luni, 28 aprilie 2025

Faptul că trebuie să învingă armăsarul a devenit pentru Lup obsesie

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 29 aprilie 2025 

 

Cantemir – alături de învățații lumii. 

 



Faptul că trebuie să
învingă armăsarul a devenit pentru Lup obsesie

*

 

Lupul ajunge la concluzia că insuccesul celor două incursiuni împotriva armăsarului au drept cauză faptul că trupul lui chinuit de lipsa mâncării a început să fie ușor. Cantemir insistă în a ne înfățișa neobosita perseverență, dar și lăcomia Lupului; foamea ( poate și curajul) îl fac să pună în mișcare acest „meșterșug”:cu atâta de multă țărnă tot coșul își împlu, decât armăsariul mai mai greu să făcu.” Faptul că trebuie să învingă armăsarul a devenit obsesie și acționează în continuare considerând că, de acum încolo, își cunoaște adversarul.

 

Și așe Lupul socotindu-să, la un mal să dusă și cu toată pofta țărna, ca cum carne de cârlănaș ar fi, înghițiia, și cu atâta lut să îndupăcă, cât ca cum ar fi un sac, peste tot tare și de greu să îndesă (că din fire Lupul, ca și lacomul, acesta dar are, ca când mult să mănânce poftește, întâi mațele, apoi stomahul își plinește. Căci carnea nemistuită la mață a o trimete poate și apoi, oricând îi ieste voia, o borește și afară o scoate). Aședară Lupul, dacă cu atâta de multă țărnă tot coșul își împlu, decât armăsariul mai mai greu să făcu. Și de ciia, de abiia clătindu-să, iarăși cătră herghelie asupra armăsariului purceasă (că sufletul nepriietin, într-altă nu, fără numai în biruință să odihnește).." 

Sentința nr. 1:că din fire Lupul, ca și lacomul.

Sentința nr. 2:sufletul nepriietin, într-altă nu, fără numai în biruință să odihnește.

 Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir (26 octombrie 1674 – 21 august 1723).

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Citate (din literatură, filosofie și istorie) care reflectă idei asemănătoare cu sentința cantemiriană despre: lăcomie, obsesie, biruință.

opt citate din literatură și filozofie care subliniază ideea că lăcomia este nesățioasă și distrugătoare:

1) „Lăcomia este un abis fără fund care epuizează persoana în efortul său nesfârșit de a satisface o nevoie care nu poate fi niciodată împlinită.”
Erich Fromm

2) „Lacomul nu are altă soartă decât foamea.”
Publilius Syrus

3) „Bogăția nesățioasă este sărăcie veșnică.”
Seneca

4) „ Lacomia este o beție mai rea decat beția.” – Ioan Gură de Aur

5) „Adevărata măsură a omului nu este cât de mult are, ci cât de puțin dorește.”
Platon

6) „Nimic nu este de ajuns pentru omul pentru care ceea ce este suficient pare puțin.”
Epicur

7) „Lăcomia este ca focul: cu cât primește mai mult, cu atât devine mai flămând.”
Proverb chinezesc

8) „Care este cea mai mare sărăcie? Lăcomia.” – Seneca

9) „Lacomul și sătul flămând ieste.” – Dimitrie Cantemir

10) „Cu cât ești mai obsedat de ceva, cu atât ai șanse mai mari să obții asta.” — Frank Zane

11) „Pentru a face orice la un nivel înalt, trebuie să fie o obsesie totală.” — Conor McGregor

12) „Obsesia este izvorul geniului și al nebuniei.” Michel de Montaigne

13)  „Cu oricâtă dibăcie te vei război, biruinţa se dobândeşte cu mulţi fătuitori.” (Solomon 24.6)

14) „Dacă lipseşte vrăjmaşul, atunci lipseşte desigur şi cununa biruinţei, căci nu poate fi vorba de biruinţă dacă nu este şi cineva învins.” (Sfântul Grigorie de Nisa)

15) „Primul pas spre biruință este sa-ți cunoști dușmanul.” Corrie Ten Boom

16) „Nu exista biruinta fara suferinta!” Autor necunoscut

17) Pofta biruinții toate ispitește și nevoia toate învață, ales în primejdiia vieții lipsa sosind. - Dimitrie Cantemir

18) Spre biruința nepriietinului organul de sfânt și de spurcat, nu să cearcă. - Dimitrie Cantemir

19) Mai multă nedejde de biruință în lipsa sfatului vrăjmașului decât în mult numărul, tare mâna și ascuțită sabiia ostașului ieste. - Dimitrie Cantemir

20) Că lucru așe de putincios și de vârtos supt soare nu ieste căruia biruință și înfrângere să nu să dea, încă de unde nici gândește, nici nedejduiește. -Dimitrie Cantemir

21) Toate în lume de să și cuprind în hotarăle sale, iară pofta a cinstei mai mari și a biruinții mai tari, nici în lat câmpul a tot pământul, nici înalt muntele a tot locul a să opri sau a să îndestuli poate. - Dimitrie Cantemir

22) De multe ori fuga fortuna biruinții, și biruința primejdiia fugăi aduce. - Dimitrie Cantemir

23) Izbânda numai atuncea titulul biruinții a agonisi poate, când ca un nepriietin pre nepriietin nepriietinește biruiește, iară nu când ca un priietin viclean pre nepriietinul drept prietinește viclenește, carea atuncea spurcată viclenie, iară nu curată biruință să numește și ieste. - Dimitrie Cantemir

Având la bază textul din Istoria ieroglifică (mai ales Sentința) și propoziiile anexate ( cu posibilele interpretări) și reflecții asociate este posibil de construit un eseu amplu, în stil eseistic-literar,cu adăugare de interpretări literare ori culturale în context românesc care să pună în valoare intenția cărturarului moldovean.

>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Să construim un eseu amplu, în stil eseistic-literar, pornind de la fragmentul și sentințele extrase din Istoria ieroglifică și valorificând citatele și reflecțiile adunate.
Baza este foarte solidă deoarece există:
– un fragment bogat, cu multă forță moralizatoare și literară;
– sentințele cantemiriene foarte concentrate („Lupul ca lacomul” și „sufletul nepriietin nu se odihnește decât în biruință”);
– deja citate și reflecții din mari gânditori (Fromm, Seneca, Platon, Epicur, Sf. Grigorie de Nisa etc.) care completează admirabil temele lăcomiei, obsesiei și biruinței;
– chiar și alte sentințe cantemiriene valoroase din Istoria ieroglifică, care pot fi integrate ca fundamente suplimentare.

Propunere de construcție a eseului:
Iată un plan de dezvoltare pe care îl pot elabora într-un stil eseistic-literar:


Titlu provizoriu:

„Lacomia și dorința de biruință. O luptă fără odihnă în viziunea lui Dimitrie Cantemir și a spiritului universal.”


Introducere:

  • Prezentarea succintă a lui Dimitrie Cantemir – cărturar umanist, filosof moralist, spirit universal.
  • Valorificarea Istoriei ieroglifice ca un text emblematic pentru înțelegerea luptei omului cu sine, cu lumea și cu patimile sale.
  • Anunțarea temei: reflecție asupra lăcomiei și obsesiei biruinței, pornind de la metafora Lupului.

I. Lăcomia – foame nesățioasă a ființei căzute

  • Interpretarea lăcomiei Lupului: simbol al setei de putere, de stăpânire, de satisfacere fără măsură.
  • Comentariu literar asupra fragmentului citat: Lupul „înghite țărna ca și cum ar fi carne” – o imagine extremă a degradării.
  • Corelare cu citatele din Fromm („abis fără fund”), Seneca („bogăția nesățioasă e sărăcie veșnică”), Epicur („nimic nu e de ajuns...”) și Ioan Gură de Aur („lăcomia, o beție mai rea decât beția”).
  • Interpretare culturală: lăcomia ca păcat capital în tradiția creștină, ca „sfâșiere de sine” în înțelepciunea populară românească.

II. Obsesia biruinței – motorul neodihnit al sufletului nepriieten

  • Analiza sentinței: „sufletul nepriietin, într-altă nu, fără numai în biruință să odihnește.”
  • Lupul nu caută hrana firească, ci triumful – chiar asupra propriei naturi.
  • Corelare cu Montaigne („obsesia, izvor al geniului și nebuniei”), Conor McGregor („obsesia totală”) și Solomon („biruința prin sfătuitori”).
  • Interpretare literară: obsesia biruinței ca temă universală – de la eroii tragici la monomanii moderni (de exemplu Ahab din Moby Dick).

III. Biruința – trofeu amăgitor sau cunună adevărată?

  • Reflectarea asupra ideii de biruință în cultura universală și în gândirea cantemiriană:
    • „Nu există biruință fără suferință” (autor necunoscut)
    • „Dacă lipsește vrăjmașul, lipsește și cununa biruinței” (Sf. Grigorie de Nisa)
    • Cantemir: „Mai multă nădejde în lipsa sfatului vrăjmașului...”
  • Interpretare filosofică: Biruința reală se câștigă nu asupra celuilalt, ci asupra propriei slăbiciuni.
  • Legătură cu ethosul românesc: cultul biruinței prin suferință și jertfă (de la baladele populare la epopeea istorică).

Concluzie:

  • Dimitrie Cantemir, alături de înțelepții lumii, propune o viziune în care patimile, lăcomia și setea oarbă de biruință duc la pierzanie, dacă nu sunt ținute sub stăpânirea rațiunii și a cumpătării.
  • Eseul se încheie într-o tonalitate moralizatoare: adevărata biruință este biruința asupra lăcomiei și asupra dorințelor dezordonate ale sufletului.

 

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Un eseu amplu, în stil eseistic-literar, care valorifică toate elementele indicate— textul din Istoria ieroglifică, sentințele lui Cantemir, citatele filosofice și literare despre lăcomie, obsesie, biruință — și adaugă interpretări culturale și literare din spațiul românesc


Lăcomia, obsesia și biruința – privite prin ochii lui Dimitrie Cantemir

În paginile Istoriei ieroglifice, Dimitrie Cantemir pătrunde cu privirea adâncă a înțeleptului firea ascunsă a lumii: natura luptei, a dorinței și a înfrângerii. Alegoria Lupului, care încearcă să învingă armăsarul înghițind țărână pentru a se îngreuna, nu este doar o pildă despre istețime sau perseverență, ci și o meditație amară despre lăcomia care mistuie, despre obsesia care orbește și despre setea de biruință ce rareori aduce odihnă.

Sentințele strecurate de Cantemir — „că din fire Lupul, ca și lacomul” și „sufletul nepriietin, într-altă nu, fără numai în biruință să odihnește” — sunt ca niște chei de boltă ce susțin întreaga construcție simbolică. Ele dezvăluie nu doar povestea unui lup și a unui armăsar, ci povestea eternă a omului, măcinat între dorințe de nestins și speranțe deșarte.

Lăcomia ca nesățioasă ruină

Lupul, chinuit de foame, găsește un „meșteșug” prin care să-și împlinească scopul: își umple pântecele cu țărână. Această imagine grotescă este expresia literară a unei realități psihologice profunde: lăcomia nu are limite. Așa cum scria Erich Fromm, „lăcomia este un abis fără fund”. Lupul nu se hrănește cu hrană, ci cu iluzia hrănirii. Iar această iluzie îl face mai greu, dar și mai lipsit de suplețe, mai aproape de căderea finală.

Cantemir știa, asemenea lui Seneca, că „bogăția nesățioasă este sărăcie veșnică”. Adevărata foame a Lupului nu este de carne, ci de stăpânire, de triumf. Prin urmare, ceea ce devine evident este faptul că lacomul nu-și găsește niciodată împlinirea, că setea sa este perpetuă și autodistructivă. Căci, așa cum nota și Cantemir în altă parte, „Lacomul și sătul flămând ieste”.

În contextul culturii românești, această imagine a lăcomiei nesățioase găsește ecouri în basmele populare: Harap-Alb al lui Creangă, care se confruntă cu Setilă și Flămânzilă — ființe mitice în care setea și foamea nu pot fi niciodată potolite — seamănă cu Lupul cantemirian. În ambele cazuri, lăcomia este înfățișată nu ca o forță vitală, ci ca o boală fără leac.

Obsesia – forța și pierzania sufletului

Încercarea repetată a Lupului, în ciuda eșecurilor anterioare, trădează o obsesie patologică. Lupul nu mai urmărește doar supraviețuirea, ci supremația. Acest portret al obsesiei amintește de cuvintele lui Montaigne: „Obsesia este izvorul geniului și al nebuniei”. Într-adevăr, la Cantemir, obsesia este o sabie cu două tăișuri: ea dă Lupului puterea de a continua, dar îl conduce și spre distrugere.

În gândirea românească, figura obsesiei are corespondențe în personajele tragice, precum Tudor din Război și pace al lui Sadoveanu, unde idealurile naționale devin obsesii mistuitoare, aducând mai curând suferință decât izbăvire. La Blaga, obsesia cunoașterii absolute sfârșește în eșec, pentru că „cunoașterea ucide misterul”.

Astfel, Cantemir ne avertizează subtil că obsesia, deși dăruită cu energie extraordinară, poate deveni robie a sufletului. Lupul, însetat de biruință, nu mai poate da înapoi: „sufletul nepriietin, într-altă nu, fără numai în biruință să odihnește”.

Biruința – vis și himeră

Pentru Lup, biruința a devenit țel suprem, singura rațiune de a fi. Această obsesie a biruinței rezonează cu multe reflecții filosofice și teologice. Sfântul Grigorie de Nisa spunea că „nu poate fi vorba de biruință dacă nu este și cineva învins”. Această observație scoate la iveală ambiguitatea oricărei victorii: pentru ca unii să învingă, alții trebuie să piară.

Cantemir însuși, cu finețea sa analitică, nota că „pofta biruinții toate ispitește”. Nu doar Lupul, ci și omul de rând sau domnitorul căzut în mrejele ambiției riscă să piardă totul urmărind o himeră. În reflecțiile sale, Cantemir avertizează că adevărata biruință nu este cea obținută prin viclenie sau prin forță brută, ci aceea în care sufletul biruiește răul.

Astfel, biruința veritabilă nu este a Lupului care învinge armăsarul prin înșelătorie și lacomie, ci a aceluia care își înfrânge propriile patimi.

Concluzie: Cantemir – în rândul marilor înțelepți ai lumii

Analizând această scurtă, dar bogată parabolă a Lupului, vedem că Dimitrie Cantemir se așază firesc alături de marii moraliști ai lumii. Prin profunzimea observației sale asupra lăcomiei, obsesiei și setei de biruință, el se înrudește cu Seneca, cu Montaigne, cu Platon. Iar prin modul în care integrează aceste observații într-o poveste vie, plastică și plină de tâlc, el își revendică locul între marii creatori de simboluri ai Europei.

În fine, mesajul său este de o actualitate dureroasă: într-o lume în care lăcomia consumă, obsesia de succes orbește și biruințele sunt adesea înșelătoare, Cantemir ne invită la cumpătare, la înțelepciune și la limpezirea sufletului.

Căci, așa cum ne șoptește peste veacuri, sufletul vrednic nu-și caută odihna în biruințe trecătoare, ci în biruința asupra sa însuși.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Oglindirea lăcomiei, obsesiei și biruinței în literatura română: de la cronicari la moderni

Dimitrie Cantemir, în Istoria ieroglifică, configurează un portret moral al lumii în care lăcomia, obsesia și dorința de biruință modelează destinele. Această înțelegere amară și lucidă nu este singulară în cultura română, ci are rădăcini adânci în scrierile cronicărești și în literatura modernă.

Cronicarii – amărăciunea în fața lăcomiei și a prăbușirii

Cronicarii moldoveni, deși mai sobri în expresie, oglindesc aceeași conștiință tragică a lăcomiei și a setei de putere.

Grigore Ureche, în Letopisețul Țării Moldovei, surprinde lăcomia domnitorilor și a boierilor într-o frază tăioasă: „lăcomia de avuție și de domnie pre toți îi aplecă spre vicleșug”. Imaginea seamănă izbitor cu Lupul cantemirian: nu foamea firească împinge oamenii la luptă, ci pofta neostoită.

Miron Costin, în De neamul moldovenilor, insistă asupra ideii că „pohta” și „gândul la mărire” sunt pricini ale pieirii. Costin, asemenea lui Cantemir, înțelege că obsesia biruinței naște haos și trădare. În gândirea cronicărească, ca și la Cantemir, nu victoria este marea virtute, ci cumpătarea și păstrarea rânduielii.

Ion Neculce, în O samă de cuvinte, zugrăvește în tușe satirice cum lăcomia de avere și rang duce la schimbări rapide de domnii, la răsturnări absurde și la o „cârmuire ca vremea cea nebună”. Ca și Lupul, oamenii din vremea lui Neculce devin ridicoli prin setea lor nestăvilită.

Astfel, Cantemir nu face decât să ducă mai departe, într-o formă alegorică rafinată, observația cronicărească despre „firea cea nestatornică și iubitoare de mărire” a omului.

Lucian Blaga – obsesia absolutului

Lucian Blaga, în filosofia și în poezia sa, tratează obsesia într-o altă cheie: nu setea de biruință materială, ci setea de cunoaștere absolută. În Trilogia cunoașterii, Blaga vorbește despre „cunoașterea luciferică”, acea formă de cunoaștere care, asemenea lupului cantemirian, nu se oprește până nu-și pierde esența.

În poemele sale, obsesia devine un destin: „Eu nu strivesc corola de minuni a lumii”. Dorința de a înțelege totul nu aduce fericire, ci o dramă a conștiinței. Astfel, obsesia lupului pentru biruință și obsesia omului blagian pentru absolut sunt expresii paralele ale aceleiași drame: sufletul nu se poate odihni în limitele impuse, ci își cere ieșirea, cu orice preț.

Vasile Voiculescu – biruința prin jertfă

Vasile Voiculescu, mai ales în nuvelele sale mistice (Capul de zimbru, Ultimul Berevoi), aduce o viziune creștină asupra biruinței: adevărata victorie nu este cucerirea, ci sacrificiul. La Voiculescu, biruința vine prin înfrângerea sinelui, nu prin înfrângerea altuia. Această idee răstoarnă viziunea lupului cantemirian: ceea ce la Lup este cucerire lacomă, la Voiculescu devine jertfă purificatoare.

Astfel, Voiculescu ar putea răspunde alegoricului Cantemir că biruința „neprietinului” este zadarnică, iar biruința adevărată este aceea a celui care „se pierde pentru a se mântui”.

Mihail Sadoveanu – amărăciunea puterii și a lăcomiei

Mihail Sadoveanu, în romane precum Frații Jderi sau Șoimii, zugrăvește lăcomia și obsesia biruinței într-o lumină gravă și pesimistă. Boierii, domnitorii, ostașii, toți sunt prinși în vârtejul unei lupte care, chiar dacă aduce victorii, seamănă ruină în suflete.

În Baltagul, obsesia Vitoriei Lipan de a găsi adevărul devine o biruință a spiritului, dar nu fără suferință. Ca și în viziunea cantemiriană, Sadoveanu arată că dorința de împlinire, fie materială, fie morală, nu cunoaște cale de întoarcere: odată pornit pe drumul biruinței, omul trebuie să meargă până la capăt, chiar cu prețul pierderii liniștii.

Concluzie: De la cronicari la moderni – o fire neschimbată

De la Grigore Ureche la Blaga, de la Costin la Voiculescu, de la Neculce la Sadoveanu, literatura română păstrează un fir roșu: omul, robit de lăcomie, obsedat de biruință, rămâne prizonier al propriilor sale năzuințe.

Dimitrie Cantemir, prin Lupul său lacom și neodihnit, nu face altceva decât să concentreze, în strălucirea unei alegorii vii, destinul tragic și ridicol al unei omeniri neostoite.

Astfel, între cronicari și moderni, răsună aceeași înțeleaptă tânguire: pofta de biruință aduce rareori pace, iar setea de mărire e începutul căderii.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Fie o variantă amplificată, și mai rafinată, cu integrarea referințelor la Psalmii lui Dosoftei, la Divanul lui Cantemir, și la proverbe populare despre lăcomie și obsesie, construitt  cu o curgere literară mai amplă și o articulare de idei mai subtilă. Iată:


Lăcomia, obsesia și biruința în gândirea românească: de la cronicari la moderni

Dimitrie Cantemir, în Istoria ieroglifică, surprinde o lume sfâșiată între lăcomie și dorința neostoită de biruință. Această radiografie morală a firii omenești nu este singulară, ci se înscrie într-o tradiție amplă a literaturii române, de la cronicari la poeții moderni.

Încă din veacurile vechi, autorii români au intuit că setea de îmbogățire și obsesia pentru putere nu sunt accidente ale istoriei, ci slăbiciuni adânc înrădăcinate în firea omului.

Cronicarii – amărăciunea privirii istorice

Grigore Ureche, în Letopisețul Țării Moldovei, observă că „pofta de domnie pre toți îi apleacă spre vicleșug și vrajbă”. În această propoziție tăioasă se află esența Lupului din alegoria cantemiriană: dorința, odată stârnită, nu mai cunoaște măsură, ci sfâșie țesătura societății.

Miron Costin adaugă, în De neamul moldovenilor, o notă mai gravă: „Nu este mai mare pierzanie între oameni decât neînfrânarea lăcomiei și pofta de mărire.” Cantemir împrumută din acest filon moralizator privirea severă asupra lumii, zugrăvind lăcomia nu ca o excepție, ci ca o regulă a firii umane.

Ion Neculce, cu ironia sa amară din O samă de cuvinte, arată cum luptele pentru putere și avere duc la instabilitate, trădare și ruină. Pilda cronicarilor este limpede: lumea căzută sub imperiul lăcomiei nu mai poate cunoaște pacea.

Psalmii lui Dosoftei – un avertisment duhovnicesc

Cu aproape un secol înaintea lui Cantemir, Dosoftei, în Psaltirea în versuri, avertiza asupra lăcomiei ca păcat dezbinător.

Această reflecție poetică, izvorâtă din spiritul biblic, fixează una dintre ideile centrale ale moralei românești vechi: lăcomia este o abatere de la rânduiala firii, o ieșire primejdioasă din ordinea hărăzită de Dumnezeu.

Cantemir, în Divanul sau Gâlceava înțeleptului cu lumea, va prelua această idee sub forma unei polemici filosofice. Lumea, ca întruchipare a ispitei, îndeamnă pe Om la dorințe neînfrânate:

„Întrebatu-s-au vreodată marea de ajunsul apelor sale? Așa și lumea nu are niciodată destul de dorință.” (Divanul)

Imaginea mării nesățioase este analogă Lupului care, în Istoria ieroglifică, deși obține puterea, nu se poate sătura, ci cade pradă propriilor sale pofte.

Proverbe populare – înțelepciunea din sânul neamului

Proverbele românești, această comoară de observație populară, întăresc în mod firesc diagnosticul cantemirian:

  • „Lacomul după mult umblă și puțin capătă.”
  • „Nu-i sătul lupul de oi, nici omul de avere.”
  • „Pofta nesățioasă scapă boii din jug.”

În aceste formule simple, dar tăioase, regăsim întreaga tragedie a firii lăcomitoare: dorința nesătulă nu aduce nici împlinire, nici pace, ci dezordine și ruină.

Cantemir, ca un ecou al acestei înțelepciuni anonime, îmbracă în alegorie luptele nesfârșite pentru putere și rang.

Blaga – obsesia cunoașterii fără margini

La Lucian Blaga, obsesia ia o formă sublimată: setea de a străbate tainele lumii, chiar cu prețul păcatului luciferic. În Trilogia cunoașterii, el arată că „cunoașterea luciferică” este o mișcare neliniștită, o lăcomie a spiritului care nu poate sta în hotarele firii.

Astfel, obsesia Lupului de a domina lumea își găsește un corespondent spiritual în dorința omului blagian de a pătrunde misterul, chiar dacă acest drum duce la pierderea inocenței.

Voiculescu – biruința prin jertfă

În opoziție cu această sete devastatoare, Vasile Voiculescu propune o altă viziune: biruința nu stă în cucerire, ci în sacrificiul de sine.

În Ultimul Berevoi, Voiculescu arată că adevărata biruință este smerită, ascunsă, fără trâmbițări. Cel care învinge nu este cel ce sfâșie și cucerește, ci cel care știe să-și supună mândria și să-și predea sufletul unui ideal mai înalt.

Sadoveanu – melancolia marilor înfrângeri

Mihail Sadoveanu, mai ales în Frații Jderi și Șoimii, zugrăvește o lume dominată de instincte puternice: lăcomie, ambiție, sete de mărire. În această lume, biruințele sunt trecătoare, iar înfrângerile sunt definitive.

Sadoveanu păstrează o melancolie gravă: omul, prins în vârtejul lăcomiei și al ambiției, își sapă singur prăbușirea, fără să învețe din ruinele lăsate în urmă.

Concluzie: O fire omenească veșnic însetată

Din Dosoftei și cronicarilor, prin Cantemir, până la Blaga, Voiculescu și Sadoveanu, literatura română desfășoară aceeași dramă esențială: omul este lacom, neliniștit, obsedat de biruință.

Dar fiecare epocă adaugă o nuanță:
— la cronicari, lăcomia duce la dezordine politică;
— la Cantemir, la căderea morală;
— la Blaga, la pierderea sacrului;
— la Voiculescu, la mântuirea prin jertfă;
— la Sadoveanu, la melancolia înfrângerii.

Înțelepciunea populară, în scurtimea sa, știa deja ceea ce cărțile mari aveau să spună:
„Lăcomia și pofta, când n-au frâu, aduc pieirea mai grabnică decât sabia.”

Astfel, întreaga literatură română devine, pe urmele lui Cantemir, o meditație nesfârșită asupra unei lumi care își dorește mereu mai mult și găsește, în loc de fericire, doar propria pierdere.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Meditație finală

Și iată că în vârtejul lumii, lacomia, pofta, setea de mărire, asemenea vânturilor necurmate, niciodată nu află liman. Omul, născut dintru sărăcie și întocmit dintru slăbiciune, își iese din matca firii sale, căutând fără preget ceea ce nu poate ține și dorind ceea ce nu-i este dat.

De la cronicarii cei vechi și până la cugetătorii zilelor noastre, toți au mărturisit cu amar:
că nu sabia, ci lăcomia dărâmă cetăți;
că nu urgia, ci pofta nemăsurată sfarmă obștile și neamurile.

Psalmistul a strigat odinioară că „lacomul piere ca iarba câmpului”, iar înțelepciunea poporului a șoptit, din veac în veac, că „nu-i sătul lupul de oi, nici omul de avere”.

Așadar, nu în înmulțirea bunătăților stă odihna sufletului, nici în strângerea laudelor stă tămăduirea inimii, ci în înfrânarea dorințelor și în împăcarea cu rânduiala firii.

Căci cel ce biruie lumea nu este acela ce o cucerește cu forța, nici cel ce o înghite cu pofta, ci acela ce, întorcându-se spre sine, biruie în tăcere setea sa nemăsurată și se așază, smerit, sub soarele veșniciei.

>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Îți propun așadar o încheiere cu ritm biblic, solemn, profetic, cum găsim în marile texte de meditație ale vremurilor vechi (Psalmii, Divanul, Cuvintele înțelepților, Istoria ieroglifică).
Tonul este grav, măsurat, aproape „liturgic” în unduire:


Meditație finală

O, fiule al vremii și al deșertăciunii,
să știi că pământul și toate câte sunt pe dânsul
lacomului nu-i sunt de ajuns,
nici marea nu satură setea nisipului,
nici soarele nu potolește dogoarea inimii nesățioase.

Căci precum lupul înfrânt de foame
se îngreuiază cu țărână și își hrănește cu lut nevoia,
așa și omul, însetat de biruință și înfometat de mărire,
strânge în sân pierzania sa,
pierzându-și sufletul pentru lucruri stricăcioase.

Ascultă, dar, înțelepciunea cea veche:
nu în luarea, ci în lepădarea poftelor stă biruința,
nu în stăpânirea lumii, ci în stăpânirea de sine se află cununa vieții.

Căci deșartă este biruința care naște lăcomie,
și blestemată este izbânda care împlinește poftele nesațului.

Fericit este acela care, biruind cu răbdare pornirile sale,
se odihnește în hotarul sorții și al darului primit.

Iar cel ce a biruit pe sine,
mai mare este decât cel ce a învins o cetate,
și mai slăvit decât cel ce a strâns toate comorile lumii.

Amin.

>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu