sâmbătă, 7 iunie 2025

Cantemir - folosind antiteza definitivează două portrete: al Helgei și al Struțocămilei

 

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 8 iunie 2025 

 

Cantemir – alături de înțelpții lumii.

 

Cantemir - folosind antiteza definitivează două portrete: al Helgei și al Struțocămilei

*

O, Doamne și toți cereștii, lucru ca acesta cum și în ce chip a-l suferi ați putut? Unde ieste cumpăna ceriului cu carea trageți și aședzați fundul pământului? O, dreptate sfântă, pune-ți îndreptariul și vedzi strâmbe și cârjobe lucrurile norocului, ghibul, gâtul, flocos pieptul, botioase genunchele, cătălige picioarele, dințoasă fălcile, ciute urechile, puchinoși ochii, suciți mușchii, întinse vinele, lăboase copitele Cămilei, cu suleget trupul, cu albă pielița, cu negri și mângâioși ochii, cu supțiri degețelele, cu roșioare unghișoarele, cu molcelușe vinișoarele, cu iscusit mijlocelul și cu rătungior grămăgiorul Helgii, ce potrivire, ce asămănare și ce alăturare are? O, noroc orb și surd, o, tiran nemilostiv și păgân fără lege, o, giudeț strâmb și fățarnic, pravilă strâmbă și fără canoane! Ascultați, morților și priviți, viilor: Cămila cu Helge să împreună, filul și șoarecele să cunună și dealul cu valea să iau de mână. Ce ureche au audzit, ce ochiu au vădzut sau ce gură din veci lucru ca acesta au povestit? (Tacă, dară, pripitorile unde cântă ursitorile, că nici neam cu neam, nici chip cu chip, nici feliu cu feliu a potrivi caută, ce numai ce va face și lucreadză ce-i place). Norocul, dară, într-acesta chip pre Helge după Cămilă aședzind, țințarii cu fluiere, grierii cu surle, albinele cu cimpoi cântec de nuntă cântând, mușițele în aer și furnicile pre pământ mari și lungi danțuri râdicară, iară broaștele toate împreună cu broatecii din gură cîntec ca acesta în verșuri tocmit cânta :

A Cămilii dară și a Helgii împreunare, preste socoteala a toată lumea, într-acesta chip isprăvindu-să și mai denainte acele cinci jigănii cătră tot neamul, precum s-au dzis, viclene și vândzătoare arătându-să, cuvântul cu mare giurământuri și legământuri cătră zburătoare își dederă, așe ca precum voia le va fi să învoiască și precum pofta le va pofti să poftească. Acestea dară într-acesta chip în sine și cu sine cu mari vicleșuguri alcătuind, prin rost de bun ritor, precum cătră alții a le arăta, așe inimile prostimei a îndupleca socotiră (căci la materiile groase focul, iară la inimile proaste limba bine vorovitoare mult poate).– Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir  ( 26 octombrie 1674 - 21 august 1723)

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Cantemir, folosind antiteza, definitivează două portrete: al Helgei și al Struțocămilei. Știm că
„așe voia norocului, pre Helge după Cămilă au măritat.”
Cuvintele care încondeiază norocul sunt aspre, pentru a scoate în evidență uimirea față de o asemenea nepotrivire: „O, noroc orb și surd, o, tiran nemilostiv și păgân fără lege, o, giudeț strâmb și fățarnic, pravilă strâmbă și fără canoane!”, cuvinte care mai scot în evidență și o durere personală a cărturarului. Helgea nu este privită cu dispreț, ci ca o victimă a contextului creat de cutumele epocii în care se desfășoară evenimentele.

Helgea nu aprobă, nu se împotrivește, este doar prezentă, ca frumusețe feminină; unirea cu Struțocămila uimește pe toată lumea. Aflăm, însă, că jigăniile trădătoare din Sfatul dobitoacelor au influențat desfășurarea celor întâmplate, din moment ce „cuvântul, cu mare giurământuri și legământuri, cătră zburătoare își dederă, așe ca precum voia le va fi să învoiască și precum pofta le va pofti să poftească.”
Așadar: manipulare, vicleșuguri, corupție, sforării și rânduieli după interese (dacă interesele tagmei o cer) — și în treburile cele mai delicate ale existenței. Iar cei care înfăptuiesc rușinea? Nu contează. Sunt slugi care dau cu fruntea de pământ și zic: „așa ni s-a poruncit”. Executanții nu contează. Cât despre Struțocămilă, nici el nu e mai breaz. Doar pare că joacă în piesa scrisă de alții, de cei care trag sforile pentru a pune cortina în mișcare. Puterea i-a luat mințile, iar glasul i s-a dus pe supt lespede. Nu zice, nu cârtește, doar pleacă, și el, fruntea. Va urca în scaunul cel mai înalt din întâmplare, nu din vrednicie. Când se exprimă nu știe și nu se știe ce spune.

de Grigore Rotaru Delacamboru

 

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Citate (din literatură, filosofie și istorie) care analizează noțiuni compatibile cu fragmentul, despre: manipulare, vicleșuguri, corupție, sforării și rânduieli după interese (dacă interesele tagmei o cer).

 

1) „Cine nu simte uimire, nu aprofundează; cine nu ironizează, naufragiază.” – (Jose Ortega y Gasset)

2) „Este omul momentului: şters, incult şi arogant... În faţa sa nu ai ce face, taci: de uimire şi deznădejde!” – Costel Zăgan

 

3) „) „Admiraţia e un sentiment rece, care prin caracterul lui de uimire inertă, exclude orice pasiune mai caldă.”   Gotthold Ephraim Lessing

4) „Starea aceea de uimire şi de tulburare, plină de nelinişte, care te cuprinde după ce ai obţinut un lucru multă vreme râvnit: inima, obişnuită să dorească, nu mai are ce dori, şi totuşi nici amintiri n-are încă.” –  Stendhal

 

5) „Victima mnipulării minții nu știe că est o victimă. Pentru el, pereții închisorii lui

sunt invizibili și se crede liber.” –

6) „E bine să-ți pleci capul în pământ când ai greșit, dar să nu-l lași acolo.” – Chateaubriand

 

7) „Un leneș sau un incapabil se răzbună cu scuza morală că n-a avut noroc.” – Tudor Arghezi

8) „Norocul este excepţia, nu regula jocului.” – Vasile Ghica

 

9) De omul viclean să fugi toată viaţa.” – proverb grecesc

 

10) „ Omul de nimic, omul necinstit şi viclean umblă cu minciuna pe buze. Face cu ochiul, dă din picioare, face semne cu degetele. În inima lui e vicleşug, pururea se gândeşte la rău şi seamănă gâlceavă. Pentru aceasta fără de veste va veni peste el prăpădul, nimicit va fi dintr-o dată şi fără leac.. – Solomon

 

11) „ Prin viclenie, minciună, disimulare, oamenii nu fac decât să se înşele pe ei înşişi.” – Arhur Schopenhauer  

 

12) „Cei care trag sfori nu au alternativă, sforile nu pot fi împinse..” – David Boia

 

13) „Ce altceva suntem, decât nişte marionete trase de sfori? O, Soartă atotputernică, rogu-te, trage cu indulgenţă sforile! Fii îndurătoare când ne faci să dansăm pe mica şi mizerabila noastră scenă!” Wilkie Collins în Femeia în alb

 

14) „Oamenii sfidători, nepăsători îşi merită soarta, mai ales dacă nu au deschis celor blânzi, curaţi şi visători poarta. – Michelle Rosenberg

15) „Ordinea morală are legile ei, legi nemiloase și ești totdeauna pedepsit dacă le nesocotești. – Honore de Balzac

 

16)  29351. Când faci rău în mod intenționat și te aștepți să-ți meargă bine, nu pot să-ți spun cum ești, însă, în mod sigur ai probleme cu sănătatea. – de Grigore Rotaru Delacamboru

 

17) 29352. Mare uimire ne cuprinde atunci când imposibilul este rezolvat și atunci când realitatea întrece închipuirea. – de Grigore Rotaru Delacamboru

 

18) 29353. Regina din Saba rămâne uimită când ia contact cu înțelepciunea lui Solomon și, mai ales, cu rânduiala de la palatele lui. – de Grigore Rotaru Delacamboru

 

19) 29354. Norocul nu ne ia în seamă dacă îi vorbim frumos. – de Grigore Rotaru Delacamboru

 

20)  29356. Haosul este susținut de-o anumită ordine, altfel s-ar prăbuși. – de Grigore Rotaru Delacamboru

>>>>>>>>>>>> 

Pe baza fragmentului propus din Istoria ieroglifică, a analizei sumare făcută de mine și a citatelor alese, se poate construi un eseu amplu cu dimensiuni eseistice, morale și culturale, în care Dimitrie Cantemir folosește antiteza Helge – Struțocămila si, totodată,

infierează jigăniile trădătoare din Sfatul dobitoacelor care au influențat desfășurarea celor întâmplate până când pre Helge după Cămilă au măritat.”?

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>......>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

Fragmentul propus, în centrul căruia se află analiza satirică și moralizatoare a lui Cantemir, se potențează prin seria de citate adăugate — o rețea densă de reflecții despre manipulare, vicleșuguri, corupție, sforării și rânduieli strâmbe, care susțin nu doar mesajul critic din Istoria ieroglifică, ci și accentul pe nedreptatea sistemică ce macină valorile și ierarhiile reale.

 

Adevărul, spune Cantemir, rămâne înfrânt, dar nu doborât. Iar dacă dreptatea întârzie, nu e pentru că ar fi oarbă, ci pentru că i s-au legat mâinile.

 


Cantemir – alături de înțelepții lumii.
Antiteza ca mijloc de demascare a nelegiuirii

În Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir folosește antiteza nu doar ca procedeu artistic, ci ca armă morală, ca sabie a judecății. Cu ironie, gravitate și tulburare, el definitivează două portrete – al Helgei și al Struțocămilei – pentru a denunța o lume răsturnată, în care frumusețea este vândută, iar josnicia este înălțată.

Helgea, imagine a delicateței și a feminității nepătată, nu este disprețuită, ci compătimită. Ea nu aprobă, nu se împotrivește – doar este, doar rămâne acolo, frumusețe tăcută prinsă în vârtejul sforăriilor. Cămila – monstru grotesc, alcătuit din disproporții și înfățișări grotești – devine, prin voia norocului, alesul. „Așe voia norocului, pre Helge după Cămilă au măritat.” Iar reacția naratorului este una de revoltă și uimire: „O, noroc orb și surd, o, tiran nemilostiv și păgân fără lege!”

În această nepotrivire strigătoare la cer, Cantemir înalță vocea tuturor celor care s-au văzut puși sub călcâiul unei voințe străine de merit. Portretele contrastante nu sunt simple descrieri, ci mijloace de acuzare a unei lumi în care valoarea nu contează, iar destinul se decide pe cale de manipulare și interes. Helgea este victima, Cămila este păpușa, iar păpușarii sunt „jigăniile trădătoare”, cele care și-au dat „cuvântul cu mare giurământuri și legământuri” pentru ca planul să se înfăptuiască.

Cantemir demască astfel întreaga urzeală a falselor alegeri, a căsătoriilor forțate, a ridicării în funcții pe criterii de clan sau de noroc orb. În această alegorie, totul este valabil: de la tron la nuntă, de la scaunul puterii la patul conjugal. Vicleșugurile, corupția, prefăcătoria și strâmbătatea devin rânduiala după care se orânduiește lumea. Nu contează cine face rușinea – slujitorii se execută: „așa ni s-a poruncit”. Iar cei aleși? Nu sunt aleși, ci aleatori. Struțocămila urcă în scaunul cel mai înalt nu prin vrednicie, ci prin împrejurări. Nu gândește, nu spune, nu opune rezistență. „Puterea i-a luat mințile, iar glasul i s-a dus pe supt lespede.”

Ironia lui Cantemir este profundă. Ea țintește nu doar ridicolul unei alianțe nefirești, ci nedreptatea sistemică a unei lumi în care „nici neam cu neam, nici chip cu chip, nici feliu cu feliu a potrivi caută, ce numai ce va face și lucreadză ce-i place.”

Nu e de mirare, așadar, că acest text, scris în secolul al XVIII-lea, se întâlnește firesc cu reflecții ale altor conștiințe treze din filosofie și literatură. Cuvintele lui Wilkie Collins din Femeia în alb par să răspundă chemării lui Cantemir: „Ce altceva suntem, decât niște marionete trase de sfori? O, Soartă atotputernică, rogu-te, trage cu indulgenţă sforile!” Sau observația gravă a lui Schopenhauer: „Prin viclenie, minciună, disimulare, oamenii nu fac decât să se înşele pe ei înşişi.” Solomon însuși, înțeleptul antic, pare să prevestească ce se întâmplă în această alegorie cantemiriană: „Omul viclean… pururea se gândeşte la rău… pentru aceasta fără de veste va veni peste el prăpădul.”

O întreagă galerie de gânditori și scriitori se ridică în același duh împotriva neorânduirii. Costel Zăgan, în timpurile noastre, constată resemnat: „Este omul momentului: şters, incult şi arogant... În faţa sa nu ai ce face, taci: de uimire şi deznădejde!” Iar Grigore Rotaru Delacamboru sintetizează cu severitate: „Când faci rău în mod intenționat și te aștepți să-ți meargă bine… ai probleme cu sănătatea.”

Helgea și Cămila nu sunt doar personaje alegorice – ele sunt simboluri permanente. Unul al curăției, al frumuseții fără apărare; celălalt al grotescului ridicat pe soclu. Și între ele – norocul, corupt și corupător, neputincios și atotputernic. Un noroc orb, surd și nemilos, care „pre Helge după Cămilă aședzind”, pornește un dans absurd al muștelor și furnicilor, al țânțarilor și broaștelor. Spectacolul este grotesc, dar adevărat. Și câtă vreme tagma vicleană va trage sforile, „nici chip cu chip, nici feliu cu feliu a potrivi caută” – ci numai cum va pofti pofta.


 

Cantemir – alături de înțelepții lumii.
Antiteza ca mijloc de demascare a nelegiuirii

În Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir folosește antiteza nu doar ca figură de stil, ci ca mod de gândire, ca mijloc de judecată și de revelare a adevărului. Antiteza Helgea–Struțocămila devine astfel axa morală a alegoriei, o oglindă care întoarce lumea pe dos și o pune sub semnul întrebării: ce înseamnă vrednicia? ce înseamnă norocul? cum ajunge grotescul să fie preferat frumuseții?

Helgea e întruchiparea feminității ideale – grațioasă, tăcută, lipsită de emfază, o prezență luminoasă dar neputincioasă. Nu este o eroină de tragedie, ci o figură de suferință resemnată, purtătoare a unei frumuseți retrase, refuzând să participe la înscenare. Ea tace, dar în tăcerea ei e mai mult adevăr decât în toate discursurile din arenă. Prin contrast, Struțocămila este monstruozitatea însăși, făptura nefirească, alcătuită din resturi incompatibile, în care nici forma, nici fondul nu au coerență. Imaginea ei este una a disproporției și a ridicolului, dar tocmai acest ridicol devine norma, „alesul”, preferatul.

Antiteza dintre Helgea și Struțocămilă este absolută, nuanțele sunt suprimate intenționat pentru a reda mai violent răsturnarea de sens. Nu este o simplă nepotrivire, ci o provocare adusă bunului-simț, o jignire la adresa armoniei create. Această antiteză are funcție demascatoare: o lume în care Helgea este trecută cu vederea, iar Struțocămila urcă în scaunul de domnie sau în patul căsniciei este o lume coruptă în esență. O lume în care nu mai există criterii, ci doar conjuncturi, sfori trase de sus, interese de castă și un „noroc” care, în realitate, e orb, surd și manipulat.

Cantemir nu opune doar frumusețea și hidoșenia, ci valoarea și impostura, firea nobilă și făptura strecurată prin mijloace strâmbe. Struțocămila nu cucerește, nu convinge, nu câștigă. Ea doar ajunge acolo. Este tolerată, împinsă, acceptată de un mecanism care preferă anomalia în locul adevărului. Iar Helgea nu este o pierzătoare, ci o victimă; nu este slabă, ci prea dreaptă pentru a înfrunta o lume în care dreptatea nu mai are nici o greutate.

Ironia cantemirească se ascută în această antiteză. Nu e o simplă răbufnire stilistică, ci o lovitură de sabie. Prin exagerarea contrastului, Cantemir strigă împotriva unei ordini care răsplătește neghiobia și ignoră noblețea.

Această antiteză Helgea–Struțocămila este, de fapt, una dintre cele mai vii și durabile metafore ale literaturii române. În ea se poate regăsi orice înfrângere a meritului, orice promovare a caricaturii morale. Iar forța ei rezidă tocmai în radicalitatea portretelor, în lipsa compromisului artistic. Helgea e albă; Cămila, din firea ei, nu poate fi decât surdă, coruptă, fără gust și fără lege.

Astfel, Cantemir reușește ceea ce mulți moralisti doar încearcă: în câteva rânduri, dă o sentință eternă. În lumea guvernată de „norocul” stricat, nici frumusețea nu e scăpare, nici adevărul nu e sprijin. Criteriile nu mai sunt ale naturii, ci ale cabalei. Și când natura e sfidată, rămâne doar comedia grotescului: „nici chip cu chip, nici feliu cu feliu a potrivi caută, ce numai ce va face și lucreadză ce-i place.”

Această parabolă amară răsună și azi. Cine n-a văzut, în lumea contemporană, o Helge marginalizată și o Cămilă ridicată? Cine nu a simțit umilința alegerilor dictate de sforării și împărțiri de interese? De aceea Cantemir rămâne actual – pentru că antiteza sa nu e doar o figură, ci un diagnostic.

 

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>......>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 


Figura viciului recompensat.
Când corupția devine regulă, iar virtutea o formă de exil interior

În Istoria ieroglifică, viciul nu este doar prezent, ci decorat. Nu se mai ascunde, nu mai lucrează pe ascuns, ci se desfășoară la vedere, protejat, aplaudat, înveșmântat în fast și legitimitate. Aceasta este adevărata tragedie a lumii descrise de Cantemir: nu că viciul există – căci aceasta este firea lumii –, ci că este recompensat, promovat, pus în scaunul de judecată, în jilțul domnesc, în patul nuntirii. Virtutea, în schimb, nu mai e interzisă, ci ignorată – forma cea mai perfidă de condamnare.

Struțocămila întruchipează perfect acest viciu recompensat. Nu doar că e monstruoasă, ci și favorizată. În loc să fie îndepărtată din cetate, este invitată în fruntea alaiului. Nu are nici frumusețe, nici înțelepciune, nici noblețe. Dar are sprijin, are șansă, adică acel noroc manipulat, strâmb, care sfidează meritul. Prin ea, Cantemir schițează o întreagă tipologie a lumii stricate: făpturi lipsite de valoare ajung în vârful ierarhiei nu pentru că au urcat, ci pentru că au fost ridicate de mâini vinovate.

Aici nu mai e vorba doar de morală, ci de o teorie a decăderii sociale. Viciul, când devine normă, nu mai e o simplă rătăcire personală, ci o stare generalizată, o ideologie tăcută. Se recompensează viclenia, fățărnicia, conformismul toxic. În asemenea lume, înțeleptul devine suspect, iar omul drept – incomod. Virtutea devine o vină, un cusur care atrage marginalizarea. Iar cel vrednic trebuie să se retragă, să tacă sau să sufere.

Cantemir, fără să o spună direct, ne arată că adevărata putere în aceste condiții nu mai este a legii sau a meritului, ci a rețelei: cine cu cine, cine cui slujește, cine de cine se teme. Aceasta e harta viciului recompensat – un labirint fără ieșire, în care cel virtuos se rătăcește, iar impostorul se orientează cu precizie. Imaginea Struțocămilei încununată este, în fond, o profeție: viciul va deveni emblemă, simbol al reușitei, chip de urmat.

Această imagine e universală. Ea trece de granițele alegoriei și ale epocii. O găsim și în Amintirile lui Creangă („omul prost, cu noroc, e mai vrednic decât cel deștept, cu ghinion”), în Scrisoarea lui Caragiale, în Ridică-te... al lui Radu Gyr sau în teatrul lui Ionesco, unde absurdul e ridicat la rang de realitate. Este imaginea unei lumi în care prostul devine înțelept prin poziție, iar viciatul – onorabil prin titlu.

Aceasta este lumea pe care Cantemir o ironizează amar: nu o lume fără morală, ci una în care morala a fost înlocuită de simulacre. Criteriile s-au pervertit. Se cere față de om nu ce este, ci ce pare, nu ce face, ci pe cine cunoaște. Într-o asemenea societate, chiar și meritul devine suspect, căci tulbură ordinea contrafăcută.

Dar Cantemir nu e doar un critic. El lasă să se înțeleagă că această lume nu e definitivă. Tocmai prin caricaturizarea ei, o cheamă la judecată. Ironia lui e un mod de a salva realul de minciună. Viciul poate fi recompensat o vreme, dar nu poate dura. El se mănâncă pe sine, cum însuși Struțocămila e o făptură instabilă, sortită să cadă sub propria greutate. Virtutea tace, dar nu dispare. În retragerea ei e o formă de rezistență.

Adevărata morală cantemirească nu e doar amară, ci și clarvăzătoare: atunci când viciul este încoronat, coroana nu valorează nimic.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>......>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

Resemnarea înțeleptului.
Lupul și Brehnacea – când tăcerea devine ultimul strigăt al lucidității

În lumea întoarsă pe dos zugrăvită de Cantemir, înțeleptul nu mai înfruntă, nu mai ripostează, nu se mai luptă pentru dreptate. El tace. Se retrage. Se înstrăinează de mersul stricat al lumii nu din slăbiciune, ci din clarviziune. El a înțeles ceea ce ceilalți încă se prefac că nu văd: că lupta e trucată, că arena e deja plină de măști, iar câștigătorul a fost desemnat dinainte.

Această resemnare nu este abandon, ci o formă de refuz al compromisului. Este o noblețe amară, o renunțare activă. Iar în Istoria ieroglifică, cel care întruchipează această atitudine este Lupul, însoțit tainic de Brehnacea – simbolul discreției, al fidelității și, poate, al unei suferințe ascunse dar constante.

Lupul, fiară nobilă, a fost cândva un simbol al puterii, dar a ajuns un proscris. În înțelepciunea lui, el a înțeles că nu mai e loc pentru el într-o lume în care Struțocămila e ridicată pe tron. El nu poate urla alături de haite, nu poate flata, nu poate face plecăciuni. Și atunci alege să se retragă în pădurea interioară, în acel loc al propriei conștiințe unde nimeni nu-l mai poate atinge.

Brehnacea, ființă mică, tăcută, îl însoțește. Nu e doar o pereche simbolică, ci o dublare morală a lupului. Acolo unde el este luciditate tăcută, ea este devotament mut. Amândoi părăsesc lumea strâmbă fără să o trădeze, dar și fără să o mai slujească. Nu fug de teamă, ci dintr-o claritate amară: nimic nu mai poate fi îndreptat de la vârf, iar adevărul nu mai are nicio tribună.

Resemnarea lupului este, paradoxal, o formă de forță. El nu devine laș, ci alege demnitatea tăcerii în locul mascaradei strigătoare. Este o lecție adâncă: în fața unei lumi complet răsturnate, cea mai mare formă de curaj este refuzul de a te adapta. Înțeleptul nu luptă cu lumea stricată, ci se ferește să o contamineze cu propria lui dreptate.

Această resemnare e, în fond, o formă de suferință lucidă. Ea nu e împăcare senină, ci durere nespusă. E cunoașterea faptului că victoria nu mai e posibilă, dar că adevărul nu trebuie profanat nici măcar prin luptă nedemnă. E acel „nu” tăcut pe care îl spun cei care nu mai cred în vorbele mari, în schemele speranței de paradă, în reformele cosmetice. E ultima redută a demnității: retragerea tăcută.

Cantemir pare să spună, prin această pereche simbolică, că înțeleptul nu se salvează pentru că este slab, ci pentru că este prea profund ca să mai încapă în vorbele goale ale timpului său. Adevărata noblețe nu mai poate fi afirmată, doar păstrată în taină.

Resemnarea lupului nu este uitare, ci memorie vie. El ia cu sine chipul lumii așa cum ar fi trebuit să fie, și-l duce în pustie, ca un pustnic al demnității, ca un martor fără glas. Într-o lume în care toți vorbesc, cel care tace e cel ce știe.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Bibliografie orientativă: pentru o reflecție aprofundată

 

 

  1. Dimitrie Cantemir – Istoria ieroglifică
    – pentru simbolistica animalieră și lectura alegorică a lumii politice și morale.
  2. Lucian Blaga – Poemele luminii, Trilogia cunoașterii
    – pentru ideea de cunoaștere prin tăcere și intuiție, și reflecțiile despre suferința înțeleaptă.
  3. Tudor Arghezi – Psalmi, Cuvinte potrivite
    – despre lupta interioară cu Dumnezeu și demnitatea în suferință.
  4. Vasile Voiculescu – Ultimele sonete închipuite ale lui Shakespeare și prozele mistice
    – pentru temele jertfei lăuntrice, ale blândeții ca formă supremă de tărie.
  5. Radu Gyr – Ridică-te, Gheorghe… și alte poeme carcerale
    – pentru imaginea martirului tăcut și a unei demnități care transcende umilința.
  6. Constantin Noica – Rugați-vă pentru fratele Alexandru
    – despre vocația tăcerii și a smereniei ca formă de înaltă înțelepciune.

Lecturi complementare:

  • Nicolae Steinhardt – Jurnalul fericirii
    – despre suferința acceptată ca formă de iluminare și noblețea spiritului în înfrângere.
  • Andrei Pleșu – Despre îngeri, Despre bucurie în Est și în Vest
    – despre discreția ca formă de noblețe spirituală și puterea nevăzută a slujirii smerite.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


Imagine:  



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu