marți, 29 aprilie 2025

Lupul este nevoit să găsească un „meșterșug” pentru a treia întâlnire cu Armăsarul.

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 30 aprilie 2025 

 

Cantemir – alături de învățații lumii. 

 

Lupul este nevoit să găsească un „meșterșug”  pentru a treia întâlnire cu Armăsarul.  

*

 Faptul că trebuie să învingă armăsarul a devenit obsesie și acționează în continuare considerând că, de acum încolo, își cunoaște adversarul.

Armăsarul nu renunță la vechea metodă de a se înfățișa împotriva adversarului pe negândite, dimpotrivă, adugă ceva înplus la vechea încredere și se îndreaptă către Lup.

Lupul este convins că în luptă dreaptă nu va avea nici a treia oară succes, mai ales că având stomacul îndopat cu tărână nu va putea nici măcar întro parte a se da și, sub înghesuiala nevoii, solicită mintea să dea la iveală un  „meșterșug”.

 

Armăsariul, după deprinsul obiceiu, îndată înainte-i ieși. Lupul acmu, de țărnă îngreuiat, precum sprintină fereală a face cu greu îi va fi, și de copitele armăsariului așe pre lesne ca mai denainte cu anevoie să va feri socoti, de care lucru meșterșug ca acesta scorni.

Sentința: „Căci toată simceaoa minții ieste la nevoie lesnirea a nemeri și la lesnire de nevoia fără veste tare a să păzi. Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir (26 octombrie 1674 – 21 august 1723).

..........................

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Citate (din literatură, filosofie și istorie) care reflectă idei asemănătoare cu sentința cantemiriană despre: minte, ajutor, nevoie.

1) „Când te ajuţi tu însuţi, te ajută şi cerul. Jean de La Fontaine 

2) „Norocul orb ajută îndrăzneala oarbă. Jean de La Fontaine 

 

3) Nevoia învață totul. – Eratosthenes

 

4) Nevoia e mama înţelepciunii. – Boris Pasternak

 

5) „E nevoie de eforturi pentru a urca pe treptele vieţii, pentru a învinge etape.Antonin Artaud 

 

6) „Nimic nu este de ajuns pentru omul pentru care ceea ce este suficient pare puțin.”
Epicur

7) În viață nu ai nevoie decât de ignoranță și încredere; după asta succesul e garantat.Mark Twain

8) „Care este cea mai mare sărăcie? Lăcomia.” – Seneca

9) „Lacomul și sătul flămând ieste.” – Dimitrie Cantemir

10) „Cu cât ești mai obsedat de ceva, cu atât ai șanse mai mari să obții asta.” — Frank Zane

11) Nevoia este îndemn către idee, și ideea, îndemnul către acțiune.” — John Ernst Steinbeck

12) „Dacă lipseşte vrăjmaşul, atunci lipseşte desigur şi cununa biruinţei, căci nu poate fi vorba de biruinţă dacă nu este şi cineva învins.” (Sfântul Grigorie de Nisa)

13) „Primul pas spre biruință este sa-ți cunoști dușmanul.” Corrie Ten Boom

14) „Nu exista biruinta fara suferinta!” Autor necunoscut

15) Pofta biruinții toate ispitește și nevoia toate învață, ales în primejdiia vieții lipsa sosind. - Dimitrie Cantemir

Având la bază textul din Istoria ieroglifică (mai ales Sentința) și propoziiile anexate ( cu posibilele interpretări) și reflecții asociate este posibil de construit un eseu amplu, în stil eseistic-literar,cu adăugare de interpretări literare ori culturale în context românesc care să pună în valoare intenția cărturarului moldovean?

>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Da, este cu siguranță posibil – și chiar fertil din punct de vedere intelectual și literar – să construiești un eseu amplu, în stil eseistic-literar, pornind de la pasajul din Istoria ieroglifică și de la sentința lui Dimitrie Cantemir:

„Căci toată simceaoa minții ieste la nevoie lesnirea a nemeri și la lesnire de nevoia fără veste tare a să păzi.”

Această frază condensată în sens și subtil ironică prin ton oferă un punct de plecare excelent pentru o meditație despre relația dintre nevoie, minte, viclenie, adversitate și vrednicie – teme recurente nu doar la Cantemir, ci și în întreaga literatură și filosofie morală europeană.

Structură propusă pentru eseu:


Titlu posibil:

„Simțirea minții la nevoie. Lecția lui Cantemir despre șiretenie, salvare și vrednicie”


I. Introducere – Meșteșugul salvator în vremuri de nevoie

  • Evocarea scenei a treia dintre Lup și Armăsar ca alegorie a omului prins între slăbiciunea proprie și superioritatea unui adversar.
  • Nevoia ca forță care comprimă ființa și o obligă la „nașterea unei idei”.
  • Introducerea sentinței lui Cantemir și enunțarea problematicii: ce face mintea când e împinsă la margine? Se salvează cu demnitate sau cu șiretenie?

II. Nevoia ca mamă a ingeniozității – între înțelepciune și șiretenie

  • Comentariu amplu pe marginea frazei „simceaoa minții ieste la nevoie…”
  • Analogie cu proverbe și reflecții:
    • „Nevoia e mama înțelepciunii” (Pasternak),
    • „Nevoia învață totul” (Eratosthenes),
    • „Pofta biruinței toate ispitește și nevoia toate învață” (Cantemir).
  • Mintea umană: instrument de supraviețuire, uneori în afara moralei – Lupul, ca exponent al ingeniozității neetice.
  • Paralele cu personajele din literatura română (Păcală, Dănilă Prepeleac, Nică în hoție mică) – viclenia salvează, nu curajul brut.

III. Lupta nu e întotdeauna dreaptă – despre nevoia de „meșterșug” în viață

  • Lupul nu mai caută victoria, ci ieșirea: reflexul ființei încolțite.
  • Aparența forței (Armăsarul) versus forța spiritului (șiretenia Lupului).
  • „Norocul orb ajută îndrăzneala oarbă” (La Fontaine) – dar și îndrăzneala minții, nu doar a mușchiului.
  • Lupul se știe învins, dar nu se lasă doborât: o lecție despre demnitatea salvării.
  • Legătura cu ideea: „Când te ajuţi tu însuţi, te ajută şi cerul” – nu cerul intervine, ci propria minte trezită de lipsă.

IV. Cunoașterea adversarului – între obsesiile înfrângerii și luciditate

  • Lupul este obsedat de Armăsar – imaginea omului învins care devine însetat de revanșă.
  • „Primul pas spre biruință este să-ți cunoști dușmanul” – cunoașterea devine sabie.
  • Dar cunoașterea fără putere concretă rămâne sterilă – dacă nu este secondată de „meșterșug”, înfrângerea persistă.
  • Paralele biblice sau culturale: David vs. Goliat, Ulise în fața ciclopului – mintea face diferența.

V. Concluzie – Simțirea minții, salvarea demnității

  • Lupul nu este un învingător, ci un supraviețuitor.
  • Cantemir nu judecă, ci arată: „lesnirea” e o formă a înțelepciunii practice.
  • În epoca sa, supraviețuirea prin minte era o virtute mai mare decât eroismul zadarnic.
  • Relevanță contemporană: în fața marilor forțe sociale, istorice sau politice, „meșterșugul” este uneori singura armă.
  • Final moralizator: între forță și șiretenie, mintea își păstrează demnitatea doar dacă știe nu doar să scape, ci și să se păzească.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Introducere – Meșteșugul salvator în vremuri de nevoie

Într-o lume în care forța se impune prin copite și voința prin nări învolburate, Lupul lui Cantemir se vede silit să aleagă nu între luptă și fugă, ci între pieire și „meșterșug”. Nu este pentru întâia oară înfrânt de Armăsar, dar este pentru întâia oară împins cu adevărat în colțul neputinței. Îndopat cu tărână, slăbit, încovoiat sub propria obsesie de a învinge, înțelege că dreptatea nu-l mai poate salva, iar demnitatea de pradă cere o minte ascuțită. Aici intervine „simceaoa minții” – termen rar și adânc, cuprinzând tot ce omul poate plăsmui în clipele în care înfrângerea e la un pas, dar mintea nu cedează.

Dimitrie Cantemir nu își construiește fabula pentru a distra, ci pentru a medita. Lupul și Armăsarul nu sunt doar animale simbolice, ci avataruri ale omului prins între forță și slăbiciune, între ispită și salvare, între umilință și izbăvire. Și mai presus de toate, între nevoia de a se salva și șiretenia care salvează. Sentința pe care o pune la finalul acestei scene dramatice – „Căci toată simceaoa minții ieste la nevoie lesnirea a nemeri…” – devine astfel nu doar o concluzie narativă, ci o axioma a supraviețuirii morale și existențiale. Acolo unde brațul cade, mintea sare. Iar dacă mintea e iute, viața se mai poate smulge din copitele sorții.

Această reflecție, cu înrădăcinări adânci în filosofia necesității și în tradiția vicleanului înțelept, va constitui firul conducător al acestui eseu. Vom porni de la lupul lui Cantemir pentru a pătrunde în peștera mai largă a gândirii culturale, unde mintea este când armă, când pavăză, când singura formă de vrednicie ce rămâne omului lipsit de altceva decât de sine însuși.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

II. Nevoia – mama minții și învățătoarea meșteșugului

În fața primejdiei, omul nu devine neapărat mai puternic, ci mai șiret. Iar șiretenia, dacă nu este coruptă de răutate, devine formă pură de supraviețuire. „Nevoia este îndemn către idee, și ideea, îndemnul către acțiune”, spunea John Steinbeck. Cu secole înainte, Cantemir o formulase într-o cheie mai aspră și mai rafinată: „toată simceaoa minții ieste la nevoie lesnirea a nemeri”. În cuvintele lui, nu doar mintea, ci tocmai ascuțimea și iuțimea ei se trezesc în ceasul lipsei, când nimic altceva nu mai rămâne decât gândul de scăpare.

Aceasta este, de fapt, drama și demnitatea lupului: înfrânt de două ori, cu stomacul îndopat cu țărână – adică deposedat de tot ce ține de putere și hrană – este forțat să devină altceva. Nu mai poate învinge prin colți, nici prin viteză, nici măcar prin speranță. I-a rămas doar un colț de luciditate, o încordare a minții. Ceea ce numim astăzi „soluție de criză” era, pentru cărturarul moldovean, o dovadă a inteligenței active în condiții-limită. Meșteșugul, în acest context, nu e o simplă viclenie, ci o născocire a salvării. E produsul minții aflate sub presiunea nevoii.

„Nevoia învață totul”, nota Eratosthenes, iar Pasternak o numea fără ezitare „mama înțelepciunii”. E de mirare atunci că tocmai în literaturile populare, în basme și în parabole, cel sărac, cel slab sau cel marginalizat este cel care găsește calea? Prâslea cel Voinic izbândește nu prin putere, ci prin minte; Făt-Frumos scapă din temniță prin ghicire; Ivan cel Prost își învinge vrăjmașii prin întorsătura unei vorbe. Și în toate acestea pulsează aceeași veche lege: când brațul cade, mintea urcă.

În cultura românească, acest tip de ingeniozitate din lipsă e ridicat uneori la rang de virtute. Țăranul „descurcăreț”, negustorul „cu capul pe umeri”, haiducul „cu gândul iute” – sunt toate ipostaze ale omului care, lipsit de puteri, născocește. „Cu cât ești mai obsedat de ceva, cu atât ai șanse mai mari să obții asta”, spune Frank Zane, întărind ideea că nevoia, dublată de fixarea unei ținte, poate scoate din om o energie a gândului pe care tihna o adoarme.

Cantemir cunoștea bine aceste resorturi – și le cunoștea din experiență. Prins între două imperii, marginalizat de unii, suspectat de alții, el nu a supraviețuit prin forță, ci prin inteligență, prin cultură, prin diplomație. Lupul este, poate, o proiecție alegorică a propriei sale condiții: un om hrănit cu pământul pribegiei, dar în stare să întoarcă lovitura, nu cu arma, ci cu o judecată scornitoare.

III. A cunoaște înseamnă a prevedea. Adversarul, ca școală a minții

Se spune că „primul pas spre biruință este să-ți cunoști dușmanul” (Corrie Ten Boom). În planul simbolic, adversarul este mai mult decât o piedică: este o oglindă a neputințelor proprii și, simultan, o treaptă spre o formă superioară de înțelegere. Lupul cantemirian, înfrânt de două ori, nu greșește când își închipuie că îl cunoaște pe Armăsar. Dar greșește când crede că această cunoaștere e definitivă, fixă, nemișcată. Cunoașterea, dacă nu e însoțită de prevedere și prudență, poate deveni mândrie – iar mândria este înfrângerea dinaintea luptei.

Aici intervine un alt strat al reflecției cantemiriene: „la lesnire de nevoia fără veste tare a să păzi”. Altfel spus, mintea care a găsit ieșirea trebuie să fie și minte păzitoare, nu doar scornitoare. Pentru că primejdia care s-a repetat o dată poate veni și a treia oară, dar cu o altă față. E o lecție de finețe: dușmanul nu e doar un obstacol extern, ci și o limită a propriei înțelegeri, un test al vigilenței.

Sfântul Grigorie de Nisa spunea limpede: „Dacă lipseşte vrăjmaşul, atunci lipseşte şi cununa biruinţei”. Nu există biruință fără suferință, fără risc, fără opoziție. Orice încercare de a evita adversarul, în sensul cel mai profund, este o evitare a propriei deveniri. Căci adversarul ne obligă să ne lărgim mintea, să ne schimbăm gândul, să renunțăm la vechile certitudini și să ne reformulăm, asemenea unei oști care, după înfrângeri repetate, își schimbă strategia.

În literatura română, figura dușmanului-învățător apare cu tărie la Radu Gyr, când spune că „nu există biruință fără suferință”, sau în personajele lui Sadoveanu care descoperă, prin luptă și înfrângere, natura oamenilor și a propriei conștiințe. Dar poate cel mai tulburător rămâne mesajul cantemirian: că mintea, oricât de sprintenă ar fi, trebuie să știe să se păzească și după izbândă, și dinaintea încrederii. E vorba nu doar de istețime, ci de o înțelepciune scump plătită.

Căci omul care învață din înfrângere, care își cunoaște adversarul și totuși nu îl disprețuiește, acela începe să urce spre acea treaptă rară unde vigilența se împletește cu smerenia. Și poate că aici se ascunde adevăratul meșteșug: nu în biruința asupra celuilalt, ci în biruința asupra naivității de a crede că l-ai învins pe deplin.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

IV. Lipsa care minte înalță. Meșteșugul românesc și noblețea nevoii

„Pofta biruinții toate ispitește și nevoia toate învață”, scrie Cantemir cu simțul acela subtil al omului care a cunoscut și marea, și fundul ei. Nu e întâmplătoare această observație în contextul unei lumi în care resursele, ajutoarele și certitudinile sunt rare. În astfel de condiții, mintea devine un instrument de supraviețuire, dar și de noblețe. Pentru că nu orice scăpare din nevoie este vrednică – ci numai aceea care nu trădează sufletul.

Lipsa, în cultura românească, a fost mai mereu combustibilul ingeniozității. „Nevoia te-nvață”, spune românul, și o spune nu cu resemnare, ci cu o anume mândrie blândă, conștient că lipsa nu l-a înfrânt, ci l-a obligat să născocească, să se adapteze, să păcălească nu doar primejdia, ci și destinul. Personajele lui Creangă, ale lui Caragiale sau ale lui Slavici sunt în permanență silite să se descurce – nu prin forță brută, ci prin șiretenie, viclenie bonomă, ocoluri înțelepte. Lupul cantemirian nu este departe de această tipologie: înfulecat de nevoi, plin de pământ până-n gât, el nu disperă. Cheamă mintea să născocească o ieșire. Aceasta este noblețea lipsurilor: când nu mai ai nimic, singurul tău bun devine istețimea.

Dimitrie Cantemir, ca spirit enciclopedic și om al culturii est-europene, înțelege că meșteșugul – în sensul său cel mai adânc – nu este doar o unealtă de salvare, ci un semn al inteligenței creatoare în condiții de presiune. Nu întâmplător, aceeași idee se regăsește în reflecțiile lui La Fontaine: „Când te ajuți tu însuți, te ajută și cerul”. Ideea aceasta, care traversează cultura universală, găsește în spațiul românesc o formă aparte: descurcăreala. A păstra demnitatea, a nu pierde capul, a răspunde răului nu cu disperare, ci cu scornire, cu născocire – iată trăsătura unui neam deprins cu lipsa, dar care nu s-a rușinat niciodată de inteligența sa tăcută.

Este o înțelepciune născută nu în academii, ci în vatra lipsurilor, în soba rece, în beciul gol. De aceea, ea nu e aridă, nu e doctrinară – e vie, cu umor și cu farmec. Iar Cantemir, în chipul Lupului, nu face decât să o ridice la rang de idee morală: că mintea este o armă a celor lipsiți, dar drepți; a celor înfrânți, dar încăpățânați să nu se dea cu totul pierzării.

 

V. Biruința nevăzută. Tăcerea care învinge

Există o biruință care nu se strigă, care nu se încoronează, care nu scrie istoria, ci doar o influențează în tăcere. Este biruința pe care o câștigă cel aflat în dezavantaj, încolțit, flămând, singur, dar care nu cedează, ci se reinventează. Așa e biruința Lupului lui Cantemir: nu e spectaculoasă, nu e însoțită de fanfare, ci vine ca o izbăvire mută a minții care refuză să se lase înfrântă.

Cantemir nu glorifică forța, ci voința de a gândi. Lupul, deși învins fizic în cele două confruntări anterioare, nu se încovoaie în fața sorții. Biruința lui nu e strălucitoare, dar e profundă. E o biruință morală: aceea de a nu renunța la luptă, dar nici de a nu o duce cu mijloace josnice. A găsi un „meșterșug” nu înseamnă aici a înșela, ci a converti neputința în putere, nevoia în strategie.

Această tăcere a biruinței, această modestie a victoriei, se regăsește în ethosul românesc tradițional. Țăranul român nu se laudă cu izbânda sa – o poartă în spinare ca pe un sac de grâu: grea, dar rodnică. Nici în basme, eroul nu se bucură de triumf până nu își răscumpără victoria prin suferință. Cu cât e mai anevoioasă încercarea, cu atât mai tăcută este biruința. Și poate tocmai de aceea este și mai vrednică.

Sfântul Grigorie de Nisa spunea că „dacă lipsește vrăjmașul, lipsește și cununa biruinței”. Iar Cantemir pare să îl fi înțeles, punând Lupul în fața unui adversar superior, pe care nu-l poate învinge decât cu o minte trează și o stăpânire de sine desăvârșită. Aceasta este adevărata victorie: nu asupra Armăsarului, ci asupra propriei disperări.

Căci, în cele din urmă, adevărata glorie nu e aceea de a zdrobi un dușman, ci de a nu-ți pierde sufletul în luptă. A te salva cu mintea, nu cu răzbunarea. A merge mai departe nu ca un învingător în aplauze, ci ca un supraviețuitor care și-a păstrat conștiința curată și ochii limpezi.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

V. Biruința nevăzută. Tăcerea care învinge

Există o biruință care nu se strigă, care nu se încoronează, care nu scrie istoria, ci doar o influențează în tăcere. Este biruința pe care o câștigă cel aflat în dezavantaj, încolțit, flămând, singur, dar care nu cedează, ci se reinventează. Așa e biruința Lupului lui Cantemir: nu e spectaculoasă, nu e însoțită de fanfare, ci vine ca o izbăvire mută a minții care refuză să se lase înfrântă.

Cantemir nu glorifică forța, ci voința de a gândi. Lupul, deși învins fizic în cele două confruntări anterioare, nu se încovoaie în fața sorții. Biruința lui nu e strălucitoare, dar e profundă. E o biruință morală: aceea de a nu renunța la luptă, dar nici de a nu o duce cu mijloace josnice. A găsi un „meșterșug” nu înseamnă aici a înșela, ci a converti neputința în putere, nevoia în strategie.

Această tăcere a biruinței, această modestie a victoriei, se regăsește în ethosul românesc tradițional. Țăranul român nu se laudă cu izbânda sa – o poartă în spinare ca pe un sac de grâu: grea, dar rodnică. Nici în basme, eroul nu se bucură de triumf până nu își răscumpără victoria prin suferință. Cu cât e mai anevoioasă încercarea, cu atât mai tăcută este biruința. Și poate tocmai de aceea este și mai vrednică.

Sfântul Grigorie de Nisa spunea că „dacă lipsește vrăjmașul, lipsește și cununa biruinței”. Iar Cantemir pare să îl fi înțeles, punând Lupul în fața unui adversar superior, pe care nu-l poate învinge decât cu o minte trează și o stăpânire de sine desăvârșită. Aceasta este adevărata victorie: nu asupra Armăsarului, ci asupra propriei disperări.

Căci, în cele din urmă, adevărata glorie nu e aceea de a zdrobi un dușman, ci de a nu-ți pierde sufletul în luptă. A te salva cu mintea, nu cu răzbunarea. A merge mai departe nu ca un învingător în aplauze, ci ca un supraviețuitor care și-a păstrat conștiința curată și ochii limpezi.

 

VI. Gândul care scapă din capcană. Concluzie

Într-o lume în care succesul se confundă adesea cu stridența, iar înfrângerea cu tăcerea, Cantemir ne învață lecția discretă a minții care salvează. Sentința sa – „toată simceaoa minții ieste la nevoie lesnirea a nemeri” – este o constatare amară și profundă: omul nu e cu adevărat viu decât atunci când e împins în marginea vieții, când se vede silit să aleagă, să înțeleagă, să născocească. În afara confortului, mintea devine din nou vie. Din lipsă, renaște ideea. Din primejdie, renaște omul.

Această viziune nu e izolată în literatura română sau universală. Ea răsună din La Fontaine până la Steinbeck, din Seneca până la Pasternak, din sfinți până la înțelepții populari. Dar Cantemir o rostește în chip de sentință morală, nu doar ca observație: el avertizează, nu doar constată. Iar această avertizare nu e îndreptată doar către Lup, ci către toți cititorii săi, către toți cei care au fost vreodată flămânzi, striviți, neputincioși – dar nu și înfrânți.

Lupul scapă nu pentru că e viclean, ci pentru că e silit să gândească. Se salvează pentru că e înghesuit. E, dacă vrem, figura omului căruia i s-a închis orice ieșire, mai puțin aceea a spiritului. În acest sens, Cantemir este – fără emfază, dar cu autoritate – un pedagog al rezistenței prin luciditate.

Într-o epocă în care salvarea ni se pare a veni din afară – din sisteme, formule, algoritmi – Cantemir ne întoarce către salvarea interioară, către acel „meșterșug” al gândului care scapă din capcană. Nu e vorba doar de supraviețuire, ci de o supraviețuire demnă, trează, cu fața spre lumină.

Astfel, cărturarul moldovean nu este doar un moralist al epocii sale, ci un vizionar care a înțeles că omul, în cele mai grele clipe, e dator să devină el însuși soluția. Iar acolo unde totul pare pierdut, să născocească din lipsă o cale, din teamă – un curaj, din foame – un înțeles.

>>>>>>>>>>>>>>> 

Text unificat

Cantemir – alături de învățații lumii. Meșterșugul minții la nevoie

I. Prilejul unei sentințe

Puține opere din literatura română veche reușesc să conserve cu atâta vigoare o filozofie a spiritului viu precum Istoria ieroglifică a lui Dimitrie Cantemir. Sub haina alegoriei politice, se ascunde o construcție morală densă, capabilă să traducă zbuciumul unei epoci în destine animale – cu o luciditate rară și cu o ironie nobilă. Lupul, Armăsarul, Corbul, Vulpea devin actanți într-un teatru unde răul nu este doar o simplă forță exterioară, ci o măsură a felului în care mintea se dovedește vrednică sau nu de izbăvire.

Fragmentul ales, în care Lupul este silit să născocească un "meșterșug" pentru a scăpa dintr-o confruntare inegală cu Armăsarul, dezvăluie una dintre cele mai valoroase sentințe ale cărturarului moldovean: „Căci toată simceaoa minții ieste la nevoie lesnirea a nemeri și la lesnire de nevoia fără veste tare a să păzi”. Nu e doar o observație strategică, ci o lecție despre luciditatea omului aflat în nevoie, despre inteligența născută din lipsă, din urgență, din pericol.

II. Mintea la strâmtorare

Lupul, aflat pentru a treia oară în fața unui adversar superior, nu mai are ce pierde. A fost bătut, umilit, flămând și, pe deasupra, împovărat cu pământ în stomac – imagine simbolică a lipsei de putință. În acest punct, resursele fizice sunt epuizate, iar unicul refugiu – mintea – devine armă. Nu vicleania simplă, ci o inteligență trezitoare, salvatoare, născută din urgența de a trăi.

Sentința cantemiriană se sprijină pe un adevăr psihologic: omul gândește cel mai limpede atunci când nu mai are unde fugi. Sub apăsarea nevoii, ideea izbucnește. Ceea ce în vremuri liniștite e doar potențial devine, în vremuri de criză, faptă. Lupul, silit să aleagă între pierzanie și nădejde, alege gândul, iar gândul se dovedește mântuire.

III. O idee universală

Reflecția lui Cantemir se împreune, astfel, cu o idee larg împărtășită de învățații lumii: mintea ascuțită de lipsă, de nevoie, de criză. Eratostene spune: „Nevoia învață totul”. Pasternak completează: „Nevoia e mama înspăriinței”. La Fontaine sugerează încă ceva: „Când te ajuți tu însuți, te ajută și cerul” – adică spiritul nu lucrează singur, ci declanșează, prin efort, o armonie subtilă cu exteriorul. Gândul devine, astfel, vehiculul salvării, dar și expresia unei vrednicii interioare care nu se vrea zdrobită.

Tot Cantemir va spune altundeva, cu sobrietate morală: „Pofta biruinții toate ispitește și nevoia toate învață”. Această complementaritate între dorință și lipsă definește dinamica spiritului: nu doar lipsa, ci și chemarea, visul, ambiția pun mintea în mișcare. Dar încercarea supremă rămâne lipsa, încercuirea, strâmtorarea. Acolo se vede cine este vrednic de gând.

IV. Traducerea unei vechi încercări românești

Motivul minții salvatoare în momente de criză străbate și alte texte ale culturii române. În ținutul de basm, Făt-Frumos reușește adesea nu prin forță, ci prin istețime. Micul, aparent neputinciosul, înțlepciunea țenchipuită a celui mic săvârșesc izbânda. Gândirea rapidă, scăpătoare, devine cheia biruinței.

Iar în folclorul românesc, proverbul „Mintea de pe urmă e cea mai bună” exprimă aceeai ironie amară care străbate fraza cantemiriană: prea târziu vine uneori mintea salvatoare. Dar dacă vine la timp – fie și în marginea prăpăstiei – se face pod.

V. De la nevoință la cunoaștere

Ideea lui Cantemir nu e doar morală, ci epistemologică: cunoașterea vine adesea nu din confort, ci din lipsă. Când totul merge bine, omul învață puțin. Când răul dă năvală, omul se adună. Este o idee prezentă la Seneca („Lăcomia e cea mai mare sărăcie”) sau la Epicur („Nimic nu este de ajuns pentru omul pentru care ceea ce este suficient pare puțin”), dar pe care Cantemir o traduce într-o formă narativă dramatică. Lupul nu mai poate fugi, nu mai poate lupta, nu mai poate mânca. Tot ce poate e să născocească. Gândul devine hrană, fugă, salvare. Mintea – ultimul bastion.

VI. Gândul care scapă din capcană. Concluzie

Într-o lume în care succesul se confundă adesea cu stridența, iar înfrângerea cu tăcerea, Cantemir ne învăță lecția discretă a minții care salvează. Sentința sa – „toată simceaoa minții ieste la nevoie lesnirea a nemeri” – este o constatare amară și profundă: omul nu e cu adevărat viu decât atunci când e nd e \u00empins în marginea vieții, când se vede silit să aleagă, să îndoiască, să născocească. În afara confortului, mintea devine din nou vie. Din lipsă, renaște ideea. Din primejdie, renaște omul.

Această viziune nu e izolată în literatura română sau universală. Ea răsună din La Fontaine până la Steinbeck, din Seneca până la Pasternak, din sfinți până la înțelepții populari. Dar Cantemir o rostește într-un chip de sentință morală, nu doar ca observație: el avertizează, nu doar constata. Iar această avertizare nu e îndreptată doar către Lup, ci către toți cititorii săi, către toți cei care au fost vreodată flămânzi, striviți, neputincioși – dar nu și înfrânți.

Lupul scapă nu pentru că e viclean, ci pentru că e silit să gândească. Se salvează pentru că e înghesuit. E, dacă vrem, figura omului căruia i s-a închis orice ieșire, mai puțin aceea a spiritului. În acest sens, Cantemir este – fără emfază, dar cu autoritate – un pedagog al rezistenței prin luciditate.

Într-o epocă în care salvarea ni se pare a veni din afară – din sisteme, formule, algoritmi – Cantemir ne întrege la salvarea interioară, către acel „meșterșug” al gândului care scapă din capcană. Nu e vorba doar de supraviețuire, ci de o supraviețuire demnă, trează, cu fața spre lumină.

Astfel, cărturarul moldovean nu este doar un moralist al epocii sale, ci un vizionar care a îles că omul, în cele mai grele clipe, e dator să devină el înspă-și soluția. Iar acolo unde totul pare pierdut, să născocească din lipsă o cale, din teamă – un curaj, din foame – un înțeles.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Câteva sugestii de referințe literare și filosofice care pot fi integrate în text, fie direct ca citate, fie ca puncte de reflecție în jurul ideii centrale:


1. Machiavelli – „Principele”

„Oamenii trebuie constrânși de nevoie să facă ceea ce nu ar face de bunăvoie.”

Integrare posibilă: În momentele de restriște, Machiavelli recunoaște că virtutea și viclenia se împletesc în chip strategic — apropiat de „meșterșugul” la care recurge Lupul din Istoria ieroglifică.


2. Sun Tzu – „Arta războiului”

„Suprema artă a războiului este să-l învingi pe dușman fără a lupta.”

Integrare posibilă: Armăsarul, dar mai ales Lupul în ultima confruntare, acționează după un asemenea principiu: lupta devine o strategie a minții, nu doar a forței fizice.


3. Lucian Blaga – „Trilogia cunoașterii”

„Omul este ființa care se apără de absolut prin cultură.”

Integrare posibilă: La Cantemir, cultura – adică puterea minții și a învățăturii – devine scut și armă. Lupul, învins fizic, caută în cultură salvarea, în „meșterșug” un substitut al puterii.


4. Eschil – „Prometeu înlănțuit”

„Știința este mai puternică decât violența.”

Integrare posibilă: Ca Prometeu care fură focul zeilor, Lupul „fură” de la propria suferință o strategie nouă, care devine semn al inteligenței în condiții-limită.


5. Titu Maiorescu – despre „forma fără fond”

„Inteligența românului, pusă în fața nevoii, devine sclipitoare, dar adesea doar conjunctural.”

Integrare posibilă: Cantemir pare să fi intuit acest caracter al ingeniozității născute din lipsă — Lupul este un avatar al acestei reacții tipic est-europene: improvizația ca supraviețuire.


6. Cioran – „Pe culmile disperării”

„Când omul e strâns cu ușa, mintea lui devine incandescentă.”

Integrare posibilă: Sentința cantemiriană despre mintea ce se aprinde „la nevoie” se regăsește în accentele tragice, dar și lucide ale reflecțiilor lui Cioran asupra lucidității generate de suferință.

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu