vineri, 25 aprilie 2025

Puterea vinului

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 26 aprilie 2025 

 

Cantemir – alături de învățații lumii.  „ ”

*

Puterea vinului

Lupul ajunge la concluzia că va plăti cu viața continuând și că prin luptă dreaptă nu poate învinge armăsarul și „puținteluș într-o parte să dede.  Stăpânul calului nu poate interveni, greutatea vinului băut luându-i putrea de a se ridica. Sentința se îndreaptă cu asprime către cei ce își beau mințile.

 

*

Și ase, Lupul de botul armăsariului lăsându-să, puținteluș într-o parte să dede. Herghelegiul de aceasta nicicum macară simțire luând, căci cu mlădițele viței și cu cârceiele mlădițelor tare era cezluit.

Sentința: că de multe ori ce nu biruiește omul, biruiește pomul, și împărați, carii toată lumea în robia sa au adus, pre aceiași, amintrilea nebiruiți fiind, vinul în robiia sa i-au răpit și bețiia cu mâna muierii i-au biruit. Și pre cât era întâi lăudați, pre atâta mai pre urmă s-au ocărât.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Citate (din literatură, filosofie și istorie) care reflectă idei asemănătoare cu sentința cantemiriană despre: băutură peste măsutră, puterea vinului, cel ce se îmbată își pierde calitățile de om, mai ales că își lasă baltă îndatoririle.

1)  Nu este adevărat că băutura schimbă caracterul omului. Îl dezvăluie mult mai clar.” John Osborne

2) O exagerare sau o măsură neîndestulătoare de mâncare şi băutură strică sănătate, pe când o măsură potrivită o produce, întăreşte şi păstrează.- Aristotel

3)  A şti să bei vin este o adevarată ştiinţă.” - Voltaire

 

4) În victorie, merităm șampanie; în înfrângere, avem nevoie de ea.”  – Napoleon

5) Alcoolul este anestezicul pe care ni-l administrăm pentru a suporta intervenţia chirurgicală a vieţii.” George B. Shaw

 

6) Ceea ce urăşti tu însuţi, aceea nimănui să nu faci. Vin până la îmbătare să nu bei şi beţia să nu călătorească cu tine pe cale!” (Tobit 4.15)

7) Cumplit lucru e beţia. E în stare să adoarmă simţurile, să întunece mintea. Face mort şi fără de putere pe omul înzestrat cu raţiune, omul care a primit stăpânirea peste toate, îl doboară la pământ legându-l cu lanţuri de nedezlegat. …  Poate fi oare om mai ticălos decât beţivul, care e mereu cu capul ameţit de băutură, care toarnă vin în el în fiecare zi de-şi strică judecata gândurilor?”  …  (Sfântul Ioan Gură de Aur,   vezi Beţia)

 

8) E mai bine să bei vin cu măsură, decât numai apă, dar cu mândrie.” (Sfinţii Părinţi)

9) La vin nu te face viteaz, că pe mulţi i-a pierdut vinul.” (Ecclesiasticul 31.29)

10) Nu esti beat atata timp cat poti sta intins pe podea fara sa te tii de nimic.  Dean Martin

 

11) Nu beau niciodata apa; chestia aia rugineste tevile.  W. C. Fields

 

12) Vinul este inocent, doar beţivul este vinovat.” (Proverb francez)

13) Femei! Feriţi-vă de vinul fără apă; vinul fără apă te face bărbat.” Pitagora

14) Când beţivului i se suie în cap vinul, coboară la pământ... mintea.”  – Mihai Cucereavii

15) Vinul bun îmbată capul prost, care e necumpătat.” George Budoi

16) Vinul îndoit cu apă este ca laptele înnobilat cu ceapă.”  – Grigore Rotaru Delacamboru

...................

Având la bază textul din Istoria ieroglifică (mai ales Sentința) și propoziiile anexate ( cu posibilele interpretări) și reflecții asociate este posibil de construit un eseu amplu, în stil eseistic-literar,cu adăugare de interpretări literare ori culturale în context românesc care să pună în valoare intenția cărturarului moldovean.

>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Să construim un eseu amplu, în stil eseistic-literar, pornind de la fragmentul din Istoria ieroglifică despre puterea vinului, mai exact despre puterea distructivă a beției și despre slăbirea demnității prin pierderea cumpătului. Sentința cantemiriană oferă un punct de plecare excelent pentru o meditație morală cu ramificații filosofice, culturale și literare, cu valabilitate universală și actualitate perenă.

Titlu propus:

„Vinul și robia minții. Beția ca prăbușire a vrednicului în viziunea lui Dimitrie Cantemir”

Plan general al eseului:


1. Introducere – Așezarea lui Cantemir în rândul învățaților lumii

  • O scurtă evocare a figurii lui Dimitrie Cantemir, cărturar prin excelență al veacului luminilor răsăritene.
  • Intenția sa moralizatoare, de extracție creștină și stoică, învăluită în alegorie.
  • Prezentarea contextului fabulei cu Lupul și Armăsarul: confruntarea între voință și slăbiciune, între cumpăt și pierzanie.
  • Rolul stăpânului cailor – omul beat care nu mai poate să intervină – simbolul pierderii autorității de sine.

2. Puterea vinului – „Ce nu biruiește omul, biruiește pomul”

  • Analiza propriu-zisă a sentinței: metafora vinului ca forță mai puternică decât voința omului.
  • Evocarea împăraților învinși nu pe câmpul de luptă, ci în robia beției – imaginea degradării glorioșilor.
  • Interpretare culturală: vinul ca simbol al tentației, al excesului, al limitelor firii umane.

3. Ecouri din filosofia și religia universală

  • Coroborare cu reflecții din Aristotel, Voltaire, Shaw, Osborne – ideea că vinul nu transformă omul, ci îl arată așa cum este (John Osborne).
  • Sfântul Ioan Gură de Aur și Ecclesiasticul: beția ca distrugere a minții și a sufletului, ca uitare de Dumnezeu.
  • Vinul în textele sacre – măsura ca virtute, excesul ca păcat.
  • Comentarea citatului: „La vin nu te face viteaz, că pe mulți i-a pierdut vinul” – oglindă fidelă a intenției cantemiriene.

4. Perspectiva culturală românească – reflecții și ironii

  • Reflexe ale acestei teme în cultura română – de la proverbe la reflecții contemporane.
  • Comentarii asupra unor aforisme ironice și amare (Grigore Rotaru Delacamboru: „Vinul îndoit cu apă e ca laptele înnobilat cu ceapă”).
  • Umorul românesc în fața beției: între resemnare și condamnare.

5. Concluzie – Lecția cantemiriană

  • Reafirmarea ideii că omul, oricât de mare ar fi, poate fi doborât de un pahar în plus.
  • Cantemir – moralistul, profetul lucid, care avertizează că nu sabia, ci licoarea poate învinge sufletul neatent.
  • Apel la redescoperirea echilibrului interior și a cumpătului – valori clasice și mereu actuale.

 

>>>>>>>>>>>>>>>> 

1. Introducere – Așezarea lui Cantemir în rândul învățaților lumii

Există cărturari care scriu pentru a înfrumuseța limba, și alții care scriu pentru a o înălța. Dimitrie Cantemir le-a făcut pe amândouă, dar a mai adăugat ceva – o dorință adâncă de a înțelepți lumea. În Istoria ieroglifică, această dorință se preface în alegorie: animalele vorbesc, împărățiile se ascund sub blană, iar patimile umane îmbracă pene și cozi. Dar nu spre amuzament curtezan, ci spre mustrare morală. Cartea lui Cantemir este o oglindă de gând, în care nu ne vedem frumoși, ci desfigurați de ceea ce ne domină.

Printre numeroasele episoade cu tâlc, unul iese în evidență prin simplitatea simbolului și severitatea sentinței: cel al Lupului și Armăsarului. Lupul, personaj ambițios dar înțelept, ajunge să înțeleagă că nu poate birui cu forța un adversar atât de puternic, și alege să se retragă. Nimic neobișnuit, până aici. Neobișnuit este însă faptul că, într-un conflict între două fiare, un om – herghelegiul – ar fi putut decide soarta luptei. Numai că omul e beat. „Tare era cezluit” de vin, spune Cantemir, adică robit, lipsit de putere și simțire. El, care trebuia să fie judecătorul, stăpânul, păzitorul ordinii, devine un trup inert.

Această imagine simbolică, în care beția dezarmează omul și îl scoate din rostul său, oferă lui Cantemir prilejul unei reflecții dure asupra beției: nu doar o patimă, ci o înfrângere a omului în fața unei băuturi. Mai mult decât o simplă morală, această sentință îl așază pe Cantemir alături de marii moraliști ai lumii – de la înțelepții antici, până la profeții Scripturii.


2. Puterea vinului – „Ce nu biruiește omul, biruiește pomul”.

Sentința lui Cantemir e scurtă, dar taie adânc: „de multe ori ce nu biruiește omul, biruiește pomul”. Prin „pom”, se înțelege aici vița-de-vie, iar ceea ce nu poate fi înfrânt de oștiri, de sabia vrăjmașă ori de boală, este adesea înfrânt de vin. Nu de o forță străină omului, ci de slăbiciunea sa. Așa se încheie scena din Istoria ieroglifică, cu herghelegiul biruit nu de un animal fioros, ci de beție. Trupul îi rămâne, dar rostul i se pierde. E o lecție amară: acolo unde omul e chemat să vegheze, să judece, să apere – el lipsește, căci și-a pierdut mintea.

Vinul, în gândirea veche, nu era în sine un rău. Era dar și bucurie, hrană și alinare. Dar atunci când trece măsura, vinul devine robie. Scriptura avertizează: „La vin nu te face viteaz, că pe mulți i-a pierdut vinul” (Ecclesiasticul 31.29). Iar Sfântul Ioan Gură de Aur spune cu o severitate ce răsună în gândirea cantemiriană: „Poate fi oare om mai ticălos decât bețivul, care e mereu cu capul amețit de băutură, care toarnă vin în el în fiecare zi de-și strică judecata gândurilor?”

Vinul, spune Cantemir, a biruit împărați. I-a smuls din scaunul demnității și i-a făcut de ocară. „Și pre cât era întâi lăudați, pre atâta mai pre urmă s-au ocărât”. Aici este cheia: nu doar că vinul surpă demnitatea omului, ci că ruina vine tocmai din ceea ce părea mai glorios. Beția este o formă de autodistrugere, de trădare a propriei vrednicii.

Ideea aceasta este reluată și de marii moraliști moderni. John Osborne scria: „Băutura nu schimbă caracterul omului. Îl dezvăluie.” George Bernard Shaw o numea „anestezicul cu care ne suportăm viața”, dar anestezia nu e viață, ci amorțire. Iar Cantemir o spune înaintea lor, în cuvinte mai tari și mai adânci: beția nu e o simplă scăpare, ci o înfrângere. Ceea ce omul nu a vrut să învingă – în sine – l-a învins pe el.

3. Împărați biruiți și oameni învinși – Ocară prin vin și femeie

În sentința cantemiriană răsună o dublă cădere: mai întâi prin vin, apoi „cu mâna muierii”. Nu e doar un clișeu misogin, cum s-ar putea grăbi unii să creadă, ci o referință la slăbirea voinței, la cedarea frâului, la pierderea stăpânirii de sine. Beția și iubirea fără rânduială devin simbolurile a două moduri de a te trăda pe tine însuți: unul prin trup, celălalt prin inimă.

Cantemir știa bine istoria. Când spune că vinul și femeia au biruit împărați „amintrilea nebiruiți”, nu vorbește în dodii. Alexandru cel Mare, cuceritorul lumii, a murit tânăr, după un ospăț prelungit cu vin. Iar Samson, uriașul cu har dumnezeiesc, a fost trădat de Dalila după ce i-a fost frântă voința de vin și iubire. Puterea, oricât de mare, devine slăbiciune când omul se lasă robit de plăcere.

Această idee, a ocării care urmează lauda, e una din marile teme ale înțelepciunii universale. „Pre cât era întâi lăudați, pre atâta mai pre urmă s-au ocărât” – nu e doar o observație, ci o sentință asupra unei tragedii morale. Voltaire, cu sarcasmul său luminat, spunea că „a ști să bei vin este o adevărată știință”. Da, dar și a ști când să nu-l bei e semn de înțelepciune.

Pitagora avertiza femeile: „Feriți-vă de vinul fără apă; vinul fără apă te face bărbat” – adică îți răstoarnă firea, te scoate din locul tău, îți schimbă rostul. Iar George Budoi, în tonul moralizatorilor români de odinioară, spunea simplu: „Vinul bun îmbată capul prost, care e necumpătat.”

Așadar, nu vinul e de vină, ci slăbiciunea celui care nu-l stăpânește. Beția nu e doar un viciu, ci un semn de neputință morală, de abdicare a stăpânirii de sine. Iar când ea se împletește cu ispita iubirii, omul riscă să piardă tot: demnitate, cuvânt, tron. Tocmai de aceea, Cantemir scrie despre o „robie” care nu vine prin sabie, ci prin cupă. Și o „biruință” rușinoasă, care nu-i vrednică de laudă, ci de ocară.


4. Bețivul – un chip al rușinii în literatura română

Figura bețivului în literatura română nu este nici glorioasă, nici simpatică. Ea stârnește când mila, când râsul, dar niciodată admirația. Bețivul nu e un „boem” romantic, ci un om învins de sine însuși. La Caragiale, Ghiță Pristanda sau Cetățeanul turmentat sunt ridicoli, niște oameni fără coloană, fără stăpânire, ușor de manipulat. Iar în satul românesc, cum îl vede Sadoveanu ori Rebreanu, bețivul e cel care își lasă familia flămândă și cade în șanț, în loc să se țină drept în pragul casei.

Grigore Rotaru Delacamboru, în spiritul unei moralizări ironice, observă: „Vinul îndoit cu apă este ca laptele înnobilat cu ceapă” – adică un amestec nepotrivit, dar inevitabil pentru cine vrea să bea și să nu pățească nimic. E o ironie cu gust amar, fiindcă arată că și moderația poate deveni bătaie de joc dacă e înțeleasă doar ca diluare a viciului, nu ca renunțare la el.

Iar Sfântul Ioan Gură de Aur e poate cel mai aspru: „Cumplit lucru e beția. E în stare să adoarmă simțurile, să întunece mintea.” Aici nu mai e loc de umor sau de metaforă. Bețivul devine o umbră de om. Nu mai are voință, nu mai are rușine, nu mai are chip de stăpân al lumii. „Îl doboară la pământ legându-l cu lanțuri de nedezlegat.” E o imagine cumplită, una de iad pământesc.

Literatura română – și religia, și morala populară – îl văd pe bețiv nu doar ca pe un păcătos, ci ca pe un om care își uită chemarea. Dacă omul e menit să înalțe, bețivul cade. Dacă e chemat să fie stăpân, el se face rob. Dacă are menirea de a păstra echilibrul, el se lasă pradă dezechilibrului. Așadar, bețivul nu e doar o slăbiciune personală, ci un semn al decăderii unei întregi condiții umane.

 

5. Măsura și cumpătarea – antidotul înțelepților

Beția este, în viziunea moralistului, o cădere, o robie, o urâciune. Dar tocmai pentru că este o patimă atât de primejdioasă, înțelepții, de la antici la cei moderni, au ridicat măsura și cumpătarea la rang de virtute salvatoare. Dacă vinul e o sabie cu două tăișuri, măsura este teaca – singura care îl face folositor, nu primejdios.

Aristotel, echilibrat ca întotdeauna, spune limpede: „O exagerare sau o măsură neîndestulătoare de mâncare și băutură strică sănătatea, pe când o măsură potrivită o produce, întăreşte şi păstrează.” Aici, nu băutura e blamată în sine, ci excesul. Nu vinul e vinovat, ci omul care nu-și cunoaște măsura. Proverbul francez confirmă: „Vinul este inocent, doar bețivul este vinovat.”

Pitagora, maestrul armoniei și proporției, avertizează ironic: „Femei! Feriţi-vă de vinul fără apă; vinul fără apă te face bărbat.” Un avertisment și o aluzie: vinul neatenuat naște comportamente contrare firii, o ieșire din matca firească.

Înțelepciunea biblică, la rândul ei, nu cere abstinență totală, ci discernământ: „E mai bine să bei vin cu măsură, decât numai apă, dar cu mândrie” (Sfinții Părinți). Sau, mai tăios, în Ecclesiasticul: „La vin nu te face viteaz, că pe mulţi i-a pierdut vinul.” Aici, cumpătarea e o formă de vigilență, o armă împotriva propriei înfumurări.

Moldoveanul cărturar, Dimitrie Cantemir, nu este împotriva vinului – ar fi absurd într-o cultură a ospitalității și a mesei întinse. Dar este, fără echivoc, împotriva abuzului, împotriva slăbiciunii de caracter care se ascunde după băutură. În Istoria ieroglifică, beția nu e doar un păcat, ci o renunțare la onoare: „împărați, carii toată lumea în robia sa au adus […] vinul în robiia sa i-au răpit și bețiia cu mâna muierii i-au biruit.” Iar finalul e apoteotic în gravitate: „Pre cât era întâi lăudați, pre atâta mai pre urmă s-au ocărât.” Așadar, beția întoarce gloria în rușine, puterea în slăbiciune, laudatul în ocărât.

În această lumină, măsura nu este un mijloc de evitare a mustrării, ci o formă de noblețe. Cumpătarea nu este teamă de păcat, ci dorință de stăpânire de sine. A fi cumpătat înseamnă a fi conștient de puterea ta și a ști să o ții în frâu. Înseamnă, cu alte cuvinte, a rămâne om între ispite.

Așadar, dacă vinul este o ispită, măsura este o virtute, iar înțeleptul este acela care știe că uneori mai mult înseamnă mai puțin, iar mai puțin înseamnă libertate.

Expresia lui Cantemir — „cu mlădițele viței și cu cârceiele mlădițelor tare era cezluit” — are o savoare lingvistică și un farmec ironic rar întâlnit, o bijuterie de expresivitate barocă cu parfum arhaic, care, sub aparența florilor de stil, ascunde o palmă zdravănă dată viciului.

E o imagine demnă de un cronicar cu nerv dramatic: stăpânul, în loc să-și apere calul (adică onoarea, datoria, dreapta judecată), zace cezluit — adică ferecat, robit, legat nu cu lanțuri de fier, ci cu cârceiele viței, adică din cele mai subțiri și mai rușinoase poveri. Când omul ajunge prizonier nu al unui dușman înarmat, ci al propriei slăbiciuni... lupta e pierdută înainte să înceapă.

 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu