CALEIDOSCOP –Fuga
celor doi – anexa nr 9 din 14 aprilie
2025
(Vulpea și
Lupul pornesc înspre casa gospodarului)
Vulpea încă povestește:
„Deci
sosind cea mie pentru frica, iară Lupului pentru foamea mult dorita și
așteptata sară,
amândoi împreună purceasăm și, în preajma
locului apropiindu-ne, de departe
casa omului cu degetul îi arătaiu.”
Dulăul „îndată toată pădurea de
lătrături și de brehăituri împlu, așe cât nu numai codrii să răzsuna, nu numai
cât omul din greu somn să scula, ce încă și pre mieii în scutece învăliți
copilași spăimânta și îi deștepta. Deci omul, de pre așe tare lătrăturile dulăului
precum o jiganie rea la miei să fie vinit pricepu. Carile în grabă afară ieșind
și încă mai tare pre dulău asmuțind și îmbărbătând, atâta cât căută Lupului a
da dos” — Istoria ieroglifică,
Dimitrie Cantemir (26 octombrie 1674 – 21 august 1723).
Însă această „frăție” nu conduce acțiunea către reușită,
ajutorul pe care îl dă Vulpea Lupului nu are valoare, amândurora le-a
fost frică să nu fugă.
A patra sentință scoate în evidență rușinoasa
( dar necesară) fugă : „de multe ori
fuga fortuna biruinții, și biruința primejdiia fugăi aduce.”
..........................
Zece citate din literatură și filosofie care reflectă idei
asemănătoare cu această observație profundă a lui Dimitrie Cantemir despre biruință,
primejdie, fugă:
1) „Cel mai înțelept războinic este acela care știe când să
se retragă.”
— Sun Tzu, Arta războiului
2) „Fuga nu e întotdeauna lașitate, după cum rămânerea nu e
totdeauna curaj.”
— Michel de Montaigne, Eseuri
3) „De multe ori a fugi înseamnă a învinge; bătăliile
pierdute sunt cele pe care le duci fără speranță.”
— Victor Hugo, Les Misérables
4) „Cel înțelept știe că există vreme pentru a lupta și
vreme pentru a fugi.”
— Euripide, Ifigenia în Aulida
5) „A birui prin înțelepciune e mai trainic decât a birui
prin forță.”
— Dimitrie Cantemir, Divanul sau gâlceava înțeleptului cu lumea
(o idee înrudită, din altă lucrare a sa)
6) „E o artă și în a da înapoi. A ști să pierzi o luptă
pentru a câștiga războiul.”
— Niccolò Machiavelli, Principele
7) „Fugi de primejdie nu din frică, ci din prudență, căci
vitejia fără minte e sinucidere.”
— Toma d’Aquino, Summa Theologiae
8) „Uneori înțeleptul se ascunde, nu pentru că s-ar teme de
lume, ci pentru că lumea nu e pregătită să-l asculte.”
— Seneca, Scrisori către Lucilius
9) „Înțeleptul nu fuge de luptă, ci de zădărnicie.”
— Titu Maiorescu, Critice
10) „Nu toți cei care fug sunt învinși și nu toți cei care
rămân înfruntă cu vrednicie primejdia.”
— Mircea Eliade, Maitreyi (parafrazare a unei idei din roman)
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Citate și ziceri românești în același spirit:
a) „Fuga e rușinoasă, dar e sănătoasă.”
— Proverb românesc (celebru, păstrat în mentalul popular și exact pe
aceeași linie cu sentința cantemirească)
b) „Cel ce știe când să fugă, știe și când să biruie.”
— Anton Pann, Povestea vorbii
c) „Fă-te mort ca să scapi cu viață.”
— Zicală din folclorul românesc
d) „Nu-i rușine a da dos din fața primejdiei, ci a pieri
degeaba.”
— Miron Costin, Letopisețul Țării Moldovei
e) „Mai bine o fugă bună decât o moarte proastă.”
— Proverb din înțelepciunea populară
f) „Cine se știe mic să se ferească de pieirea cea mare.”
— Grigore Ureche, Letopisețul Țării Moldovei
g) „Când vezi că nu poți cu ursul în horă, mai bine fugi și
lasă-l să joace singur.”
— Proverb popular
h) „Și sabia se retrage din teacă numai când are vremea ei.”
— Ion Neculce, O samă de cuvinte
i) „De multe ori cu fuga scapi pielea și cu îndrăzneala o
pierzi.”
— Anton Pann, Povestea vorbii
j) „Nu tot ce zboară se mănâncă, nu tot ce răcnește e leu,
și nu tot ce fuge e fricos.”
— Proverb arhaic românesc
BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB
📖 Fuga care izbăvește. Lecții din
Cantemir, cronici și proverbe
Introducere
De-a lungul veacurilor, oamenii au învățat că nu orice luptă
trebuie dusă până la capăt și că uneori înțelepciunea cere să te retragi, nu
din slăbiciune, ci din prevedere. În cultura românească veche, această lecție
se regăsește atât în literatura erudită, cât și în înțelepciunea populară. De
la Dimitrie Cantemir, care în Istoria ieroglifică avertiza că „de multe
ori fuga fortuna biruinții, și biruința primejdiei fugăi aduce”, până la
cronicari și zicători de popor, ideea că fuga poate izbăvi s-a păstrat ca formă
de prudență morală și strategie de supraviețuire.
1. Dimitrie Cantemir și înțelepciunea fugii ca strategie
În Istoria ieroglifică, Cantemir își maschează
observațiile sociale și morale într-o alegorie animalieră, în care vulpea și
lupul, unindu-și interesele, pornesc spre gospodăria omului, dar planul lor e
dat peste cap de dulăul vigilent. Episodul nu este doar o întâmplare anecdotică,
ci o pildă despre cât de lesne se poate transforma o victorie așteptată într-o
primejdie neașteptată. Sentința sa — „de multe ori fuga fortuna biruinții” —
surprinde un adevăr subtil: uneori, singura cale de izbândă este tocmai
retragerea. Înțelepciunea fugii nu înseamnă renunțare, ci refuzul unei lupte
inutile ori pierzătoare, cu păstrarea șansei pentru altă ocazie.
2. Cronicarii și fuga ca mijloc de salvare a demnității
În scrierile cronicărești, ideea fugii nu e socotită
lașitate, ci prudență. Miron Costin, în Letopisețul Țării Moldovei, nota
că „nu-i rușine a da dos din fața primejdiei, ci a pieri degeaba”. Grigore
Ureche, la rândul său, observa că „cel ce se știe mic să se ferească de pieirea
cea mare”. Într-o epocă marcată de războaie, trădări și schimbări de domnie,
cronicarii înțelegeau că supraviețuirea înseamnă uneori acceptarea fugii ca
tactică. Nu în toate cazurile curajul frontal este virtute, iar istoria
Moldovei și a Țării Românești abundă în exemple unde retragerea a însemnat
salvarea vieții, a oastei sau a țării.
3. Proverbe și înțelepciunea populară: fuga ca salvare
În cultura orală, fuga nu a fost niciodată privită exclusiv
ca semn de lașitate. Dimpotrivă, proverbe precum „Fuga e rușinoasă, dar e
sănătoasă” sau „Mai bine o fugă bună decât o moarte proastă”
dovedesc că poporul român a apreciat instinctul de conservare și chibzuința.
Anton Pann, în Povestea vorbii, consemnează numeroase expresii ce arată
cum prudența poate salva vieți. Inclusiv în basme sau snoave, personajele
istețe se retrag strategic pentru a câștiga mai târziu sau pentru a evita un
pericol inutil.
Concluzie
De la Cantemir și cronicari, până la proverbele de azi,
ideea că fuga poate fi o formă de biruință morală și tactică a străbătut
cultura noastră. Într-o lume imprevizibilă, unde primejdia pândește la tot
pasul, a ști când să te retragi e tot atât de important ca a ști când să lupți.
Fuga care izbăvește nu este semnul slăbiciunii, ci al înțelepciunii
care, dincolo de orgoliu și hazard, caută să salveze ce e mai de preț: viața,
onoarea și șansa unei noi lupte.
CCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCCC
Șapte citate : fuga sau retragerea chibzuită nu e
înfrângere, ci tactică de reorganizare și prefigurare a unei victorii viitoare (în
ton cu întâmplările viitoare ale cuplului Vulpe – Lup):
A) „Nu totdeauna biruie cel ce lovește întâi, ci acela ce
știe când să lovească.”
— Anton Pann, Povestea vorbii
B) „Cel ce fuge azi trăiește pentru a lupta mâine.”
— Proverb vechi european, circulat și la noi în adaptări precum „Fuga
e rușinoasă, dar sănătoasă”, cu substrat strategic, nu doar de frică.
C) „În război, cel mai isteț e cel ce știe când să se
retragă ca să întoarcă lupta în favoarea sa.”
— Miron Costin, atribuit în cronică populară, idee des întâlnită în
letopisețe.
D) „Fuga cea bună nu e pierdere, ci început de izbândă.”
— Proverb românesc, păstrat în diverse forme în folclor.
E) „Cine se ferește de azi, poate răzbi mâine.”
— Proverb românesc vechi, păstrat în culegeri de proverbe.
F) „Nu e rușine să pierzi o luptă, rușine e să pierzi
războiul.”
— Zicală populară, întâlnită în diverse variante, transmisă în lumea
rurală.
G) „De multe ori cel ce cedează locul o dată, câștigă
pricina de două ori.”
— Ion Neculce, O samă de cuvinte
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu