miercuri, 23 aprilie 2025

Nesăbuința Lupului

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 24 aprilie 2025 

 

Cantemir – alături de învățații lumii. Nesăbuința Lupului               

 

*

Lupul înfige colții în botul armăsarului.  Deși se află sub puterea unei mari dureri, deznădejdea nu-l doboară pe armăsar, mai mult, stăpânirea de sine îl ajută să-și elibereze energiile de rezervă și-i răspunde Lupului cu mai presus măsură.  Sentința îl încondeiază și pe Lup care, cu nesăbuință, mai întâi a făptuit și mai apoi a gândit.

 *

Iară armăsariului inimii viteze durere pintini dându-i (că durerea în graba mare vârtute duhurilor și deznedejduirea mare vitejie inimilor aduce), așe ca cum preste simțirea sa ar fi fost (că în tâmplările de năprasnă întâi purced fapturile, de cie urmadză simțirile și gândurile), așe de cu mare siială capul în sus ș-au ridicat, cât pre Lup mai sus decât sine l-au aruncat, apoi așe de sus, atâta de tare în pământ l-au bușit, cât ca o căldare crăpată, de foame deșert coșul Lupului cu sunet au zvânănăit.

Sentința:durerea în graba mare vârtute duhurilor și deznedejduirea mare vitejie inimilor aduce, dar în tâmplările de năprasnă întâi purced fapturile, de cie urmadză simțirile și gândurile.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Citate (din literatură, filosofie și istorie) care reflectă idei asemănătoare cu sentința cantemiriană despre: durere, deznădejde,stăpânire de sine,  eșec, faptă și gândire:

 

1) Mihai Eminescu
A fi sau a nu fi . dar știe oricine Că ceea ce nu e, nu simte dureri, Și multe dureri-s, puţine plăceri.” – Mihai Eminescu

 

2) „Poezia este copilul care rămâne în sufletul adolescentului, al omului matur şi al bătrânilor, peste durere, dezamăgire şi suferinţă.” Tudor Arghezi

 

3) „Pe pamant omul e dator sa traiasca numai viata. Moartea lui adevarata o va trai in cer. Daca incearca sa traiasca moartea pe pamant, pacatuieste si se mistuieste in deznadejde. Si atunci, nici nu traieste cu adevarat, nici nu moare. E ca un fel de strigoi. Mircea Eliade

 

4) Dacă Dumnezeu nu ne-ar fi găurit pielea în dreptul ochilor, nu ne-am putea vedea greşelile unii altora.” – Ion Creangă

 

5) „Să optezi - între cine şi cine; între ce şi ce? Ţiu dinainte cu învinsul.”- Constantin Noica

6).Dacă dovedeşti un lucru prin faptă orice cuvânt este de prisos.- Esop

 

7) „Atacul este dovada pierderii controlului.– Morihei Ueshiba

 

8) „Observă-te numai bine: sunt împrejurări când lașitatea ți-o interpretezi ca tărie de caracter: când te reține de la o fapta rea. – Lucian Blaga

9) „Pesimistul vede dificultăți în orice oportunitate. Optimistul găsește oportunități în orice dificultate – Winston Churchill.

 

10. „Nu putem invata fara durere.” – Aristotel

 

11. „Durerea este soarta celor vii.” – Puşkin

 

 

12. „Singurul leac pentru durere este activitatea.” – George Henry Lewes

 

13. „Durerea este temporară. Abandonul durează o veșnicie.” – Lance Armstrong;

 

14. „In durerile mari, in durerile monstruoase, a muri nu inseamna nimic, este atat de natural, ca nu te poti scobori la nivelul unei atari banalitati.” - Emil Cioran

 

 15. „Orice succes este rezultatul învățămintelor trase din eșecuri.Colin Turner.

 

 

16. Mai cumplită este deznădejdea decât păcatul. Cel care şi-a pierdut speranţa a pierdut totul. Şi Iuda şi Petru au păcătuit; cel dintâi a căzut în deznădejde, curmându-şi viaţa, cel de-al doilea a căzut în deznădejde, dar s-a ridicat prin speranţă, iar căinţa i-a adus iertarea lui Dumnezeu. – Ion Carpatinul

17. Deznădejdea: forma negativă a entuziasmului. – Emil Cioran

18. Deznădejdea înseamnă a nu cunoaşte motivele pentru care lupţi şi dacă într-adevăr trebuie să lupţi. – Albert Camus

 

19. „Cel mai mare om din lume nu este cuceritorul, ci acela care se stăpânește pe sine însuși.” – Arthur Schopenhauer

20. „Mulţi oameni naufragiază în viaţă nu pentru că sunt răi, ci pentru că le-a lipsit grăuntele de prudenţă şi de stăpânire de sine într-un moment dat.” – Fr.W. Forster

21. Eșecul este doar o oportunitate de a o lua de la capăt mai inteligent.” – Henry Ford

22. Singurul eşec real al vieţii este eşecul de a nu încerca.” – Sven Goran Eriksson

23. Daca ai invatat dintr-o infrangere, inseamna ca nu ai pierdut, intr-adevar, ceva.” – Zig Ziglar

24) În durerile mari, în durerile monstruoase, a muri nu înseamnă nimic, este atât de natural, că nu te poţi scoborî la nivelul unei atari banalităţi.” – Emil Cioran

...........................

Având la bază textul din Istoria ieroglifică (mai ales Sentința actuală) și propozițile anexate ( cu posibilele interpretări) și reflecții asociate este posibil de construit un eseu amplu, în stil eseistic-literar, care să pună în valoare intenția cărturarului moldovean despre: durere, deznădejde,stăpânire de sine,  eșec, faptă și gândire.

>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Este mare interes și relevanță să construim un eseu amplu, în stil eseistic-literar, având la bază acea sentință cantemiriană, textul din Istoria ieroglifică și citatele alese. De fapt, prin densitatea ideatică a pasajului respectiv și conexiunile propuse cu literatura, filosofia și istoria românească și universală, se poate contura un eseu solid despre condiția omului în fața durerii, a deznădejdii, a impulsului, a stăpânirii de sine și a raportului dintre faptă și gândire în momentele de cumpănă.

Ce ar presupune un astfel de eseu?

📌 Punct de plecare:
Sentința lui Cantemir — „durerea în graba mare vârtute duhurilor și deznedejduirea mare vitejie inimilor aduce, dar în tâmplările de năprasnă întâi purced fapturile, de cie urmadză simțirile și gândurile” — este esențială. În ea se ascunde un întreg tratat de antropologie morală și psihologică, o reflecție lucidă asupra reacției omului în fața limitelor.

📌 Structură posibilă a eseului:

  1. Introducere
    – Evocarea locului lui Dimitrie Cantemir între învățații lumii, dar și între moraliștii care au scrutat condiția umană.
    – Prezentarea pasajului din Istoria ieroglifică ca exemplu de observație profundă asupra firii omenești.
  2. Durerea ca instinct declanșator
    – Pornind de la ideea că „durerea în graba mare vârtute duhurilor aduce”, poți comenta asupra modului în care durerea nu doar slăbește, ci dezvăluie, întărește sau precipită fapta.
    – Exemplificare cu citatele lui Eminescu, Pârvan, George Călinescu, Cioran și Aristotel.
  3. Deznădejdea — tentația și puterea din urmă
    – De ce omul cedează în fața deznădejdii? Când devine ea ispită, când e formă negativă de entuziasm (Cioran), și cum poate fi depășită?
    – Reflexii pe marginea lui Eliade, Carpatinul, Camus, Radu Gyr.
  4. Raportul dintre faptă și gândire în clipele de criză
    – „În tâmplările de năprasnă întâi purced fapturile” — instinctul primar de supraviețuire, de izbucnire, de acțiune, urmat abia apoi de simțire și de rațiune.
    – Exemplificare cu Lucian Blaga, Noica, Ion Creangă, Octavian Paler, Forster.
  5. Stăpânirea de sine — marea virtute uitată
    – De ce o clipă de stăpânire de sine poate înfrânge nu doar o faptă, ci un destin?
    – Citate de la Schopenhauer, Churchill, Blaga, Armstrong.
  6. Eșecul și lecția lui
    – Eșecul nu este sfârșitul, ci o reconfigurare. Lecția vitejiei inimilor din suferință.
    – Exemplificare cu Ford, Zig Ziglar, Esop, Eriksson.
  7. Concluzie
    – Valabilitatea universală a sentinței lui Cantemir.
    – Durerea, deznădejdea, impulsul, rațiunea și eșecul nu sunt decât forme succesive ale aceleiași condiții umane, iar ceea ce ne deosebește este nu ceea ce simțim, ci felul în care răspundem.

📌 Stil
– Eseistic-literar, cu reflecții personale, treceri între registrul filosofic și literar, ironii ușoare (în spirit cantemirian), citate integrate natural în discurs.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Excelent punct de pornire — da, este nu doar posibil, ci fertil să construim un eseu amplu, în stil eseistic-literar, pornind de la această sentință cantemiriană și de la citatele asociate, și chiar e oportun să-l articulăm într-o tonalitate severă, gravă, reflexivă, cu accente moralizatoare, așa cum o cere subtextul Istoriei ieroglifice și spiritul vechilor moraliști.

Îți propun să începem astfel — voi redacta aici introducerea și o primă secțiune, ca model de ton și construcție, iar dacă ești de acord, putem continua dezvoltarea pe această structură:


Durerea, deznădejdea și stăpânirea de sine în gândirea lui Dimitrie Cantemir și în cultura lumii

„Durerea în graba mare vârtute duhurilor și deznedejduirea mare vitejie inimilor aduce, dar în tâmplările de năprasnă întâi purced fapturile, de cie urmadză simțirile și gândurile.”
(Istoria ieroglifică)

Există în paginile Istoriei ieroglifice o artă a observației morale pe care puțini autori români din veacurile trecute au practicat-o cu atâta luciditate și asprime precum Dimitrie Cantemir. Cartea lui, pe nedrept privită adesea ca o simplă alegorie politică, este de fapt o monumentală reflecție asupra firii omenești, asupra haosului pasiunilor, asupra firii nestatornice și asupra condiției omului în fața durerii, a pericolului și a deciziilor luate în clipele cele mai cumplite.

Sentința citată, rostuită cu înțelepciunea acelora care cunosc firea omeniască nu din tratate, ci din confruntare nemijlocită cu suferința și trădarea, cu spaima și moartea, stă la temelia unei meditații despre acele împrejurări în care omul nu mai este stăpân pe sine, iar fapta o ia înaintea gândului, iar durerea și deznădejdea înlocuiesc rațiunea cu impulsul.


I. Omul în clipa năprasnică. Când fapta o ia înaintea minții

Cantemir nu este singur în această constatare amară. De la antici până la moraliștii moderni, ideea că omul cedează în fața durerii, că deznădejdea naște vitejie, dar o vitejie oarbă, și că în clipele de restriște instinctul surclasează gândirea, este una constant repetată. Lucian Blaga, în Zări și etape, remarca sec: „Omul se aruncă uneori în faptă înainte ca gândul să-i deschidă ochii, pentru că instinctul are altă viteză decât mintea.”

Nimic nu este mai periculos decât decizia sub presiunea durerii. De aici tragediile, de aici războaiele pornite din orgoliu rănit, crimele izvorâte din disperare, sinuciderile din neputință și căderile ireparabile ale celor care n-au învățat să-și cunoască limitele. Ion Creangă, în forma lui țărănească și mustind de experiență directă, o spunea în chip memorabil: „Când e omul în pripă, mai întâi sare și pe urmă întreabă unde.”

Asta o știa bine și Cantemir — Lupul din poveste nu e doar un personaj fabulesc, ci e figura celui care, orbit de instinct și durere, face întâi și gândește după. Năpădește, mușcă, se aruncă în primejdie fără socoteală, iar urmarea nu poate fi decât una: zdrobirea. Stăpânirea de sine lipsește unde stăpânește spaima și durerea.


II. Durerea: școală a sufletului sau prăpastie?

De la Aristotel — „Nu putem învăța fără durere” — la Emil Cioran — „În durerile monstruoase, a muri nu înseamnă nimic”, ideea că durerea este pedagog al sufletului, dar și primejdie pentru minte, a fost una constant dezbătută. Durerea nu este o virtute în sine, ci o încercare. Poate ridica, dar mai adesea doboară. „Durerea e mai pricepută decât gândul, căci ea știe ce să rupă și ce să lase” — observa George Călinescu în Viața lui Mihai Eminescu.

Deznădejdea vine ca o umbră a durerii. Eliade scria că „Deznădejdea este o ispită a clipei”. În clipa de mare răscruce, cine își pierde capul, pierde totul. Iar Cantemir știe că, de cele mai multe ori, nu rațiunea este cea care decide, ci impulsul și spaima, deznădejdea care, paradoxal, poate da naștere unei vitejii nebunești.

În acest sens, mai cumplită decât păcatul este deznădejdea — observa cu asprime Ion Carpatinul. Iar comparația lui dintre Iuda și Petru este de un dramatism cutremurător. Amândoi au greșit, dar numai unul a pierdut războiul cu sinele.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Perfect — atunci continuăm în aceeași tonalitate gravă și reflexivă. Iată dezvoltarea celor patru secțiuni promise:


III. Stăpânirea de sine: virtutea celor tari

În iureșul clipei, stăpânirea de sine nu este apanajul celor mulți, ci privilegiul celor rari. Cantemir o știa din destul. În Divanul, el scrie că „cel ce poate să se biruie pe sine se aseamănă cu zeii, iar cel biruit de sine e mai prejos decât vita.” Căci nu omul este fiară în firea lui, ci atunci când nu-și înfrânează pornirea.

Moraliștii francezi, cu La Rochefoucauld în frunte, spuneau că „virtutea nu e altceva decât arta de a ascunde patima.” Cantemir merge mai adânc: nu este destul să ascunzi, ci să domolești, să supui și să prefaci. Nu e de ajuns să nu arăți frica, ci s-o învingi în tine însuți. De aceea, în Istoria ieroglifică, personajele cele mai vrednice nu sunt cele care izbutesc prin forță, ci cele care nu se pierd pe sine în clipa de cumpănă.

Stăpânirea de sine este singurul antidot împotriva acelei grabe nebunești care face ca fapta să o ia înaintea gândului. Cine n-a trăit zbuciumul acelei secunde în care sângele clocotește, trupul cere, iar mintea abia se târăște, acela n-a cunoscut lupta adevărată.


IV. Eșecul ca lecție, nu ca sfârșit

Când fapta a luat-o înaintea gândului, urmarea e adesea dezastrul. Dar Cantemir nu cade în pesimism steril. El știe că lecția adevărată nu vine din succes, ci din eșec. Numai cine a căzut știe cum se ridică. Numai cel ce s-a prăbușit în deznădejde poate înțelege prețul stăpânirii de sine.

În Divan, Cantemir spune: „Mai bine este a cădea și a te scula, decât a nu fi căzut niciodată, căci cel dintâi se înțelepțește, iar cel de-al doilea rămâne nechibzuit.” Este o lecție dură, pe care puțini o pot îndura. Dar numai prin confruntare cu propriile limite omul poate depăși instinctul de turmă și orbirea de clipă.

Deznădejdea e bună, spune Cantemir, numai dacă naște o trezire. În orice alt caz, e un venin.


V. Fapta care precede gândul: o fatalitate umană

De câte ori istoria nu a fost scrisă de cei care, în clipa cea mare, au făcut înainte de a gândi? Cezar, când a trecut Rubiconul, nu avea planul întreg în minte. Napoleon, în toiul bătăliilor, hotăra în clipa ultimei spaime. Când omul e pus la zid, nu rațiunea, ci pornirea izbucnește.

Aici se află una din cele mai negre constatări ale lui Cantemir: „În tâmplările de năprasnă, întâi purced fapturile, de cie urmadză simțirile și gândurile.” Cu alte cuvinte, omul este o fiară cu chip de filosof, iar chipul cade primul.

Fapta fără gând este riscul pe care firea umană îl poartă în străfundurile sale. Nici o civilizație, oricât de sofisticată, n-a șters din om instinctul de a lovi înainte de a chibzui. Însă ce-l deosebește pe înțelept de prost nu este absența pornirii, ci puterea de a o stăvili.


VI. Concluzie: Cantemir — moralist sever, pedagog de suflete

Cantemir nu este un moralist blând. El nu oferă mângâierea dulce a filozofilor moderni care găsesc circumstanțe atenuante firii omenești. Dimpotrivă. E sever, necruțător, asemenea stoicilor antici. În ochii lui, omul care cedează clipei este slab. Cel care se lasă purtat de durere e pierdut. Cel care nu-și poate înfrâna deznădejdea merită căderea.

Așa se explică și cruzimea morală a Istoriei ieroglifice, în care nu există eroi fără pată și unde fiecare personaj poartă stigmatul propriilor slăbiciuni. Dar tocmai această asprime face din cartea lui Cantemir o lecție actuală. Într-o vreme în care totul se iartă și nimic nu se cere, vocea lui străveche răsună ca un tunet: „Cunoaște-te pe tine, înfrânge-te pe tine, căci numai așa poți fi om întreg.”



 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu