miercuri, 30 aprilie 2025

Lupul se preface că este mort

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 1 mai 2025 

 

Cantemir – alături de învățații lumii

 

Lupul se preface că este mort

*

 

Pentru a potoli năvala armăsarului, lupul se preface că este mort; acesta este „meșterșugul” și fraza care îl descrie conține frumusețe și exactitate a descrierii, este antologică.

 

Dacă pre cât mai aproape putu, lângă stavă să apropie, pre coaste într-o parte să culcă, picioarele țapene înainte își lăsă, gura își căscă, dinții își rânji, limba afară își spândzură, ochii cu albușurile în sus își întoarsă și oarecum uscați și paiejiniți îi arătă, muștele în gură îi întra, viespiile de ochi și de melciuri îl pișca, iară el cu mare răbdare acestea toate, ca cum ar fi mort, le răbda.

Sentința: (Că mulți, vădzind că viața le aduce primejdie de moarte, morților asămănându-să, și din moarte au scăpat, și pre alții cu piciorul pre cerbice au călcat).”  – Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir (26 octombrie 1674 – 21 august 1723).

..........................

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Citate (din literatură, filosofie și istorie) care reflectă idei asemănătoare cu sentința cantemiriană despre: primejdia de moarte, prefăcătorie de nevoie, faptul cvă biruința cere.

1) „Că mai pre lesne socotesc și mai fără primejdie cineva călătorie pre lângă vârtopile zmeilor și bârlogurile leilor a face să poată decât prin hotarăle aceluia a trece carile pururea de foame să chinuiește.”  – Dimitrie Cantemir  

2) „Numai în faţa morţii omul pricepe preţul vieţii şi numai primejdia îi oţeleşte sufletul.” –

Liviu Rebreanu

3) Nevoia învață totul. – Eratosthenes

 

4) Nevoia e mama înţelepciunii. – Boris Pasternak

 

5) „E nevoie de eforturi pentru a urca pe treptele vieţii, pentru a învinge etape.” – Antonin Artaud 

 

6) „Să mori nu este nimic, înspăimântător este să nu trăiești.” – Victor Hugo

 

7) „Moartea nu înseamnă nimic, însă a trăi înfrânt și fără glorie înseamnă a muri în fiecare zi. ” – Napoleon Bonaparte  

8) „Mai bine să mori în picioare decât să trăieşti în genunchi.” – Emiliano Zapata

 

9) „Frica de moarte este provocată de frica de viaţă. Un om care trăieşte din plin este pregătit să moară oricând.” – Mark Twain

10) „Între viaţă şi moarte nu pot alege decât viaţa; pentru că de moarte oricum nu scap.” –

George Geafir

11) „Moartea vorbeste mai elocvent decat toate frazele.” – Liviu Rebreanu

12) „Dacă lipseşte vrăjmaşul, atunci lipseşte desigur şi cununa biruinţei, căci nu poate fi vorba de biruinţă dacă nu este şi cineva învins.” (Sfântul Grigorie de Nisa)

13) „Primul pas spre biruință este sa-ți cunoști dușmanul.” Corrie Ten Boom

14) „Nu exista biruința fără suferință!” Autor necunoscut

15) Pofta biruinții toate ispitește și nevoia toate învață, ales în primejdiia vieții lipsa sosind. - Dimitrie Cantemir

16) 21666. Mă întreabă nepoţica ( trei ani ): de ce mai zboară frunzele moarte. – Grigore Rotaru Delacamboru

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Să construim un eseu amplu, eseistic-literar, care să pornească de la fragmentul și sentința din Istoria ieroglifică a lui Dimitrie Cantemir și să integreze reflecțiile citate. Textul lui Cantemir oferă un punct de plecare solid pentru o meditație despre supraviețuire, curaj, înțelepciune disimulată, natura biruinței și relația paradoxală dintre viață și moarte.

Un asemenea eseu ar putea purta titlul:


„Să trăiești ca mortul: înțelepciunea disimulării și primejdia biruinței”

sau

„Moartea prefăcută și viața adevărată: despre chipul învingătorului în vremuri de cumpănă”


Structura eseului poate fi:


I. Prefăcătoria salvatoare – învățătură de la lupi și de la înțelepți

  • Analiza expresivă a fragmentului cantemirian: bogăția descriptivă, teatralitatea grotescă a lupului care „joacă moartea” pentru a învinge.
  • „Moartea mimată” ca strategie de supraviețuire: un act de înțelepciune, nu de lașitate.
  • Corelarea cu proverbul: „Cine fuge de moarte, o păcălește.”
  • Paralele literare și filozofice: ideea de tactică a slăbiciunii sau înțelepciunea celui mic în fața celui puternic – vezi Rebreanu, Eratosthenes, Cantemir însuși.

II. Nevoia, disimularea și înțelepciunea tragică

  • Citatul „Pofta biruinței toate ispitește și nevoia toate învață...” devine un punct central: nevoia nu e doar suferință, ci și dascăl.
  • Nevoia duce la prefăcătorie, la disimulare – o strategie veche în culturile estice și bizantine (inclusiv în tradiția românească a descurcărețului).
  • Ideea că, în momente-limită, omul alege să supraviețuiască prin mijloace aparent degradante, dar eficiente.

III. Moartea ca spectacol și condiție a biruinței

  • Discutarea dualității viață–moarte: cum doar în prezența morții viața capătă valoare.
  • Reflecții precum cele ale lui Victor Hugo, Mark Twain sau Grigorie de Nisa aduc profunzime metafizică ideii.
  • Moartea mimată = acceptare aparentă a înfrângerii pentru o victorie ulterioară.
  • Paradoxul biblic: „Cine voiește să-și scape viața o va pierde, iar cine o va pierde o va câștiga.”

IV. Biruința nu e glorie, ci răbdare, tăcere și strategie

  • Corelarea cu vorbele lui Corrie Ten Boom și Napoleon: nu e biruință fără înfrângeri, fără cunoașterea adversarului și fără suferință.
  • Disimularea în fața puterii poate fi un act de curaj și înțelepciune, nu o rușine.
  • Imaginea lupului lui Cantemir devine un simbol: nu doar al supraviețuirii, ci al unei înțelepciuni morale superioare.

V. Reflecție finală – între frunza care cade și victoria din umbră

  • Se poate încheia poetic, cu aforismul lui Grigore Rotaru Delacamboru: „De ce mai zboară frunzele moarte?” – întrebarea copilului devine simbolul întrebării omului în fața destinului.
  • Biruința nu e strigată, ci trăită. Nu se măsoară în aplauze, ci în liniștea celui care a trecut prin moarte fără să moară.

<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

 

„Să trăiești ca mortul: înțelepciunea disimulării și primejdia biruinței”

Într-un colț de pagină din Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir a scris una dintre cele mai vii scene ale literaturii române vechi: un lup care, simțind primejdia, se preface mort, ca să scape. Cu gura căscată, limba atârnând, ochii răsuciți, trupul rigid, el îndură muștele și viespile ca un martir al înțelepciunii. Aici nu e vorba despre o scenetă hazlie, ci despre o lecție subtilă și profundă: cum în fața morții, învinsul învață să învingă. Sentința care urmează e de o tărie aproape sapiențială: „Mulți, vădzind că viața le aduce primejdie de moarte, morților asămănându-să, și din moarte au scăpat, și pre alții cu piciorul pre cerbice au călcat.” A se preface mort nu e o lașitate, ci o artă a supraviețuirii. Într-o lume în care înțelepciunea e rareori răsplătită, prefăcătoria devine un instrument de mântuire.

I. Lupul și omul: disimularea ca strategie a învingătorului

Imaginea lupului lui Cantemir e de o teatralitate cruntă: pare desprins dintr-o piesă a absurdului sau dintr-un ritual arhaic în care moartea trebuie mimată ca să poți trăi mai departe. Nu e întâmplătoare alegerea animalului – lupul e simbolul tăriei, al rezistenței, dar și al istețimii. Când forța nu ajută, rămâne șiretlicul. Prefăcătoria nu e aici ipocrizie, ci supraviețuire. În fond, și omul – când simte că nu poate învinge prin luptă – învață să aștepte. Asta înseamnă prudență, o formă superioară de curaj. Într-o epocă în care istoria se făcea pe marginea sabiei, Cantemir propune, paradoxal, biruința prin moarte jucată. Înțeleptul nu moare, doar tace. Răbdarea devine formă de vitejie.

II. Nevoia, dascălul înțelepciunii

„Pofta biruinței toate ispitește și nevoia toate învață” – scrie tot Cantemir, cu o clarviziune morală care îl apropie de stoicii greci. Nevoia nu e rușinoasă; ea e rădăcina înțelepciunii. Ea îl învață pe om să trăiască prin tăcere, să biruie prin răbdare. Filosoful antic Eratosthenes o spunea pe scurt: „Nevoia învață totul.” Boris Pasternak o confirmă: „Nevoia e mama înțelepciunii.” Într-un fel, înțelepciunea nu este decât adaptare în fața limitelor. Când viața devine pericol, cel înțelept nu se aruncă în sabie, ci se ascunde sub masca morții. Înțelege că uneori nu e nimic mai nobil decât să taci și să rabzi, așteptând prilejul. Arta de a învinge fără a lupta e una veche, dar rară. Iar în această lecție, Cantemir nu se adresează doar omului epocii sale, ci tuturor timpurilor: „viața este teatrul unde se joacă moartea, iar cei ce nu știu să joace morții, mor de-adevăratelea”.

III. Moartea mimată, viața adevărată

„Să mori nu este nimic, înspăimântător este să nu trăiești”, scrie Victor Hugo. Cantemir, cu două secole mai devreme, îi întinde o mână: moartea devine suport al vieții, dacă este acceptată ca mască. Lupul nu moare, dar acceptă să joace moartea pentru a păstra viața. Mark Twain observă că frica de moarte vine din frica de viață. Poate că lupul, prin jocul său, nu doar că păcălește moartea, ci o înfruntă cu o luciditate superioară. Moartea nu e neapărat sfârșit, ci o treaptă în urcușul unei vieți care știe să se salveze prin sacrificii de formă. Viața trăită înfrânt și în genunchi – avertizează Napoleon – e o moarte zilnică. Dar viața trăită cu înțelepciune, chiar și în disimulare, e o biruință permanentă.

IV. Despre biruință: între cunună și răbdare

Într-o lume modernă în care victoria se confundă cu stridența și zgomotul, Cantemir propune o altă paradigmă: biruința ca răbdare. Sfântul Grigorie de Nisa ne amintește că fără vrăjmaș nu există cunună. Fără primejdie nu există glorie. Corrie Ten Boom întărește ideea: „Primul pas spre biruință este să-ți cunoști dușmanul.” Dar mai întâi, învinsul trebuie să se cunoască pe sine: să-și recunoască slăbiciunea, să o îmbrace în mască și să o transforme în forță. Nu degeaba Cantemir își încheie sentința cu o imagine aproape biblică: „și pe alții cu piciorul pre cerbice au călcat.” Cel care a părut mort devine, în cele din urmă, învingătorul.

V. Ultima frunză, ultima întrebare

Și dacă totul s-ar putea reduce la întrebarea unei fetițe de trei ani: „De ce mai zboară frunzele moarte?” (Grigore Rotaru Delacamboru). Poate pentru că nimic nu moare cu adevărat. Poate pentru că în fiecare frunză căzută există un gând de viață, o disimulare a învierii. Lupul lui Cantemir nu moare – el zboară înapoi în viață, travestit în moarte. Omul care pare învins astăzi e învingătorul de mâine. Nu tot ce tace a pierdut, nu tot ce zace e pierit. Uneori, biruința cere răbdare, tăcere, îndurare. Și, de cele mai multe ori, o mască bine jucată

Concluzie

Înțelepciunea nu strigă, nu se aruncă în bătălii, nu poartă flamuri. Ea tace, îndură și, uneori, se preface moartă. Lecția lupului lui Cantemir este o lecție de viață pe care istoria, literatura și chiar credința o confirmă: nu cel ce lovește primul e învingătorul, ci cel ce rămâne în picioare – chiar și după ce a zăcut la pământ. Supraviețuirea nu este o rușine atunci când e plătită cu tăcere și cumpătare. A te preface mort pentru a trăi înseamnă a înțelege viața în adâncul ei. Căci, în cele din urmă, cel ce știe să rabde în chip de moarte, va ști și să biruie cu adevărat.

 



 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu