miercuri, 4 iunie 2025

Procedeele „blânde” ale celor din Sfatul dobitoacelor sunt, de fapt, opera Corbului

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 5 iunie 2025 

*

Cantemir – alături de înțelpții lumii.

 

Procedeele „blânde” ale celor  din Sfatul dobitoacelor sunt, de fapt, opera Corbului

*

Iară alalți frați acestora întracesta chip să așădzară, că Veveriții i-au giuruit un sac de nuci și un hărariu plin de hămeiu cu fag amestecat. Așijderea coada, carea în vremile ce stăpâniia Vidra îi tăiasă, precum la loc îi vor pune-o dzicea. Căriia darul acesta prea mult și mare i să păru, de vreme ce nucile și fagul spre sprijineala vieții, iară coada spre răscumpărarea cinstei și a podoabei îi era, mai vârtos că toată fala și pofala Veveriții în coada cea lungă ce purta stăruia, carea nu ca alalte jigănii înapoi, ce, de mare mândrie, peste cap ridicată o ținea (că unde lipsăsc crierii din cap, acolo covârșește coada peste cap) și (cine vredniciia capului nu pricepe, acela lungimea codzii la mare cinste ține). Pre aceasta, dară, într-acesta chip coada în loc de cap puindu-i, amăgulind-o, o așădzară. Iară Hameleonului toate feliurile de văpsele și de flori precum în samă îi vor da și în toate deplină pozvoleniie să aibă îi giuruiră. Al căruia fire de-a pururea fața a-și schimba fiind și dintr-o văpsală într-alta a să preobrăji mare vrednicie țiind, socoti că dar așeși peste măsura lui i să giurui și toată împărățiia într-îmbe monarhiile să fie câștigat i să păru (că plinirea poftei cât de mici peste toate hotarăle a toate monarhiile precum să fie covârșit i să pare).– Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir  ( 26 octombrie 1674 - 21 august 1723)

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

 

Pentru a corupe o parte dintre dobitoace, Corbul folosește cea mai la îndemână metodă: promisiunea. Spusele îi sunt credibile; membrii din ambele tabere ale Adunării știu cât de mari sunt grămezile de aur pe care le deține Corbul.
Fiind și în vârstă, și mare iubitor de aur, Pardosul cedează cu ușurință; în plus, este lămurit și fiul acestuia. Râsului i se promite întoarcerea unei părți din moșiile prădate de păsări în timpul foametei, precum și alte beneficii.

„Râsul ... în față prost și drept, dară multe picături de vicleșuguri îi stau peste mață (că toate carile să văd de pe chip și de pe floare să giudecă, iară gândul a ascunsului inimii nici chip, nici floare are, de pre carea de bun sau de rău, de frumos sau de grozav să să cunoască, fără numai când icoana în cuvinte sau în lucruri își tipărește).”

Fragmentul ales descrie promisiunile pe care le face Corbul pentru a corupe Veverița și Cameleonul. Din alambicarea savantă a frazelor și din bogăția expresiilor alegorice reiese subtil modul în care autorul satirizează ușurința cu care unii pot fi convinși să-și trădeze tabăra. Coruperea prin promisiuni, dorința de câștig și disimularea intențiilor reale sunt trăsături ilustrate cu măiestrie de Cantemir, reflectând nu doar moravurile vremii, ci și o înțelegere profundă a naturii umane.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Citate (din literatură, filosofie și istorie) care analizează noțiuni compatibile cu fragmentul: corupție, iubitorii de aur, viclenie, lisa verticalității, vânzătorul de neam și moșie, dorința de câștig.

1) „Istoria ieroglifică , genială şi stranie şi unică alcătuire în limba română , este o operă predestinată nu unei vieţi de cititor , ci mai multor vieţi puse cap la cap şi străbătute de o conştiinţă unică . - Nichita Stănescu , Cartea de recitire .

2) „Nu-ți căuta fericirea in curtea altuia, pentru că ea se ascunde întotdeauna în casa ta” - Douglas William Jerrold

3) „Verticalitatea morală este un dar de la Dumnezeu. Să nu fii niciodată descurajat de lipsa de verticalitate a celorlalţi.” – Ileana Vulpescu

4) „Fidelitatea câştigată prin mită se pierde la fel.” Seneca

5) „Dând mită rezolvi şi imposibilul.”- proverb aromân

 

6) „Promisiunile trebuie îndeplinite. E şi asta o promisiune.Dorel Schor

 

7) Oamenii manipulatori nu iau in considerare punctul de vedere al celuilalt; vor lua in detrimentul altora”. — Richard Malthouse

 

8) „ Promisiunile sunt facute pentu a fi încălcate. - Jonathan Swift

 

9) „ Promisiunile și coaja de pe placintă sunt facute pentru a fi sparte.Jonathan Swift

 

10) „Manipularea este o modalitate de a-i controla pe altii si de a-i mentine sub puterea ta.” ― Steve Maraboli

11) Un popor care alege politicieni corupţi, impostori, hoţi şi trădători, nu este victimă, ci complice. -  George Orwell

12) „Corupţia este ca un bulgare de zăpadă; odată ce începe să se rostogolească, tinde să crească.” - Charles Caleb Colton

13) „Mita e-n stare să pătrundă orişiunde în ţara aceasta, pentru mită capetele cele mai de sus ale administraţiei vând sângele şi averea unei generaţii.” - Mihai Eminescu

14) „Mita este mama Corupţiei.”-  Mihai Cucereavii

 

>>>>>>>>>>>>>>>> 

Pe baza fragmentului propus din Istoria ieroglifică și a citatelor alese, se poate construi un eseu amplu cu dimensiuni eseistice, morale și culturale, în care Dimitrie Cantemir să fie valorificat ca un spirit de sinteză, observator al lumii și al firii umane, într-o postură

comparabilă cu marii gânditori ai lumii – un „filozof-poet” înveșmântat în haina alegoriei?

>>>>>>>>>>>>>>>> 

Pe baza fragmentului din Istoria ieroglifică și a citatelor alese, se poate redacta un eseu amplu, de tip eseistic-moral, care să contureze figura lui Dimitrie Cantemir drept un gânditor de anvergură universală, un „filozof-poet” care îmbracă morala într-o alegorie complexă, demnă de parabolele antice și de satira iluministă. Iată o propunere de titlu și un plan al eseului, urmat de un început de redactare:


Titlu propus:

„Promisiunea și trădarea. Corbul lui Cantemir și morala lumii de azi”


Teză:

Dimitrie Cantemir este un spirit universal, care, prin mijlocirea alegoriei animaliere din „Istoria ieroglifică”, demască mecanismele corupției și trădării, păstrându-și, în același timp, luciditatea morală și subtilitatea filosofică, într-o formă ce-l apropie de marii moraliști ai lumii.


Planul eseului:

  1. Introducere: Cantemir – spirit enciclopedic și moralist alegoric
    • Referire la caracterul singular al operei sale în literatura română (citatul lui Nichita Stănescu).
    • Introducerea ideii de alegorie ca mod de a masca adevăruri incomode.
  2. Promisiunea – mijloc de corupție și degradare morală
    • Comentariu asupra fragmentului analizat: Veverița, Cameleonul, Râsul – fiecare cu „prețul” său.
    • Compararea cu reflecții clasice despre promisiuni și mită (Seneca, Swift, Schor).
    • Caracterul subtil, dar devastator, al darurilor aparent „nevinovate”.
  3. Viclenia și slăbiciunea caracterului – portrete morale în stil satiric
    • Analiza descrierii lui Râsul și a Cameleonului: aparență vs. esență.
    • Disimularea și lipsa de verticalitate ca semne ale decadenței.
    • Citate relevante (Ileana Vulpescu, Malthouse, Steve Maraboli, Eminescu).
  4. Actualitatea observației cantemiriene
    • Paralele cu societatea contemporană: clienți politici, promisiuni electorale, corupție sistemică.
    • Orwell și proverbul aromân – corupția nu e doar o boală, ci o alegere colectivă.
    • Cantemir – cronicar al sufletului politic, universal și atemporal.
  5. Concluzie: Cantemir – filozof al sufletului omenesc
    • Alegoria ca instrument de demascare morală.
    • Istoria ieroglifică nu este doar o satiră a epocii fanariote, ci o meditație despre firea umană.
    • Într-o lume în care „capul nu mai are creieri”, Cantemir pune „coada peste cap” cu ironie și înțelepciune.

Început de redactare (fragment):

Într-o lume unde „capul nu mai are creieri”, iar coada, ridicată peste frunte, devine semnul deșertăciunii și al mândriei fără temei, Dimitrie Cantemir scrie o alegorie cu tăiș dublu – o satiră a epocii sale și un avertisment pentru toate timpurile.
În Istoria ieroglifică, Corbul nu este doar un personaj politic, ci simbolul etern al corupătorului, al celui ce știe că fiecare ființă are un preț, iar pentru unii, prețul este rușinos de mic.
Veverița își vinde demnitatea pentru un sac de nuci și o coadă (podoabă și semn al mândriei), Cameleonul se bucură că i se îngăduie să fie el însuși – adică mereu altul, iar Râsul, deși „prost și drept la față”, are intestinele pline de vicleșug.
Acest tablou grotesc al sufletelor vândute pentru „sprijineala vieții” sau „fălirea cozii” nu este doar al unei epoci fanariote, ci o radiografie a umanității supuse tentației.
Seneca scria că „fidelitatea câștigată prin mită se pierde la fel”. Cantemir adaugă: fidelitatea nici nu a existat. A fost, poate, doar un troc rușinos.

>>>>>>>>>>>> 

Desigur. Iată o continuare completă, în stil eseistic, moral și cultural, pornind de la fragmentul ales din Istoria ieroglifică și din citatele prezentate. Titlul este sugerat, dar poate fi adaptat:


„Aurul, coada și fața schimbătoare. Despre trădare, corupție și firea omului în oglinda alegoriei cantemiriene”

Dimitrie Cantemir, spirit enciclopedic și minte vizionară a culturii române, se înfățișează în Istoria ieroglifică nu doar ca scriitor, ci ca moralist, filosof politic și fin cunoscător al firii umane. Sub haina fabulei, în această epopee alegorică a dobitoacelor, se conturează o lume de o adâncă și durabilă valabilitate, în care puterea, trădarea, corupția și dorința de câștig nu sunt simple deviații de caracter, ci simptome vechi ale unei boli morale ce bântuie societățile – de ieri și de azi.

Fragmentul ales, în care Veverița și Hameleonul sunt ademeniți cu daruri și promisiuni, trădează subtil și ironic ușurința cu care se pot cumpăra loialități. Nucile și fagul Veveriței nu sunt altceva decât imaginea dulce a coruperii prin interes, în timp ce coada – simbolul deșertăciunii și al mândriei fără temei – devine monedă de schimb pentru onoare și cinste. „Unde lipsăsc crierii din cap, acolo covârșește coada peste cap”, spune Cantemir cu un sarcasm demn de moralistul latin, lovind în vanitatea celor care, neavând judecată, își pun toată fala în lucruri exterioare, ornamentale.

Dar poate și mai subtil este portretul Hameleonului, acest „văpsat” de profesie, care trăiește din schimbarea permanentă și găsește în aceasta nu rușine, ci „mare vrednicie”. Imaginea e tulburător de actuală – câți dintre oamenii care vorbesc frumos în Agora nu sunt hameleoni cu chipuri schimbătoare, mereu adaptați, mereu „de partea câștigătoare”? Cât de puțini mai prețuiesc consecvența, loialitatea, verticalitatea morală?

Promisiunea – spune Seneca – este o armă slabă: „Fidelitatea câştigată prin mită se pierde la fel”. Dar în lumea dobitoacelor și, prin ricoșeu, în lumea oamenilor, darul are puterea de a înlocui rațiunea, onoarea și până și neamul. Căci Râsului, „prost și drept în față”, i se promit moșii, iar fiul Pardosului este „lămurit” nu cu adevăruri, ci cu aur. Aici intervine marea forță de anticipație a lui Cantemir: înțelegerea profundă a corupției nu ca excepție, ci ca metodă sistematică de guvernare și dominare. „Mita este mama corupției”, va scrie un alt moralist al vremurilor moderne, Mihai Cucereavii, iar Eminescu, dintr-un unghi similar, va constata cu amar: „Pentru mită capetele cele mai de sus ale administrației vând sângele și averea unei generații”.

Cantemir însuși, deși parte a unei elite boierești, nu iartă pe nimeni în satira sa. El știe că slăbiciunea pentru aur nu ține de rang sau poziție, ci de o carență sufletească ce poate bântui oricine. „Oamenii manipulatori nu iau în considerare punctul de vedere al celuilalt; vor lua în detrimentul altora”, scrie Richard Malthouse, reluând în secolul XXI o observație pe care Cantemir o formulase deja prin portretul Corbului. Corbul, acest „regizor” al promisiunilor, nu oferă doar mită, ci imaginea perfidă a unui bine general în care fiecare e amăgit că va câștiga, în timp ce întreaga construcție servește interesului său suprem.

De aceea, Cantemir poate fi comparat fără rezerve cu marii moraliști ai Europei. El este în același timp un La Rochefoucauld în haina unui fabulist oriental, un Machiavelli care privește nu doar tehnica puterii, ci și morala degenerării ei. La el, corupția nu e doar mecanism politic, ci travestire sufletească, alterare a raportului omului cu sine. Dacă în Divanul vorbea despre înțelepciune ca despre o candelă aprinsă în noaptea vieții, în Istoria ieroglifică această candelă e stinsă rând pe rând de interese, slăbiciuni, lăcomie și prostie fățarnică.

Și totuși, mai rămâne ceva: ironia sa, învelită în limbaj alegoric, păstrează un ton aproape pedagogic. Cititorul atent va înțelege că ceea ce se întâmplă între Veveriță și Corb, între Hameleon și Sfatul dobitoacelor, nu este doar poveste, ci avertisment. Cine prețuiește coada mai mult decât capul, cine își schimbă fața pentru fiecare dar, cine vinde moșia pentru o promisiune, acela nu trădează doar o cauză, ci propriul său suflet.

Poate că tocmai prin această adâncă și nemiloasă observare a firii, Cantemir devine nu doar cronicar, nu doar literat sau filosof, ci ceea ce Nichita Stănescu numea „o conștiință unică” – capabilă să străbată, prin alegorie, mai multe vieți puse cap la cap. Istoria lui nu este doar „ieroglifică”, ci eternă – căci lumea dobitoacelor nu este altceva decât lumea noastră.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Actualitatea temelor cantemiriene în societatea contemporană

Ceea ce frapează, poate mai mult decât orice, la lectura fragmentului cantemirian este actualitatea dezarmantă a observațiilor sale. Departe de a fi o simplă relicvă literară a unei epoci apuse, Istoria ieroglifică se dovedește o oglindă vie și usturătoare a societății noastre contemporane. Trăim, la rândul nostru, în „vremuri ieroglifice”, unde sensurile se ascund, adevărul este travestit, iar minciuna poartă adesea masca bunelor intenții.

Hameleonul lui Cantemir este azi politicianul versatil, cel care-și schimbă discursul de la o tribună la alta, în funcție de audiență și de interesul electoral. Vorba și fapta nu mai locuiesc în același trup, iar „vrednicia” se măsoară nu în loialitate sau competență, ci în abilitatea de a te adapta, de a rămâne „la putere”, indiferent de mijloace. Această „vrednicie a schimbării” a devenit normă, ba chiar virtute în unele cercuri. Se aplaudă cinismul, se elogiază „pragmatismul”, iar verticalitatea este taxată drept naivitate.

Cât despre „veverițele” lumii moderne – acești oameni mici, dar ușor de corupt cu privilegii, funcții, favoruri – ei nu lipsesc din niciun sistem administrativ, instituție sau organizație. Îi întâlnești acolo unde onoarea se poate schimba pe o „moșie” sau pe o „nucă poleită”. Sufletele se cumpără nu cu mari bogății, ci cu atenții bine plasate, cu promisiuni care nici nu trebuie onorate, câtă vreme servesc scopului imediat.

Iar Corbul, perfidul regizor al trădării, supraviețuiește cu nume diferite în fiecare epocă. El este cel care știe pe cine să plătească, cum să mintă, ce roluri să distribuie într-o piesă al cărei unic scop este perpetuarea propriei puteri. Acest tip uman, atât de bine conturat de Cantemir, a rămas neschimbat în esență, doar mijloacele i s-au rafinat: azi nu mai plătește cu aur în pungă, ci cu influență, rețele, contracte, tăceri cumpărate și tăieturi de panglică.

Toate acestea nu sunt simple coincidențe. Ele arată că natura umană, în esența ei, rămâne aceeași: înclinată spre vanitate, coruptibilă, avidă de putere, dispusă la trădare atunci când câștigul o cere. Cantemir, cu luciditatea unui moralist profund, nu s-a limitat la a critica vremurile sale – el a înțeles și a descris tipare recurente, mecanisme care continuă să funcționeze dincolo de regimuri, ideologii sau epoci.

Așadar, Istoria ieroglifică nu este doar o carte de istorie camuflată în fabule. Este o lectură de actualitate, o avertizare morală și o cheie de înțelegere a prezentului. Printr-un limbaj alegoric și rafinat, Cantemir ne pune în fața unei întrebări care rămâne, peste veacuri, la fel de tăioasă: Suntem noi altfel decât dobitoacele cărora le râd coada și se cumpără obrazul? Sau doar ne-am schimbat cuvintele și instrumentele, dar am păstrat aceeași fire?

 

Concluzie

Când Dimitrie Cantemir scria Istoria ieroglifică, nu compunea doar o alegorie politică a unei epoci tulburi, ci punea în pagină o radiografie atemporală a sufletului omenesc. Înțelepciunea sa nu se rezumă la analiza unei conjuncturi istorice, ci pătrunde adânc în mecanismele firii umane, surprinzând acea dramă eternă dintre ideal și interes, între adevăr și putere, între demnitate și lingușire. De aceea, cartea lui nu îmbătrânește. Ea grăiește și azi cu aceeași forță morală, ca o oglindă în care ne vedem, poate prea clar, poate prea brutal. Iar dacă râdem, o facem nu de dobitoace, ci, mai curând, de noi înșine – cu amarul celor ce știu și totuși nu schimbă nimic.

Fiindcă vremurile, oricât s-ar schimba, rămân, în fond, aceleași – doar personajele își schimbă straiele. Iar adevărul, chiar și învelit în hieroglife, se lasă citit de către cei care nu se tem de el.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Versiunea finală completă a eseului

*

Corbul, coada și cuvântul dat. Dimitrie Cantemir – între alegorie și profeție morală

Dimitrie Cantemir nu este doar un nume între domnitorii Moldovei sau între cărturarii epocii brâncovenești, ci un spirit ce transcende veacurile, aliniindu-se firesc în galeria gânditorilor universali. În Istoria ieroglifică, această bijuterie alegorică scrisă cu pana minții și înțelepciunea inimii, el reușește să redea nu doar zbaterile unei lumi aflate în declin, ci și un adevăr etern despre firea omului. Alegoria animalieră nu este un simplu joc literar, ci un instrument subtil și savuros prin care autorul pătrunde în adâncurile moralei, psihologiei și politicii.

Fragmentul ales, în care sunt prezentate metodele de corupere folosite de Corb pentru a atrage de partea sa dobitoace precum Veverița și Cameleonul, concentrează o întreagă filozofie a slăbiciunii umane. Promisiunile, lingușirea, recompensele materiale, iluzia recompenselor simbolice – toate sunt convertite în arme prin care se câștigă loialități efemere. Veverița este ademenită cu nuci și cu promisiunea cozii pierdute – un detaliu aparent comic, dar cu adâncă semnificație: vanitatea, dorința de a părea ceea ce nu ești, este suficientă pentru a trăda o cauză. Cameleonul, veșnicul adaptabil, cel ce își schimbă fața și culoarea în funcție de împrejurări, e convins nu prin putere, ci prin permisiunea de a fi el însuși – un sine fragmentat, dar nestingherit. Corbul cunoaște natura fiecăruia și o exploatează cu cinism, dar fără greș.

Cantemir nu judecă în termeni moraliști rigizi. El analizează, observă și ironizează cu o luciditate rece, dar nu fără compasiune. Cuvintele sale dezvăluie nu doar viclenia politicienilor travestiți în păsări sau fiare, ci și slăbiciunile noastre cotidiene: iubirea de aur, disimularea, lipsa verticalității. Este de remarcat arta cu care Cantemir introduce în această galerie grotescă o întreagă tipologie a omului slab – nu neapărat rău, ci ușor de cumpărat. Fidelitatea devine monedă de schimb, iar cinstea – podoabă de închiriat.

Această realitate a fost sesizată și de alți gânditori. Seneca observa că „fidelitatea câștigată prin mită se pierde la fel”, iar Mihai Eminescu, avertiza că „pentru mită capetele cele mai de sus ale administrației vând sângele și averea unei generații”. Pe de altă parte, Jonathan Swift, cu ironia sa mușcătoare, spunea că „promisiunile și coaja de pe plăcintă sunt făcute pentru a fi sparte”, dovedind astfel că, de-a lungul vremurilor, compromisul între cuvânt și faptă este o rană deschisă a omenirii.

Cantemir reușește să capteze esența acestui compromis într-o formă literară unică, transfigurând satira politică într-o meditație despre corupție, despre manipulare și slăbiciune. Iar dacă veverița își vrea coada, iar cameleonul libertatea de-a se colora, nu e greu de înțeles că trădarea nu se mai face de nevoie, ci de plăcere.

Actualitatea temei

Putem ignora contextul istoric al alegoriei, dar nu putem trece cu vederea actualitatea temei. Într-o lume în care fidelitatea se negociază, iar principiile sunt ambalate în sloganuri, Cantemir este mai contemporan ca niciodată. Corbii zilelor noastre nu mai poartă pene, ci costume. Veverițele nu mai cer cozi, ci funcții. Cameleonii nu se mai colorează în frunze, ci în ideologii. Promisiunile sunt făcute cu zâmbetul pe buze și încălcate cu nonșalanță.

Astfel, Istoria ieroglifică nu este doar o cronică alegorică, ci un avertisment. O radiografie a lumii noastre, scrisă cu 300 de ani înainte. O carte care cere nu doar citire, ci recitire – cum bine spunea Nichita Stănescu: „Este o operă predestinată nu unei vieți de cititor, ci mai multor vieți puse cap la cap și străbătute de o conștiință unică”.

Concluzie

Când Dimitrie Cantemir scria Istoria ieroglifică, nu compunea doar o alegorie politică a unei epoci tulburi, ci punea în pagină o radiografie atemporală a sufletului omenesc. Înțelepciunea sa nu se rezumă la analiza unei conjuncturi istorice, ci pătrunde adânc în mecanismele firii umane, surprinzând acea dramă eternă dintre ideal și interes, între adevăr și putere, între demnitate și lingușire. De aceea, cartea lui nu îmbătrânește. Ea grăiește și azi cu aceeași forță morală, ca o oglindă în care ne vedem, poate prea clar, poate prea brutal. Iar dacă râdem, o facem nu de dobitoace, ci, mai curând, de noi înșine – cu amarul celor ce știu și totuși nu schimbă nimic.

Fiindcă vremurile, oricât s-ar schimba, rămân, în fond, aceleași – doar personajele își schimbă straiele. Iar adevărul, chiar și învelit în hieroglife, se lasă citit de către cei care nu se tem de el.


Bibliografie selectivă

  1. Dimitrie Cantemir – Istoria ieroglifică, Editura Minerva, București, 1973.
  2. Nichita Stănescu – Cartea de recitire, Editura Cartea Românească, 1980.
  3. Mihai Eminescu – Opere politice, Editura Științifică, București, 1972.
  4. Seneca – Despre binefaceri, Editura Științifică, București, 1969.
  5. Jonathan Swift – Gulliver’s Travels & Selected Writings, Penguin Classics, 1985.
  6. George Orwell – 1984, Editura Polirom, 2016.
  7. Ileana Vulpescu – Citate din interviuri și opere publicate.
  8. Proverbe populare române și aromâne – culegeri diverse.

 Imagine: Nevermore.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu