duminică, 27 aprilie 2025

Lupul este nemulțumit că și-a arătat colții fără să fie pregătit

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 28 aprilie 2025 

 

Cantemir – alături de învățații lumii.  „ ”

Lupul este nemulțumit că și-a arătat colții fără să fie pregătit

*

 

Lupul ajunge la concluzia că insuccesul celor două incursiuni împotriva armăsarului au drept cauză faptul că trupul lui chinuit de lipsa mâncării a început autoconsum ușurându-se, însă greșeala făcută a fost că nu a luat în seamă puterea armăsarului. Se hotărăște să părăsească ideea de luptă dreaptă și să facă apel la un șiretlic (meșterșug) pentru a-și atinge scopul: potolirea foamei. Lupul este nemulțumit că și-a arătat colții fără să fie pregătit, totuși, are curajul să continue: este viclean, însă nu este laș.

Ce de-ași fi fost (dzicea Lupul) în statul puterii mele, armăsariul așe tare nu m-ar fi purtat și de n-ași fi fost de vitioan așe de iușor, atâta de sus nu m-ar fi ridicat. (acmu, dară, ce lipsește în fire pre cât poate meșterșugul să plinească trebuie)." 

Sentința:acmu, dară, ce lipsește în fire pre cât poate meșterșugul să plinească trebuie.” – Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir (26 octombrie 1674 – 21 august 1723).

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Citate (din literatură, filosofie și istorie) care reflectă idei asemănătoare cu sentința cantemiriană despre: calea cea dreapă în luptă, izbânda prin viclenie.

1) Calea celui nebun este dreaptă în ochii lui, iar cel înţelept ascultă de sfat. (Solomon 12.15)

2) A rezolva o problemă înseamnă a găsi o cale de a ocoli un obstacol. (George Polya)

3) Fie găsim o cale, fie ne facem una. (Hannibal)

4) Fiecare om trebuie să-şi inventeze propriul drum. (Jean-Paul Sartre)

5) Înainte să porneşti pe calea răzbunării, sapă două morminte. (Confucius)

6) Oricât ar fi muntele de înalt, tot există o cărăruie până în vârf. (Proverb afgan)

7) Succesul este simplu. Fă ceea ce este potrivt, pe calea potrivită, la timpul potrivit. (Arnold H. Glasow)

8) Dacă nu faci greșeli, înseamnă că nu încerci suficient de mult – Wess Roberts.

9) E bine să-ți pleci capul în pământ când ai greșit, dar nu e bine să-l lași acolo – Chateaubriand.

10) Succesul se ascunde în ambiția de a nu renunta. – Marius Torok

11) „Supraviețuim prin ceea ce primim, dar ne trăim viața prin ceea ce oferim.” – Winston Churchill

 

12) „Singura greșeală fatală este cea din care nu învățăm nimic.” – John Powell

 

13) Foamea şi dragostea sunt impulsurile tuturor acţiunilor umane.  – Anatole France

 

14) „Curajul nu inseamna sa ai puterea sa mergi mai departe, ci se intampla atunci cand nu ai putere.” – Napoleon Bonaparte

 

15) „Curajul inseamna sa te sperii de moarte, dar sa te ridici oricum.” – John Wayne

 

16) „Succesul nu este definitiv, esecul nu este fatal: curajul de a continua este cel care conteaza.”― Winston S. Churchill

 

17)  Cei mai puternici doi luptători sunt răbdarea și timpul. (Lev Tolstoi)

 

18)  De luptă se feresc doar lașii. Să lăsăm trecutul să fie trecut. (Homer)

 

19)  Fără ispite nu există luptă, fără luptă nu există biruință, fără biruință nu există răsplată. (Fericitul Teofilact)

 

20) Gândul viclean străpunge orice scut. Valeriu Butulescu

 

21) Există o simplitate în viclenie, la fel cum există o simplitate a nevinovăţiei. Charles Dickens

 

22) Curajos ca un leu, viclean ca o vulpe. Leul înfruntă capcanele, iar vulpea ocoleşte haita de lupi. Niccolo Machiavelli 

 

 

23) Lupta dintre viclenie şi înţelepciune nu va pieri niciodată pe această lume. Dar oricât ar dura această oscilaţie a cântarului, până la urmă talerul vicleniei se arată mai uşor. Înţelepciunea nu e o bucată de marmură încremenită. Înţelepciunea e un foc viu ce trebuie veşnic întreţinut şi alimentat... Socrate

 

24) Întreaga artă a războiului este bazată pe înşelătorie. Sun Tzu despre viclenie

 

25) Idiotul e sincer. Semidoctul – viclean. Vasile Ghica

 

26) Proștii au o sculă care le ține loc de inteligență - șiretenia. de Petre Țuțea despre viclenie

 

27) Lupul viclean îşi ascunde colţii. Proverbe și zicători

>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Poate fi construit un eseu amplu, eseistic-literar, pornind de la textul din Istoria ieroglifică și de la reflecțiile adunate — și va fi un eseu foarte interesant, pentru că tema e profundă și ofertantă: lupta dintre putere și șiretenie, dintre dreptate și viclenie, dintre înfruntare deschisă și biruință prin meșteșug.

O schiță de construcție pentru eseu:


Titlu posibil:

„Meșteșugul ca a doua natură. Despre putere, viclenie și izbândă în viziunea lui Dimitrie Cantemir”


I. Introducere

  • Deschidere cu observația că în luptă, nu întotdeauna forța brută asigură victoria.
  • Referire la Cantemir: "acmu, dară, ce lipsește în fire pre cât poate meșterșugul să plinească trebuie" — ideea că lipsa puterii poate (și trebuie) să fie suplinită prin inteligență și șiretenie.
  • Prezentarea ideii generale a eseului: înțelepciunea moldoveanului Cantemir se înscrie într-o tradiție universală care recunoaște importanța meșteșugului și adaptării în fața destinului.

II. Analiza fragmentului din Istoria ieroglifică

  • Lupul ca simbol: forță slăbită de lipsuri, dar păstrând curajul.
  • Eșecul luptei directe: recunoașterea lucidă a propriilor limite.
  • Trecerea la altă strategie: apelul la viclenie nu din lașitate, ci dintr-o formă de „înțelepciune a supraviețuirii”.

III. Meșteșugul în locul forței: o lecție universală

  • Paralele cu citatele oferite:
    • Sun Tzu: „Întreaga artă a războiului este bazată pe înșelătorie”.
    • Machiavelli: înțeleptul trebuie să fie „leu și vulpe”.
    • Valeriu Butulescu: „Gândul viclean străpunge orice scut”.
  • Ideea că uneori calea dreaptă nu este dreaptă în aparență (Solomon: „Calea celui nebun este dreaptă în ochii lui…”).

IV. Viclenia, între înțelepciune și decădere

  • Deosebirea între viclenie nobilă (salvatoare, adaptativă) și viclenie degradată (șiretenie josnică).
  • Referire la observațiile lui Charles Dickens și Vasile Ghica: există o viclenie „simplă”, aproape instinctivă, dar și una pervertită.

V. Cantemir și contextul cultural românesc

  • În cultura veche românească, înțelepciunea populară elogiază atât forța cât și șiretenia („Lupul viclean își ascunde colții”, „Mintea bate puterea”).
  • Cantemir preia aceste elemente și le rafinează într-o lecție moral-politică: puterea fără socoteală duce la pieire, șiretenia fără virtute duce la rușine.

VI. Concluzie

  • În epoca lui Cantemir, la răscrucea dintre Imperii și crizele Moldovei, șiretenia nobilă devenea uneori singura cale de supraviețuire.
  • Sentința lupului devine o maximă universală: când natura te trădează, să născocești ceea ce meșteșugul poate împlini.
  • O reflecție finală despre actualitatea acestei lecții: și astăzi, în lumea modernă, victoria aparține nu celor mai puternici, ci celor care știu să suplinească lipsurile prin iscusință.

 

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

 

Meșteșugul ca a doua natură.

Despre putere, viclenie și izbândă în viziunea lui Dimitrie Cantemir

În iureșul nesfârșit al lumii, biruința nu aparține întotdeauna celui mai tare. Există momente în care forța brută, odată sfidată de neajunsuri sau înfrântă de capriciile sorții, trebuie să-și caute alt chip, să se preschimbe, să se strecoare prin ochiurile realității cu o iscusință de neînchipuit. Tocmai această înțelepciune amară o descoperim la Dimitrie Cantemir, într-o formulare limpede ca un verdict:
„acmu, dară, ce lipsește în fire pre cât poate meșterșugul să plinească trebuie.”

În paginile Istoriei ieroglifice, Lupul – slăbit de foame, înfrânt de puterea armăsarului – nu cedează rușinat, ci, într-un gest de luciditate demn de admirație, recunoaște neputința trupului său și se învoiește să caute izbăvirea nu prin luptă dreaptă, ci prin șiretlic. A-ți recunoaște slăbiciunea nu este lașitate, ci începutul unei alte forme de curaj. Lupul rămâne curajos, dar își mută bătălia de pe câmpul deschis pe terenul tainic al meșteșugului.

Această lecție, rostită cu mândrie domoală de cărturarul moldovean, depășește cadrele alegoriei: ea se înrădăcinează în marea înțelepciune a omenirii, acolo unde vitejia oarbă este uneori mustrată de deșteptăciunea smerită. Sun Tzu, în Arta războiului, o spunea fără ezitare: „întreaga artă a războiului este bazată pe înșelătorie.” La fel Machiavelli îndemna prințul să fie „curajos ca leul și viclean ca vulpea”, știind că leul poate înfrunta capcanele, dar numai vulpea le poate ocoli.

În această lumină, meșteșugul nu este doar un substitut al puterii, ci o virtute adaptativă, un instinct al supraviețuirii rafinate. A rezolva o problemă, spunea George Polya, înseamnă a găsi o cale de a ocoli obstacolul. A găsi o cale – sau a crea una, precum îndrăznea Hannibal. Așa și Lupul cantemirian: dincolo de mândrie, dincolo de rușine, el își caută izbăvirea nu abandonând lupta, ci schimbând armele.

Dar unde încetează noblețea meșteșugului și începe josnicia șireteniei?
Răspunsul, deși nuanțat, nu lipsește: în intenția sufletului. Viclenia nobilă – cea a lupului lui Cantemir – se naște din nevoie, nu din plăcerea înșelării. Ea este un artificiu de salvare, nu o formă de perversitate. De altfel, cultura românească a știut să păstreze această finețe în proverbe și înțelepciuni populare: „Lupul viclean își ascunde colții”, dar nu-i folosește decât atunci când e încolțit.

Așa cum observa și Charles Dickens, există o simplitate în viclenie, la fel cum există o simplitate a nevinovăției. Unii înțelepți, ca Vasile Ghica sau Petre Țuțea, au privit însă șiretenia ca o „surogat de inteligență” la cei slabi de minte. E o diferență subtilă, dar esențială: șiretenia fără discernământ se risipește în lașitate și trădare, în timp ce șiretenia însoțită de curaj devine artă a supraviețuirii.

Însă, dincolo de toate, contextul în care Cantemir rostește această sentință adaugă adâncime înțelesului. Moldova sfârșitului de secol XVII și începutului de secol XVIII era o țară prinsă între imperii, amenințată de foamete, trădare și schimbări politice cumplite. Într-o lume în care luptele drepte nu aduceau decât înfrângeri amare, iar alianțele schimbătoare cereau iscusință diplomatică, meșteșugul devenea nu doar un drept, ci o datorie a celor vrednici. În această privință, Cantemir nu oferă doar o maximă morală, ci și o strategie de salvare națională.

Astfel, înțelepciunea lui Cantemir nu se oprește la un simplu exemplu literar. Ea pulsează în profunzimea ideii că viața nu iartă pe cei rigizi, pe cei care nu știu să împletească demnitatea cu înțelepciunea, curajul cu prevederea. Cei care nu știu să suplinească lipsa naturii prin lucrarea minții sunt sortiți pieirii.

Astăzi, poate mai mult decât oricând, această lecție își păstrează actualitatea. Într-o lume a crizelor neașteptate și a schimbărilor rapide, biruitor nu este cel care se încrede orbește în puterea sa, ci cel care, asemenea Lupului lui Cantemir, știe să înțeleagă când să lupte, când să se retragă și când să-și pună toată iscusința în slujba izbânzii.
În fond, meșteșugul devine o a doua natură a celor vrednici – o natură câștigată prin luciditate, răbdare și curaj.

 

 

>>>>>>>>>>>>>>>>> 

 

Meșteșugul ca a doua natură

O meditație asupra puterii, vicleniei și izbânzii, de la Dimitrie Cantemir la basmele românilor

În întinsele livezi ale lumii, unde soarta seamănă fără dreptate și vânturile întâmplării zmulg florile după capriciul lor, puterea goală se dovedește adesea neputincioasă. Așa au priceput cei înțelepți ai lumii, iar Dimitrie Cantemir a spus-o cu rostire limpede, precum clopotul într-o seară de veghe:
„acmu, dară, ce lipsește în fire pre cât poate meșterșugul să plinească trebuie.”

În Istoria ieroglifică, Lupul înfrânt nu plânge și nu se tânguiește. Nu cere milă, nu se rușinează până la uitarea de sine. Își înțelege, cu o gravitate aproape nobilă, măsura puterii sale și se întoarce către altă armă: către mintea învățată de nevoie. Meșteșugul, ca o scânteie în întunericul înfrângerii, răsare din conștiința limitelor proprii.

A te sprijini pe forță când ai puterea e lucru firesc; dar a-ți păstra rostul și înfruntarea când puterea te lasă, iată adevărata vrednicie.
Așa și Lupul lui Cantemir: neputincios la trup, puternic prin iscusință, nu se lasă mistuit de deznădejde. El înțelege ce știa și bătrânul înțelept din poveștile românilor: că nu brațul cioplitor de păduri, ci capul înțelept îți aduce izbânda.

Basmele noastre sunt pline de astfel de eroi. Prâslea cel Voinic, deși mic de statură și prigonit de frați, învinge nu prin forța pumnului, ci prin viclenia cea curată, prin înțelepciunea cea trează. Făt-Frumos izbândește adesea nu atât prin sabie, cât prin iscusința cu care știe să treacă punțile de foc și cetățile vrăjite. Într-un fel, fiecare Făt-Frumos este un Lup al lui Cantemir: luptător nu doar cu armele văzute, ci cu meșteșugul nevăzut al minții.

Meșteșugul devine astfel a doua natură: o creștere nevăzută, la umbra lipsurilor și a primejdiilor. Nu oricine o dobândește. Trebuie să treci prin suferință, să cunoști foamea Lupului și lovitura copitei de armăsar, ca să înțelegi că nu forța îți este scăparea, ci chibzuința.
Înțelepciunea populară românească a știut demult aceasta:

„Unde-i minte, este izbândă; unde-i doar mușchi, e păgubă.”

În același duh, Cantemir nu osândește viclenia ca formă a decăderii, ci o primește ca instrument al supraviețuirii cinstite. E o șiretenie care nu fură, ci ocolește pierzania.
Viclenia nobilă este soră cu înțelepciunea.

Machiavelli, în Principele, spunea că cine vrea să-și păstreze puterea trebuie să fie „leu pentru a speria lupii și vulpe pentru a cunoaște capcanele”. Dar Lupul lui Cantemir nu vrea să sperie. Vrea să supraviețuiască, să învingă prin răbdare și chipzuință, asemenea celui ce nu zdrobește zidul cu capul, ci găsește ușa ascunsă.

Dincolo de literatură, înțelepciunea aceasta își află ecou în însăși istoria noastră.
Țara Moldovei, în vremea lui Cantemir, era prinsă între puterile vrăjmașe ale lumii: între turci, poloni, ruși. În această lume de vicleșuguri și jurăminte călcate, supraviețuirea nu era darul celor tari cu paloșul, ci al celor meșteri la gând. Așa cum Sadoveanu avea să spună târziu în Neamul Șoimăreștilor:

„La vremi de cumpănă, nu sabia cea grea biruiește, ci gândul cel iute și mâna cea tainică.”

Astfel, ideea lui Cantemir nu e doar o observație asupra vieții animalice sau omenești, ci o lecție adâncă despre arta de a fi în vremuri de încercare. Meșteșugul nu înlocuiește vrednicia, ci o întregește. Omul vrednic nu încetează să fie demn atunci când folosește istețimea. Din contră: el dovedește prin aceasta că vrednicia nu înseamnă încăpățânare oarbă, ci înțelepciune vie.

În lumea de azi, cu labirinturile ei de informație, cu capcanele subtile ale falsei puteri, biruința nu mai aparține celor care doar forțează porțile. Ea aparține acelora care știu, asemenea Lupului lui Cantemir, să înțeleagă realitatea, să-i deslușească tainele și să-și afle salvarea nu în orbire, ci în trezvie.
Pentru aceștia, meșteșugul nu este rușine, ci cunună.

În cele din urmă, cum ar spune și marele nostru povestitor Ion Creangă, cel ce „știe când să tacă și când să grăiască, când să se plece și când să-și scoată paloșul”, acela e vrednic să iasă la lumină dintre mulțimi.
Iar Cantemir, cu întreaga lui viziune asupra vieții, ne învață același lucru, simplu și adânc:
unde nu mai poate firea, trebuie să răsară meșteșugul.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Aforisme pentru final:

Când firea te lasă, nu-i rușine să chemi meșteșugul în ajutor. Rușine-i doar să te lași învins fără luptă.

Căci nu brațul cel tare câștigă războaiele lumii, ci mintea care știe să-și aștepte ceasul.

Nu cu tăria trupului, ci cu meșteșugul minții se biruiesc ispitele vieții; și nu cel ce se aruncă întâi în luptă izbândește, ci acela care știe când să muște și când să tacă.

Că firea slăbește, dar socotința, dacă e vie, poate preface slăbiciunea în biruință.

Nu-i rușine celui ce, neputând birui prin putere, își află ajutor în meșteșug; ci rușine-i celui ce, având minte, risipește vremea și soarta cu nebăgare de seamă.

Că nu cu graba se isprăvesc lucrurile mari, ci cu socotință, răbdare și vicleșug cinstit.

Puterea se frânge ca lemnul sub povara vremii; iară iscusința, ca apa, își face drum prin stâncă.

Înțeleptul nu se sfiește a părea slab, dacă prin aceasta își poate înfăptui biruința cea nevăzută.

Tăria cea din trup piere ca roua în fața soarelui; iar înțelepciunea, ca o sămânță ascunsă sub țărână, rodește în ceasul rânduit.

Nu cel ce se aruncă asupra soartei izbândește, ci cel ce, știind să pătimească și să aștepte, își așterne biruința în taină, ca mreaja nevăzută asupra fiarei.

Precum apa, în căderea ei, nu sparge piatra cu iuțeala, ci cu statornicia picurului, așa și iscusința nu doboară prin năvală, ci prin răbdare și gând ascuns.

Că nu-i rușine a te pleca vântului, dacă, prin înțeleaptă șovăire, poți, la vreme, să răstorni furtuna asupra vrăjmașului.

Precum apa, cu răbdare, sapă piatra, iar nu cu mânie o sfărâmă, așa și omul cu minte nu năvălește, ci așteaptă ceasul în care slăbiciunea vrăjmașului să se arate.

Că nu tăria trupului, nici iuțeala mâniei, ci iscusința gândului și statornicia voinței împlinesc lucrul ce altminteri părea cu neputință.

Așadar, cine știe să pătimească fără să se surpe și să viclească fără să se rușineze, acela nu biruiește numai prin arme, ci și prin socotință, ridicându-se mai presus de soartă.

Precum apa, cu răbdare, sapă piatra, iar nu cu iuțeală o sfărâmă, așa și omul cu minte nu năvălește, ci așteaptă ceasul în care slăbiciunea vrăjmașului să se vădească.

Că nu tăria trupului, nici iuțeala mâniei, ci meșteșugul înțelepciunii și statornicia voinței împlinesc lucrul ce altminteri părea cu neputință.

Și precum Lupul, învățându-se de nevoie, și-a acoperit colții și și-a îmblânzit lăcomia sub haina meșteșugului, așa și omul, când soarta nu-l ajută, este dator să-și ajute singur firea cu vicleșugul cel cumpănit.

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu