joi, 5 iunie 2025

Prin procedeele „blânde” cei din Sfatul zburătoarelor vor să-l atragă și pe Guziul Orb

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 6 iunie 2025 

*

Cantemir – alături de înțelpții lumii.

 



Prin procedeele
„blânde” cei  din Sfatul zburătoarelor vor să-l atragă și pe Guziul Orb

*

Cătră aceste mai adaosără pre Guziul Orb, carile cu frâmsețea fetii sale, Helgii, în dragostea a multor jiganii întrasă și a multora minți de frumsețea ei să nebunisă (că nu mai mult tăriia vinului în cap decât chipul frumosului în inimă lovește). Cu carea și părintele său, Guziul, macar că din fire orb și slut era, însă fietecarile ce-l timpina cu toată lumina privelii îl îndămâna, și de-și feriia mâna de sărutat, la picioare-i cădea și i să închina (că cine iubește din suflet pre cel din cămară mare fericire simpte a-i zdvori afară la scară) – (S1). Cu acesta chip, cine mâna cea scurtă a Guziului a săruta să învredniciia, precum pre singură Helgea să fie îmbrățășind socotiia, și cine lipicioase și urduroase melciurile lui a pipăi să norociia precum roa trandafirilor, carii pre obrazul Helgii să deșchidea, să fie scuturând și iscusită mirosala lor să fie mirosind i să părea (că precum simțirea în lucrurile ce-s de simțit lucreadză, așe pomenirea în fantazie tipărită și zugrăvită ale sale pătrundzătoare sloboade radze) (S2).– Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir  ( 26 octombrie 1674 - 21 august 1723)

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Cei din Sfatul Zburătoarelor vor să-l atragă și pe Guziul Orb, nicidecum pentru că ar fi o făptură interesantă, ci pentru că fata lui, Helgea, este lamura oricărei comori a frumuseții. Însuși Cantemir uită de procedee, făcând o pauză pentru a începe cel mai izbutit portret al unei persoane feminine din literatura română; totodată, el realizează o antiteză (aproape apocaliptică): Guziul Orb (tatăl) – Helgea (fata). Mai târziu, cărturarul părăsește această antiteză și născocește alta, de o mai adâncă înfiorare: Struțocămila (mirele) – Helgea (mireasa). Portretul literar, la Cantemir, este realizat prin învăluire: prin aluzii, antiteză, descrierea comportamentului, părerea mulțimii etc. Dacă citim acele descrieri, portretul se ivește din tăria cuvintelor - proaspăt și imposibil de retușat.

Se știe că Eminescu a citit Divanul..., însă există doar bănuieli că ar fi luat contact cu Istoria ieroglifică; totuși, felul în care își descrie Eminescu iubita se aseamănă mult cu felul în care o descrie Cantemir pe Helgea.

Portretul complet al Helgei îl descoperim într-un fragment ulterior. Poetul – Cantemir a început portretul Helgei, înțeleptul – Cantemir a inserat în structura fragmentului și cele două sentințe.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

 

Citate (din literatură, filosofie și istorie) care analizează noțiuni compatibile cu fragmentul: interes, lingușeală, prefăcătorie, chipul frumosului, fantezie, nădejde obraznică.

1) „Reamintim aici aprecierile lui Nichita despre poetul Dimitrie Cantemir:

Poezia nu ține de prozodie și nici măcar de cuvânt. A scrie un sonet nu înseamnă că ai făcut o poezie. Nici rima, nici ritmul nu sunt altceva decât farduri. Poezia se folosește de ele, cum se folosește și de cuvinte, numai din răsfăț și din întâmplare.

Adevărata istorie a poeziei românești e cu totul alta decât aceea care ia în considerație numai volumele de versuri.

Primul și cel mai mare poet român este Dimitrie Cantemir, deși „cel mai mare” pentru poezie trebuie respins, expresia fiind tributară migrației clasamentelor în zona esteticului în care singura afirmație de valoare poate fi numai: este poet sau nu este.

Adevărata istorie a poeziei românești trebuie să-și consemneze nu numai maeștrii prozodiei, ci și marii poeți de dinaintea prozodiei, căci poet este Sadoveanu în unduitoarele sale naturi vii, poet este Mateiu Caragiale în aura crailor și poet este Geo Bogza în Cartea Oltului, durabilă cât Oltul. […]

Istoria ieroglifică, genială și stranie și unică alcătuire în limba română, este o operă predestinată nu unei vieți de cititor, ci mai multor vieți puse cap la cap și străbătute de o conștiință unică. […]

Mirat eu însumi, aplecat asupra textelor, descopăr un mare înaintaș al lui Eminescu, Arghezi, Blaga, Barbu, Bacovia, un mare înaintaș egal cu urmașii săi și deci mai tulburător.

 Nichita Stănescu, Cartea de recitire, Ed. Cartea Românească, București, f. a., p. 11-24.

2) „Când prietenia se bazează pe interes, ne iubim prietenii pentru propriul nostru bine, iar când se bazează pe plăcere, îi iubim pentru propria noastră plăcere. În ambele cazuri, prietenul nu este iubit pentru ceea ce reprezintă el în esenţa sa, ci în măsura în care ne este util sau plăcut. Asemenea prietenii au deci un caracter accidental, de vreme ce persoana iubită nu este iubită pentru ceea ce este ea însăşi, ci întrucât poate oferi fie un avantaj, fie o plăcere.” – Aristotel

3) „Linguşeala nu vine niciodată din sufletele mari. Ea este apanajul spiritelor mărunte, care izbutesc să se facă şi mai mici încă pentru a intra în sfera vitală a persoanei în jurul căreia gravitează. Linguşeala presupune un interes.” – Honore de Balzac

4) „Sunt oameni care simt nevoia de a actiona contrar propriului lor interes.” – Andre Gide

 

5) „Omului fals niciodată nu-i lipsesc pretextele.” – proverb

 

6) „Să știi că nicio prefăcătorie nu rezistă miltă vreme.” – Pitagora

 

 

7) Trupul omenesc este frumos numai în măsura în care oglindeşte sufletul.” – Constantin Brâncuși

 

8) „ Care bătrân poate garanta că nu se va lăsa stăpânit, târât de ultima lui fantezie? Nimeni dintre noi, chipurile înţelepţi, nu ştie cum va sfârşi. – Honore de Balzac

 

9) „ Sufletul unei femei e asemeni trupului ei, doar că poate zbura…  Sandro Botticelli.

 

10) „Nu uita că şi cel mai frumos trandafir are spini. ” – ?

11) Cel care are fantezie dar nu are ştiinţă, acela e ca o pasăre cu aripi dar fără picioare. ” –

Joseph Joubert (1754 - 1824,

 

12) „Oamenii nechibzuiţi, în nădejdea unor bunuri mai mari, lasă ceea ce au în mână. ” –Aesop ,  Aesopus, n. 620 î.Hr. - d. 560 î.Hr.)

 

>>>>>>>>>>>>>>>> 

 

Se poate construi un eseu amplu, cu profunzimi eseistice, morale și culturale, în care Dimitrie Cantemir să fie valorizat ca un spirit de sinteză, un moralist fin, un poet-filozof în haina alegoriei, portretist desăvârșit, comparabil – prin observația profundă și expresia simbolică – cu marii gânditori ai lumii.

Mai jos este realizată o schiță amplă de eseu.


Cantemir – filozoful-poet în haina alegoriei. O lectură morală și estetică a portretului Helgei din „Istoria ieroglifică”

1. Intrarea în textul alegoric. Cantemir și înțelepții lumii

Dimitrie Cantemir se află, pe drept cuvânt, în rândul spiritelor universale: nu doar cărturar, istoric și diplomat, ci și gânditor al firii omenești, un moralist care îmbină observația cu expresia alegorică, anticipând atât filozofia modernă, cât și literatura de idei. În fragmentul ales din Istoria ieroglifică, Cantemir se dovedește nu doar un fin observator al moravurilor, ci și un portretist cu vocație poetică, dând viață unei figuri feminine de o strălucire aproape mitică – Helgea – într-o antiteză tulburătoare cu tatăl ei, Guziul Orb.

2. Portretul prin învăluire. Dincolo de descriere: aluzia, fantezia, memoria simțurilor

Portretul Helgei se conturează nu printr-o descriere directă, ci printr-o tehnică subtilă de învăluire: aluzii, hiperbole, comportamentul celorlalți, fantezia celor ce o privesc. Această construcție sugerează o viziune estetică aproape modernă, în care frumusețea nu este doar un atribut fizic, ci un fenomen care se reflectă în mintea și simțirea celorlalți – „că nu mai mult tăriia vinului în cap decât chipul frumosului în inimă lovește”. Frumusețea devine astfel forță afectivă, dar și catalizator moral – un paradox între atracție și orbire, între ideal și pericol.

Această concepție despre „chipul frumosului” amintește de ideile lui Brâncuși („Trupul e frumos numai în măsura în care oglindește sufletul”) și ale lui Botticelli („Sufletul unei femei e asemeni trupului ei, doar că poate zbura”).

3. Guziul Orb și atracția prefăcătoriei. Despre interes, lingușeală și visul imposibil

Pe lângă portretul poetic al Helgei, Cantemir nu uită să-și pună haina moralistului. În jurul fetei se strânge o lume avidă, orbită de frumusețe, dar și de interes și lingușeală. Tatăl – Guziul – orb și respingător, ajunge să fie curtat doar pentru că este părintele Helgei. Acest contrast amintește de reflecția lui Aristotel despre prietenia întemeiată pe folos („nu iubim pentru ceea ce este el în sine, ci pentru ce ne oferă”), dar și de ironia lui Balzac – „lingușeala presupune un interes” – și de înțelepciunea ascuțită a proverbelor: „Omului fals nu-i lipsesc pretextele”.

Cantemir creează astfel o alegorie morală a lumii: sub atracția chipului frumosului, oamenii își pierd discernământul, ajungând la gesturi ridicole sau chiar degradante – „cine lipicioase și urduroase melciurile lui a pipăi să norociia…”.

4. Fantezia, memoria și iubirea ca forță de autoamăgire

Cantemir introduce subtil ideea că fantazia și iubirea pot altera realitatea, atunci când simțirea interioară depășește logica simțurilor: „așe pomenirea în fantazie tipărită și zugrăvită ale sale pătrundzătoare sloboade radze”. Fantezia devine astfel o „lumină falsă”, o iluzie ce înlocuiește adevărul. În acest sens, Cantemir e și precursor al psihologiei moderne – ca în reflecția lui Joseph Joubert: „Cel cu fantezie fără știință e pasăre cu aripi, dar fără picioare”.

Este aici și un avertisment împotriva „nădejdii obraznice” (Aesop): oamenii, atrași de aparențe, uită de realitate și cad pradă propriei închipuiri. „Care bătrân poate garanta că nu se va lăsa stăpânit de ultima lui fantezie?” întreba Balzac – iar Cantemir, cu câteva secole mai devreme, avertizează în limbaj alegoric asupra aceleiași slăbiciuni.

5. Poetul în veșmânt alegoric. Cantemir și moștenirea eminesciană

Nichita Stănescu nu greșea afirmând că „Dimitrie Cantemir este primul mare poet român”, deși nu a scris versuri. Istoria ieroglifică este „genială și stranie și unică”, iar portretul Helgei o dovedește: dincolo de procedeul alegoric, autorul creează o imagine poetică de neegalat în literatura noastră premodernă.

Cantemir nu doar că anticipează estetica eminesciană a iubirii idealizate și inaccesibile, ci o prefigurează chiar: iubita devine icoană a visului, chip modelator al fanteziei masculine, sursă de aspirație și pierzanie.

6. Concluzie: un moralist între poeți și un poet între moraliști

În fragmentul analizat, Cantemir reușește un dublu portret: cel al Helgei, frumusețea idealizată și ispititoare, și cel al lumii, orbită de interes, prefăcătorie și fantezie necontrolată. În haina alegoriei, el este deopotrivă poet, moralist și filozof – un descendent al tradiției antice și un precursor al literaturii moderne.

„Nu este poet cine scrie versuri, ci cine simte lumea într-un mod unic și neobosit” – pare să spună Nichita. Iar Cantemir, în chipul său solemn și iscoditor, este tocmai un asemenea spirit: un poet în limbajul filozofiei, un filozof în limbajul alegoriei, un judecător tăcut al sufletului omenesc.


Și un eseu complet cu dimensiuni eseistice, morale și culturale, construit pe baza fragmentului din Istoria ieroglifică și a citatelor selectate, în care Dimitrie Cantemir este prezentat ca „filozof-poet” și spirit de sinteză:


Chipul frumosului și mintea lumii. Dimitrie Cantemir – filozoful-poet înveșmântat în alegorie

Există în literatura română o operă atât de singulară în alcătuirea ei, încât pare a fi nu doar scrisă, ci revelată: Istoria ieroglifică a lui Dimitrie Cantemir. Sub faldurile alegoriei, autorul nu doar că înfățișează o lume cu animale vorbitoare și întâmplări fantastice, ci o radiografie a firii umane, o disecție spirituală care pătrunde adânc în umbrele interesului, ale prefăcătoriei, ale frumuseții înșelătoare și ale nădejdii nemăsurate. Un astfel de exemplu este portretul Helgei și al tatălui său, Guziul Orb – fragment care ne încredințează că suntem în fața unui spirit de sinteză, a unui „filozof-poet” înzestrat cu o capacitate rară de observație și transfigurare.

Într-un peisaj moral ce amintește de tragediile antice și de saturația aforistică a vechilor înțelepți, Cantemir ne așază în fața unei antiteze cu ecouri aproape apocaliptice: Guziul – orb, slut, dar orbit de propria închipuire, și Helgea – fiica a cărei frumusețe nu mai are nevoie de nicio poveste, pentru că în sine e o poveste. Așa cum observă comentatorul modern, Cantemir renunță, pentru o clipă, la convențiile alegorice, pentru a picta, cu delicatețe și ironie, unul dintre cele mai rafinate portrete feminine din literatura noastră.

Helgea nu este doar „frumoasă”, ci devine focarul în jurul căruia se învârte întreaga închipuire a celorlalți. Ea este „lamura comorii frumuseții”, o apariție care topește granițele dintre realitate și fantezie. Cantemir nu o descrie frontal, ci o învăluie în sugestii, păreri ale mulțimii, în reveria contagiunii. Astfel, cel ce-i atinge mâna Guziului crede că o îmbrățișează pe ea, iar cel ce-i simte urduroșii melci , visează că atinge roua trandafirilor ce se deschid pe obrazul Helgei. Această transfigurare prin reverie ne arată, cum spunea Joseph Joubert, că fantezia fără chibzuință e o pasăre cu aripi, dar fără picioare.

Ceea ce face acest fragment din Istoria ieroglifică cu adevărat remarcabil este îmbinarea dintre lirismul poetic și înțelepciunea sentențioasă. Fiecare imagine este însoțită de o judecată morală – cum ar fi celebra afirmație că „nu mai mult tăria vinului în cap decât chipul frumosului în inimă lovește” – care arată limpede că frumusețea nu este un simplu decor, ci un ferment interior, o ispită și o forță de tulburare a minții. Frumusețea devine instrumentul cu care fantezia modelează realitatea, iar în acest joc, omul, orbit de nădejdea nemăsurată, se supune visului și se face mic pentru a se putea strecura în „sfera vitală” a iluziei, așa cum spunea și Balzac despre lingușitorii de profesie.

Tatăl Helgei, deși „orb și slut”, îi cad la picioare oameni ce se expun ridicolului cu o îndrăzneală ce ține nu de curaj, ci de orbirea acelei „nădejdi obraznice” despre care vorbesc proverbele și fabulele vechi. Aesop, cu finețea sa morală, avertiza: „Oamenii nechibzuiți, în nădejdea unor bunuri mai mari, lasă ceea ce au în mână.” Guziul este figura celui care, neavând nimic, crede că i se cuvine totul – doar pentru că posedă, prin Helgea, o frumusețe de împrumut.

Această răsturnare a valorilor – în care părintele nevrednic se închipuie demn de omagiul celorlalți doar prin frumusețea fetei – este o critică fină la adresa vanității omenești. Acel „cine iubește din suflet pe cel din cămară mare fericire simte a-i zvârli afară la scară” este o ironie dureroasă: iubirea autentică nu suportă formalismul, ci caută esența, iar cine iubește în chip josnic, adoră doar vitrina, nu conținutul. Aici, Cantemir se arată mai aproape de filozofi decât de alegoriști. El gândește cu pana, dar și cu inima.

În această dublă perspectivă – lirică și morală – Cantemir anticipează portretistica eminesciană. Dacă, după cum afirmă Nichita Stănescu, „adevărata istorie a poeziei românești” începe cu Cantemir, atunci Helgea este una dintre primele Eve ale literaturii române, o ființă de lumină și de mister, cu rădăcini în fabula antică și cu aripi de vis romantic. La fel ca iubitele lui Eminescu, Helgea este visul neîmplinit, icoana ideală ce bântuie fantezia bărbatului slab, naiv sau vanitos.

Mai mult decât un simplu cărturar, Cantemir este aici un observator al firii umane în cele mai subtile ipostaze ale ei. El înțelege, ca și Pitagora, că „nicio prefăcătorie nu rezistă multă vreme”, și totuși zugrăvește acest balet al aparențelor cu o artă cuceritoare. Prin Guziul și Helgea, Cantemir nu doar creează o scenă de satiră morală, ci o antiteză prin care  înalță un imn poetic inteligenței, ironiei și frumuseții spirituale. El e, fără îndoială, unul dintre marii înaintași ai poeziei române – un poet înainte de prozodie, un filozof înainte de sistem, un moralist înainte de morală.

Astfel, în haina alegoriei, Cantemir se dezvăluie nu doar ca autor de epocă, ci ca gânditor atemporal. Ca un Brâncuși al cuvântului, el știe că „trupul omenesc este frumos doar în măsura în care oglindește sufletul”. Iar în această oglindire, Helgea devine ceea ce nimeni nu poate atinge, și ceea ce nicio nădejde obraznică nu poate fura: frumusețea vie, fragilă, nobilă – semn de taină și început de poezie.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Mai jos sunt două paragrafe suplimentare, integrate în stilul eseului precedent, care tratează:

  1. Relația lui Cantemir cu literatura universală (La Bruyère, Montaigne, Cervantes)
  2. Tema frumuseții ispititoare în literatura română (Eliade, Sadoveanu, Camil Petrescu):

În această îmbinare subtilă dintre moralism și poezie, Dimitrie Cantemir se apropie de marii spiriti ai literaturii universale. Ca și La Bruyère, el privește lumea prin ochiul ironic al unui moralist care nu disprețuiește omul, dar îl vede lucid, în rătăcirile și vanitățile sale. Descrierea lui Guziul, cu îndrăzneala sa ridicolă și vanitatea închipuită, pare desprinsă din Caracterele francezului, unde prostul este nu doar limitat, ci sigur de sine, ba chiar expansiv în judecățile lui. Totodată, Cantemir aduce aminte de Montaigne, cel care împletea observația personală cu reflecția generală, punând întrebări eterne în forme accesibile. Cantemir scrie nu ca un dogmatic, ci ca un căutător de sensuri: nu oferă rețete, ci deschide ochii cititorului spre dedesubturile firii. Cât despre Cervantes, nu e greu de văzut cum Guziul, acest pretendent iluzoriu orbit de propriile năluciri, are ceva din tragicul comic al lui Don Quijote: nu în faptele lui, ci în prăpastia dintre cum este și cum se vede, dintre lumea din afară și închipuirea dinlăuntru.

Aceeași temă a frumuseții care înalță și pierde, care mângâie și subjugă, revine cu forță în literatura română modernă. În Domnișoara Christina de Mircea Eliade, Ileana nu este doar o fecioară ideală, ci o prezență mitică, a cărei frumusețe capătă aura unei ispite supranaturale – „prea frumoasă pentru a fi adevărată”, spune naratorul, prins între fascinație și teamă. În Zodia Cancerului de Sadoveanu, Magda devine întruchiparea unei feminități sumbre și magnetice, o Helge post-romantică, ale cărei farmece nu vin din puritate, ci din mister și din capacitatea de a tulbura ordinea bărbatului. Camil Petrescu duce această ispită în zona lucidității tragice: Ela din Patul lui Procust este frumoasă, dar golită de consistență morală; o prezență seducătoare care nu poate iubi, pentru că nu poate rămâne. În toate aceste ipostaze, frumusețea devine o mască sau o forță: nu e niciodată neutră, ci acționează, farmecă, stârnește și distruge.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Concluzie

În această oglindire a omului în fața frumuseții ispititoare, Istoria ieroglifică nu se dovedește doar o creație barocă a începuturilor literaturii române, ci și o meditație universală, care comunică tainic cu marile tradiții morale și literare ale Europei. Guziul este  înfrânt nu de o forță exterioară, ci de propria închipuire: nu are tăria să respingă total ploconeala celor înfierbântați când ajung să o vadă pe Helge. Între ironia lui La Bruyère, scepticismul lui Montaigne și iluzia tragică a lui Cervantes, Cantemir își așază propriul discurs moral, nuanțat, complex, profund omenesc. Tema frumuseții care pierde, adânc ancorată în imaginarul românesc de la Eliade la Camil Petrescu, își are în Cantemir o origine simbolică: frumusețea nu este niciodată simplă – ea e mereu o poartă între vis și prăbușire, între nădejde și pieire. Adevărata biruință, sugerează Cantemir, nu stă în a iubi fără măsură, ci în a cunoaște măsura în iubire.


Bibliografie

  • Cantemir, Dimitrie – Istoria ieroglifică. Ediție critică de Dan Slușanschi, București: Minerva, 1987.
  • Montaigne, Michel de – Eseuri. Traducere de Alexandru Bogdan, București: Editura Humanitas, 1993.
  • La Bruyère, Jean de – Caracterele. Traducere de Romul Munteanu, București: Editura Univers, 1971.
  • Cervantes, Miguel de – Don Quijote de la Mancha. Traducere de Ion Frunzetti și Edgar Papu, București: Editura Univers, 1984.
  • Eliade, Mircea – Domnișoara Christina, București: Humanitas, 1992.
  • Sadoveanu, Mihail – Zodia Cancerului sau Vremea Ducăi-Vodă, București: Minerva, 1976.
  • Camil Petrescu – Patul lui Procust, București: Editura pentru Literatură, 1969.Imagine: Admirator

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu