joi, 17 aprilie 2025

Simbolistica întunericului în filosofia morală a lui Cantemir.

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 18 aprilie 2025 

 

Cantemir – alături de învățații lumii

*

Simbolistica întunericului în filosofia morală a lui Cantemir.

Fapta ascunsă și ochiul nopții. Gânduri despre viclenie, judecată și destin.

(Perseverența Lupului.  Alianța lup - lup. Noaptea este un aliat.)

 

Prima alianță (Lup + Vulpe) a primului atac nu a dat rezultat pozitiv.  Nici al doilea atac ( realizat de Lup pe cont propriu) nu a strălucit.

Împresionează perseverența Lupului, fie că îi vine din neam, fie din înghesuiala nevoii care se cheamă stomah fără de mâncare și caută un aliat de aceeași stirpe (altul ca sine află).

 Lupul așe cani trist, pentru lipsa putinții, iară dulăul de tot vesel pentru părerea biruinții. Lupul (nenorocit norocul ce i s-au tâmplat) se retrage și caută un aliat de aceeași stirpe: Lupul și altă soție își cercă și pre altul ca sine află, căruia lucrul și fapta, carea întracea noapte s-au lucrat și nenorocit norocul ce i s-au tâmplat, pre amănuntul povesti.  Alianța lup – lup: Aședară, ei înde ei tocmindu-să și însoțindu-să, încă din bârlog mielușeii săracului om împărțiia.” Noaptea „lupii împreună spre locul știut să coborâră.

Sentința: toată fapta grozavă și ocărâtă precum cu întunerecul să acopere și să ascunde socotește, macar că și noaptea are lumina sa, precum și pădurile urechi și hudițoși păreții de piatră și adâncă peșterea de vârtoapă la videre ascuțiți ochi au.” - – Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir (26 octombrie 1674 – 21 august 1723).

 

.........................

Ideea nopții ca aliat al faptelor ascunse, al răului, al celor ce nu se pot săvârși pe față e o constantă în gândirea morală și literară.

 

 Umbra nopții și fapta ascunsă în gândirea morală de la Cantemir la modernitate

A. Introducere

De când lumea, noaptea n-a fost doar un simplu repaus al firii, o curgere de timp menită odihnei. În imaginarul moral și literar, întunericul a fost întotdeauna mai mult decât absența luminii: a fost complice al celor slabi, sfetnic al celor vicleni și scut al faptelor ce nu îndrăznesc să se înfățișeze sub ochiul limpede al zilei. Fapta ascunsă, păcatul și vicleșugul au găsit în întuneric loc de taină și ocrotire, iar omul, sub faldurile nopții, a cunoscut îndrăzneala pe care lumina i-o refuza.

În această tradiție de gândire, Dimitrie Cantemir se așază nu doar ca martor al vremii sale, ci ca interpret al caracterului omenesc, surprins în ipostaza nopții morale. Istoria ieroglifică, scrisă la cumpăna dintre două lumi — a Orientului bizantin și a Europei moderne —, oferă o lecție de antropologie morală în care noaptea devine fundal al alianțelor nelegiuite, loc al conspirației și complice al răului.

Perseverența Lupului, figura emblematică a intrigii din această alegorie politică, nu este altceva decât o mască sub care se ascunde neostoita foame de putere și tendința omului de a-și înfrăți păcatul cu întunericul. Lupul, aliindu-se întâi cu Vulpea, apoi căutând un frate de stirpe pentru a-și duce planul la capăt, nu e doar animal în poveste, ci tipologie umană, o constantă a firii care alege noaptea pentru a-și plămădi fărădelegile.

În acest context, Sentința lui Cantemir capătă greutatea unei maxime morale ce transcende timpul: „toată fapta grozavă și ocărâtă precum cu întunerecul să acopere și să ascunde socotește, macar că și noaptea are lumina sa, precum și pădurile urechi și hudițoși păreții de piatră și adâncă peșterea de vârtoapă la videre ascuțiți ochi au.” Această observație nu este doar un avertisment, ci și o certitudine că nici întunericul nu poate oferi garanția veșniciei pentru taina faptei rele.

Noaptea, în viziunea cărturarului moldovean, nu este doar un spațiu fizic, ci o stare morală în care omul cade atunci când alege viclenia în locul cinstei și taina în locul curajului de a privi lumina. Ea devine, astfel, decorul nevăzut al tuturor conspirațiilor, fie ele ale puterii, ale invidiei sau ale trufiei omenești.

Această idee, născută dintr-o cultură a veacului XVII, va străbate secolele, regăsindu-se în proverbe, maxime, în literatura română veche și modernă, dar și în gândirea universală, purtând peste timp aceeași învățătură: că întunericul nu e niciodată martor fidel, iar noaptea nu poate înveșnici ceea ce omul a plănuit împotriva firii și a rânduielii morale.

b) Cantemir și noaptea ca aliat al vicleșugului.

Dimitrie Cantemir nu este doar un scriitor al alegoriei, ci un fin moralist, care cunoaște nu doar metehnele firii omenești, ci și locurile predilecte unde ele se pot săvârși. În Istoria ieroglifică, locul întunecat nu este întâmplător ales: noaptea devine decorul în care se țes planurile mârșave, iar umbrele nu ascund doar trupuri, ci și intenții. Perseverența Lupului în urmărirea scopului său, chiar după eșecul primei alianțe cu Vulpea și nereușita celui de-al doilea atac solitar, vorbește despre tenacitatea răului și despre iscusința sa de a-și căuta aliați potriviți în întuneric.

Alianța dintre Lup și Vulpe, ratată la început, este expresia vicleșugului care se însoțește cu înșelăciunea. Dar, cum planul nu izbutise, Lupul, însuflețit de lipsa hranei, adică de nevoia acută a firii decăzute, nu renunță. El caută un alt aliat, „de aceeași stirpe”, pentru că, așa cum spune Cantemir, „altul ca sine află”. Este, în fond, o observație subtilă asupra firii omului nelegiuit, care nu se leapădă de planul său, ci doar își schimbă tovarășii, căutând pe cineva de același gând și de aceeași fire. În această privință, Cantemir surprinde o trăsătură universală a răului: tendința de a se asocia, de a se înfrăți în ascuns, de a-și căuta complicitatea.

Noaptea este, în această alegorie, nu doar cadrul în care se petrec faptele, ci aliatul discret al celor care nu pot înfrunta lumina. „Aședară, ei înde ei tocmindu-să și însoțindu-să, încă din bârlog mielușeii săracului om împărțiia. Noaptea, lupii împreună spre locul știut să coborâră.” Cantemir nu lasă loc echivocului: noaptea este vremea faptelor ascunse, a alianțelor păcătoase, a jafului și a trădării. Este vremea când cei ce în timpul zilei se tem de ochii lumii își dezlănțuie pornirile sub acoperământul întunericului.

Sentința care încununează această pildă este una dintre cele mai pătrunzătoare reflecții morale din literatura veche românească: „toată fapta grozavă și ocărâtă precum cu întunerecul să acopere și să ascunde socotește, macar că și noaptea are lumina sa.” În această afirmație rezidă întreaga filozofie morală a lui Cantemir asupra răului: că orice faptă nelegitimă caută să se săvârșească în ascuns, dar nici întunericul nu poate garanta taina pe vecie. Așa cum pădurile au urechi, iar stâncile ochi, și noaptea, oricât ar fi de adâncă, păstrează o lumină a ei, care într-o zi va dezvălui cele ascunse.

Această morală are o actualitate permanentă, pentru că vorbește despre firea umană în eternitatea ei: pornirea spre rău, tendința de a-l săvârși în ascuns, nevoia de complicitate și falsa siguranță a întunericului. În viziunea lui Cantemir, nici o faptă săvârșită pe ascuns nu este pe deplin tăinuită, pentru că universul întreg veghează — pădurile, peșterile, pereții de piatră, toate sunt martori muți, dar veșnici ai celor săvârșite.

Noaptea nu e doar întunericul fizic, ci și acel întuneric moral în care omul își ascunde gândul stricat, crezând că nepedepsirea de moment îi asigură izbânda. Cantemir avertizează însă, subtil și aspru, că întunericul nu e niciodată de nepătruns.

 

C. Noaptea în gândirea morală tradițională

De-a lungul timpului, gândirea morală populară, precum și cea filosofico-literară, a păstrat o percepție constantă asupra nopții ca spațiu favorabil răului și faptelor ascunse. Dincolo de rolul ei natural de odihnă și tihnă, noaptea a fost privită ca un timp al vicleșugului, al uneltirilor și al păcatului. Așa cum înțelepciunea bătrânilor spunea, „noaptea nu-i vreme de sfat bun, nici de lucru de cinste, ci vreme de vicleșug și de fapte ascunse.”

Această concepție se fundamentează pe observația firească a omului tradițional, care, lipsit de mijloacele moderne de luminare a nopții, vedea în întuneric un pericol latent, dar și un prilej pentru faptele ce nu se puteau înfăptui la lumina zilei. Pilda că „noaptea ascunde multe, dar nici un lucru nu rămâne pururea tăinuit sub umbra întunericului” rezumă atât credința în dreptatea providențială, cât și în legea firească a lucrurilor, căci orice faptă iese, mai devreme sau mai târziu, la lumină.

Noaptea este, în gândirea morală tradițională, un timp bivalent: pentru omul cinstit — vreme de odihnă și de împăcare, pentru cel viclean — prilej de nelegiuire. „Noaptea-i făcută de Dumnezeu pentru odihnă, dar oamenii vicleni o fac vreme de nelegiuire.” Această dublă ipostază a nopții scoate în evidență caracterul ei de „cuvânt cu două tăișuri”: nu noaptea în sine este rea, ci faptele pe care omul alege să le săvârșească în întuneric.

În mentalitatea populară, întunericul nopții nu e doar lipsă de lumină, ci o formă de complicitate tăcută. „Căci fapta rea la lumina zilei nu cutează, iar noaptea e acoperământ pentru păcatele grele.” Această idee reapare obsesiv în proverbe, în snoave, în poveștile și istorisirile care se rosteau pe la vetrele satelor. Noaptea devine astfel „frate de taină” al celui cu gând stricat și „sfetnic rău la mintea bolnavă și la inima rea.” În lipsa ochilor veghetori ai comunității, omul slab cedează pornirilor ascunse, închipuindu-și că întunericul îi va ține ascunse păcatele.

Mai mult decât atât, în această tradiție morală, noaptea nu este doar timp al întunericului fizic, ci și al celui sufletesc. „Iară noaptea să o păzești ca pe un vrăjmaș ascuns, că multe în ea se lucrează spre pierderea sufletului.” Avertismentul nu privește doar fapta exterioară, ci și frământările lăuntrice. Căci noaptea este vremea gândurilor tulburi, a spaimei, a visurilor ispititoare și a dorințelor neîmplinite. În liniștea nopții, când somnul întârzie sau este frânt de neliniște, omul devine mai vulnerabil, iar pornirile necurate își găsesc teren prielnic.

Această dublă ipostază a nopții — timp al odihnei pentru cei drepți, timp al vicleșugului pentru cei stricați — este esențială în gândirea morală tradițională, căci ea nu condamnă întunericul în sine, ci slăbiciunea firii omenești de a-l folosi în scop nelegiuit. În această cheie se înțelege și vechiul proverb: „Ferește-mă, Doamne, de lucrul ce se face cu umbra nopții și de limba cea vicleană ce-și află vreme în întuneric.”

Astfel, noaptea nu este doar decorul, ci martorul, complicele și, uneori, judecătorul tăcut al faptelor săvârșite în ascuns.

D) Reflecții literare: noaptea — decor al păcatului și spațiu al ispitelor în literatură.

 

Literatura, ca reflex al vieții și al gândirii morale, a păstrat nealterată această percepție a nopții drept spațiu favorabil tainelor, păcatului și faptei ascunse. De la basmele populare până la creația cultă, întunericul nopții s-a arătat prielnic celor ce nu cutezau să-și dezvăluie gândurile ori faptele în lumina zilei. Într-un vers celebru, Shakespeare însuși făcea aluzie către așa ceva în Macbeth: „Tu-mbracă-te-n a iadului fum negru Şi vino, deasă noapte, să nu vadă Pumnalul meu tăios ce rană faceŞi nici, pândind prin văl de bezne, cerul Să-mi strige... ”.

Ideea că noaptea „poate ascunde”  răsună ca ecou peste veacuri, regăsindu-se în felurite ipostaze literare.

În basmele românești, noaptea e clipa în care se furișează zmeii, în care furii sau strigoii cutreieră satele, iar viteazul ori rătăcește, ori își înfruntă teama. În nuvelele realiste, noaptea e momentul uneltirilor, al trădării, al păcatului rușinos. În nuvela lui Ioan Slavici, Moara cu noroc, întunericul serii acoperă discuțiile vinovate și planurile de înșelăciune. Tot astfel, în Baltagul lui Sadoveanu, noaptea e vremea în care păcatele grele ies la iveală, iar vinovații se tem de umbra propriei fapte.

Dar literatura nu vede doar aspectul exterior al nopții. Scriitorii au știut să surprindă și dimensiunea psihologică a acestei clipe, căci întunericul nu este doar lipsa luminii, ci și deschizător de porți spre subconștient, spre frică, dorință și gânduri nerostite. Poezia lui Eminescu e plină de asemenea sugestii: noaptea e decorul marilor frământări sufletești, al dorului neîmplinit, al regretului și al visului ce nu poate fi rostit ziua.

Totodată, în literatura universală, noaptea devine loc al ispitelor. În tragediile antice, zeița Nopții era considerată mamă a visurilor și a întunecimilor morale. În Divina Comedie a lui Dante, păcătoșii se ascund în întuneric, fugind de lumina divină care ar descoperi fărădelegile lor. În proza lui Dostoievski, personajele ajung să-și mărturisească gândurile cele mai tulburi în nopțile de veghe, când conștiința nu mai are tăria zilei, iar omul e mai slab în fața ispitelor.

Literatura a păstrat deci aceeași percepție ancestrală, reluată de Cantemir în Istoria ieroglifică: noaptea este aliatul răului, acoperământul păcatelor și, totodată, martorul nevăzut al celor mai urâte porniri omenești. Iar acolo unde întunericul domnește, ochiul vigilent al conștiinței adoarme, iar omul slab devine jucăria ispitelor. Nu întâmplător, în vechiul proverb se spune: „ Cîrtița pe sub pămînt umblădar urma ei i sè cunoaște deasupra pe pămînt..”

Astfel, noaptea rămâne în literatură nu doar fundal al unor întâmplări ascunse, ci și simbol al întunericului lăuntric, al slăbiciunii firii și al răului care, ferit de lumina zilei, își află vreme potrivită să lucreze.

E. Simbolistica nopții în filosofia morală și religioasă

Dincolo de literatură, noaptea a avut dintotdeauna o simbolistică adâncă în filosofia morală și în tradiția religioasă. În gândirea vechilor înțelepți, întunericul nu era doar lipsa fizică a luminii, ci și simbolul absenței adevărului, al neștiinței, al rătăcirii și al păcatului. Acolo unde lipsea lumina cunoașterii și a conștiinței, omul aluneca ușor în păcat, iar mintea i se întuneca.

În antichitatea greacă, filozofi precum Heraclit și Platon au văzut în noapte metafora ignoranței și a nesiguranței omului în fața destinului. Peștera lui Platon, în care oamenii privesc doar umbrele realității, nu e altceva decât un spațiu nocturn, închis în întunericul ignoranței, din care sufletul trebuie să evadeze spre lumina adevărului. Noaptea, în această accepțiune, este lumea celor neînvățați, a celor ce nu cunosc rostul vieții și trăiesc în robia simțurilor.

La filozofii creștini din Evul Mediu, precum Sfântul Augustin ori Toma d’Aquino, noaptea devine un simbol moral al păcatului. Omul căzut în păcat trăiește în noaptea sufletului, iar mântuirea e văzută ca o trecere din întunericul fărădelegii în lumina harului. În Confesiunile sale, Augustin mărturisește cum, rătăcind în păcate, sufletul lui s-a aflat multă vreme în noaptea grea a păcatului, până ce lumina credinței l-a scos la iveală.

De altfel, întreaga simbolistică religioasă a nopții este una dublă. Dacă pe de o parte întunericul este spațiu al ispitei, al vicleșugului și al păcatului, pe de altă parte, în taina nopții se petrec marile revelații. Rugăciunea de miezul nopții, privegherile călugărilor, tainele biblice, nașterea Mântuitorului în Betleemul nopții, toate sugerează că în întunericul lumii poate apărea lumina mântuirii.

Psalmistul David scria: „Noaptea s-a făcut lumină întru mine”, iar în Evanghelia după Ioan, Hristos spune: „Eu sunt Lumina lumii; cine Mă urmează pe Mine nicidecum nu va umbla în întuneric, ci va avea lumina vieții.” Astfel, în tradiția creștină, noaptea devine loc al ispitei, dar și al mântuirii, spațiu al întunericului moral, dar și clipă a întâlnirii cu Dumnezeu.

Cantemir, spirit enciclopedic format în ambianța Răsăritului ortodox, dar cunoscător al filozofiei apusene, preia această simbolistică și o reinterpretează în cheie morală și alegorică în Istoria ieroglifică. El nu lasă fără de pedeapsă fapta săvârșită în întuneric și încheie sentința sa morală cu avertismentul că „nici întunerecul, nici noaptea nu pot acoperi pururea fapta ocărâtă”, căci toate, mai devreme sau mai târziu, vor ieși la lumină.

Prin urmare, simbolistica nopții în filosofia morală și religioasă capătă în opera lui Cantemir acea dublă valență tradițională: întunericul este adăpost al păcatului, dar și spațiu de încercare a sufletului, din care, prin voință, conștiință și ajutor divin, omul se poate ridica spre lumină.

 

F) Reflecții finale

Noaptea, cu întunericul și tăcerea ei, a fascinat și a înspăimântat deopotrivă, de la vechii înțelepți ai lumii până la scriitorii și filozofii moderni. Ea a fost privită când ca spațiu al ispitei, al păcatului și al vicleșugului, când ca loc tainic al revelației, al introspecției și al întâlnirii cu sine sau cu Dumnezeu. În toate civilizațiile, întunericul a fost mai mult decât lipsa luminii fizice: a fost simbolul lipsei de adevăr, al rătăcirii, al ascunderii faptelor de ochii lumii și de judecata dreaptă.

Dimitrie Cantemir, în Istoria ieroglifică, nu doar înregistrează această tradiție, ci o pune în mișcare într-un scenariu moral cu valențe alegorice. Perseverența lupului, alianțele încheiate în întuneric, faptele săvârșite sub acoperirea nopții și sentința morală finală nu sunt simple detalii narative, ci expresia unei concepții clare despre om și lume: nici un rău nu poate rămâne pururea ascuns, iar noaptea însăși, deși aliat temporar al vicleșugului, nu poate tăinui la nesfârșit fapta nelegiuită.

Aceeași idee o regăsim în numeroase proverbe, reflecții populare și maxime filozofice din cultura română și universală. Noaptea e sfetnic pentru gândul ascuns, dar nu și pentru izbăvire. Întunericul poate acoperi trupul și fapta, dar nu poate acoperi conștiința. Căci, așa cum spune psalmistul, noaptea strălucește ca ziua și întunericul, ca lumina atunci când vine vremea judecății.

Această permanentă dualitate — noaptea ca ascunziș al răului și totodată ca spațiu tainic al posibilei mântuiri — dă adâncime simbolică textului cantemirian și îl integrează într-o tradiție morală și religioasă de lungă durată, care traversează secolele și culturile.

Istoria ieroglifică nu este doar o satiră politică, ci și o meditație profundă despre firea omului, despre ispitele și slăbiciunile lui, despre puterea întunericului și despre lumina care, oricât de târziu, tot pătrunde în cele mai ascunse unghere.

Și dacă noaptea este uneori aliat al răului, ea rămâne, în același timp, spațiu de încercare, din care omul vrednic poate ieși la lumină. Iar condeiul lui Cantemir, așezat cu înțelepciune pe hârtie, veghează permanent asupra acestor adevăruri.

 

Câteva puncte clare de comparație între concepția nopții în literatura română veche și în literatura occidentală medievală și renascentistă.

În literatura română veche, noaptea e văzută aproape constant ca un spațiu al faptei rele, al uneltirii și al păcatului, dar nu într-un sens poetic, ci moral-didactic. Ea devine simbolul întunericului sufletesc, un timp în care omul slab de înger sau viclean se înfăptuiește. Scriitorii o invocă pentru a atrage atenția asupra slăbiciunii firii omenești.

În literatura occidentală medievală și renascentistă, noaptea are o dublă valență: pe de o parte e, ca în cultura românească, locul crimei, vicleșugului, uneltirii (Macbeth, Hamlet), dar pe de altă parte devine și spațiu al contemplației, al visului, al revelației mistice. În operele lui Dante, Shakespeare sau Chaucer, noaptea nu e doar a răului, ci și a sufletului contemplativ, în căutarea adevărului sau a păcii.

În cultura română veche, caracterul nociv al nopții este folosit predominant didactic: autorii înveșmântează avertismente morale și religioase în metafora întunericului, pentru a îndemna omul la veghe spirituală.

În cultura occidentală, dimensiunea moralizatoare există, dar este mai ambiguă și nuanțată poetic. Noaptea devine uneori context de catharsis, de descoperire interioară, nu doar de pierzanie.

În literatura românească veche, noaptea este puternic legată de frica de Dumnezeu și de Judecata de Apoi. Există un reflex al credinței populare că noaptea „umbla diavolul” sau că faptele din întuneric atrag pedeapsa divină.

În Occident, dimensiunea religioasă e prezentă în Evul Mediu, însă în Renaștere apare ideea că noaptea e și un spațiu al libertății individuale, al erotismului (sonetele lui Shakespeare) sau al poeziei melancolice (Michelangelo, Petrarca).

Folclorul românesc preia imaginea nopții ca vreme a strigoilor, a duhurilor rele, a „făpturilor fără de lege” care bântuie. Cronicarii și cărturarii au preluat aceste teme în scrieri cu scop moralizator.

Folclorul occidental oferă personaje similare (fantome, demoni nocturni), dar literatura le transformă adesea în simboluri ale fricii interioare, ale conflictelor psihologice (Hamlet, Faust).


📌 Concluzie

În literatura română veche, noaptea e aproape exclusiv negativă, o metaforă a păcatului și a ascunderii vinovăției, folosită didactic și religios. În cultura occidentală medievală și renascentistă, noaptea este mai complexă, cu valențe deopotrivă demonice și contemplative, uneori spațiu al meditației și chiar al revelației.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu