CALEIDOSCOP
– Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 19 aprilie
2025
Cantemir – alături de învățații lumii
*
Al treilea atac. Perseverența. Ingeniozitatea
metodei. Delăsarea părții adverse. Iluzia norocului.
Bzându-se
pe succesul evenimentelor vechi Dulăul este dus în eroare.
*
Prima alianță (Lup + Vulpe) a
primului atac nu a dat rezultat pozitiv. Nici al doilea atac ( realizat de Lup pe cont
propriu) nu a strălucit.
Împresionează perseverența Lupului,
„altul ca sine află”.
Alianța lup – lup: „Aședară, ei înde ei tocmindu-să și însoțindu-să, încă din
bârlog mielușeii săracului om împărțiia.”
„După ce părintele planetelor și
ochiul lumii radzele supt ipoghei își sloboade și lumina supt pământ își
ascunde... lupii împreună spre locul știut să coborâră”.)
„Cu picioarele uscate frundze tropșind, stropșind, le
suna, încă și un feliu de scânciitură ca acela da, cât dulăul deșteptat să să
stârnească.” Succesul primelor două atacuri aduc multă încredere,
dar și lipsă de prevedere Dulăului și multă nepăsare gospodarului.
Un
lup atrage Dulăul în cursă (îndepărtându-l de locuința gospodarului), iar al
doilea lup îl atacă din spate; atras în cursă și având a lupta cu doi
dușmani acesta este răpus.
Vulpea
a povestit întâmplarea spre a scoate în evidență calitățile de strateg ale
Lupului.
Sentința: „Puțini sint carii tâmplarile în vremi schimbătoare a
fi știu, însă prea puțini să află carii cu norocul de ieri astădzi să nu să
îndârjască. Căci mai cu credință ieste cuiva trupul fără vas ocheanului a-și
crede decât norocul norocul până în al doilea ceas adeverit și nemutat a-și
ținea.”
- – Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir (26 octombrie 1674 – 21 august 1723).
.........................
A)
Având la bază textul din Istoria ieroglifică (mai
ales Sentința) și propoziiile anexate mai jos ( cu posibilele interpretări, personalizare)
și reflecții asociate este posibil de construit un eseu amplu care să pună în valoare și intenția
cărturarului moldovean față de categoria numită noroc.
- „Adevăratul
noroc constă în a nu ține cele mai bune cărți la masă. Cel mai norocos
este cel care știe exact când să se ridice și să plece acasă.” –
John Hay
- „Amintește-ți
că uneori să nu obții ceea ce îți dorești este un minunat noroc.” ―
Dalai Lama
- „Norocul
este atunci când oportunitatea se întâlnește cu pregătirea, în
timp ce ghinionul este atunci când lipsa de pregătire se întâlnește cu
realitatea.” –
Eliyahu Goldratt
- „Concentrarea
atrage factorul noroc.” – Amit Ray
- „Învățați
să recunoașteți norocul atunci când vă face cu mâna, în speranța să vă
atrage atenția.” – Sally Koslow
- „Norocul,
ca şi roadele toamnei, trebuie cules la timpul lui.” – Epictet
- „Cantitatea
de noroc care vine în calea ta depinde de dorința ta de a acționa.” – Barbara Sher
- „Succesul este pur și simplu o chestiune
de noroc. Întrebați orice eșec.” – Earl Wilson
- „Să
fii profund învățat și priceput, să fii bine antrenat și să folosești
cuvinte bine rostite: acesta este noroc.” – Buddha
- „Norocul
este un dividend de sudoare. Cu cât transpiri mai mult, cu atât ești mai
norocos.” – Ray Kroc
Ideea
norocului este iluzie periculoasă atunci când nu e dublat de prevedere și
pricepere:
A1)
Norocul — între capriciu și cumpătare. Reflecții de la Dimitrie Cantemir la
înțelepții lumii
În
istoria cuvintelor care au încercat să cuprindă firea omului și vremelnicia
sorții, puține noțiuni au fost mai seducătoare și mai înșelătoare decât aceea
de noroc. Înțelepții lumii au bănuit de mult că norocul nu este decât un vânt
schimbător, iar cei care și-au așezat viața pe încrederea în hazard au sfârșit,
nu o dată, în naufragiu. Dimitrie Cantemir, cărturar de stirpe domnească și
cugetător de esență filosofică, s-a numărat printre aceia care au înțeles
primejdia de a te încrede în norocul de ieri ca într-o lege a zilei de mâine.
În
Istoria ieroglifică, într-o pagină cu iz de fabulă și tâlc moral,
Cantemir zugrăvește în chip alegoric lupta pentru supraviețuire și putere
dintr-o lume în care norocul devine un aliat înșelător. Povestea lupilor care,
prin viclenie și perseverență, reușesc să-l învingă pe Dulău — un personaj care
se încrezuse în succesul primelor sale izbânzi — devine pretext pentru o
reflecție subtilă asupra schimbării sorții. Sentința pe care autorul o așază la
finalul istorisirii sună astfel: „Puțini sint carii tâmplarile în vremi
schimbătoare a fi știu, însă prea puțini să află carii cu norocul de ieri
astădzi să nu să îndârjască. Căci mai cu credință ieste cuiva trupul fără vas
ocheanului a-și crede decât norocul norocul până în al doilea ceas adeverit și
nemutat a-și ținea.” Este, în esență, avertismentul împotriva încrederii oarbe
în constanța norocului și a iluziei că izbânda de azi garantează siguranța
zilei de mâine.
Cantemir
nu se oprește însă aici. În Divanul, el continuă ideea, spunând că „cel
ce-și face însoțitor norocul, se aseamănă celui ce nădăjduiește pe valuri
nestătătoare.” A încredința viața norocului înseamnă, în logica sa, a construi
pe o temelie de nisip. Hazardul este, pentru Cantemir, un vânt capricios, o
vreme schimbătoare, care vine și trece fără a se lega de om.
Această
înțelepciune, formulată în secolul al XVIII-lea, găsește ecou în reflecțiile
multor gânditori din cultura universală. Dalai Lama, de pildă, spunea că
„uneori să nu obții ceea ce îți dorești este un minunat noroc”, iar Epictet
considera că „norocul, ca şi roadele toamnei, trebuie cules la timpul lui.”
Înțelepciunea acestor maxime rezidă în ideea că norocul, departe de a fi o
certitudine sau un merit, este o ocazie trecătoare, care cere ochi ager și
mâini pregătite pentru a fi valorificată.
Mai
mult decât atât, ideea modernă potrivit căreia „norocul este atunci când
oportunitatea se întâlnește cu pregătirea” (Eliyahu Goldratt) completează
viziunea cantemireană, propunând o responsabilizare a omului în fața
hazardului. Norocul nu este un dar gratuit al sorții, ci răsplata unei minți
prevăzătoare, a unei mâini dibace și a unui spirit care știe să se ridice de la
masa vieții înainte ca jocul să se întoarcă împotrivă (cum frumos spune John
Hay: „Cel mai norocos este cel care știe exact când să se ridice și să plece
acasă.”).
De
altfel, Cantemir observase că succesul repede și lipsit de cumpătare duce la
trufie, iar aceasta la pieire. Înțelepciunea lui Publilius Syrus întărește
această idee: „Norocul îi amăgește pe cei pe care vrea să-i piardă.” Este,
poate, una dintre cele mai severe lecții ale istoriei: cei care s-au lăsat
amețiți de izbânzile hazardului au pierit mai repede decât cei care au știut să
se teamă de propriul noroc.
În
fond, înțelepții lumii par a fi de acord asupra unui lucru: norocul este
excepția, nu regula jocului vieții. Munca plătește, norocul face pomană. A te
bizui pe noroc înseamnă a trăi într-o loterie permanentă, iar Cantemir
avertizează că cei care își pun nădejdea în astfel de sorți schimbătoare
seamănă cu acei corăbieri care, în mijlocul furtunii, își încredințează corabia
curenților, fără să mai țină cârma.
Eseul
de față, plecând de la Istoria ieroglifică și Divanul, dar și de
la cugetările altor înțelepți ai lumii, propune o întoarcere la înțelepciunea
cumpătării. Într-o vreme în care hazardul pare glorificat și hazardul
financiar, social sau personal este confundat cu virtutea, poate că întoarcerea
la reflecția cărturarului moldovean ne-ar putea scuti de multe căderi. Norocul
nu este decât un oaspete de ocazie. Cumpătarea și priceperea, în schimb, pot fi
stăpâni de drept ai sorții noastre.
B) Având la bază textul din Istoria ieroglifică (mai ales Sentința) și
propoziiile anexate mai jos ( cu posibilele interpretări, personalizare) și reflecții asociate este posibil
de construit un eseu amplu care să pună
în valoare și intenția cărturarului moldovean față de categoria numită
perseverență.
În parabola din Istoria
ieroglifică, Lupul, refuzat la primele două atacuri, nu renunță, ci revine
cu o nouă strategie, obținând în cele din urmă ceea ce urmărea. Perseverența,
dublată de înțelepciune, devine cheia succesului.
1.”Perseverenţa să-ţi fie motor şi
speranţa combustibil.”-H. Jackson Brawn Jr.
2.”Perseverenţa nu este o cursă
lungă; sunt mai multe curse scurte una după alta.”-Walter Elliott
3.”Victoria aparţine celui
perseverent.”-Napoleon Bonaparte
4.”Perseverenţa este răbdare
concentrată.”-Thomas Carlyle
5.”Recompensele pe care le primesc
cei care perseverează depăşesc cu mult durerea care trebuie să preceadă
victoria.”-Ted Engstrom
6.”Eşecul ne învaţă perseverenţa. Ne
întreabă dacă avem de gând să renunţăm sau să devenim mai hotărâţi şi să
continuăm să încercăm.”-Hal Urban
7.”Perseverenţa este cheia
succesului.”-John Lubbock
8.”Sunt convins că ceea ce
diferenţiază jumătatea antreprenorilor de succes de cei care nu au succes, este
pur şi simplu, perseverenţa.”-Steve Jobs
9.”Perseverenţa înseamnă să eşuezi
de 19 ori şi să reuşeşti a douăzecea oară.”-Julie Andrews
10.”Dacă vrei să ai succes în viaţă,
fă din perseverenţă, prietena ta intimă.”-Joseph Addison
Notă:
Lupul lui Cantemir, departe de a fi
doar un simbol al violenței, este mai ales emblema perseverenței. De două ori
înfrânt, nu renunță. Planifică, se aliază, atrage, distrage, atacă din nou. În
lumea în care norocul este schimbător, singura ancoră sigură este voința.
Aceeași idee este susținută de
Stolnicul Cantacuzino, care scria: "Cine nu pregetă în lucrul său, chiar
de-l bat vremile, izbânda o culege." Sau, mai simplu spus de Neculce:
"Omul cel stăruitor nu-l lasă Dumnezeu să se stingă fără folos."
B1) „Virtutea celor mici.
Perseverența în viziunea lui Cantemir și a spiritului clasic”
În literatura filosofică și
moralizatoare a secolelor XVII-XVIII, perseverența nu este privită doar ca o
calitate a celor ambițioși sau a celor care vor să învingă în competițiile
lumii, ci ca o virtute a celor lipsiți de privilegii — „cei mici” — cei care, nu
se sprijină pe ranguri, pe titluri, pe norocul vremelnic sau pe favorurile
hazardului. Sunt acei oameni lipsiți de sprijin, dar înzestrați cu o voință pe
care nimeni nu le-o poate răpi, cu o credință în propria izbândă, dobândită nu
printr-un salt al sorții, ci prin trudă, răbdare și perseverență. Despre
aceștia vorbește, cu meșteșug ascuns sub metafore zoomorfe, Dimitrie Cantemir
în Istoria ieroglifică.
Parabola Lupului — departe de a fi
doar o poveste cu dobitoace și pățanii de noapte — este, în esență, o reflecție
asupra puterii de a nu renunța. Lupul lui Cantemir nu e nici viteaz orb, nici
impulsiv, nici doar lacom de pradă. Este, mai ales, întruchiparea voinței
tenace, a celui care nu se lasă doborât de înfrângere. Știe să piardă o luptă,
știe să retragă o alianță, știe să tacă atunci când i se închid porțile, dar nu
părăsește niciodată câmpul de bătălie al vieții.
B2). Strategia perseverenței: de la
eșec la izbândă
Ingeniozitatea Lupului nu constă
doar în planul bine gândit sau în alianțele pe care le inițiază, ci în refuzul
de a se lăsa înfrânt. Două atacuri eșuate nu îl descurajează. Lecția este
clară: într-o lume în care norocul este efemer, iar succesul de ieri nu
garantează nimic pentru ziua de azi, singurul capital durabil este voința
lucidă, răbdătoare, capabilă să învețe din înfrângeri.
Sentința memorabilă a cărturarului
moldovean – „Căci mai cu credință ieste cuiva trupul fără vas ocheanului
a-și crede decât norocul până în al doilea ceas adeverit și nemutat a-și
ținea.” – devine aici cheia de lectură: cine se bazează doar pe noroc se
amăgește, cine perseverează și-și reinventează strategia poate înfrunta
vremurile.
B3) Perseverența — între virtute
morală și inteligență practică
Cantemir, ca și contemporanii săi,
înțelege că perseverența nu e o simplă încăpățânare, ci o disciplină a
caracterului. Ea presupune inteligență adaptativă, răbdare activă, dar și
capacitatea de a-ți înfrâna impulsurile, așteptând clipa favorabilă. Perseverența
înseamnă să nu te lași orbit de primele izbânzi și nici de primele înfrângeri.
În această idee, reflecțiile
filosofilor moderni vin ca o confirmare peste veacuri:
- Thomas Carlyle definea perseverența drept „răbdare concentrată”.
- Ted Engstrom observa că „recompensele celor perseverenți depășesc
durerea care precede victoria”.
- Napoleon recunoștea că victoria aparține celui care nu cedează.
În lumea hieroglifică a lui
Cantemir, lupii, vulpile și dulăii nu sunt doar măști animale, ci tipologii
umane, iar parabola despre perseverență este, de fapt, o meditație despre
puterea celor mici de a supraviețui și chiar de a învinge într-o lume ostilă.
B4) Virtutea celor lipsiți de
privilegii
Perseverența devine astfel arma
celor lipsiți de poziție și de sprijin, singura virtute care nu poate fi
confiscată de vremuri sau de oameni. Lupul lui Cantemir nu e o întruchipare a
răului gratuit, ci imaginea celui care nu are nimic altceva decât voința de a
izbândi.
Cantemir, fin cunoscător al firii
omenești, înțelege că norocul este o fiară capricioasă. „Căci mai cu
credință ieste cuiva trupul fără vas ocheanului a-și crede decât norocul până
în al doilea ceas adeverit și nemutat a-și ținea.” Sentința aceasta nu este
doar un sfat de prudență, ci și o mărturie a efemerității succesului. Cine își
pune nădejdea doar în izbânda de ieri, cine se îmbată de prima victorie și
adoarme pe laurii vremelnici, acela e deja înfrânt în clipa următoare.
În acest univers al hazardului,
perseverența devine virtutea salvatoare. Nu bogăția, nu forța brută, nu
influența politică — ci voința de a nu ceda. Acolo unde alții se îneacă în
deznădejde, cel stăruitor învață din propriile greșeli și revine. Își schimbă
drumul, își alege alți aliați, își așteaptă clipa. Victoria nu vine mereu celui
mai puternic, ci celui care știe să aștepte și să continue.
În această filiație morală, Cantemir
se alătură celor care au înțeles că perseverența e singura virtute care nu cere
favoruri și nu are nevoie de aprobarea norocului.
B5). Concluzie: Perseverența — cheia
echilibrului într-o lume schimbătoare
În concluzie, Istoria ieroglifică
nu oferă doar o satiră politică, ci și o lecție morală subtilă: în vremuri de
restriște sau de noroc schimbător, perseverentul este cel care, învățând din
eșecuri, refuzând descurajarea, găsește drumul spre izbândă.
Modernitatea a păstrat această
lecție:
- Steve Jobs considera perseverența diferența între succes și eșec.
- Julie Andrews spunea că ea înseamnă să cazi de 19 ori și să te
ridici a douăzecea oară.
- Joseph Addison o numea prietena intimă a celor care vor să reușească
în viață.
Prin Lupul său perseverent, Cantemir
nu ne oferă doar o poveste moralizatoare, ci un elogiu adus celor care, în
lipsa oricărui alt avantaj, își fac din voință și perseverență o armă împotriva
destinului și a vremurilor.
Cantemir, fin cunoscător al firii
omenești, înțelege că norocul este o fiară capricioasă. „Căci mai cu
credință ieste cuiva trupul fără vas ocheanului a-și crede decât norocul până
în al doilea ceas adeverit și nemutat a-și ținea.” Sentința aceasta nu este
doar un sfat de prudență, ci și o mărturie a efemerității succesului. Cine își
pune nădejdea doar în izbânda de ieri, cine se îmbată de prima victorie și
adoarme pe laurii vremelnici, acela e deja înfrânt în clipa următoare.
În acest univers al hazardului,
perseverența devine virtutea salvatoare. Nu bogăția, nu forța brută, nu
influența politică — ci voința de a nu ceda. Acolo unde alții se îneacă în
deznădejde, cel stăruitor învață din propriile greșeli și revine. Își schimbă
drumul, își alege alți aliați, își așteaptă clipa. Victoria nu vine mereu celui
mai puternic, ci celui care știe să aștepte și să continue.
Lupul și înțelepciunea
perseverentului
În Istoria ieroglifică, Lupul
ratează o dată, de două ori, dar nu se lasă cuprins de umilință. Înfrângerea
nu-l rănește, ci îl învață. Al treilea atac nu mai este unul pripit. Acum se
face apel la minte, la alianțe, la tactică. Lupul atrage Dulăul în cursă, în
vreme ce un altul îl atacă din spate. Nu e doar o poveste de pradă, ci o
metaforă despre viață, despre cum se cuceresc cetățile potrivnice nu cu furia
primului avânt, ci cu răbdarea și cu dibăcia celui care știe că biruința se
clădește cu trudă.
Această lecție a fost pricepută de
mulți peste veacuri. Napoleon Bonaparte avea să spună: „Victoria
aparține celui perseverent.” Iar Thomas Carlyle considera
perseverența „răbdare concentrată”. Nu e o alergare oarbă spre izbândă,
ci o trudă asumată, o construcție a caracterului în timp.
O lecție peste veacuri
De la Steve Jobs, care spunea
că „perseverența e ceea ce face diferența între succes și eșec”, până la
Julie Andrews, care îndemna: „Să cazi de 19 ori și să te ridici a
douăzecea oară”, toți cei care au biruit fără să aștepte favoruri au
înțeles lecția veche a Lupului lui Cantemir.
În lumea de astăzi, în care
vremurile schimbătoare nu mai poartă chip de domnitor, ci de incertitudine, de
crize, de neprevăzut, această lecție merită reluată. Și poate că tocmai de
aceea, peste ani, Lupul lui Cantemir își păstrează puterea de a ne tulbura și
de a ne învăța: că înfrângerile nu sunt capătul drumului, ci începutul
înțelegerii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu