miercuri, 4 iunie 2025

Cei din Sfatul zburătoarelor se pregătesc să-i învingă, prin procedee „blânde” pe cei din Sfatul dobitoacelor *

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 4 iunie 2025 

 

*

 

Cantemir – alături de înțelpții lumii.

 

Cei din Sfatul zburătoarelor se pregătesc să-i învingă, prin procedee „blânde” pe cei din Sfatul dobitoacelor

*

Deci oricum au fost începăturile, și cum să vor tâmpla săvârșiturile, puțin socotindu-să, Cămila, cu toată inima în partea Corbului să dede. După aceia, pre Urs ispitind, îl aflară că numai albinele din știubeie să nu-l dodeiască și la bârlogul lui nebântuit să lăcuiască poftește, iară amintrilea veri dobitoacele ar zbura, veri pasirile s-ar încorna și s-ar pedestri, macar cum aminte nu-i ieste (că firea carea în ceva fericirea ș-au socotit, alalte ale lumii toate de batgiocură le are) (S1).

Hulpea, jiganie pururea cu doaă inimi și neispitită, pentru une pricini, carile și mai denainte arătasă, îndată în partea zburătoarelor să giurui (că inima vicleană mare fericire simte când socotește că pentru fapta vicleșugului și ea să cinstește și la aceiași școală ucinici și părtași își agonisește). Însă Hulpea cu tocmală ca aceasta să aședză, ca nu cumva Lupul, până între vii va fi, de unirea ei cu dânșii să să înștiințedze, căci Hulpea, precum din fire ieste bună adulmăcătoare, mare grijă de Lup purta, ca nu cumva cu vremea adevărul să biruiască și vicleșugurile acmu ascunsă vreodată să să dezgolească, și așe prieteșugul și tovărășiia, carea macar că cu chip zugrăvit și poleit între dânsa și între Lup avea, își va piierde. Pre Ciacal așeși nici a-l mai ispiti socotiră cu cale a fi, de vreme ce de la dânsul, precum agiutoriul, așe nici vreo împiedecare nedejduia (că des și de multe ori la muritori să vede puternicul nebun în fruntea sfaturilor, iară săracul înțelept denafara pragurilor)

(și, precum bogații cu avuțiia socotesc că și mintea au câștigat, așe săracii, cu lipsa avuțiii și piierderea minții să fie pățit li să pare).

Iară pentru Lup socotiră că nemutat și neclătit va fi din socoteala sa (că sufletul înțelept într-altă și pentru altă ceva din socoteala sa a să muta nu știe, fără numai din rău spre bine și din greșală spre îndreptare). De care lucru, dzisără nici mai mult să-l ispitească, nici gândurile cătră dânsul să-și dezvălească, ce numai în față, precum toate după pofta și sfatul lui să vor face, să-i arete, iară după dos cu toată nevoința ale sale gânduri la lucru a duce tare să să gătească.– Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir  ( 26 octombrie 1674 - 21 august 1723)

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

La începutul Adunării cei din Sfatul dobitoacelor erau în număr de cinci: Pardosul, Ursu, Lupul, Vulpea și Cămila, iar cei din Sfatul zbrătoarelor erau în n umăr de patru: Corbul, Cucunozul, Brehnacea și Uleul. Cantemir nu folosește la întâmplare această schemă de 5 – 4 care, în timp ce lucrările Adunării avansează devine 4 – 5, Cămila primind pene și aripi cu toată inima în partea Corbului să dede” devenind Struțocămilă. Acum, cei cinci din Sfatul zburătoarelor caută metode și motive de cum să îmbuneze pe cei patru ( care au rămas) în Sfatul jigăniilor. Se procedează prin cercetarea fiecăruia.  Ursul dacă nu este deranjat nu părtăsește bârlogul pentru lucruri mai puțin dulci decât mierea. Hulpea, vicleană fiind, cu inima în două luntri având, mare grijă de Lup purta, însă nicidecum nu ar vrea să-l supere pe Corb și gândea că odată ce Lupul va fi eliminat cu o singură față se va prezenta mulțimii.  

Lupul rămâne de temut deoarece nu s-a întâmplat vreodată să renunțe la, cel puțin, unul din principiile moralicești. Totuși au găsit modul de a-l scoate din tabăra împotrivirii: zicem ca el și facem ca noi.  Căci pre Pardos Corbul prin iscoade și cărți pre ascuns trimese, și încă de demult în priința lor îl întorsese și vicleanul cel mai mare a neamului său a fi cu giuruințele îl făcuse (că sula de aur zidiurile pătrunde și lăcomiia își vinde neamul și moșiia).

Ideile fragmentului sunt despre: fericire ca himeră, manipulare, corupție, viclenie, obediență, nemernic (vânzătorul de neam și moșie), 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Citate (din literatură, filosofie și istorie) care analizează noțiuni compatibile cu fragmentul: sfetnicii, sfatul, liniștea, vicleșugul, pofta nestăpânită, tirania celui puternic, firea Struțocămilei.

1) „Să nu cauți niciodată să fii fericit cu prețul fericirii altuia. Este urât, inuman. – Osho

2) „Nu-ți căuta fericirea in curtea altuia, pentru că ea se ascunde întotdeauna în casa ta -Douglas William Jerrold

3) „Poti pacali pe unii dintre oameni tot timpul si pe toti oamenii o data, dar nu poti pacali pe toti oamenii tot timpul.” – Abraham Lincoln

 

4) „„Manipularea urmareste sa modifice alegerile altei persoane modificand direct, dar clandestin, psihologia unei persoane.” — Michael Cholbi

 

5) „Acolo unde nu există respect reciproc, apar întotdeauna probleme. – Dizzie Gillespie

 

6) „Răutatea începe acolo unde sfârşeşte omenia. Victor Hugo

 

7) Oamenii manipulatori nu iau in considerare punctul de vedere al celuilalt; vor lua in detrimentul altora”. — Richard Malthouse

 

8)„ Cuvintele false nu sunt doar rele, ele infecteaza sufletul cu rautate.” — Platon

 

9) „Nu e uşor să-şi ascundă cineva mereu răutatea.- Platon

 

 

10) „Manipularea este o modalitate de a-i controla pe altii si de a-i mentine sub puterea ta.” ― Steve Maraboli

11) Manipularea oamenilor implica intotdeauna folosirea unei jumatati de adevar sau a unei minciuni pentru a atinge un anumit scop.” — Ralf Juhre

12) „Corupţia este ca un bulgare de zăpadă; odată ce începe să se rostogolească, tinde să crească. - Charles Caleb Colton

13) „Primul semn al corupției moravurilor este izgonirea adevărului. (Michel de Mntagne)

14) „Omul naiv crede orice cuvânt, dar omul înțelept își chibzuiește pașii.” – Biblia, Proverbe

 

15) „Dacă ai de gând să înșeli lumea, asigură-te că lumea nu va afla niciodată adevărul.” – Nicolò Machiavelli

16) „Viclenia este un fel de slăbiciune a minții, pe când adevărata înțelepciune n-are nevoie de șiretlicuri.” – Michel de Montaigne

17) „Mita este mama Corupţiei.-  Mihai Cucereavii

 

18) „Cel mai puternic nu e niciodată suficient de puternic pentru a fi mereu un lider decât dacă reuşeşte să transforme puterea în dreptate şi obedienţa în datorie. - Jean Jacques Rousseau

19) Puterea de a fi tu însuți într-o lume care încearcă în permanență să te schimbe este una dintre cele mai mari realizări din viața ta – Ralph Waldo Emerson.

>>>>>>>>>>>>>>>> 

Pe baza fragmentului propus din Istoria ieroglifică și a citatelor alese, se poate construi un eseu amplu cu dimensiuni eseistice, morale și culturale, în care Dimitrie Cantemir să fie valorificat ca un spirit de sinteză, observator al lumii și al firii umane, într-o postură

comparabilă cu marii gânditori ai lumii – un „filozof-poet” înveșmântat în haina alegoriei.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Dimitrie Cantemir – alături de înțelepții lumii

Într-o epocă în care demnitatea era un lux, iar adevărul – un pericol, Dimitrie Cantemir alege să rostească ambele. Alegoric, desigur. Masca fabulistică a Istoriei ieroglifice ascunde un spirit ascuțit, o conștiință morală lucidă și o vocație filosofică demnă de cei mai mari gânditori ai lumii. Prin Cămila devenită Struț, prin Hulpea vicleană, prin Lupul drept și neclintit, Cantemir scrutează adâncimile firii omenești și schițează un portret amar al societății sale – unul care, din păcate, rămâne valabil.

Ceea ce impresionează în fragmentul analizat nu este doar ironia fină sau forța caracterologică a personajelor-alegorii, ci claritatea cu care autorul surprinde structurile de manipulare, trădare, corupție și conformism. Într-un sfat al jigăniilor și păsărilor, deghizat în Adunare, se joacă aceeași piesă pe care umanitatea o repetă de veacuri: lupta dintre adevăr și interes, dintre virtute și viclenie, dintre gândul statornic și pofta nestăpânită.

„Cămila, cu toată inima în partea Corbului să dede” – transformarea aceasta nu e doar comică, ci tragică. Struțocămila devine simbolul celui care își părăsește firea pentru a câștiga locul cald, identitatea adaptativă a oportunistului. Într-o epocă modernă, acest comportament se numește „flexibilitate politică”; Cantemir o denunță ca trădare de sine.

Despre asemenea metamorfoze morale vorbea și Jean-Jacques Rousseau, când avertiza că „cel mai puternic nu e niciodată suficient de puternic pentru a fi mereu un lider decât dacă reușește să transforme puterea în dreptate și obediența în datorie.” Dar în Adunarea cantemiriană, obediența se naște nu din convingere, ci din frică sau poftă.

Viclenia, trăsătura definitorie a Hulpei, este un alt nod etic al fragmentului. Hulpea „mare grijă de Lup purta”, nu din loialitate, ci din frică și calcul. Ea seamănă cu acei oameni care se alătură binelui doar când răul e pe moarte. Montaigne spunea că „viclenia este o formă de slăbiciune a minții”; Cantemir merge mai departe și arată că e și o formă de ipocrizie activă, o travestire a interesului în prudență.

Însă adevăratul pivot al fragmentului rămâne Lupul, chipul înțeleptului vertical. Nu pentru că ar fi infailibil, ci pentru că „sufletul înțelept din socoteala sa a se muta nu știe, fără numai din rău spre bine și din greșală spre îndreptare”. Această frază – demnă de o antologie de morală universală – pune pe Lup alături de eroii tragici, de stoicii romani, de Sokrat și de toți cei care au înțeles că nu poți fi liber fără coloană vertebrală. Emerson spunea că „puterea de a fi tu însuți într-o lume care încearcă să te schimbe e una dintre cele mai mari realizări”; Cantemir o probează literar.

Pardosul, pe de altă parte, e coruptul absolut, „vicleanul cel mai mare a neamului său” – imagine care prefigurează nemernicul contemporan, „vânzătorul de neam și moșie”. „Sula de aur pătrunde zidiurile” – zice Cantemir, descriind cu luciditate forța mituirii, a banului care deturnează caractere, distruge fidelități și înrobește spirite. Mita, nota Mihai Cucereavii, este mama corupției. Cantemir o face ființă vie, infiltrată în țesutul politic.

Ca un veritabil filozof în haina alegoriei, Cantemir reușește să dea viață ideilor. El nu doar povestește, ci înfierează: cu ironie, cu sarcasm, cu o înțelepciune care îl apropie de Machiavelli, dar și de Montaigne, Seneca ori Platon. „Cuvintele false infectează sufletul cu răutate”, spunea Platon; în Istoria ieroglifică, minciuna devine mijloc de guvernare, iar înțelepciunea e forțată să tacă sau să se retragă la marginea Adunării.

Poate cea mai profundă idee a fragmentului este aceea că adevărul nu are nevoie să strige – el se menține, tăcut, în cei care nu pot fi mutați „fără numai din greșeală spre îndreptare”. Într-o lume în care toți vor să schimbe tabăra, Lupul rămâne acolo unde conștiința îi dictează.

În loc de concluzie

Prin această alegorie a sfatului animalelor și zburătoarelor, Cantemir se ridică, nu doar deasupra epocii sale, ci și alături de gânditorii universali. El nu e doar un domnitor învățat, ci un scriitor cu vocație filosofică, un diagnostician al sufletului omenesc și un moralist sub acoperire. Alegoria sa nu e doar o strategie estetică, ci un act de curaj.

Așezat lângă cei care au văzut limpede în întunericul vremurilor, Cantemir este, fără îndoială, un înțelept al lumii.

 

 

>>>>>>>>>>>>>>> 

 

Variantă

O structurare detaliată a eseului, cu subtitluri tematice care valorifică ideile din fragmentul propus din Istoria ieroglifică, corelate cu reflecțiile filosofice și literare moderne și clasice. Fiecare secțiune poate fi dezvoltată într-un eseu amplu, cu dimensiune eseistică, morală și culturală, în centrul căruia se află figura lui Dimitrie Cantemir – gânditor, moralist, observator al naturii umane și constructor de alegorii cu valențe universale.


1. Cantemir – spiritul alegoric al lucidității

  • Ipoteză: Dimitrie Cantemir nu este doar un cărturar al epocii sale, ci un moralist cu vocație filosofică, comparabil cu marii autori ai reflecției alegorice, precum La Fontaine sau Swift.
  • Argument: Istoria ieroglifică propune o radiografie a naturii umane prin intermediul alegoriei animaliere, în care fiecare făptură simbolizează un tip moral, o stare de conștiință sau un mecanism de corupere.
  • Observație critică: Cantemir îmbracă adevăruri aspre despre lume și fire în haina literaturii, ca să le facă suportabile – dar nu mai puțin tăioase.

2. Sfatul și sfetnicii – imaginea politicului și a iluziei de consens

  • Temă: Cei care „sfătuiesc” sunt cei care conduc din umbră. Sfatul zburătoarelor și al jigăniilor reproduce lumea sfaturilor de curte și a alianțelor politice.
  • Exemplificare: Struțocămila devine simbolul adaptabilității, al transformării oportuniste, al alianței instabile.
  • Reflecții conexe:
    • „Cel mai puternic nu e niciodată suficient de puternic pentru a fi mereu un lider...” – Rousseau
    • „Puterea de a fi tu însuți...” – Emerson

3. Vicleșugul ca virtute degradată: despre Hulpe și diplomația coruptă

  • Analiză: Hulpea, personificarea vicleniei, își trădează constant alianțele, dintr-un instinct de conservare și dominare simultan.
  • Comentariu moral: Viclenia e o slăbiciune mimată ca forță – o trăsătură a celor care nu pot învinge prin adevăr.
  • Citate utile:
    • „Viclenia este un fel de slăbiciune a minții...” – Montaigne
    • „Cuvintele false infectează sufletul cu răutate.” – Platon

4. Fericirea, o capcană: despre Urs, poftă și liniștea ca manipulare

  • Temă: Ursul e mulțumit dacă i se respectă plăcerile – mierea, bârlogul – și devine inofensiv. Pofta, transformată în armă a manipulării.
  • Morală: Fericirea facilă e un drog politic. Cel care e lăsat în pace nu mai cercetează adevărul.
  • Citate conexe:
    • „Să nu cauți niciodată să fii fericit cu prețul fericirii altuia.” – Osho
    • „Omul naiv crede orice cuvânt...” – Proverbe

5. Lupul – conștiința singuratică a moralei neschimbate

  • Interpretare: Lupul refuză trădarea valorilor. Într-o lume de compromisuri, el rămâne fidel unei „socoteli” morale.
  • Valoare simbolică: Conștiința verticală, refuzul adaptării la minciună, puterea tăcerii și a demnității.
  • Reflecții paralele:
    • „Răutatea începe acolo unde sfârșește omenia.” – Hugo
    • „Nu e ușor să-și ascundă cineva mereu răutatea.” – Platon

6. Corbul și Pardosul – corupția ca mijloc de dominare

  • Temă: Corbul reușește să „cumpere” suflete: îi trimite lui Pardos „sule de aur” și îl face să-și vândă neamul.
  • Comentariu: Corupția nu e doar morală, ci și strategică – devine o politică a puterii. Cine are aur, controlează.
  • Citate relevante:
    • „Mita este mama corupției.” – Mihai Cucereavii
    • „Corupția e ca un bulgare de zăpadă...” – Colton
    • „Primul semn al corupției este izgonirea adevărului.” – Montaigne

7. Struțocămila – simbolul ipocriziei adaptabile

  • Explicație: Struțocămila, ființă cu două firi, simbolizează compromisul grotesc: animal de pământ cu pene – trădare mascată în convertire.
  • Interpretare morală: Hibridul social, cel care vrea să pară ce nu este, dar păstrează firea veche.
  • Extrapolare filosofică: Este ființa care caută fericirea cu orice chip, trădând forma, fondul și până și ideea de a fi „una”.
  • Citate relevante:
    • „Dacă ai de gând să înșeli lumea, asigură-te că lumea nu va afla niciodată adevărul.” – Machiavelli
    • „Manipularea e un joc al jumătăților de adevăr.” – Ralf Juhre

8. Concluzie – Cantemir, între gândirea alegorică și clarviziunea morală

  • Recapitulare: Cantemir reușește, prin această construcție fabuloasă, să adune într-un limbaj arhaic și poetic o analiză extrem de actuală a mecanismelor politice, morale și psihologice.
  • Teză finală: Este un „filozof-poet”, un Montaigne travestit în cronicar domnesc, un analist al sufletului omenesc sub chip de vulpe, lup și corb.
  • Concluzie etică: Într-o lume unde „adevărul e ascuns în dosul măștii”, rămâne nevoie de ochiul înțelept care vede dincolo de vicleșug – iar acel ochi, în literatura română, a fost Cantemir.

>>>>>>>>>>>>>> 

Dezvoltarea eseului

1. Cantemir – spiritul alegoric al lucidității

Dimitrie Cantemir nu este doar un erudit al epocii sale, ci un moralist cu vocație filosofică, comparabil cu marii autori de fabule și satire. În Istoria ieroglifică, el transformă animale și păsări în purtători de voci morale, într-o alegorie care nu ascunde adevărul, ci îl deghizează cu artă. Alegoria devine astfel un mod de a spune lucrurilor pe nume într-o lume unde adevărul riscă să fie periculos. Luciditatea lui Cantemir nu e rece, ci amară, iar ironia sa, deși rafinată, lovește cu precizie de chirurg. Fiecare făptură din „sfatul jigăniilor” este o mască purtată de viciile și virtuțile omeniei.

2. Sfatul și sfetnicii – imaginea politicului și a iluziei de consens

Într-o lume guvernată de alianțe schimbătoare, „sfatul” devine metafora puterii colective, unde fiecare își urmărește propriul interes. Sub masca dialogului și a deciziilor comune, stă o competiție vicleană, în care cel mai viclean sfetnic nu este cel mai înțelept, ci cel mai periculos. Struțocămila, simbol al hibridului grotesc, este dovada că natura compromisului generează monștri. În acest sfat, înțelepciunea nu învinge – ci se retrage. Adevărata putere aparține celor care știu să manipuleze aparențele consensului.

3. Vicleșugul ca virtute degradată: despre Hulpe și diplomația coruptă

Hulpea, cunoscută în fabule pentru viclenia sa, devine aici emblema diplomației corupte. Ea nu are credință față de nimeni și nimic, ci doar față de propria supraviețuire. Într-o lume în care adevărul e periculos, vicleșugul este convertit în strategie. Dar această formă de „inteligență” e, în fond, o capitulare morală. Viclenia devine un fel de minciună respectabilă, tolerată și chiar admirată într-un spațiu al trădării permanente. Hulpea nu este doar trădătoare, ci un simptom al unei lumi în care fidelitatea e considerată prostie.

4. Fericirea, o capcană: despre Urs, poftă și liniștea ca manipulare

Ursul este ușor de mulțumit: dacă i se respectă teritoriul și i se oferă plăcerile sale – mierea, bârlogul – devine blând, chiar loial. Dar tocmai în această mulțumire se ascunde manipularea. Puterea știe că omul nu trebuie convins să gândească, ci doar lăsat să se desfete. Pofta devine o frână morală, o formă de orbire voluntară. Cei care cred că sunt fericiți nu mai întreabă nimic. Ursul întruchipează, astfel, figura celui mulțumit cu puțin, dar și a celui ușor de corupt cu plăceri simple.

5. Lupul – conștiința singuratică a moralei neschimbate

Într-un univers unde toți se adaptează, Lupul refuză compromisul. Rămas singuratic, el întruchipează conștiința verticală – o moralitate care nu poate fi cumpărată sau înduplecată. Poate fi tăcut, dar nu orb. El nu strigă adevărul, ci îl păstrează în tăcerea sa demnă. Spre deosebire de Urs, Lupul nu se lasă amăgit. Spre deosebire de Hulpe, nu trădează. Este o figură rară: aceea a celui care nu se vinde nici pentru plăcere, nici pentru siguranță. O conștiință statornică într-o lume în care totul alunecă.

6. Corbul și Pardosul – corupția ca mijloc de dominare

Corbul reușește să-i întoarcă pe toți, nu prin luptă, ci prin mituire. El își „cumpără” aliații, oferind lui Pardos „sule de aur”, și astfel distruge orice urmă de loialitate națională sau familială. Pardosul trădează, nu din convingere, ci din slăbiciune. Este o imagine a politicianului care-și vinde țara pe funcții și favoruri. În lumea lui Cantemir, corupția nu e doar un defect moral – e o formă de guvernare. Iar cel care rezistă nu e cel mai deștept, ci cel mai curat la inimă.

7. Struțocămila – simbolul ipocriziei adaptabile

Nicio făptură nu e mai hibridă, mai lipsită de fire proprie decât Struțocămila. Creatură cu două firi, ea simbolizează trădarea identității în favoarea supraviețuirii. Vrea să placă tuturor, să se adapteze oricărei situații. Dar în această adaptabilitate nu e înțelepciune, ci impostură. Este o imagine a omului fără coloană, fără chip, care joacă roluri în funcție de vânt. Cantemir o pune în fruntea „sfatului” pentru a satiriza nu doar pe cei care conduc, ci și pe cei care-i acceptă, seduși de masca convenabilă a compromisului.

8. Concluzie – Cantemir, între gândirea alegorică și clarviziunea morală

Dimitrie Cantemir scrie o fabulă uriașă, dar în miezul ei bate o inimă morală. Istoria ieroglifică nu este doar un roman politic, ci un testament de luciditate. Într-o epocă de trădări și lupte pentru tron, el alege să nu țipe, ci să povestească. Adevărul spus pe jumătate, în fabule și măști, capătă astfel puterea de a dăinui. Pentru cititorul de azi, Cantemir e mai mult decât un cronicar: este un moralist de rang înalt, un observator fin al firii și un profet tăcut al vremurilor viitoare.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Dublura

Cantemir – alături de înțelepții lumii. Eseu moral și cultural inspirat din "Istoria ieroglifică"


I. Alegoria sfaturilor – teatru al firilor și al intereselor

Fragmentul din Istoria ieroglifică de Dimitrie Cantemir prezintă un moment de răscruce în conflictul simbolic dintre Sfatul jigăniilor și cel al zburătoarelor, în care strategiile, loialitățile și caracterele ies la iveală în plenitudinea lor alegorică. Figura centrală este Lupul – exponentul principiului nestrămutat –, în timp ce ceilalți protagoniști devin piese de joc într-o partidă de viclenie, corupere și manipulare. În plan simbolic, sfaturile nu sunt doar consilii de război sau diplomație, ci proiecții ale unei lumi dominate de interese mascate și de mișcări subtile ale sufletului uman.


II. Fericirea – o himeră între poleială și viclenie

Hulpea, "jiganie pururea cu doaă inimi", este întruchiparea abilă a vicleniei care se ascunde sub masca adaptabilității. Se jură zburătoarelor, dar cu tocmală și condiții, într-o dublă trădare care urmărește doar folosul personal. Fericirea, pentru această fire duplicitară, nu are conținut moral: este doar o iluzie deșartă a reușitei sociale prin tertip. Într-o astfel de lume, „firea carea în ceva fericirea ș-au socotit, alalte ale lumii toate de batgiocură le are.” Cantemir devoalează astfel haina de aur a fericirii false, arătând că strălucirea ei e doar poleială peste interese meschine.


III. Corupția – pătrunde ziduri și trădează neamuri

Corbul acționează pe tăcute, trimițând „iscoade și cărți pre ascuns” pentru a-l atrage de partea sa pe Pardos. Acesta, „vicleanul cel mai mare a neamului său”, se vinde fără ezitare pentru o sula de aur. Imaginea este pregnantă, iar moralitatea lui Cantemir e fără echivoc: „lăcomiia își vinde neamul și moșiia”. Această observație amară rezumă o întreagă filosofie istorică a trădării și neîndurării. Corupția e aici nu doar o patimă, ci o boală a firii sociale, o molimă care dizolvă legăturile sacre ale obârșiei și demnității.


IV. Lupul – paradigma vredniciei nestrămutate

Lupul, „nemutat și neclătit în socoteala sa”, este imaginea unei conștiințe care refuză compromisul. El nu se schimbă „fără numai din rău spre bine și din greșală spre îndreptare”. Acest portret e rar în panoplia alegorică a lui Cantemir și amintește de idealul stoic: fidelitate față de adevăr și refuzul abdicării de la un principiu moral. De aceea, vrăjmașii lui nu-l pot corupe, ci doar îl înșală prin diplomația fățarnică a prefăcătoriei: „zicem ca el și facem ca noi”. Lupul devine astfel întruchiparea vrednicului – cel care rămâne în picioare chiar dacă este înfrânt.


V. Struțocămila – simbolul instabilității și al compromiterii

Cămila, trecută în tabăra zburătoarelor, devine Struțocămilă, ființă inaptă pentru zbor, dar nici cu picioarele bine înfipte în pământ. Este imaginea compromisului grotesc, a hibridului născut din interese conjuncturale. Această „podoabă” a trădării e pusă în antiteză cu Lupul – tocmai pentru a ilustra opoziția dintre adaptabilitatea fără morală și fermitatea caracterului. Cantemir sugerează că asemenea făpturi, deși numeroase și uneori învingătoare, nu pot da temelie unei lumi drepte.


VI. Cuvântul, puterea și adevărul – o luptă eternă

În această alegorie, puterea se exercită prin cuvânt, dar și prin tăcere, prin manipulare și viclenie. Cei care nu pot fi corupți – precum Lupul – sunt marginalizați prin simulare și prefăcătorie. Adevărul nu este izgonit prin forță, ci prin deformare și prin exces de diplomație. Cantemir surprinde subtil această alunecare a sensurilor morale în limbajul politic și social al epocii, avertizând că acolo unde cuvântul nu mai este oglinda adevărului, întreaga comunitate se prăbușește în haos.


Concluzie – Cantemir, martorul lucid al sufletului omenesc

Dimitrie Cantemir nu este doar un autor de alegorii, ci un moralist al istoriei, un poet al lucidității, un gânditor de talie universală. În straie alegorice, el ascunde o privire limpede asupra firii omenești, asupra viciilor care străbat veacurile și asupra rarității virtutei autentice.

El știe, asemenea lui Montaigne, că „viclenia e o slăbiciune a minții”, și asemenea lui Rousseau, că „puterea nu e niciodată legitimă dacă nu devine dreptate”.

Lupul său e frate cu stoicii, cu martirii, cu drepții lumii – cei ce nu pot fi cumpărați. Într-o lume de Struțocămile și de hulpi, el rămâne mărturie că există o linie de demarcație între minciuna convenabilă și adevărul neclintit.

Acolo unde toți se prefac că zboară, înțeleptul rămâne cu picioarele pe pământ – și din înălțimea sa morală, vede cel mai departe.

>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

BIBLIO

Bibliografie primară și comentată

  1. Cantemir, Dimitrie. Istoria ieroglifică.
    Ediție de referință: Editura Minerva, București, 1973 (ediție critică de Al. Husar).
    • Sursa principală de inspirație pentru eseu; alegoria animalelor este interpretată în cheie morală, istorică și filosofică.
  2. Montaigne, Michel de. Eseuri.
    Ediție: Humanitas, București, 2006.
    • Reflecțiile asupra naturii umane și ipocriziei sociale oferă un cadru filozofic asemănător cu cel cantemirian.
  3. Rousseau, Jean-Jacques. Contractul social.
    Ediție: Editura Univers, București, 1992.
    • Pentru ideea că puterea trebuie să se transforme în dreptate pentru a fi legitimă – citat integrat în concluzie.

Bibliografie secundară

  1. Pippidi, Andrei. Tradiție și discontinuitate în cultura română.
    Editura Enciclopedică, București, 2001.
    • Oferă context asupra poziției lui Cantemir în cultura română și în gândirea europeană.
  2. Dumitrescu, Dan. Morală și alegorie la Dimitrie Cantemir.
    În Studii de istorie literară și comparată, vol. III, București, 1978.
    • Analiză detaliată asupra simbolismului și a dimensiunii etice în „Istoria ieroglifică”.
  3. Vianu, Tudor. Scriitori români.
    Editura Minerva, 1971.
    • Capitolul despre Cantemir oferă un portret literar și moral convingător.
  4. Șerban, Andrei. Putere și viclenie în literatura alegorică.
    Editura Paralela 45, 2010.
    • Pentru interpretarea contextului alegoric ca mecanism de critică a puterii și corupției.

O bibliografie patristică adaptată temelor și tonului eseului, menită să fundamenteze și mai solid reflecțiile asupra adevărului, vicleniei, corupției, vredniciei și compromisului:


1. Fericirea și înțelepciunea adevărată

  • Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Matei, Ed. Institutului Biblic, București, 1994.
    – Afirmă că adevărata fericire nu ține de bunăstare, ci de conștiință curată și neînfricată.
  • Sfântul Isaac Sirul, Cuvinte despre nevoință, Ed. Deisis, Sibiu, 2000.
    – Meditații despre înțelepciunea umilită, suferința vrednicului și statornicia în adevăr.

2. Viclenia și corupția ca boli ale sufletului

  • Sfântul Vasile cel Mare, Omilii morale și ascetice, Ed. Institutului Biblic, București, 1986.
    – Denunță viclenia ca slăbiciune morală și „rădăcină a păcatului”.
  • Sfântul Maxim Mărturisitorul, Ambigua, Ed. Deisis, 1998.
    – Reflecții despre dedublarea sufletului, rătăcirea în aparențe și orbirea celor ce urmează interesele.



3. Puterea, adevărul și compromisul

  • Sfântul Grigorie Teologul, Cuvântări teologice, Ed. Institutului Biblic, 1993.
    – Apără ideea că puterea, fără adevăr, este slujitoare a nedreptății; evocă figura slujitorului drept și tăcut.
  • Sfântul Ioan Casian, Convorbiri duhovnicești, Ed. IBMBOR, 1990.
    – Arată cum discernământul adevărat evită extrema duplicității și păstrează curăția inimii.

4. Vrednicia neclintită

  • Patericul Egiptean, Ed. Institutului Biblic, București, 2005.
    – Plin de exemple de monahi ce întruchipează „Lupul cantemirian”: statornici, greu de înfrânt, dar neclintiți în adevăr.
  • Evagrie Ponticul, Despre gândurile rele, Ed. Deisis, 1996.
    – Lupta interioară este oglindă a luptei morale exterioare; înțeleptul nu se clatină, chiar învins fiind.

Această selecție poate fundamenta o viitoare extindere a eseului spre o viziune creștin-ascetică, în care Lupul este nu doar figura stoicului, ci și a nevoitorului care a biruit lumea nu prin putere, ci prin verticalitate.

Top of Form

Bottom of Form

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

 

 

Varianta eseu

 

Iată versiunea completă a eseului, reformatată și îmbogățită cu citate patristice atent integrate, pentru a întări caracterul moral-reflexiv al analizei:


Cantemir – alături de înțelepții lumii. Eseu moral și cultural inspirat din Istoria ieroglifică
Cu reflecții din gândirea patristică


I. Alegoria sfaturilor – teatru al firilor și al intereselor

Fragmentul din Istoria ieroglifică de Dimitrie Cantemir prezintă un moment de răscruce în conflictul simbolic dintre Sfatul jigăniilor și cel al zburătoarelor, în care strategiile, loialitățile și caracterele ies la iveală în plenitudinea lor alegorică. Figura centrală este Lupul – exponentul principiului nestrămutat –, în timp ce ceilalți protagoniști devin piese de joc într-o partidă de viclenie, corupere și manipulare. În plan simbolic, sfaturile nu sunt doar consilii de război sau diplomație, ci proiecții ale unei lumi dominate de interese mascate și de mișcări subtile ale sufletului uman.


II. Fericirea – o himeră între poleială și viclenie

Hulpea, „jiganie pururea cu doaă inimi”, este întruchiparea abilă a vicleniei care se ascunde sub masca adaptabilității. Se jură zburătoarelor, dar cu tocmală și condiții, într-o dublă trădare care urmărește doar folosul personal. Fericirea, pentru această fire duplicitară, nu are conținut moral: este doar o iluzie deșartă a reușitei sociale prin tertip. Într-o astfel de lume, „firea carea în ceva fericirea ș-au socotit, alalte ale lumii toate de batgiocură le are.” Cantemir devoalează astfel haina de aur a fericirii false, arătând că strălucirea ei e doar poleială peste interese meschine.

Sfântul Ioan Gură de Aur avertiza: „Fericirea nu stă în a fi bogat, ci în a avea conștiința curată.” Adevărata mulțumire nu vine din ceea ce posedă omul, ci din ceea ce nu este dispus să sacrifice pentru câștig.


III. Corupția – pătrunde ziduri și trădează neamuri

Corbul acționează pe tăcute, trimițând „iscoade și cărți pre ascuns” pentru a-l atrage de partea sa pe Pardos. Acesta, „vicleanul cel mai mare a neamului său”, se vinde fără ezitare pentru o sula de aur. Imaginea este pregnantă, iar moralitatea lui Cantemir e fără echivoc: „lăcomiia își vinde neamul și moșiia.” Această observație amară rezumă o întreagă filosofie istorică a trădării și neîndurării. Corupția e aici nu doar o patimă, ci o boală a firii sociale, o molimă care dizolvă legăturile sacre ale obârșiei și demnității.

Sfântul Vasile cel Mare numea lăcomia „rădăcina tuturor patimilor”, iar pe cel corupt, „străin de orice frică de Dumnezeu și rușine de oameni.” Trădarea nu este doar abatere morală, ci o lepădare de sine.


IV. Lupul – paradigma vredniciei nestrămutate

Lupul, „nemutat și neclătit în socoteala sa”, este imaginea unei conștiințe care refuză compromisul. El nu se schimbă „fără numai din rău spre bine și din greșală spre îndreptare”. Acest portret e rar în panoplia alegorică a lui Cantemir și amintește de idealul stoic: fidelitate față de adevăr și refuzul abdicării de la un principiu moral. De aceea, vrăjmașii lui nu-l pot corupe, ci doar îl înșală prin diplomația fățarnică a prefăcătoriei: „zicem ca el și facem ca noi”. Lupul devine astfel întruchiparea vrednicului – cel care rămâne în picioare chiar dacă este înfrânt.

Sfântul Grigorie Teologul rostea: „Adevărul nu are nevoie de mulți apărători, ci de unul care să nu se teamă.” Aceasta este noblețea Lupului: singur, dar neclintit.


V. Struțocămila – simbolul instabilității și al compromiterii

Cămila, trecută în tabăra zburătoarelor, devine Struțocămilă, ființă inaptă pentru zbor, dar nici cu picioarele bine înfipte în pământ. Este imaginea compromisului grotesc, a hibridului născut din interese conjuncturale. Această „podoabă” a trădării e pusă în antiteză cu Lupul – tocmai pentru a ilustra opoziția dintre adaptabilitatea fără morală și fermitatea caracterului. Cantemir sugerează că asemenea făpturi, deși numeroase și uneori învingătoare, nu pot da temelie unei lumi drepte.


VI. Cuvântul, puterea și adevărul – o luptă eternă

În această alegorie, puterea se exercită prin cuvânt, dar și prin tăcere, prin manipulare și viclenie. Cei care nu pot fi corupți – precum Lupul – sunt marginalizați prin simulare și prefăcătorie. Adevărul nu este izgonit prin forță, ci prin deformare și prin exces de diplomație. Cantemir surprinde subtil această alunecare a sensurilor morale în limbajul politic și social al epocii, avertizând că acolo unde cuvântul nu mai este oglinda adevărului, întreaga comunitate se prăbușește în haos.

Evagrie Ponticul avertizează: „Când cuvântul nu mai zidește, ruinează.” Cuvântul mincinos devine arma care nimicește și ultima redută a onoarei.


Concluzie – Cantemir, martorul lucid al sufletului omenesc

Dimitrie Cantemir nu este doar un autor de alegorii, ci un moralist al istoriei, un poet al lucidității, un gânditor de talie universală. În straie alegorice, el ascunde o privire limpede asupra firii omenești, asupra viciilor care străbat veacurile și asupra rarității virtutei autentice.

El știe, asemenea lui Montaigne, că „viclenia e o slăbiciune a minții”, și asemenea lui Rousseau, că „puterea nu e niciodată legitimă dacă nu devine dreptate”. Lupul său e frate cu stoicii, cu martirii, cu drepții lumii – cei ce nu pot fi cumpărați.

Ca și Părinții pustiei, el a înțeles că „înțelept este nu cel care cunoaște multe, ci cel care se teme de minciună mai mult decât de moarte” (Patericul Egiptean).

Acolo unde toți se prefac că zboară, înțeleptul rămâne cu picioarele pe pământ – și din înălțimea sa morală, vede cel mai departe.


 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu