sâmbătă, 26 aprilie 2025

Foamea este o boală care ne învață să luăm dfecizii corecte

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 27 aprilie 2025 

 

Cantemir – alături de învățații lumii.  „ ”

Foamea este o boală care ne învață să luăm dfecizii corecte

*


Lupul ajunge la concluzia că insuccesul celor două incursiuni împotriva armăsarului au drept cauză faptul că trupul lui chinuit de lipsa mâncării a început autoconsum ușurându-se; în așa situație și duhul chibzuinței nu a fost prezent. Lipsind hrana, fiecare celulă țânjește.

Așe, Lupul, după aspru războiul acesta oarecum în sinul întristării capul slobodzindu-și, spre chipurile meșterșugurilor chiteala își aruncă și, singur cu sine vorovindu-să, într-acesta chip să socoti, dzicind: „Eu, acmu de atâtea dzile flămând și de-atâtea nopți de priveghere obosit fiind, oarecum vârtutea mi-au scădzut. Așijderea, în mață de atâta vreme cevași macară nepuind și stomahul după a sa fire fără hrană a fi neputând, în locul hranii singur singele său a amistui s-au nevoit, de unde aieve urmadză că și duhurile să-mi fie lipsit și mare iușurime trupului de vitionime să-mi fie vinit.

Sentința:Foamea în toate dzile muritori a fi ne învață și ieste o boală carea nedespărțit tovarăș tuturor părților trupului și pururea să află de față.Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir (26 octombrie 1674 – 21 august 1723).

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Citate (din literatură, filosofie și istorie) care reflectă idei asemănătoare cu sentința cantemiriană despre: foamea ca boală, foamea ca învățător.

1) Foamea nu recunoaste alt prieten decât pe cel care o hrănește.  – Aristofan

2) A muri de foame este un eveniment minor, dar a pierde moralitatea este un eveniment mare.  – Confucius

3) Foamea este servitoarea geniului. 0 – Mark Twain

4) Filosofia ne pune în gardă să nu voim să ne trezim foamea prin saţiu, să nu ne îndopăm în loc de a ne umple stomacul. 0 – Michel Montaigne

5) Hoţii de visuri ar trebui executaţi: au furat fără să le fie foame. 0 – Gavriil Stiharul

6) Dacă n-ar fi proștii, deștepții ar muri de foame. – Camil Petrescu

7) Optimismul este pentru viaţă ceea ce foamea e pentru hrană.    Bertrand Russel

8) Foamea întreține setea de viață. – Valeriu Butulescu

9) Foamea transformă orice om într-un hoț. 0 – Pearl S. Buck

10) A trai inseamna a face compromisuri, orice om care nu moare de foame este suspect. – Emil Cioran

11) Este ceva tragic în faptul că de îndată ce omul a inventat o maşină care să-i facă munca, a început să moară de foame.  – Oscar Wilde

 

12) Cea mai cumplită foame este cea de speranţă; dar se poate alina chiar şi cu iluzia unei împliniri.  – Maria Pal

13) Foamea şi dragostea sunt impulsurile tuturor acţiunilor umane. 0 – Anatole France

14) Foamea este condiment pentru orice mâncare.  Marcus Tullius Cicero (Cicero)

15) Respectă astea pentru sănătate:

cinezi puţin. Mănânci când foamea-i dură.

Să mesteci bine, să nu bagi în gură

decât uşoare şi fireşti bucate.

Fugi de furii, de aer ce stricat e,

fii sceptic de a leacurilor cură;

să nu dormi la amiazi, căci e tortură,

iar după prânz nu sta adus pe spate.

În vin puţin dar dens să-ţi stea râvnirea;

nu-l bea pe gol stomac şi nu-ntre mese;

nu-ntârzia nici nu-ţi grăbi ieşirea.

Cergi când te culci uşor să te apese,

nu faţa-n sus, nu barba-n piept: strici firea,

iar cu mişcarea să nu faci excese.

Fă din odihnă şi din zâmbet rege.

Fugi de desfrâu. Dieta fie-ţi lege. – Leonardo Da Vinci

16) S-au văzut vulturi murind de foame, dar nici unul căutându-şi hrana la poiata găinilor.0 – Nicolae Iorga

17) Un om căruia îi e foame nu e un om liber.0 – Adlai Stevenson

18) Un strop de apă stinge setea, o fărâmă de pâine potoleşte foamea, dar bogăţia nu satisface niciodată avariţia. 0 – Plutarh

19) E bine să-ţi deprinzi sufletul cu durerea şi pântecele cu foamea. 0 – Plutarh

20) Trândăvia este o mamă care are un fiu, furtişagul, şi o fiica, foamea. 0 – Victor Hugo

21) Atâta timp cât unui copil îi este foame, vieţile noastre vor fi pline de angoasă şi ruşine. 0 – Elie Wiesel

22) Dacă foamea nu ar fi,

Lupul s-ar călugări

Şi ar predica iubirea,

Rugăciunea, mântuirea. 0 –
George Budoi

23) Frumuseţea nu ţine de foame. 0 – Louis Aragon

24) Nu vă mai văitaţi atâta! Foamea întreţine viaţa pe Pământ.  Patrick White (Victor Martin)

25) Cele mai eficiente arme de distrugere în masă sunt foamea şi obezitatea. 0 – Vasile Ghica

26) Foamea este rău sfetnic. 0 – Vergiliu

27) 20136. Lacomul îşi potoleşte foamea permanent.  – Grigore Rotaru Delacamboru

Având la bază textul din Istoria ieroglifică (mai ales Sentința) și propoziiile anexate ( cu posibilele interpretări) și reflecții asociate este posibil de construit un eseu amplu, în stil eseistic-literar,cu adăugare de interpretări literare ori culturale în context românesc care să pună în valoare intenția cărturarului moldovean?

>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

(Voi schița mai întâi o posibilă arhitectură, ca să vezi dacă îți place ideea.)


Titlu propus:

„Foamea, tovarăș nedespărțit: de la Cantemir la reflecțiile lumii”


Structură de dezvoltare:

1. Introducere: Foamea – între slăbiciune și învățătură

  • Pornire de la imaginea lupului din Istoria ieroglifică.
  • Sentința cantemiriană despre foame ca „boală” dar și ca „învățător” al muritorilor.
  • Ideea de fond: Cantemir nu reduce foamea doar la o lipsă fizică, ci o vede ca pe un instrument de educare a spiritului (suferința ca lecție).

2. Foamea în înțelepciunea lumii: o comparație

  • Preluarea câtorva reflecții importante (Aristofan, Confucius, Montaigne, Mark Twain, Pearl S. Buck).
  • Observația că foamea are două fețe: degradare și înălțare.
  • Mic comentariu asupra ideii că „foamea e servitoarea geniului” (Twain) versus „foamea este rău sfetnic” (Vergiliu).

3. Foamea ca motor al istoriei și culturii

  • Ideea că marile mișcări sociale, marile creații, marile tragedii se nasc adesea din lipsă și neajuns.
  • Aducerea reflecțiilor lui Plutarh, Victor Hugo, Elie Wiesel.
  • Încadrarea luptei lui Cantemir (și a epocii sale) într-o lume unde foamea – la propriu și la figurat – modelează caractere.

4. Interpretare literară: Lupul lui Cantemir ca imagine a omului istoric

  • Lupul nu este doar flămând de hrană, ci și de dreptate, de putere, de supraviețuire.
  • Parabola autoconsumului: când foamea devine prea mare, ea distruge și ce e sănătos în om.
  • Reflexie aplicată în literatura română: analogii cu Iorga („vulturii nu cer hrană la poiata găinilor”) sau cu Camil Petrescu (foamea de sens, de adevăr).

5. Valențe culturale românești ale temei

  • În cultura română tradițională, foamea a fost o experiență cotidiană și a creat o filozofie a cumpătării, a rezistenței.
  • Referințe rapide: proverbe românești despre foame, sărăcie, cumpătare.
  • Integrarea reflecției lui Grigore Rotaru Delacamboru: „Lacomul își potolește foamea permanent.” — contrast cu înțelepciunea cumpătării.

6. Concluzie: Lecția cantemiriană – de la boală la virtute

  • Din suferință, omul învață să socotească, să chibzuiască, să-și măsoare pașii.
  • Foamea – nu doar ca slăbiciune trupească, ci ca treaptă spre înțelepciune și vrednicie.
  • Cantemir, alături de învățații lumii, oferă o viziune profund moralizatoare și universală.

Observație de final:

Să dezvoltată fiecare secțiune în stil eseistic-literar, cu fraze ample, imagini și variații de ritm — (în spirit cantemirian).

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Titlul eseului:

„Foamea – boala trupului, învățătoarea minții. Din Cantemir către lumea noastră.”


Capitolul I:

Cantemir și foamea – între suferință și înțelepciune

Pornim de la fragmentul din Istoria ieroglifică, în care Lupul reflectează asupra propriei înfrângeri și slăbiciuni. Se subliniază că foamea, ca „boală nedespărțită” de om, nu doar slăbește trupul, ci subțiază și duhul, afectând judecata, curajul și voința.
Interpretăm: Foamea nu este doar lipsa hranei, ci o stare existențială – semn al fragilității și al nevoii permanente a omului de echilibru.

🔹 Vom cita aici fraza-cheie din Cantemir:

„Foamea în toate dzile muritori a fi ne învață și ieste o boală carea nedespărțit tovarăș tuturor părților trupului și pururea să află de față.”

🔹 Vom sublinia ideea cantemiriană a dualității foamei: boală care degradează trupul și forță care educă mintea.


Capitolul II:

Foamea ca învățătoare. Oglinzi filosofice și literare

Adunăm aici citatele filosofice și literare:

  • Aristofan: „Foamea nu recunoaște alt prieten decât pe cel care o hrănește.”
  • Mark Twain: „Foamea este servitoarea geniului.”
  • Anatole France: „Foamea și dragostea sunt impulsurile tuturor acțiunilor umane.”

🔹 Vom interpreta:
Foamea educă simțurile, rațiunea, aspirația către împlinire. Este o forță primară care îi învață pe oameni să fie pragmatici, creativi sau, uneori, disperați.

🔹 Mică reflecție românească:
Se poate adăuga și înțelepciunea populară:

„Foamea e cel mai bun bucătar.”


Capitolul III:

Foamea ca prăpastie morală

Citate-cheie:

  • Confucius: „A muri de foame este un eveniment minor, dar a pierde moralitatea este un eveniment mare.”
  • Pearl S. Buck: „Foamea transformă orice om într-un hoț.”
  • Cioran: „Orice om care nu moare de foame este suspect.”

🔹 Vom discuta despre riscul moral: în fața foamei, valorile pot fi abandonate, iar nevoia devine o scuză pentru nedreptate.
🔹 În Cantemir, Lupul este slăbit, dar nu degradat. Este o lecție de rezistență morală în fața suferinței.


Capitolul IV:

Foamea – între lecția de smerenie și impulsul renașterii

Reflecții:

  • Valeriu Butulescu: „Foamea întreține setea de viață.”
  • Patrick White: „Foamea întreține viața pe Pământ.”
  • Leonardo da Vinci: despre cumpătare și măsură în hrană și viață.

🔹 Vom arăta că foamea, privită cu înțelepciune, poate fi o șansă de purificare și renaștere.
🔹 Interpretăm și prin lentila creștinismului: postul ca purificare a sufletului prin asumarea foamei.


Capitolul V:

Foamea ca semn al nedreptății lumii

Citate:

  • Elie Wiesel: „Atâta timp cât unui copil îi este foame, viețile noastre vor fi pline de angoasă și rușine.”
  • Oscar Wilde: despre tragedia tehnologiei care aduce foamea.

🔹 Vom interpreta:
Foamea nu mai este doar o experiență individuală, ci o rană socială, o dovadă a inegalităților și a neputinței morale a civilizației.


Capitolul VI:

Foamea în cultura română. Reflecții

🔹 Aici aducem:

  • Nicolae Iorga: „S-au văzut vulturi murind de foame, dar niciunul căutându-și hrana la poiata găinilor.”
  • George Budoi: „Dacă foamea nu ar fi, Lupul s-ar călugări.”
  • Grigore Rotaru Delacamboru: „Lacomul își potolește foamea permanent.”

🔹 Vom interpreta cum românii au privit foamea între demnitate, umor amar și ironie moralizatoare.


Capitolul VII:

Încheiere: Lecția Cantemirului pentru lumea de azi

🔹 Recapitulăm ideile:

  • Foamea ne învață măsura și fragilitatea.
  • Foamea este o școală dureroasă, dar necesară.
  • A înțelege foamea înseamnă a înțelege condiția umană.

🔹 Reflecție finală inspirată de Cantemir:
Să nu disprețuim foamea, nici pe cei înfometați, căci în această luptă se află adevărata măsură a omului.



>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Capitolul I

Cantemir și foamea – între suferință și înțelepciune

Foamea – boală necruțătoare și nedespărțită – pătrunde în toate fibrele trupului omenesc și se așază, după cum arată Dimitrie Cantemir, la temelia suferinței noastre zilnice. În Istoria ieroglifică, prin glasul Lupului, învățăm că această neostoită nevoie nu este doar o slăbiciune a cărnii, ci o rană permanentă a firii, o amintire că omul, oricât s-ar înălța în cuget sau putere, rămâne prizonier al fragilității sale.

„Foamea în toate dzile muritori a fi ne învață și ieste o boală carea nedespărțit tovarăș tuturor părților trupului și pururea să află de față.”

În ochii lui Cantemir, foamea nu este un accident, ci o lege a vieții, o condiție fără leac. Trupul, oricât ar fi hrănit, oricât s-ar îndestula, rămâne mereu dator firii sale, iar această datorie se plătește în fiecare ceas prin luptă, efort și suferință. Lupul, simbol al nădejdii frânte și al puterii secătuite, nu se rușinează de această slăbiciune, ci o recunoaște cu amărăciune și înțelepciune.

Astfel, foamea devine o învățătoare tăcută. Ne arată că nu suntem stăpâni peste noi înșine decât atât cât putem înfrunta propria noastră lipsă. Ne reamintește că mândria, curajul, vrednicia însăși se clatină când trupul slăbește și cererile sale devin strigăt.

Și totuși, în această recunoaștere nu se află disperare, ci un început de înțelepciune: înțelegerea că adevărata putere a omului nu stă în a nu fi înfometat, ci în a nu-și pierde chipul lăuntric atunci când foamea îl împresoară.

În lumea lui Cantemir, foamea este, așadar, o pecete a condiției omenești. Cine o ignoră, se minte; cine o cunoaște și o stăpânește în cuget, se apropie de adevărata noblețe a sufletului.

>>>>>>>>>>>>>>>> 

Capitolul II

Foamea ca dascăl: De la suferință la judecată limpede

În paginile Istoriei ieroglifice, suferința foamei nu este o simplă stare biologică, ci o experiență formativă. Flămând, slăbit, dar încă în stare să cugete, Lupul descoperă adevărul adânc că foamea nu distruge doar trupul, ci și puterea de judecată.

Aici, Cantemir se dovedește a fi în rând cu marii gânditori ai lumii: foamea, învățător necruțător, forțează omul să revină la ceea ce este esențial — supraviețuirea, chibzuința, cumpătarea.

Când trupul se mistuie pe sine, când sângele devine hrană pentru propriile măruntaie, nu mai e loc pentru trufie sau visări deșarte. Ca Aristofan, care spunea că „foamea nu recunoaște alt prieten decât pe cel care o hrănește”, Cantemir ne arată că în lipsa hranei și a odihnei, cele mai alese gânduri se prăbușesc, iar duhul chibzuinței se risipește.

Înțelepciunea nu se naște în belșug, ci în lipsă. În amărăciunea stomacului gol, omul învață adevărata măsură a lucrurilor: cântărește altfel riscul, speranța, prietenia. În foame, sufletul înțelege ce are preț și ce este deșertăciune.

Această idee, pe care Cantemir o strecoară în subtextul aventurii Lupului, își găsește ecouri în întreaga cultură umană: „Foamea este servitoarea geniului”, zice Mark Twain, iar Plutarh adaugă că „e bine să-ți deprinzi sufletul cu durerea și pântecele cu foamea.”

În limbajul sever și înțelept al cărturarului moldovean, foamea nu mai este doar chin, ci și drum către limpezimea minții. Numai cel care a suferit foamea poate cântări cu adevărat lumea, oamenii și pe sine însuși.

Într-o lume amețită de belșug sau adormită de sațiu, foamea rămâne, în viziunea lui Cantemir, un dascăl drept și aspru, dar salvator.


Capitolul III

Foamea – motorul ascuns al faptelor și caracterului

În Istoria ieroglifică, foamea nu este doar o suferință care slăbește trupul și mintea, ci și o forță care împinge spre acțiune, care tulbură inima și urnește hotărârile. Lupul, slab și chinuit, nu încetează să caute, să cugete, să urzească noi încercări: foamea nu-l îngenunchează în pasivitate, ci îl mână înainte.

În felul său, Cantemir exprimă o lege adâncă a firii: lipsa, nevoia, dorul născocesc faptele mari. Acolo unde sărăcia apasă și foamea roade, se naște mișcarea. „Foamea întreține setea de viață”, avea să spună, peste secole, Valeriu Butulescu. Tot astfel, Anatole France nota că „foamea și dragostea sunt impulsurile tuturor acțiunilor umane”.

În lumea desenată de Cantemir, nu visarea hrănește lumea, ci lipsa; nu desfătarea clădește caractere, ci înfrângerea; nu belșugul desăvârșește voința, ci suferința și îndurarea.

Este o lecție amară, dar dreaptă: caracterul nu se forjează la banchete, ci în focul lipsurilor. Lupul nu renunță, chiar și când stomacul său ajunsese să-și consume propriul sânge. În această încăpățânare de a merge mai departe, Cantemir descoperă o virtute a foamei: ea curăță, dezvelește voința omului de toate podoabele înșelătoare, lăsând-o singură și adevărată.

Astfel, foamea, departe de a fi doar o boală a trupului, se arată a fi și un leac al sufletului: ea îl silește pe om să se vadă pe sine așa cum este și să acționeze din adânc, nu din capriciu sau desfătare.

În această lumină, înțelegem de ce Plutarh spunea: „E bine să-ți deprinzi sufletul cu durerea și pântecele cu foamea.”
Și tot aici răsună cu amar avertismentul lui Adlai Stevenson: „Un om căruia îi e foame nu este un om liber.” Dar în viziunea lui Cantemir, tocmai această lipsă îl eliberează de iluzii și de trufii deșarte.

Foamea nu este doar rău sfetnic, cum spunea Vergiliu, ci și sfetnic adevărat, când e însoțită de înțelepciune. Ea mută omul din lene în trudă, din somn în trezvie, din amorțire în hotărâre.

Această lecție severă, șlefuită în paginile moldoveanului, rămâne una dintre cele mai vii înțelegeri ale condiției umane.

>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Capitolul IV

Foamea – prilej de curățire; desfătarea – prilej de pieire

În Istoria ieroglifică, foamea, deși aducătoare de chin, apare ca un foc purificator: ea scutură omul de prisosințele care-l fac slab și vicios. Nu întâmplător, Lupul, în sărăcia sa cumplită, rămâne mai înțelept și mai vrednic decât mulți dintre îmbuibații norocoși.

Desfătarea, în schimb, îngroașă mintea și înmoaie voința. Belșugul fără măsură naște trufie, lene, nepăsare, iar de aici, pieirea este sigură. Așa cum un trup prea hrănit devine greoi și neputincios, tot astfel și sufletul hrănit cu desfătări se îngreunează, cade și se pierde.

Cantemir sugerează, cu subtilitate, că omul trebuie să fie prieten cu foamea, nu dușmanul ei: să o primească nu ca pe o pedeapsă, ci ca pe o școală a firii. Cei care știu să îndure foamea nu doar că supraviețuiesc, dar devin mai tari, mai limpezi în minte, mai cumpătați în voință.

Sufletul trece prin două mari ispite: foamea și îndestularea. Prima curăță, a doua adesea corupe. „Prea plinul naște viciile”, spunea Seneca.
Iar înțeleptul antichității, Pitagora, sfătuia: „Împotriva poftelor, leacul cel mai bun este foamea și setea.”

În oglinda acestei înțelepciuni, lupul lui Cantemir, deși chinuit, rămâne mai liber decât mulți dintre acei grăsuni lați la față, care nu pot ridica nici măcar o hotărâre sănătoasă din trândăvia lor.

Excesul a fost și va rămâne începutul căderii: Romei, în clipa când a ajuns să-și desfăteze cetățenii cu ospățuri și orgii, nu i-a mai rămas decât ruinarea. Iar în planul vieții omenești, omul care-și satură pântecele și uită de suflet nu face decât să-și pregătească o cădere mai grea.

Așa se împlinește, prin amărăciunea lui Cantemir, o învățătură veche:
Foamea învață măsura; belșugul naște uitarea.

>>>>>>>>>>>>> 

Capitolul V

Înfrângerea foamei prin vrednicie, nu prin șiretlic

În Istoria ieroglifică, Lupul, deși ros de foame și slăbit în trup, nu cedează pornirii de a învinge prin vicleșug sau prin lașitate. Foamea îl chinuiește, dar nu-i scade vrednicia. Aceasta este o învățătură rară, greu de aflat chiar și printre cei sătui.

Mulți oameni, când foamea îi apasă, se dedau hoției, lingușelii sau trădării. Se vând pe un blid de linte, precum Esau în Scriptură. Dar adevărata biruință asupra foamei nu stă în a o astupa cu orice preț, ci în a o îndura cu cinste și a o birui prin muncă, răbdare și înțelepciune.

Cantemir ne arată, prin Lupul său, că suferința nu este un temei de a călca legea sufletului. Dimpotrivă, tocmai în suferință se vede cât de întemeiat este un caracter:
„Foamea – spune Cantemir – ne învață.”
Însă nu oricum: ea nu ne învață să înșelăm, ci să ne cumpănim, să ne ținem tari.

În literatura română, chipul vrednicului flămând se va regăsi mai târziu în nuvelele lui Sadoveanu, unde țăranul sărac își poartă crucea cu demnitate, ori în versurile lui Radu Gyr, unde sufletul încătușat refuză să-și vândă credința pentru o pâine aruncată în bătaie de joc.

Cei vrednici biruie foamea prin înfrânare și muncă; ceilalți, prin josire. Cantemir a ales, prin Lupul său, să învețe de la foame o lecție de întărire a firii, nu de corupere a ei.

Așa se întărește adevărul moral:
Nu foametea învinge sufletul, ci slăbiciunea lăuntrică.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Capitolul VI

Foamea – temei de înțelepciune, nu de decădere

În gândirea lui Dimitrie Cantemir, foamea nu este doar o suferință a trupului, ci o probă a minții. Nu întâmplător, Lupul, după încercările eșuate, nu cade pradă deznădejdii, ci își îndreaptă gândul către meșteșugul chibzuinței:
„În sânul întristării capul slobodzindu-și, spre chipurile meșterșugurilor chiteala își aruncă.”

Ceea ce pentru unii e prilej de jalnică decădere, pentru cei puțini aleși e momentul în care înțelepciunea începe să lucreze. Foamea îl silește pe om să-și întreacă firea, să caute ieșire prin rațiune, nu prin prăbușire.

Înțelepciunea izvorâtă din lipsuri e una amară, dar trainică. Ea nu hrănește pântecele, ci sufletul, întărindu-l. Cuvintele lui Plutarh răsună aici ca un ecou:
„E bine să-ți deprinzi sufletul cu durerea și pântecele cu foamea.”

Foamea – spune Cantemir – „este o boală care nedespărțit tovarăș tuturor părților trupului se află”. Ea bântuie peste toate: carne, sânge, oase. Dar din această universală slăbire, omul poate ieși întărit – dacă în loc să-și plângă de milă, își pleacă fruntea spre chibzuință.

În cultura română, asemenea reflecții se regăsesc și în literatura populară, unde proverbe precum „Omul flămând coace mintea mai repede” întăresc aceeași lecție.

Astfel, Cantemir dă o mărturie veche și mereu nouă:
Foamea nu trebuie să ne sărăcească sufletul, ci să-l ascută.

Capitolul VII

Foamea – sabie a încercării sufletești

În Istoria ieroglifică, Cantemir zugrăvește foamea nu doar ca pe o slăbiciune trupească, ci ca pe o „sabie” ce pătrunde adânc în sufletul omului, încercându-i temeinicia.

Lupul însuși mărturisește că, sub povara foamei, „vârtutea mi-au scădzut”, iar duhurile chibzuinței i-au slăbit. Dar nu se dă pierzaniei, ci folosește suferința ca pe un prilej de autocercetare.

Foamea, în această viziune, nu e un capăt, ci un început: începutul unei lupte interioare în care omul se vede așa cum este, dezbrăcat de măști și podoabe, silit să-și recunoască goliciunea.

Așa cum Vergiliu spunea:
„Foamea este rău sfetnic.”
Dar, înțeleasă cu dreaptă cumpănire, ea devine un sfetnic nemilos, dar adevărat.

În tradiția românească, marile încercări – fie că vin din foamete, război sau lipsuri – sunt privite ca focuri prin care sufletul se curăță. Vorba populară: „Necazul e focul ce lămurește aurul din om.”

Foamea îi silește pe unii să fure, pe alții să se târască, dar îi silește pe cei vrednici să caute drumuri mai înalte, să se întrebe, să se căiască, să se înalțe.

Astfel, foamea nu e doar pedeapsă, ci și prilej de mântuire.
E sabia ce, lovind trupul, rănește și îndreaptă sufletul.

Capitolul VIII

Cantemir, ca un fin cunoscător al naturii umane, descoperă în foame nu doar o slăbiciune, ci și o mărturie a dublului caracter al omului: fragil și măreț deopotrivă.

Căci foamea îl înjosește pe om când acesta cedează instinctelor; dar tot foamea îi dovedește demnitatea când știe să-i reziste.
Nu întâmplător Plutarh afirma:
„E bine să-ți deprinzi sufletul cu durerea și pântecele cu foamea.”
În această școală a suferinței, omul își cunoaște adevărata statură.

De altfel, în cultura românească, înfometarea de bunăvoie – postul – nu este semn de slăbiciune, ci de voință și înțelepciune.
Țăranul român știa că foamea răbdată cu rost curăță trupul și limpezește mintea, asemenea unei ploi binefăcătoare după arșiță.

Cantemir surprinde acest adevăr prin figura Lupului: prăbușit de foame, dar nu învins în duh. Trupul slăbit este doar oglinda unei lupte nevăzute, unde nu trupul decide, ci sufletul.

Astfel, foamea dezvăluie ceea ce odihna și belșugul ascund: că omul nu este doar o făptură care mănâncă, ci una care poate, prin suferință, să se înalțe peste sine.

Prin foame omul se dovedește fragil, dar și, uneori, sublim.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu