CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie
(încercări pentru volumul al treilea) – 3 iunie 2025
Cantemir
– alături de înțelpții lumii.
Noi elemente adăugate
la portretul Corbului și alte comentarii
de felul cum a fost transformată „Cămila” dintr-o stare în
alta
*
„Că, precum și mai sus s-au pomenit, Corbul, din răutatea o dată
în minte pusă, a să căi nu știia și din vicleșugul ce apucase nu să părăsiia
(o, cât cu multul mai fericit ieste
acela carile în boală fără leac cade decât cela carile în răutate neuitată,
desfrânat să sloboade) (că mai bine
ar fi cuiva cu 1.000 de rane a să răni decât o dată pacoste și dosadă
de-aproapelui său a pricini). De care lucru, Corbul nu spre cea de obște
folosire, ce spre a sa tare dorită poftire să siliia, și nu ceva răzsipit între
dânșii să alcătuiască, ce numai cu a sa tiranie să să slujească să nevoia.
De unde ispita după gând îi răspunsă, de vreme ce întâiași dată
pre Săraca Cămila ispitiră, căriia giuruindu-i că pre lângă urechi, coarne și
pre lângă peri, pene îi vor adaoge și din dobitoc pasire o vor putea face.
Așijderea, numelui Cămilii titulul Struțului alcătuindu-să și de
la pasiri aripi, iară de la dobitoace coarne lipindu-i-să, între dobitoace mai
fericită și între pasiri mai slăvită va fi, îndată credzu, proasta, că după
giuruință, să va plini și fapta (că la
muritori tare să pohârnește credința, unde mai denainte pofta și voia nepărăsit
împinge). Insă urma era să arete că adevărată ieste parimiia veche (că
Cămila cercând coarne, ș-au pierdut și urechile), iară acmu cercând pasire a să
face, vremea va să-i arete că și dobitoc a fi nu va mai putea, și odânăoară în
primejdiia urechilor, iară acmu poate și în peirea capului să cadză (că cine pre pământ în ceva ce ieste nu s-au
îndestulit, credz că acela și în ceriu macară fericire nu va cunoaște).” – Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir ( 26 octombrie 1674 - 21 august 1723)
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Citate
(din literatură, filosofie și istorie) care analizează noțiuni compatibile cu fragmentul: sfetnicii,
sfatul, liniștea, vicleșugul, pofta nestăpânită,
tirania celui puternic, firea Struțocămilei.
1) „Boală e să fii obsedat de a te folosi de arta
războiului. Boală e să fii obsedat de a arăta ce ai învăţat.
Tot boală e şi să te gândeşti tot timpul să ataci sau să gândeşti
întodeauna să rămâi în aşteptare. Când gândul stăruie asupra unui lucru, asta
se cheama boală. citat din Yagyu Munenori
2) „Aici este boala cea
mai gravă pentru oameni, când vor să vindece răul prin rău. (Sofocle)
3) „Lipsa de limite invită la lipsă de respect.-Anonim
4) „Oamenii care sunt absorbiți de ei înșiși nu se
gândesc decât la ce le este bine la momentul respectiv – nu au niciun fel de
respect sau considerație pentru nimeni altcineva.Anonim
5) „Acolo unde nu există respect reciproc, apar
întotdeauna probleme. – Dizzie Gillespie
6) „Răutatea
începe acolo unde sfârşeşte omenia. Victor Hugo
7) „Fațărnicia
este una din cele mai grele arte de care poate să se mândrească răutatea
omenească. - Alexandru
Xenopol
8)„ Cuvintele
false nu sunt doar rele, ele infecteaza sufletul cu rautate.” —
Platon
9) „Nu e uşor să-şi ascundă cineva mereu răutatea.-
Platon
10)
„Pofta este asemenea unui animal
sălbatic, pe care omul îl hrănește în sine; dacă îi dă tot ce dorește, se face
mai puternic și scapă de sub control.” – Platon
11)
„Răutatea calculată este cea
mai ascuțită dintre toate răutățile.
– Balzac
12) „Un tiran trebuie să-i ţină sub strictă observaţie pe
oamenii curajoşi, cu viziune sau inteligenţi… Curăţând oraşul de alţi
potenţiali conducători, tiranul promovează mediocritatea printre cetăţeni. -
Platon
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
„Struțocămila și Corbul. Portretul moral al lumii în
viziunea lui Dimitrie Cantemir”
Eseu despre vicleșug, poftă, tiranie și înțelepciune
alegorică
În tumultul istoriei și în tăcerea necruțătoare a firii,
doar câțiva oameni au știut să privească lumea nu cu simpla curiozitate a
cronicarului, ci cu pătrunderea moralistului, cu ironia fină a celui care vede
mai departe de forme, până la rădăcina firii. Dimitrie Cantemir este unul
dintre acești rari oameni. Istoria ieroglifică, sub aparența unui bestiar
fantastic și a unei narațiuni alegorice, e în realitate o frescă a sufletului
omenesc și o sinteză a răutății, nestăpânirii și lingușelii care pervertește
orice așezare firească a lucrurilor.
Într-un moment esențial al scrierii, Corbul – imagine a
tiranului, a vicleanului cu ambiții totalitare – nu doar că își urmează „pofta
tare dorită”, ci o impune ca singură rațiune a ordinii. Nu binele comun îl
mână, ci voința proprie. „Pofta lăcomiii cu puterea împreunată” devine imaginea
infernului politic, moral și sufletesc, iar alegoria se transformă în oglindă a
lumii de atunci și, poate, a celei de azi.
Falsul sfat și sfetnicii de complezență se înmulțesc în
jurul Corbului, în vreme ce Brehnacea, cuvânt al dreptății, este înăbușită. „Se
punea în deșert” orice altă opinie. Despuiat de dialog, actul politic al
Corbului devine dictat personal, travestit în decizie colectivă. Se confirmă
cuvintele lui Platon, citat cu pertinență în această interpretare: „Un tiran
trebuie să-i ţină sub strictă observaţie pe oamenii curajoşi, cu viziune sau
inteligenţi… tiranul promovează mediocritatea.”
Această dramă colectivă nu se oprește la nivelul guvernării,
ci coboară în intimitatea ființei. „Cămila” – imaginea ființei slabe,
neîmpăcată cu sine, dornică de metamorfoză fără rost – cade victimă propriilor
iluzii. În loc să-și asume natura, se lasă amăgită cu promisiuni de coarne și
pene. E tentată să fie și dobitoc, și pasăre, dar nu mai rămâne nici una, nici
alta. Își pierde firea. Eșecul ei este al celor care nu înțeleg limitele
ființei și confundă aspirația cu ambiția fără discernământ.
Cantemir adaugă o notă amară: „că cine pre pământ în ceva ce
ieste nu s-au îndestulit, credz că acela și în ceriu macară fericire nu va
cunoaște”. În această frază se concentrează filosofia întreagă a echilibrului
interior și critica acerbă a poftelor nestăvilite. Gândul este consonant cu
reflecția lui Platon: „Pofta este asemenea unui animal sălbatic, pe care omul
îl hrănește în sine...”
Dublat de ironie și de forță poetică, Cantemir construiește
nu doar o alegorie politică, ci un text despre identitate, despre disprețul
față de sfat și de adevăr, despre riscul de a pierde totul în goana după totul.
Struțocămila este, în fond, imaginea lumii care vrea să placă tuturor și ajunge
nefirească, iar Corbul este tiranul care vrea să domnească singur și ajunge să
domnească peste un pustiu.
Dacă Hugo spunea că „răutatea începe acolo unde sfârşeşte
omenia”, iar Xenopol numea fățărnicia „una dintre cele mai grele arte ale
răutății omenești”, atunci Cantemir le-a cuprins pe amândouă în imaginea
acestui univers corupt de vicleșug. La el, răutatea nu e explozivă, ci
metodică, „calculată” (Balzac), mereu mascată de făgăduințe, giuruințe și
lingușeli care scot din fire lumea întreagă.
Așadar, Cantemir merită a fi așezat – fără emfază, dar cu
temei – alături de înțelepții lumii. Nu doar prin erudiție, ci prin capacitatea
de a coborî în subteranele firii și de a le pune sub lupă cu o luciditate rară.
Poet și moralist, filozof și fin cunoscător al „omului sub mască”, el
construiește o operă care, în veșmântul alegoric al animalelor, vorbește
dureros și clar despre oameni. Iar în această oglindă, ne vedem și azi.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Excelentă direcție de aprofundare – tema „artei sfatului
și drama lipsei de măsură” se încheagă organic în jurul fragmentului
cantemirian ales, oferind un câmp fertil de reflecții moral-literare. Îți
propun un eseu amplu, eseistic-literar, în care să valorizăm ideile lui
Dimitrie Cantemir într-un cadru comparativ, sprijinit de trimiteri culturale și
de interpretări simbolice.
Despre arta sfatului și drama lipsei de măsură
O lectură morală a unui fragment din „Istoria
ieroglifică” de Dimitrie Cantemir
În vechea artă a guvernării, sfatul era socotit mai prețios
decât puterea, iar înțelepciunea, mai rară decât curajul. Dimitrie Cantemir,
prin metafora păsărilor și a jigăniilor din Istoria ieroglifică,
surprinde tocmai naufragiul unei lumi în care sfatul este batjocorit, iar
lipsa de măsură a poftelor, ridicată la rang de virtute politică. Alegoria
transformării Cămilei în Struțocămilă nu este doar o fabulă grotescă, ci o parabolă
morală despre căderea discernământului și răsturnarea firească a rosturilor.
Arta sfatului – între înțelepciune și zădărnicie
La Cantemir, arta sfatului este invocată doar ca o umbră a
ceea ce a fost. „Brehnacea” încearcă să se opună, dar sfatul ei „se punea în
deșărt”. Corbul – simbol al vicleșugului – nu cere sfat, ci confirmare; el nu
ascultă, ci manipulează. Tocmai aici se vede drama unei lumi în care sfetnicul
e folosit nu pentru cumpătare, ci pentru justificarea unei tiranii deja decise.
Cantemir identifică un fenomen peren: sfatul adevărat nu își mai are locul
într-o lume dominată de poftă și interes personal.
„Că mai bine ar fi cuiva cu 1.000 de răne a să răni decât o
dată pacoste și dosadă de-aproapelui său a pricini.” – o frază ce trădează
filonul moral al autorului și condamnarea fermă a sfatului rău ori ignorat.
Arta sfatului nu înseamnă doar a vorbi cu înțelepciune, ci mai ales a avea
cumpătul de a asculta ceea ce nu-ți convine.
Pofta și drama lipsei de măsură
„Pofta lăcomiei cu puterea împreunată” – iată combinația
fatală care transformă guvernarea în jaf și înșelăciune. Corbul, personaj
lipsit de măsură, nu caută folos obștesc, ci „a sa tare dorită poftire”. Lipsa
de măsură – fie ea în ambiție, în manipulare, ori în setea de a fi altceva
decât ești – duce nu doar la decăderea liderului, ci și la coruperea întregii
comunități.
Struțocămila, creație împotriva firii, este o alegorie a
nefericitei metamorfoze sociale, în care indivizii sunt smulși din rostul
lor firesc și presați să joace roluri care nu li se potrivesc. Într-o lume fără
măsură, cine caută aripi își pierde urechile – și poate chiar capul.
Simboluri și analogii culturale
Tema este ilustrată magistral și de reflecțiile unor
gânditori din alte culturi:
- Yagyu
Munenori, maestru zen al sabiei, avertiza: „Când gândul stăruie
asupra unui lucru, asta se cheamă boală.” – adică obsesia unei idei
fără echilibru este începutul rătăcirii.
- Sofocle
vorbea despre dorința de a vindeca răul prin rău – ceea ce face și Corbul:
o reformă care este, în esență, o travestire a răului sub promisiunea
înnoirii.
- Platon,
în mai multe locuri, numește pofta o fiară care, odată hrănită fără
măsură, se întoarce împotriva stăpânului.
Cantemir se încadrează în această tradiție: răutatea
calculată, vicleșugul sub masca înțelepciunii, formele fără fond,
toate sunt semnele unei lumi în care sfatul înțelept e golit de putere, iar
pofta de control și de aparență înghite realitatea.
De la Cămilă la Struțocămilă – drama hibridului moral
Transformarea Cămilei într-un hibrid jalnic, cu pene și
coarne, este o parabolă a deformării morale. Vrem să fim mai mult decât suntem,
dar nu în virtute, ci în travesti. În loc de înnobilare prin efort, alegem
podoaba superficială. Aceasta e drama lumii conduse de Corbi: cei simpli, dar
utili (precum Cămila), sunt amăgiți cu titluri și false promisiuni, până ajung
caricaturi – și, mai grav, devin periculoși și pentru ei, și pentru ceilalți.
Concluzie – Cantemir, printre înțelepții lumii
Prin acest fragment, Dimitrie Cantemir se așază firesc
alături de marii moraliști ai lumii. Arta sfatului, pentru el, este o formă de
echilibru între cunoaștere și smerenie. Drama societății, în schimb, vine din abolirea
măsurii, din uzurparea firescului și din înlocuirea adevărului cu forme
prefăcute ale binelui.
„Cine pre pământ în ceva ce ieste nu s-au îndestulit,
credz că acela și în ceriu macară fericire nu va cunoaște.” – în această
rostire finală, Cantemir ne avertizează nu doar despre greșeala de a te crede
pasăre dacă ești dobitoc, ci și despre pieirea celor care vor totul, fără să-și
cunoască rostul. Fără sfat, fără măsură, fără cumpăt – nimic nu rămâne întreg.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
O variantă a eseului
Despre arta sfatului și drama lipsei de măsură
Lectură morală a unui fragment din „Istoria ieroglifică”
de Dimitrie Cantemir
Sfatul înțelept, aruncat în uitare
În Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir zugrăvește,
prin fabula păsărilor și a jigăniilor, o lume în care arta sfatului este
disprețuită, iar lipsa de măsură în poftă și putere devine regulă.
Brehnacea (buhaiul de baltă) rostește o înțeleaptă împotrivire la planurile
Corbului, dar „sfatul ei se punea în deșărt”. Corbul nu caută cumpătare, ci
doar confirmare pentru planurile lui vicleșugite. Nu are nevoie de sfetnici, ci
de complici.
Pentru Cantemir, sfatul bun nu este doar o opinie, ci o
formă de slujire a binelui comun. A da un sfat înseamnă a-ți asuma o
responsabilitate morală. A-l asculta, însă, cere virtute și renunțare la
trufie. De aceea, în vremuri corupte, sfatul cade primul. E o artă refuzată
de cei ce se cred deja înțelepți.
Puterea fără măsură – începutul prăbușirii
Corbul întruchipează ambiția fără limite și pofta de
putere travestită în reformă. El promite transformări mărețe, dar nu din
grijă pentru obște, ci pentru „a sa tare dorită poftire”. Astfel, guvernarea
devine un pretext pentru jaf. Pofta și puterea, odată unite, nasc o
monstruozitate morală – și aceasta nu întâmplător ia chipul Struțocămilei.
Lipsa de măsură, în lumea cantemiriană, nu e doar defect de
caracter, ci boală a întregii ordini politice și morale. Ea pervertește
ierarhiile firești, amăgește pe cei simpli și transformă în caricaturi chiar și
ființele cele mai folositoare, precum Cămila.
Struțocămila – hibridul fără rost
Transformarea Cămilei în Struțocămilă simbolizează
deformarea profundă a firii. Aceasta este creația unei minți care nu cunoaște
măsura: un trup inutil, nici pasăre, nici dobitoc, o slugă a ambiției
celorlalți. Este rodul unui sfat prost primit și a unei dorințe de a fi
altceva decât ceea ce ești prin fire.
Struțocămila devine astfel o parabolă amară despre omul
smuls din rostul său natural și preschimbat, prin viclenie și fățărnicie,
într-un monstru social.
Tradiții culturale despre sfat și măsură
Cantemir nu este singur în această critică morală. Tradiția
universală susține aceleași idei:
- Platon
avertizează asupra ființei care nu-și cunoaște limitele: pofta nestăvilită
distruge rațiunea.
- Confucius
spunea că înțeleptul se înconjoară de oameni care îl contrazic, nu de cei
care îl lingușesc.
- Marcus
Aurelius, în Gânduri către sine, subliniază că măsura este
începutul virtuții.
În cultura română, Ion Budai-Deleanu, Miron Costin
și Neagoe Basarab formulează aceleași suspiciuni față de sfatul ignorat
și pofta fără frână. Gândirea morală a lui Cantemir continuă acest fir: doar
cel ce știe să asculte poate conduce fără a strica.
Concluzie: Arta pierdută a cumpătului
Fragmentul lui Cantemir este o lecție despre fragilitatea
sfatului bun într-o lume însetată de putere. Într-o societate în care
oamenii nu-și mai cunosc locul, iar sfetnicii adevărați sunt trecuți cu
vederea, răsar hibrizi morali – struțocămile care nici nu pot purta poveri,
nici nu pot zbura. Drama acestor vremuri nu stă doar în lăcomie, ci în abolirea
măsurii, a rostului și a ascultării înțelepte.
„Cine pre pământ în ceva ce ieste nu s-au îndestulit,
credz că acela și în ceriu macară fericire nu va cunoaște.” Această
sentință încheie, cu o tăietură adâncă, reflecția lui Cantemir. Fără sfat,
fără măsură, fără recunoașterea propriei condiții, nici pământul, nici cerul nu
oferă alinare.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Bibliografie
A. Surse primare (texte de autor)
- Cantemir,
Dimitrie. Istoria ieroglifică, ediție critică de Dan
Slușanschi, Editura Minerva, București, 1988.
- Neagoe
Basarab. Învățăturile către fiul său Theodosie, ediție de
Gabriel Ștrempel, Editura Minerva, București, 1986.
- Marcus
Aurelius. Gânduri către sine însuși, traducere de C.
Rădulescu-Motru, Editura Humanitas, București, 2022.
- Platon.
Republica, traducere de Andrei Cornea, Editura Humanitas,
București, 2006.
- Confucius.
Analecte, traducere de sinologul Marius Bardan, Editura Herald,
București, 2011.
Surse secundare (analiză și context)
- Dan
Slușanschi. Cantemir. Umanistul între Orient și Occident,
Editura Polirom, Iași, 2009.
- Ștefan
Cazimir. Umorul românesc, Editura Cartea Românească, București,
1974 – capitolul despre ironia moralizatoare.
- Virgil
Nemoianu. Tentația iluminismului, Editura Univers, București,
1991.
- George
Călinescu. Istoria literaturii române de la origini până în prezent,
Editura Minerva, București, 1982 – capitolul despre Cantemir.
- Al.
Duțu. Omul și istoria, Editura Eminescu, București, 1978 – cu
referințe la gândirea morală tradițională.
B. Studii și lucrări de specialitate
- Mihăilescu,
Ioana. „Ironia ca instrument de critică morală în Istoria
ieroglifică”. Revista de Științe Socio-Umane, Vol. 47, Nr. 1
(2021): pp. 47–65. ISSN: 1220-2496.
- Nemoianu,
Virgil. Imperfecțiunea ca formă de echilibru: estetica limitării.
București: Curtea Veche, 2013. ISBN: 978-606-588-614-5.
- Alexandru
Dutu. „Modelul clasic al înțelepciunii și criza autorității în cultura
românească premodernă”. Revista de Filosofie, Vol. 42, Nr. 2
(1995): pp. 133–148. ISSN: 1220-5400.
- Paul
Ricoeur. Sinele ca un altul. Trad. Daniela Ștefănescu.
București: Trei, 2010. ISBN: 978-973-707-445-4.
- Charles
Taylor. Sursele sinelui. Constituirea identității moderne.
Trad. Ciprian Mihali. Cluj: Idea Design & Print, 2004. ISBN:
973-85589-4-1.
C. Articole și resurse online academice
- Florin
Țurcanu. „Dimitrie Cantemir și filosofia puterii.” Dilema Veche,
nr. 944 (2022). https://dilemaveche.ro
- Peter
Burke. „The Art of Persuasion: Political Communication in Early Modern
Europe.” History of European Ideas, Vol. 1, Issue 3 (1981), pp.
195–207. DOI: 10.1016/0191-6599(81)90016-0
- Michel
Foucault. The Hermeneutics of the Subject: Lectures at the Collège
de France 1981–1982. Ed. Frédéric Gros, New York: Palgrave Macmillan,
2005. ISBN: 978-1-4039-8652-2.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu