CALEIDOSCOP
– Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 17 aprilie
2025
Cantemir –
alături de învățații lumii
*
Al doilea atac se termină tot cu retragere; dezamăgirea și nedumerirea Lupului în fața
insuccesului.
Prima alianță (Lup + Vulpe) a
primului atac nu a dat rezultat pozitiv. Nici al doilea atac ( realizat de Lup pe cont
propriu) nu a strălucit. Insuccesul i se pare o nenorocire.
„Lupul așe cani trist, pentru lipsa putinții, iară dulăul
de tot vesel pentru părerea biruinții.”
Lupul („nenorocit norocul ce i s-au tâmplat”)
se retrage să caute o soluție.
Sentința: „a tot tiranul una și aceia ieste socoteala, ca ori
cu ce mijloc ar putea streinele ale sale a face și, când tâmplarea nu răspunde
poftei, celea ce n-au dobândit i să pare că cu mare nenorocire de la sine le-au
pierdut.”
– Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir (26 octombrie 1674 – 21 august 1723).
...............................
Orgoliul
puterii și lecția hazardului. Dimitrie Cantemir și tirania ratării
Există
în istoria spiritului european o suită de oameni care au înțeles că, dincolo de
înțelepciune, de talent, de stăpânire a meșteșugului scrisului și de înclinarea
spre filosofie, rămâne mereu, în centrul lumii, fragilitatea omului. Dimitrie
Cantemir, cărturar moldovean de rasă, principe, poliglot și moralist subtil,
face parte dintre aceștia. Istoria ieroglifică, această operă hibridă de
literatură alegorică, cronică politică și satiră morală, conține o sumă de
reflecții despre natura omului, despre putere și vanitate, despre rostul
hazardului în viața celor ce se cred stăpânii sorții.
Un episod cu totul semnificativ este
cel în care Lupul, după o primă tentativă de a doborî Dulăul în alianță cu
Vulpea, eșuează. Nu se lasă însă și, pornind pe cont propriu, încearcă din nou.
Deznodământul e tot unul nefericit. Cantemir notează, cu o luciditate ce
frizează ironia amară: „Lupul așe cani trist, pentru lipsa putinții, iară
dulăul de tot vesel pentru părerea biruinții.” Căderea Lupului nu este doar o
înfrângere politică, ci, în accepțiunea autorului, o dramă a orgoliului rănit.
Insuccesul nu e receptat ca o lecție firească, ci ca o ofensă personală, ca o
nenorocire cosmică. În sentința care urmează, Cantemir așază una dintre cele
mai limpezi concluzii asupra puterii abuzive și a vanității umane: „A tot
tiranul una și aceia ieste socoteala, ca ori cu ce mijloc ar putea streinele
ale sale a face și, când tâmplarea nu răspunde poftei, celea ce n-au dobândit i
să pare că cu mare nenorocire de la sine le-au pierdut.”
Aparent, e vorba despre un fragment
politic, o aluzie la domnitorii și intrigile epocii. În profunzime, însă, avem
de-a face cu o observație general-valabilă despre firea celor care confundă
valoarea personală cu puterea de a dobândi orice, despre oamenii înrobiți de
orgoliu, incapabili să accepte că lumea nu li se supune. Puternicul, când cade,
vede în orice eșec o catastrofă totală. Nu pentru că ar fi pierdut efectiv, ci
pentru că în mintea lui înfrângerea nu e posibilă. Iată de ce, în astfel de
momente, vanitatea suferă mai mult de lipsa reușitei decât de lipsa dreptății.
A te considera îndreptățit la succes este boala tiranului, iar Cantemir o
diagnostichează impecabil.
Asemenea Lupului din Istoria
ieroglifică, omul puternic nu-și acceptă slăbiciunea decât atunci când nu
mai are de ales. Insuccesul nu este pentru el o lecție despre limite, despre
fragilitate sau despre capriciile sorții, ci o ofensă personală, o anomalie
cosmică. Oamenii de acest tip — și sunt destui în orice epocă — nu suferă
pentru că lucrurile sunt grele, ci pentru că le privesc ca pe niște pedepse.
Insuccesul nu e un fapt de viață, ci o rană în mândrie.
Ce este, în fond, această nevoie de
a domina hazardul? De ce se teme atât de mult omul puternic de imprevizibilul
vieții? Pentru că în spatele oricărui tiran se află o frică uriașă: aceea că
lumea nu îl va recunoaște în dreptul pe care și-l dă singur. În Istoria
ieroglifică, Lupul nu este învins doar de forța circumstanțelor, ci mai
ales de vanitatea proprie, de credința că norocul i se cuvine, că succesul este
o anexă a voinței sale. Atunci când hazardul nu îi mai este favorabil, lumea
întreagă pare să se destrame.
Această trăire disproporționată a
eșecului este, de altfel, un mecanism psihologic arhicunoscut. Cel mai greu nu
este să suferi ca om slab, ci ca om care nu poate admite că a pierdut. Într-un
mod paradoxal, mândria e mai vulnerabilă decât umilința. Cel smerit este
obișnuit cu lipsa, cel orgolios trăiește ca într-o lume paralelă, în care orice
insucces e o anomalie revoltătoare. De aici izvorăște tirania caracterului. În
loc să accepte că norocul și succesul sunt, în mare parte, capricii ale lumii,
Lupul lui Cantemir refuză să vadă adevărul.
Reflecția aceasta nu e nouă. De la
tragediile antice la scriitorii moderni, de la Biblie la Cioran, omul s-a
confruntat mereu cu aceeași problemă: „De ce taci, Doamne, când strig?”
De ce nu răspunde lumea atunci când omul puternic crede că are dreptate? Din
vanitate, ne închipuim că suntem mai îndreptățiți decât ceilalți la favorul
sorții. În fața eșecului, orgoliul intelectual și moral rămâne rănit, mai mult
decât conștiința de a fi pierdut. „E cumplit să nu învingi când ai
dreptate.”
Mai gravă însă decât pierderea în
sine este prăbușirea imaginarului de putere. Tiranul din Cantemir nu își pierde
doar poziția, ci întreaga lui imagine de sine. De aceea, înfrângerea lui nu e
doar politică, ci existențială. Când totul părea să-i stea în putință, a eșuat.
Și, pentru astfel de oameni, când hazardul refuză să colaboreze, nenorocirea nu
vine din eșec, ci din dependența de succes.
În această lumină, Istoria
ieroglifică nu este doar o satiră politică, ci o meditație despre orgoliu,
hazard și cădere. Lupul nu este doar un personaj ambițios, ci orice om care se
crede mai presus de imprevizibilul vieții. Puterea nu înseamnă, la Cantemir,
doar forța de a comanda, ci și slăbiciunea de a nu accepta eșecul.
Și poate că cel mai subtil
avertisment al acestei parabole vine tocmai din conștientizarea fragilității
omului în fața destinului. Nu cei slabi suferă cel mai greu, ci cei care nu
admit că pot fi înfrânți. Lecția lui Cantemir este, în fond, una de modestie:
omul nu e stăpânul lumii. Oricât de mare ar fi vanitatea și forța sa, există
momente în care hazardul nu răspunde poftei, iar puterea se topește în fața
unei realități neîmblânzite.
Aceasta este concluzia morală pe
care Cantemir o oferă, iar istoria nu încetează să o confirme.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu