sâmbătă, 19 aprilie 2025

Vulpea continuă să povestească. Perseverența și istețimea Lupului. Viciul hergheligiului.

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 20 aprilie 2025 

 

Cantemir – alături de învățații lumii               

 *



Vulpea continuă să povestească. Perseverența și istețimea Lupului. Viciul hergheligiului. Sentința acestui moment este despre „deprindere” – obișnuință, experiență .

 

Lupul cunoștea când hergheligiul de bat răsturnat și când treaz de somn culcat era. Hergheligiul o dată așeși de tot în mormântul drojdiilor îngropat și în savoanele vinului tare înfășurat și legat fiind, Lupul îndată la herghelie și la armăsariului monomahie sosi. prin iarbă șipurindu-să și pre pântece târâindu-să, ca doară armăsariul nu l-ar simți, spre herghelie să trăgea. Ce în deșert, căci armăsariul cât de cii și apropiierea Lupului simți și fără nici o zăbavă asupră i să răpedzi. Că acmu așe cu Lupul să deprinsese, cât nicicum în samă îl băga.

Sentința:  Deprinderea din toate dzile nu numai pre oameni la minte îi coace, ce și pre dobitoace mai omenite și mai cunoscătoare le întoarce.

....................

 

 

1) „E folositor să luăm vinul ca pe un medicament, numai în vederea sănătăţii, fie ca să-l gustăm ca să ne uşurăm îngândurările şi să ne veselim. Cel ce se îmbată nu pricepe înţelepciunea lui.” – Clement Alexandrinul

 

2) „Sufletul omului obişnuieşte să-i vestească uneori mai bine decât şapte iscoade care stau pe turn, puse ca să ia seama.”- Septuaginta

 

3) Orice om poate greși, dar numai un nebun ar stărui în greșeală – Marcus Tullius Cicero

4) „Entuziasmul te poate ajuta să găsești uși noi însă pasiunea este cea care te va ajuta să le deschizi. Dacă ai un scop cu adevărat puternic, nu trebuie să te împingă nimeni de la spate. Doar pasiunea te va purta într-acolo.” – Roy T. Bennett

 

5) Obişnuinţa aproape că poate schimba caracterul întipărit de natură. – William Shakespeare

 

6) ) Viteaz nu e numai acela care îl biruie pe duşman, ci şi acela care biruie plăcerile. –  Democrit

 

7)„Nu e nimic mai interesant decât să te întorci într-un loc care a rămas neschimbat ca să îți dai seama cât de mult te-ai schimbat tu.” – Nelson Mandela

 

8) Uită-te la obiceiurile tale; ele devin caracter.

Uită-te la caracterul tău; devine destinul tău.” – Lao Tze

 

9) Obişnuinţa e a doua natură. – Cicero

 

10) „Succesul nu constă în a nu comite greșeli, ci în a nu comite niciodată o greșeală a doua oară.” – Josh Billings

 

 

11) „Dacă vrei să ajungi sus foloseşte picioarele tale. Nu te lăsa purtat şi nu te caţăra pe spinarea sau pe capul altora.” – Friedrich Nietzsche

12) „Experienţa e cel mai dur profesor, pentru că mai întâi îţi dă testul şi apoi îţi spune care este lecţia.” – Legea lui Vernon

13) „Dacă planifici în mod deliberat să fii mai puţin decât eşti în stare să fii, atunci trebuie să te avertizez că vei fi nefericit pentru tot restul vieţii tale.” – Abraham Maslow

14) „Cu spiritul este ca şi cu stomacul: nu poţi să-i dai decât lucruri pe care le poate digera.” – Winston Churchill

15) „Nimic nu dăunează mai mult fericirii decât să înlocuieşti dorinţele cu îngrijorările.” – Maeterlinck

16) „Dacă vei face ceea ce ai făcut întotdeauna, vei obține aceleași rezultate pe care le-ai obținut întotdeauna.” – Anthony Robbins

17) „Numărul oamenilor care dau greş din cauza defectelor de caracter este mai mare decât al celor care nu izbutesc din orice alt motiv.” – James Kennedy

18) „Punctul de plecare al oricărei realizări este dorința.” - Dealul Napoleon

19) „Succesul este suma unor mici eforturi, repetate zi de zi.” - Robert Collier

20) „Omul obișnuit se adaptează lumii. Omul excepțional perseverează în a încerca să adapteze lumea la el însuși.” – George Bernard Shaw

21) Lipsa şi prisosul obişnuiesc să se schimbe în contrariul lor şi să producă mari agitaţii în suflet.  Democrit

22) Adevărata fire nu se dezvăluie în purtarea obişnuită a oamenilor. Ei au actele acelea neprevăzute, în aparenţă greu de explicat, uneori scandaloase, care le scapă şi prin care se trădează autenticul. – Roger Martin duGard

Cinci aforisme despre vicii, într-un ton sobru și reflexiv:

a) Viciul nu este decât libertatea rătăcită în întuneric.

b) Omul își poartă viciile ca pe niște lanțuri lucioase: îl împodobesc până îl doboară.

c) Cel mai perfid viciu este acela care se travestește în virtute.

d) Viciile nu se sting prin uitare, ci prin înfruntare.

e) Fiecare viciu e o înfrângere tăcută pe care omul o acceptă zâmbind.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Un eseu amplu, în stil eseistic-literar, pornind de la acel fragment din Istoria ieroglifică, în special din Sentință, și integrând reflecțiile și aforismele adunat adunate. Cantemir nu doar că surprinde acolo un adevăr de psihologie morală și socială, ci și pune în lumină o idee cu bătaie lungă: aceea că deprinderea modelează nu doar firea omului, ci poate să umanizeze dobitoacele sau, dimpotrivă, să-i dezumanizeze pe oameni atunci când viciul devine obișnuință.

Titlu provizoriu: Deprinderea: Virtute, Viciu și Destin în Lumina Gândirii lui Dimitrie Cantemir

Structură propusă:

  1. Introducere — despre Istoria ieroglifică ca oglindă a societății și natura omului în viziunea lui Cantemir.
  2. Deprinderea – meșteșug al minții și al firii — pornind de la sentința dată de Cantemir.
  3. Obiceiul, între educație și înrobire — cu reflecții din aforismele alese.
  4. Viciul, deprindere căzută în întuneric — cu integrarea celor cinci aforisme despre vicii.
  5. Deprinderea bună ca formă de eliberare și înțelepciune — cu maximele despre perseverență, experiență, caracter.
  6. Concluzie — despre actualitatea temei și învățătura morală pe care Cantemir o lasă peste veacuri.

Dacă ești de acord, pot începe redactarea. Îmi spui doar dacă vrei să-i păstrăm un ton sobru-reflexiv sau unul mai nuanțat, cu subtilități ironice pe alocuri, cum uneori lasă Cantemir să se înțeleagă în Istoria ieroglifică. Cum preferi?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Deprinderea: Virtute, Viciu și Destin în Lumina Gândirii lui Dimitrie Cantemir

Dacă ar fi să alegem un cuvânt care, asemenea unui fir nevăzut, leagă caracterele, năravurile și întâmplările din Istoria ieroglifică, acesta ar fi deprinderea. Nu întâmplător, cărturarul moldovean îi dedică o sentință de toată frumusețea, ascunsă sub vălul unei povești cu lupi, armăsari și hergheligii beți criță. Așa e Cantemir: spune lucruri mari sub chip de glumă și învățături amarnice sub chip de fabulă.

Într-o lume în care oamenii, asemenea dobitoacelor, se deprind, fie cu binele, fie cu răul, deprinderea devine, cum ar zice Cicero, a doua natură. Și, ce e mai de mirare, această natură dobândită se dovedește adesea mai puternică decât cea cu care ne-am născut. Nu-i nevoie de prea multe dovezi, fiindcă, după cum observă William Shakespeare, obişnuinţa aproape că poate schimba caracterul întipărit de natură. Iar Cantemir o știa prea bine, trăind la curtea domnească și la porțile Istanbulului, printre deprinderi de tot felul, mai mult sau mai puțin omenești.

 

Deprinderea – meșteșug al minții și al firii

În întâmplarea Lupului care, iscusit și perseverent, pândește herghelia, învățăm nu doar despre viclenia firii, ci și despre ce poate face experiența repetată. Lupul știa bine când hergheligiul e beat turtă și când nu, după cum sufletul omului, zice Septuaginta, obişnuieşte să-i vestească uneori mai bine decât şapte iscoade care stau pe turn. Dar deprinderea nu e simplă observație; e acea persistență care modelează firea și priceperea. “Deprinderea din toate dzile nu numai pre oameni la minte îi coace, ce și pre dobitoace mai omenite și mai cunoscătoare le întoarce”, spune Cantemir, și nu fără temei.

În esență, deprinderea e un meșteșug al minții și al firii. Căci, la fel cum viteaz nu e doar cel ce biruie pe vrăjmaș, ci și acela care biruie plăcerile, după vorba lui Democrit, tot așa omul deprins cu un obicei bun își urcă treaptă cu treaptă propria fire.

Obiceiul, între educație și înrobire

Dar aici începe partea ironică a lucrurilor. Fiindcă deprinderea, în nevinovăția ei, nu cunoaște morală. Ea lucrează egal și la bine, și la rău. Poate înălța, poate înrobi. Poate face dintr-un om un înțelept sau îl poate transforma într-o epavă a propriului viciu. Căci, omul îşi poartă viciile ca pe nişte lanţuri lucioase: îl împodobesc până îl doboară. Și ce ironic este destinul care, fără a părea că se grăbește, lucrează încet, prin deprindere. Și-ajunge ca omul să nu mai priceapă înțelepciunea, așa cum Clement Alexandrinul spunea despre cel îmbătat de vin și de obiceiuri rele: nu mai pricepe înțelepciunea lui.

Deprinderea e așadar acea unealtă stranie care, mânuită de caracter, poate ridica, dar în mâinile viciului sapă groapa. Cel mai perfid viciu e acela care se travestește în virtute. Și câți nu se laudă cu deprinderi bune, când în fapt nu sunt decât robii unor obiceiuri comode, mascate sub chipul onorabil al „tradiției” sau „firei omenești”!

 

Viciul, deprindere căzută în întuneric

Când deprinderea coboară sub linia de plutire a virtuții, ea devine viciu. Și, precum observa un moralist cu minte trează, viciul nu este decât libertatea rătăcită în întuneric. În Istoria ieroglifică, hergheligiul, beat mai tot timpul, e simbolul omului cuprins de obiceiuri care-l pierd fără ca el să-și mai dea osteneala de-a judeca. Nici nu mai trebuie să-i fure cineva calul — își fură singur mințile.

Cantemir nu-i condamnă pe acești bieți robi ai viciului cu asprime, ci cu o ironie amară. Pentru că știe că viciile nu se sting prin uitare, ci prin înfruntare, iar omul e mai înclinat să-și împodobească viciile, să le facă lucioase, cum zicea aforismul, decât să le înfrunte. Căci, fiecare viciu e o înfrângere tăcută pe care omul o acceptă zâmbind.

Și vai de acel om care se deprinde cu răul. Fiindcă deprinderea face ca păcatul de ieri să devină obișnuința de azi și dreptul de mâine. Cum bine avertiza Democrit, lipsa şi prisosul obişnuiesc să se schimbe în contrariul lor şi să producă mari agitaţii în suflet. Cine se învață cu prisosul va suferi în lipsă, iar cel ce s-a deprins cu lenevia se va teme de orice osteneală.

Deprinderea ca destin

Ce e mai tulburător e că, în ochii înțelepților, deprinderea nu e doar un obicei, ci o profeție a ceea ce urmează. Uită-te la obiceiurile tale, ele devin caracter. Uită-te la caracterul tău, devine destinul tău, spune Lao Tze. Așadar, omul nu e robul sorții, ci al propriilor deprinderi. Cantemir însuși, în destule pagini, face din obiceiuri mai temut dușman decât vreo calamitate. Căci, dacă norocul vine și pleacă, deprinderea stă.

Pe drept spunea Anthony Robbins, în cu totul alt veac: Dacă vei face ceea ce ai făcut întotdeauna, vei obține aceleași rezultate pe care le-ai obținut întotdeauna. Este legea nemiloasă a firii deprinse, aceea care nu ține cont de diplome, ranguri, sau promisiuni de îndreptare.

 

Ironia schimbării și a statorniciei

Și poate că tocmai aici e ironia cea mai mare: omul se teme de schimbare, dar uită că, în fapt, deprinderea schimbă totul — încet, pe nesimțite, până ce nu-l mai recunoaște nici propria umbră. Nelson Mandela observa subtil: Nu e nimic mai interesant decât să te întorci într-un loc care a rămas neschimbat, ca să îți dai seama cât de mult te-ai schimbat tu.

Dar schimbarea omului nu se face oricum. Deprinderea bună cere voință, viciul cere doar lăsare. Și, după cum avertiza Maslow, dacă planifici în mod deliberat să fii mai puțin decât eşti în stare să fii, atunci trebuie să te avertizez că vei fi nefericit pentru tot restul vieţii tale. Căci deprinderea cu mediocritatea e la fel de primejdioasă ca cea cu beția hergheligiului din poveste.

 

De la dobitoace la oameni, și înapoi

Cantemir, cu rafinamentul său de moralist ascuns sub platoșa alegoriei, își încheie mica scenă cu o sentință cât un tratat de antropologie morală:
„Deprinderea din toate dzile nu numai pre oameni la minte îi coace, ce și pre dobitoace mai omenite și mai cunoscătoare le întoarce.”

Și nu e doar o observație despre armăsarul care se învață cu Lupul, ci o lecție despre omul care, obișnuindu-se cu primejdia, uită s-o mai ia în seamă, până când, într-o zi, nu mai e primejdie — e normalitate. E felul ironic în care viciul, păcatul sau răul își schimbă numele și devine stil de viață.

La fel de subtil sesiza Roger Martin du Gard că adevărata fire nu se dezvăluie în purtarea obişnuită a oamenilor, ci în acele momente când uită să poarte masca deprinderii și scapă câte un gest scandalos, neașteptat, prin care li se vede sufletul.

De aceea, istoria nu e decât o succesiune de deprinderi colective, iar literatura — o mărturie despre cum, uneori, chiar și cele mai aprige viciuri se îmbracă în straie de virtute. Cel mai perfid viciu este acela care se travestește în virtute, avertiza, cu dreptate, un moralist.

Cantemir printre noi

Dacă ar privi astăzi lumea, Cantemir n-ar fi prea uimit. Ar găsi aceiași hergheligii beți de propriile lor deprinderi, aceiași lupi știrbi, târându-se pe burtă către o pradă devenită imunitate prin obișnuință, aceiași oameni convinși că libertatea e să-ți porți viciile ca pe niște lanțuri strălucitoare. Și tot aceleași sentințe ne-ar lăsa: că deprinderea e o a doua natură, că omul se adaptează lumii sau încearcă s-o schimbe, dar mai adesea se resemnează și că înfrângerea tăcută e preferată înțelepciunii zgomotoase.

Poate că, într-un final ironic, nici nu contează dacă înfrângem viciul ori ne deprindem cu el, cât felul în care ne scriem povestea între aceste două maluri. Căci, vorba unui aforism uitat: omul nu moare de ceea ce face, ci de ceea ce face mereu.

 

Despre deprinderea de a nu te deprinde

Poate cea mai rară deprindere e tocmai aceea de a nu te deprinde. De a rămâne treaz când ceilalți se cufundă în savoanele vinului, de a simți pașii Lupului chiar când el vine în fiecare seară, pe aceleași urme, cu aceleași gânduri. Nu e virtute, nu e eroism — e o formă discretă de supraviețuire morală.

Într-o lume în care succesul e suma unor mici eforturi repetate zi de zi, iar viciul, o înfrângere acceptată zâmbind, poate că singurul act de demnitate rămâne refuzul de a face întotdeauna ceea ce ai făcut întotdeauna. Să schimbi direcția când toți mărșăluiesc, să-ți rupi deprinderea din mână ca pe o frânghie ce stă să te tragă în prăpastie.

Dar asta e mai greu decât pare. Pentru că, după cum zice Democrit, nu e viteaz doar acela care biruie pe dușman, ci și cel ce-și biruie plăcerile. Și în vremea noastră, cea mai mare plăcere e confortul previzibilului.

Se spune că adevărata fire a omului se vede în gesturile neașteptate. Eu cred că se vede și în alegerile pe care nu le mai face. În tăcerea cu care, într-o zi, refuză să urmeze drumul bătătorit. În refuzul unei îmbătări, fie ea și cu vin de idei comode.

Așadar, dacă e vreo victorie vrednică în viața omului, nu-i în a-și schimba soarta, nici în a răsturna ordinea lumii, ci în a se răscula, măcar o dată, împotriva propriilor deprinderi. Să-și fie sieși străin, măcar pentru o zi.
Și poate atunci, Lupul va rămâne flămând, iar armăsarul nu se va mai deprinde cu pericolul.

Deprinderea e fire, dar tot firea omului e și să o sfărâme.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 


O meditație după Istoria ieroglifică a lui Dimitrie Cantemir

I. Preludiu despre obiceiuri și primejdia uitării de sine

Între darurile și blestemele firii omenești, deprinderea ocupă un loc de frunte. Nimic nu e mai lesne de câștigat, mai greu de pierdut și mai înșelător în urmările sale decât obiceiul. Dimitrie Cantemir, acest cărturar înțelept și ironic, în Istoria ieroglifică, a presărat o întreagă galerie de vicii și deprinderi mascate în năravurile dobitoacelor, acolo unde omul, obosit de propria mască, se arată mai sincer sub chip de animal.

Un episod anume — cel al Lupului care pândește herghelia — a rămas emblematic. Lupul cunoaște prea bine obiceiurile hergheligiului bețiv, știe când acesta „de bat răsturnat” e, îngropat „în mormântul drojdiilor”. Perseverența animalului nu este, însă, decât o oglindă a prostiei umane repetate. Iar Cantemir, cu ironie rece, ne aruncă sentința:
„Deprinderea din toate dzile nu numai pre oameni la minte îi coace, ce și pre dobitoace mai omenite și mai cunoscătoare le întoarce.”

Aici, deprinderea nu mai este o virtute a constanței, ci o capcană a sufletului, un drum bătătorit pe care calcă nu doar omul, ci și Lupul, fără să mai gândească.


II. Obiceiul, cel mai perfid dușman al minții

Ce este deprinderea, dacă nu acea stare în care omul renunță la judecată în favoarea reflexului? Shakespeare spunea că „obişnuinţa aproape că poate schimba caracterul întipărit de natură”, iar Cicero o numea fără menajamente „a doua natură”.

Dar obiceiul nu e doar un fapt cotidian, ci o forță perversă ce roade încet discernământul. Obiceiul de a ierta prea ușor, de a bea, de a renunța, de a merge pe drumul cunoscut — toate sunt la fel de primejdioase. Până și sufletul are tendința de a se deprinde cu răul, cu mediocritatea, cu lipsa de întrebări.

Pe bună dreptate, Clement Alexandrinul avertiza: „Cel ce se îmbată nu pricepe înțelepciunea lui.” Iar viciul nu e doar în pahar, ci în orice exces, în orice scurtătură pe care deprinderea o transformă în normalitate.


III. Deprinderea — începutul viciului și al căderii

Orice viciu începe cu un obicei aparent inofensiv. Un gest mic, o slăbiciune trecută cu vederea, o concesie făcută din grabă. După care urmează repetarea. Și încet-încet, omul nu mai bea un pahar, ci paharul îl bea pe el.

Cum bine spune un aforism:
„Omul își poartă viciile ca pe niște lanțuri lucioase: îl împodobesc până îl doboară.”

Viciul are darul de a se travesti în virtute. Perseverența poate fi încăpățânare, curajul — inconștiență, iar modestia — lipsă de voință. Cel mai perfid viciu e acela care își pune masca binelui.


IV. Ironia lumii deprinse și lecția excepției

Cantemir nu scrie doar pentru a mustra, ci și pentru a preveni. În lumea lui, până și armăsarul se deprinde cu prezența Lupului, și, de la un punct, nici măcar nu-l mai bagă în seamă. Așa începe sfârșitul: în obișnuință.
Aici își arată moralistul moldovean ironia rece: dobitoacele devin mai cunoscătoare decât oamenii tocmai pentru că nu au atâtea minciuni în suflet.

Și poate cea mai rară deprindere e tocmai aceea de a nu te deprinde. De a rămâne lucid într-o lume repetitivă, de a nu-ți construi caracterul pe obiceiuri oarbe. Lao Tze avertiza:
„Uită-te la obiceiurile tale; ele devin caracter. Uită-te la caracterul tău; devine destinul tău.”

Deprinderea ucide excepția. Iar fără excepții, omul nu mai e om, ci mașinărie.


V. În loc de concluzie: să te răscolești pe tine însuți

Poate singurul act de libertate autentică e să te răscolești pe tine însuți, să-ți arunci deprinderile pe masa de judecată, să le privești în ochi și să vezi care e virtute și care viciu.
„Succesul este suma unor mici eforturi, repetate zi de zi”, spune Collier. Dar nu orice succes merită să fie atins.

Mai înțelept e să nu-ți faci din deprinderi un rege și din obicei un destin. Să lași loc gestului neașteptat, ideii care nu se potrivește, întrebării pe care nimeni nu a pus-o.

Și poate atunci, în clipa în care Lupul vine pe aceeași cărare, iar armăsarul îl simte, să se întâmple altceva. Să nu mai fie înțelepciunea dobitoacelor, ci trezirea omului.


Sistematizarea materialulul

 

Deprinderea, această a doua natură. Despre obiceiuri, vicii și rostul lor în viața omului

I. Introducere

Există în firea omului o tainică înclinație de a se obișnui cu tot ceea ce, la început, i se pare străin, potrivnic sau chiar primejdios. Dimitrie Cantemir, prin Istoria ieroglifică, nu doar învăluie în poveste metehnele vremii, ci pătrunde în alcătuirea însăși a firii umane, unde deprinderea devine o forță insidioasă, capabilă să îmblânzească bestii, să tocească minți și să deschidă porțile viciului, fără ca stăpânul casei — rațiunea — să mai bage de seamă.

II. Deprinderea – meșteșugul care domesticește firea

Lupul lui Cantemir, acel hoț iscusit, își învață nu doar drumurile, ci și obiceiurile hergheligiului. Cunoaște când e treaz și când e „îngropat în savoanele vinului tare”. Deprinderea devine aici nu doar un obicei, ci o înțelepciune practică, o experiență repetată, care șlefuiește chiar și fiarele.

Și pe drept cuvânt scria Cantemir: „Deprinderea din toate dzile nu numai pre oameni la minte îi coace, ce și pre dobitoace mai omenite și mai cunoscătoare le întoarce.” Nu e de mirare, deci, că William Shakespeare ajungea să spună că „obişnuinţa aproape că poate schimba caracterul întipărit de natură”. Căci, ce altceva este caracterul dacă nu o încrustare de deprinderi?

III. Deprinderea – sprijinul virtuții sau aliatul viciului

În tăcere, deprinderea se strecoară fie în slujba binelui, fie în cea a păcatului. Clement Alexandrinul sfătuia să luăm vinul ca medicament și nu ca licoare a uitării. Dar câți hergheligii n-au fost îngropați de vii în drojdii? Iar viciile, spre deosebire de virtuți, au darul să se travestească: „Cel mai perfid viciu este acela care se travestește în virtute”. Astfel, deprinderea poate face din curaj — obrăznicie, din cumpătare — lașitate și din veselie — desfrâu.

Deprinderile nu se sting prin uitare, ci prin înfruntare. Democrit înțelegea că viteaz nu e doar cel care biruie dușmanul, ci și cel care înfruntă plăcerile. Iar acele mici abateri zilnice, acceptate sub forma obiceiului, ajung în timp să închidă omul în colivia propriilor vicii, împodobită cu lanțuri lucioase, cum spunea un aforism sobru: „Omul își poartă viciile ca pe niște lanțuri lucioase: îl împodobesc până îl doboară.”

IV. Deprinderea și iluzia libertății

Viciul nu este altceva decât libertatea rătăcită în întuneric. Când omul repetă același gest, aceleași cuvinte, aceleași minciuni, își întemeiază un destin din obiceiuri. Lao Tze avertiza cu limpezime orientală: „Uită-te la obiceiurile tale; ele devin caracter. Uită-te la caracterul tău; devine destinul tău.” Iar Cantemir, cu ironia lui rece, ar fi adăugat că deprinderea, odată încuibată, face din cel mai aspru armăsar o biată mârțoagă de grajd.

V. Deprinderea ca măsură a schimbării

Întoarcerea într-un loc neschimbat ne ajută, spunea Nelson Mandela, să ne dăm seama cât de mult ne-am schimbat noi. Deprinderile pe care le-am învins sau cele care ne-au învins devin punctul de plecare pentru orice reflecție onestă asupra propriei ființe. Deprinderea este fie un vraf de poveri pe umerii noștri, fie o scară pe care urcăm anevoios, zi după zi. Robert Collier observa că „Succesul este suma unor mici eforturi, repetate zi de zi.”

VI. Final deschis: deprinderea – boală, leac sau armă

Experiența, avertiza Vernon, e profesorul cel mai crud: mai întâi îți dă testul, abia apoi lecția. Deprinderea este asemenea: ea ne face să repetăm aceleași greșeli până învățăm sau cedăm. Și poate tocmai de aceea, în finalul fiecărei istorii personale, aflăm că nu lumea ne-a învins, ci propriile deprinderi.

Așadar, să ne temem de deprindere ca de un viciu travestit în obicei, să o urmărim ca pe o armă ce poate sluji binele sau răul și să ne amintim că omul, acest lup pentru sine însuși, trebuie să știe când hergheligiul e treaz și când beat, dar mai ales să nu ajungă el însuși hergheligiu îngropat în savoanele vinului.

În loc de morală:
Cel care nu-și alege deprinderile ajunge să trăiască pe cele pe care le-a lăsat la voia întâmplării. Iar întâmplarea, știm bine, nu are obiceiul de a fi blândă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu