară:
„Vestit și tuturor știut cuvânt ieste, o, priietinilor, (că
învoința sufletelor și unirea inimilor lucrurile din mici, mari le crește. Iară
neînvoința și neunirea lor, din cât de mari, mici și cât de curând le
răzsipește) (că precum o sănătate în multe mădulare a trupului, așe o omenie și
o unire în multe năroade ieste, carile un stătătoriu și stăruitoriu a politiii
stat fac). Împotrivă aceasta a să
înțelege poate, adecă (că precum o boală și o fierbinteală cât de puțin în trup
sau o durere cât de mică într-un mădulariu tot trupul spre neaședzare și
pătimire aduce, așe neunire în politie și neînvoința în cetate, ciuma și
lângoarea cea mai rea și troahna cea mai lipicioasă ieste). Căruia lucru,
cea mai de pre urmă a tot statul răzsipă și a tot sfatul cea de năpraznă
prăpădenie ieste ... că precum adunarea a atâtea cinstite chipuri la un loc
s-au adunat, așe sufletele și inimile a să întroloca și a să împreuna, dreapta
socoteală și pravila adeverinții la un sfat, la un stat, la o învoință, la o
priință, la o iuboste și la o dragoste a le încleșta și a le înnoda va,
poftește și să nevoiește (căci tot
adevărul lucrul chiar și hiriș poftește, și toată începătura cu cale spre
lucrul și sfârșitul lucrului bun călătorește). De care lucru, între
muritori de ieste vreo simțire peste simțire și vreun lucru firesc peste fire,
și eu mai proroc a mă face și cele în urmă viitoare mai înainte a le povesti și
până a nu fi, a le vesti mai voi îndrăzni (că ce ieste adulmăcarea minții sau carea
ieste icoana înțelepciunii, fără numai celea ce ochiul trupului cu ochiul
sufletului să li vadză și în cele cu prepus viitoare fără prepus în bine și în
rău următoare iscusit și frumos să le aleagă). A proroci dară voi îndrăzni, dzic (de vreme ce din răsărite dzua și de pre începute fapta
să cunoaște), în care chip și numirea adunării aceștiia în curândă vreme
supt unirea a toată inima și învoința a tot sufletul a videa și după nume
lucrul și sfârșitul a ieși și a să plini fără prepus nedejduiesc, de vreme ce
inimile curate a marilor împărați spre cea adevărată linește și curată dragoste
stăruiesc și spre folosul a toată obștea tare și nepărăsit să nevoesc ... (că mai cu nevoie ieste o sută de copoi
iepurile din pâlcul spinilor a scoate decât a trii înțelepți sfatul cel mai de
folos a afla). Și așe, bune semne de bună nedejde să arată ca nici lucrul
început fără socoteală, nici prorociia mea la sminteală să iasă. Ce cu bună
samă dzilele de fier în veacul de aur vor să să priminească și toată calea
grundzăroasă și ciulinoasă în netedă și bătută să să istovască. În carea
(pentru cele tâmplătoare vorovăsc), de s-ar și cumva într-un chip prea repede
și preste înțelepțeasca socoteală tâmpla ca vreo pietruță de scandală de la
cineva într-însă să să arunce, însă darea într-o parte-i și urnirea-i și așeși
de tot râdicarea-i, precum prea pre lesne ar fi, a-și propune cine va putea?
(Că mai pre lesne ieste cuiva în câteva
ceasuri suflarea și răzsuflarea a-și popri decât sufletul înțelept, cunoscând
adevărul și de dânsul a nu să lipi) și așe, piciorul cât de dropicos și
pasul cât de tremuros în ceva a să zăticni și a să poticni nu va avea. Pentru
care lucru, dintr-îmbe părțile cu toții și cu totul să ne apucăm trebuie, ca
celora ce din multe strune o cântare, sau din multe organe o harmonie într-o
simfonie fac asămănându-ne, ce mai de folos, ce mai de laudă și ce mai cu
cuviință ar fi să începem, să facem și să isprăvim, ca într-acesta chip toată
răceala, carea înghețare aduce, și toată fierbinteala, carea dogoreală și
pârjol în tot trupul politiii noastre pricinește, în stâmpărarea și
temperamentul cel de sănătate și de viață izvorâtoriu ieste aședzind,
priietinilor megieși nesăvârșită de laudă materiie să dăm. Iară nepriietinilor
pre budze în veci de nedespecetluit pecete să pecetluim (că din fire cele supt lună așe s-au orânduit, ca unele după altele să
urmedze, și când unele mor, altele să învie și simbathiia și antipathiia
dintr-însele să nu lipsască). Printre înţelepţi
Deci dară, cinstiți
ascultători, cine mai cu de-adins cea următoare fericire mai denainte într-un
chip a simți ar pofti și cine cel nespus a toată obștea folos cu ochiul
sufletului a-l privi ar ispiti, pre unul ca acela poftescu-l ca
șepelevii<i>mele limbi puțintică îngăduitoare voie și ascultătoare ureche
să plece, pre carile în scurt (de vreme ce a ceasului strâmtoare laconește a
ritorisi mă învață) a-l umbri și în strâmt hotar a-l perigrapsi mă voi nevoi.” – Istoria
ieroglifică, Dimitrie Cantemir ( 26 octombrie
1674 - 21 august 1723)
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Citate
(din literatură, filosofie și istorie) care
analizează noțiuni compatibile cu fragmentul, despre: unire, cuvânt de împăcare,
1) „Nu în unirea trupurilor stă
necurăţia, ci în cugetele şi în intenţia oamenilor.- Sf.Ioan Gură de Aur
2) „Unirea
Principatelor a fost visul de aur al junetelor mele, ocupatia cea mai serioasa
a anilor mei de victorie si va fi ultimul suspin al meu cu care ma voi desparti
de voi.” – Ion Heliade-Rădulescu
3) „Unirea si unimea nationala sunt bunuri mari,
importante si insufletitoare, care nu cer mai mult decat vointa tare de a fi si
a ramane un singur popor. ” - George Bariț
4) „Unirea e singura stare politică ce putea să asigure
viitorul nostru şi să ne permită a da ţării organizarea ce o aştepta de atât de
mult timp.” – Alexandru Ioan Cuza
5) „Practica păcii si reconcilierii este una dintre cele
mai vitale si artistice actiuni umane care există.” -Thich Nhat Hanh.
6) „E bine să-ți pleci capul în pământ
când ai greșit, dar să nu-l lași acolo.” – Chateaubriand
<<<<<<<<<<<<<<< :::::::::::::::::::::::::::
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Pe
baza fragmentului propus din Istoria ieroglifică și a citatelor alese,
se
poate construi un eseu
amplu cu dimensiuni eseistice, morale și culturale, în care Dimitrie
Cantemir să fie
valorificat ca un spirit de sinteză, observator al lumii și al firii umane,
într-o postură comparabilă
cu marii gânditori ai lumii.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Cantemir – alături de înțelepții lumii.
Prima idee de unire a celor două „împărății” înregistrată în operă scrisă
Notă:
Cei cinci mari boieri moldoveni își exprimă asentimentul față de politica
brâncovenească referitoare la Moldova. Pentru liniștea lor, e nevoie să
convingă și restul boierilor participanți la adunare. În paralel, Corbul
(Brâncoveanu) face apel la Ioan Comnen (Papagaia), medic iscusit la curtea
domnului muntean și retor neîntrecut. Îndemnul acestuia către adunare este
limpede: unirea Moldovei cu Țara Românească să devină faptă. Cuvântarea este
îndopată cu floricele ritoricești, dar are o țintă precisă, chiar dacă sunetul
îi este catifelat.
Cantemir este de acord cu ideea; se știe că își dorea să fie
capul acestei înfăptuiri. Tocmai de aceea prezintă cuvântarea papagalului
acoperită cu o ușoară undă de ironie.
Mihai Viteazul a realizat prima unire politică a celor trei
țări românești la 27 mai 1600. Însă ideea unirii, așa cum e vehiculată în Adunarea
celor două împărății, este pentru prima dată înregistrată într-o operă
scrisă.
Deși Istoria ieroglifică nu este o lucrare explicit
politică, în sensul promovării unui ideal unionist, putem identifica în subtext
anumite idei ce prefigurează, măcar simbolic, conceptul de unitate între
Moldova și Țara Românească.
Aluzia la adunarea comună a boierilor munteni și moldoveni
din 1703 – unde se fac apeluri la înțelegere și „unire în gând și fapte” –
poate fi interpretată ca o dovadă a conștientizării unui destin comun al celor
două țări. Chiar dacă interesele divergente și presiunile otomane făceau
dificilă o reală unificare politică, scrierea lui Cantemir sugerează că exista
preocuparea pentru găsirea unor căi de colaborare și armonizare a intereselor
celor două principate.
Pe de altă parte, dacă privim întreaga operă prin prisma
alegoriei – în care personajele-animale simbolizează oameni reali și situații
politice ale vremii –, putem observa că scriitorul conturează ideea unei
solidarități necesare pentru a face față atât provocărilor interne, cât și
celor externe. Cantemir, spirit vizionar și profund cunoscător al istoriei și
culturii ambelor țări, sugerează subtil necesitatea unei apropieri mai strânse
între cele două principate, pentru a rezista presiunilor – mai ales celor
otomane.
Trebuie, totuși, să ținem cont că, în epoca lui Cantemir,
ideea de unitate națională – așa cum o înțelegem astăzi – era încă într-un
stadiu incipient. Teritoriile românești erau percepute mai degrabă prin prisma
alianțelor dinastice, a intereselor boierești și a influențelor străine, decât
ca entități ce ar fi urmat să se unească pe baze identitare sau naționale.
În concluzie, chiar dacă Istoria ieroglifică nu
pledează în mod direct pentru unirea Moldovei cu Țara Românească, putem
interpreta anumite pasaje ca exprimând dorința de colaborare, de evitare a
conflictelor interne și de consolidare a unui front comun. Sunt idei care, mai
târziu, vor deveni fundamentale în procesul unirii de la 1859.
Chiar dacă alegoria ne înfățișează un conflict, îndemnurile
pentru înțelegere și colaborare sunt permanente, iar faptul că participanții la
celebra adunare se înțeleg – vorbind aceeași limbă – este o sugestie puternică
privind originea lor comună.
– Grigore Rotaru Delacamboru
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Papagaia – ritorul împăciuitor și oglinda interesului de
stat
În Istoria ieroglifică, Papagaia, alegorie a
împăratului Ioan Comnen, se înfățișează ca un ritor împodobit cu înțelepciune
cărturărească și cu retorică îndelung mestecată, dar al cărui discurs se
revarsă cu o elocință în care precauția politică și interesul suveran se
amestecă într-o alcătuire dulceagă, bine cântărită.
Papagaia e un bun ritor – nu pentru că spune adevărul, ci
pentru că-l îmbracă în straie împăciuitoare. Glasul său nu e al prorocului, ci
al dregătorului iscusit. Nu vorbește ca un om care crede în dreptate, ci ca un
meșteșugar al păcii convenabile. De aceea, întreaga sa cuvântare e o împletire
de sentințe solemne, apeluri la unitate, fraze bine ticluite, dar care trădează
mai degrabă o grijă diplomatică decât un dor sincer de dreptate.
Stilul său e:
- pompos
și solemn, marcat de anafore („Voi, cei ce…”) și formule de invocare
de tip bizantin;
- retoric,
ceremonios, cu tropi aleși (metafore: „fiara pădurii”, „frunze purtate
de vânt”, „cetatea înțelepciunii”) ce sugerează un limbaj politic, dar
camuflat în haina înțelepciunii morale;
- moralizator,
dar calculat, apelând la argumente de tip afectiv și identitar: „de-un
sânge și de-o limbă”, „durerea noastră are același glas”;
- împăciuitor
până la ștersătura vinovăției, evitând să arate direct pricina vrajbei
sau numele vinovatului.
Papagaia joacă astfel rolul clasic al consiliatorului
imperial: stă deasupra conflictului, nu pentru că l-ar judeca cu adevărat
drept, ci pentru că urmărește stabilitatea tronului. El nu caută adevărul, ci
echilibrul de fațadă. Nu cere pocăință, ci „un cuget și o voință”. Vrea
„unirea”, dar nu o unește pe temeiul dreptății, ci pe cel al tăcerii asupra
greșelilor împăratului.
Această „înțelepciune a păcii” e, în fond, o mască a
interesului imperial. Papagaia nu împacă sufletele, ci potolește vocile care ar
putea tulbura hegemonia vulturului. Este vocea imperiului care vrea liniște, nu
ca să se mântuiască, ci ca să continue să stăpânească.
Ironia subtilă a lui Cantemir se simte în fastul stilistic
al Papagaiei: cu cât Papagaia e mai elocventă, cu atât devine mai suspectă. Ea
nu spune, ci ornamentează. Nu judecă, ci învelește. Este, în
fond, chipul vorbirii de curte – al cuvântului poleit, al adevărului trecut
prin ciurul protocolar.
În opoziție cu corbul, ce vorbește în sentințe tăioase și cu
aer de mucenic, Papagaia e diplomat, nu martir. Vorba ei nu sfâșie, ci leagă –
dar cu fir de mătase, nu de fier.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Papagaia – ritorul interesului comun și partenerul
retoric al Corbului
În contextul larg al dezbaterii din Istoria ieroglifică,
cuvântarea Papagaiei nu se ridică împotriva Corbului, ci îl sprijină – dar nu
în numele adevărului, ci în numele păcii generale. Așadar, Papagaia este un
intermediar între acuza și iertare, între durere și uitare. Nu dă
dreptate Corbului pentru a pedepsi pe cineva, ci pentru a închide rana și a
merge mai departe.
Interesul Papagaiei este interesul zburătoarelor:
liniștea, ordinea, stabilitatea tronului. Papagaia vorbește în numele unei
rațiuni colective, care preferă compromisul în locul luptei, și armonia în
locul dreptății răzbunătoare. Acesta e paradoxul ei: este onorabilă, dar nu
dreaptă; este diplomată, dar nu curajoasă.
Faptul că Brehnacea acceptă această retorică este
semnificativ:
- el își
cenzurează durerea;
- își ascunde
indignarea în spatele unei demnități superioare;
- se
lasă cuprins de „voia turmei” – o supunere tacită la voința majorității.
Această tăcere în fața vorbirii Papagaiei poate fi
interpretată:
- fie
ca prudență politică (Brehnacea înțelege că dreptatea i-ar aduce
pieirea),
- fie
ca jertfă voluntară (se lasă umilit pentru a salva un echilibru mai
mare),
- fie
ca resemnare amară (înțelege că adevărul nu are loc la curtea
păsărilor).
De aceea, în această scenă, Papagaia și Brehnacea nu sunt
adversari, ci parteneri ai aceleiași soluții: împăcarea. Dar împăcarea lor
e diferită ca intenție:
- Papagaia
o propune din interes politic;
- Brehnacea
o acceptă din tristețe morală.
Ambii susțin o soluție care folosește tuturor zburătoarelor,
dar pe care Brehnacea o trăiește ca pe o înfrângere nobilă, iar Papagaia
ca pe o victorie diplomatică.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Imagine: Diplomatul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu