sâmbătă, 24 mai 2025

A luat sfârșit vorbirea de taină Brehnacea - Lup

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 25 mai 2025 

 

*

 

Cantemir – alături de învățații lumii.

 

A luat sfârșit vorbirea de taină Brehnacea - Lup

 

*

Brehnacea, acestea toate de la Lup cu bună urechea ascultând și cu întreagă socoteală înțelegând, singură din sine, precum cuvintele Lupului adevărate și pline de înțelepciune să fie, cunoscu. Asijderea, precum, ca un deplin filosof, toată aporia au dezlegat și cea hirișă hotărâre Strutocamilii au dat. Însă mai denainte sfaturile carile între Corb și între Cucunos să făcusă știind, încă mai tare de iute adulmăcarea Lupului să mira S1): (căci sămnul înțelepciunii ieste ca din cele vădzute sau audzite, cele nevădzute și neaudzite a adulmăca, și viitoarele din cele trecute a giudeca). De care lucru, siiala și tăcerea Lupului nu din pizmă sau dintr-a inimii împietroșere, ce din dreaptă a înțelepciunii regulă a fi pricepu S2): (că tăcerea sau la vreme a înțeleptului grăire, multora pildă și învățătură, iară a nebunului bolbăitură, șie ură, iară a altora scărăndăvitură ieste). De vreme ce a Corbului inimă bătea ca Strutocamila între pasiri după dânsul, iară între dobitoace locul cel mai de sus să ție.

Așijderea, știa că nu numai filosofiia Lupului, ce nici sfatul a toată lumea din mintea ce apucase să-i întoarcă, cu putință nu ieste S3): (cu inima în pizmă împietroșată, sau după voia sa a isprăvi neputând, de năcaz să topește, sau oricând ar putea răul a face nu să îndoiește). Acestea Brehnacea, în sine așe chitindu-le și socotindu-le, până, mai pre urmă, socoteala întracesta chip își așădză S4): (orice spre binele și folosul monarhii ieste, aceasta a arăta și a grăi să cade). Iară de vor fi urechi ca acelea așeși de tot adevărului neascultătoare și inimi nicicum folosul de obște priimitoare, păcatul în cap și ocara în obrazul lor fie! – Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir  ( 26 octombrie 1674 - 21 august 1723)

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Vorbirea de taină dintre Brehnacea și Lup a luat sfârșit și dispar multe nedumeriri: de ce a preferat lupul îndelungata tăcere, corupția nu va fi zdruncinată, cu toate grozăviile descoperite

despre Struțocămilă  va ajunge în scaunul vredniciei, scopul Adunării este deturnat, în loc să dezbată problema este invitată să afle cum a fost rezolvată, fără drept de crâcneală de vreme ce a Corbului inimă bătea ca Strutocamila între pasiri după dânsul, iară între dobitoace locul cel mai de sus să ție.” Brehnacea este surprins de felul de a vedea înainte al Lupului, pe baza celor trecute (sentința S1) și înțelege tăcerea lui ca pe o „dreaptă a înțelepciunii regulă” ( sentința S2), în plus, este conștient că împotriva a ceea ce a hotărât Corbul este greu de luptat (sentința S3); totuși, spre binele și folosul monarhii” se hotărăște să vorbească în Adunare.

 

de Grigore Rotaru Delacamboru

 

 >>>>>>>>>>>>>>>>>>

 

Citate (din literatură, filosofie și istorie) care reflectă idei asemănătoare cu cele pentru care Brehnacea descoperă: cauza tăcerrii de taină a Lupului, corupția face ca Adunarea să ia aminte și nu să decidă. Filozof fiind, foarte aproape de talia Lupului, pentru binele tuturor se hotărăște să vorbească în Adunare despre noul aspect al problemei.

1) Tăcerea multă la răspunderea de treabă în locul mărturisirii să ține. - Dimitrie Cantemir

 

2) Voroava glogozită, până mai pre urmă, sau de tot în deșert, sau în gâlceavă iese, iară tăcerea cu răbdare sau în pace, sau în biruire să săvârșește. - Dimitrie Cantemir

 

3) „Tăcerea este un răspuns plin de înțelepciune la multe întrebări.” – Jalaluddin Rumi

 

 

4) „De copacul tăcerii atârnă fructul său, pacea.” –Arthur Schopenhauer

 

 

5) „Tăcerea este una din marile arte ale conversației.” – Cicero

 

6)  „Primul semn al corupției moravurilor este izgonirea adevărului.” – Michel de Mntagne

 

7) „Într-un sistem corupt, totul e posibil.” – Victor Duta.

 

8) „Corupţia este ca un bulgare de zăpadă; odată ce începe să se rostogolească, tinde să crească.” Charles Caleb Colton.” –

 

9) „Fiecare dintre noi își pune persoana și toată puterea sa sub conducerea voinței generale.” Jean-Jacques Rousseau

 

10) Elie Wiesel
„Corupţia este o altă formă de tiranie.” – Joe Biden.

11) „E nedrept să corupi legile naturii.” – Michel de Montaigne

 

12) Cei cu atitudine au de partea lor cerul si pamantul pentru a reusi.” –  Marius Torok

 

13) Daca nu iti place un lucru, schimba-l, daca nu poti sa-l schimbi, schimba-ti atitudinea, nu te plange.” – Maya Angelou

 

 14) Totul ne poate fi luat, mai putin un lucru, ultima dintre libertatile umane, a alege atitudinea pe care o adoptam in diferite circumstante.” – Viktor Emil Frankl

 

15) Sunt dintre cei care au cerut tacerii sa strige si durerii sa spere.” – Octavian Paler

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

*

Pe baza fragmentului extras din Istoria ieroglifică, ( A luat sfârșit vorbirea de taină Brehnacea - Lup) împreună cu citatele din diferiți autori, se poate construi un eseu amplu, în stil eseistic-literar, cu valențe morale, culturale și literare, comparabile atât în context românesc, cât și universal, urmărită fiind valoarea lui Cantemir în postura de cunoscător a mersului lumii ( dublată de aceea de filozof- poet).

>>>>>>>>>>>>>>>> 

Mai jos este o propunere de eseu amplu, eseistic-literar, cu valențe morale, culturale și literare, pornind de la fragmentul propus din Istoria ieroglifică, susținut de citatele incluse și subliniind valoarea lui Dimitrie Cantemir ca gânditor de talie universală, într-o tradiție filosofico-literară ce depășește granițele culturii române:


Tăcerea ca revelație și corupția ca obstacol al adevărului

*

În Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir nu doar zugrăvește alegoric realitățile politice ale vremii sale, ci pătrunde în profunzimea mecanismelor morale, ascunse sub formele vizibile ale puterii, tăcerii și corupției. Episodul dintre Brehnacea și Lup este unul dintre cele mai rafinate momente de revelație filosofică, în care tăcerea nu este semn al slăbiciunii, ci al unei profunde și lucide înțelepciuni. Brehnacea, pasăre înțeleaptă, descoperă că dincolo de aparenta tăcere a Lupului se ascunde un spirit contemplativ și prevăzător, demn de un adevărat filosof al cetății.

Lupul nu tace din teamă sau nepăsare, ci pentru că „tăcerea este un răspuns plin de înțelepciune la multe întrebări”, cum avea să spună, peste veacuri, Rumi. Ea este, la Cantemir, o „dreaptă a înțelepciunii regulă”, o alegere care cere discernământ, forță morală și capacitatea de a adulmeca, precum un inițiat, „cele nevăzute și neauzite” din cele văzute și auzite. Filosoful adevărat, asemenea Lupului, nu vorbește oricând, ci doar „la vreme”, cum o subliniază sentința S2: „tăcerea sau la vreme a înțeleptului grăire, multora pildă și învățătură”.

Această tăcere însă nu este pasivitate. Dimpotrivă, ea este incubatorul unei alegeri morale: Brehnacea, inspirat de gândirea Lupului, se hotărăște să vorbească în Adunare. Ceea ce părea inițial o abdicare de la luptă – acceptarea tăcerii și resemnarea în fața hotărârii Corbului – devine, paradoxal, un impuls de a lua cuvântul, „spre binele și folosul monarhii”. Cu toate că adevărul este izgonit („Primul semn al corupției moravurilor este izgonirea adevărului” – Montaigne), Brehnacea înțelege că demnitatea nu stă în victorie, ci în mărturisirea lucidă, chiar în zadar.

Adunarea, în loc să dezbată, este chemată să aprobe o hotărâre deja luată, iar în această stare de corupție latentă și frică mascată, vorbirea devine formă fără fond. Cantemir surprinde, cu o luciditate tragică, realitatea deturnării unui ideal colectiv: Struțocămila, simbol al compromisului și deformării valorilor, va ajunge în „scaunul vredniciei”, cu sprijinul necondiționat al Corbului. Adevărul este sugrumat în numele unei false ordini, iar Adunarea este invitată nu să judece, ci să consimtă.

Și totuși, Brehnacea rostește. În această rostire se regăsește marele salt moral: cel care tace cu discernământ, dar vorbește la vreme, nu este un simplu supus, ci un model. El este acela care, precum spunea Viktor Frankl, își păstrează ultima libertate umană: „a alege atitudinea pe care o adoptăm în diferite circumstanțe”. Brehnacea nu mai vrea doar să înțeleagă – vrea să facă vizibilă înțelepciunea Lupului, chiar cu prețul înfrângerii.

Corupția, în această narațiune alegorică, nu este doar un abuz punctual, ci un sistem în care adevărul este împins spre margine și decizia devine formalitate. „Într-un sistem corupt, totul e posibil” – nota Victor Duță. Cantemir știe că în fața unei asemenea deformări a spiritului cetății, singura salvare este în atitudinea morală a individului – un gânditor, un filosof, un om cu vocație de adevăr, asemenea Lupului sau, în cele din urmă, Brehnacei.

În tăcerea Lupului se simte acea formă de forță interioară pe care Schopenhauer o numea „copacul tăcerii” din care atârnă „fructul păcii”. Iar în cuvântarea Brehnacei, rod al meditației și al răbdării, regăsim învățătura cea mai adâncă a literaturii de idei: că rostirea nu înseamnă zgomot, ci mărturie; că tăcerea poate fi începutul unei revoluții lăuntrice, chiar și când lumea o respinge.

Prin această construcție alegorică, Cantemir nu este doar cronicarul unui conflict politic, ci se așază, prin profunzimea sa, alături de înțelepții lumii. El gândește în cheia lui Montaigne, simte tragic ca Paler, reflectă ca Cicero și îndrăznește ca Rousseau. Tăcerea Lupului este, în esență, expresia unui raționament al maturității morale: nu tot ce este strigat este adevăr și nu tot ce e tăcut e lașitate.

Brehnacea, asemenea tuturor celor care au cerut „tăcerii să strige și durerii să spere” (Octavian Paler), se hotărăște să vorbească – nu pentru că va fi ascultat, ci pentru că tăcerea, în momentele de cumpănă, poate însemna complicitate.

Cantemir – filozof, poet, conducător, martor și vizionar – este unul dintre cei rari care au înțeles mersul lumii nu doar prin rațiune, ci și prin conștiință. Iar în lumea noastră, în care corupția îmbracă forme tot mai subtile, tăcerea și vorbirea trebuie să redevină gesturi de judecată și nu de fugă.

 

>>>>>>>>>>>>>>>> 

O variantă a eseului

*

Un eseu amplu, în stil eseistic-literar, cu subcapitole tematice, care pornește de la fragmentul dintre Brehnacea și Lup din Istoria ieroglifică de Dimitrie Cantemir și integrează reflecții morale, culturale și literare din literatura română și universală. Titlul, structura și conținutul sunt gândite pentru a scoate în evidență valoarea lui Cantemir ca vizionar, filosof și poet al înțelepciunii tăcute, cu valențe perene.


Dimitrie Cantemir – înțeleptul care a știut să tacă

1. Tăcerea care grăiește – Lecția Lupului

Vorbirea de taină dintre Brehnacea și Lup din Istoria ieroglifică nu este un simplu episod alegoric. Este o lecție de discernământ. Tăcerea Lupului, departe de a fi un semn al slăbiciunii sau al fricii, este înțeleasă de Brehnacea drept „dreaptă a înțelepciunii regulă”. Filosoful adevărat, sugerează Cantemir, nu vorbește în van, ci alege tăcerea ca pe un mijloc de protecție a adevărului de urechi surde și de spirite corupte.

Această tăcere se regăsește în reflecțiile lui Schopenhauer – „De copacul tăcerii atârnă fructul său, pacea” – și ale lui Rumi – „Tăcerea este un răspuns plin de înțelepciune la multe întrebări”. Lupul nu e un laș; este un cunoscător al momentului potrivit. Iar Brehnacea, deși mai vorbăreț, simte adâncimea tăcerii Lupului și învață din ea.

2. Corbul și Strutocămila – O alegorie a corupției sistemice

Cantemir zugrăvește în figura Corbului o autoritate înclinată spre părtinire și interes propriu, iar în Strutocămilă o caricatură a puterii nedemne. Hotărârile sunt deja luate în spatele ușilor închise, iar Adunarea este convocată doar pentru a aproba ceea ce s-a decis, nu pentru a delibera. „Primul semn al corupției moravurilor este izgonirea adevărului”, scria Montaigne. Iar Brehnacea simte acest adevăr: oricât de bine ar vorbi, în fața unei minți „cu inima în pizmă împietroșată” nu va avea sorți de izbândă.

Tăcerea Lupului devine astfel o formă de protest înțelept. Într-un sistem corupt, cum spune Victor Duta, „totul e posibil”. De aceea, vocea rațiunii nu este binevenită. Adunarea nu mai este un for al dreptății, ci o mașinărie de validat abuzul. Și totuși...

3. Alegerea lui Brehnacea – A vorbi pentru binele monarhiei

... Brehnacea hotărăște să vorbească. Nu din ambiție personală, ci „pentru binele și folosul monarhiei”. În ciuda riscului, în ciuda faptului că „urechile” s-ar putea dovedi „neascultătoare”, el alege să nu rămână complice prin tăcere. Este un gest de responsabilitate morală, nu de naivitate. Asemenea idei găsim și la Viktor Frankl: „Totul ne poate fi luat, mai puțin un lucru – ultima dintre libertățile umane – a alege atitudinea pe care o adoptăm în fața circumstanțelor.”

Atitudinea lui Brehnacea devine gest de curaj și de demnitate – „cei cu atitudine au de partea lor cerul și pământul pentru a reuși” (Marius Torok). El nu speră să învingă neapărat, dar refuză să fie tăcut într-un moment când adevărul trebuie mărturisit, indiferent de rezultat.

4. Cantemir – filosoful care vede dincolo de prezent

Fragmentul analizat face parte dintr-o construcție alegorică vastă și subtilă, în care Cantemir se dovedește a fi nu doar un moralist, ci și un vizionar. El a înțeles mecanismele politice și sufletești care guvernează istoria: corupția, manipularea, neputința celor buni de a convinge masele amorțite. Dar în același timp, a păstrat vie credința în rostul cuvântului rostit cu înțelepciune.

Brehnacea este alter ego-ul autorului: înzestrat cu darul raționării, al observației și al vorbirii cumpătate. Într-o lume în care, cum spunea Octavian Paler, „am cerut tăcerii să strige”, Cantemir găsește acel echilibru rar: când să taci și când să vorbești, când să aștepți și când să dai mărturie.

5. De la Cantemir la noi – actualitatea unei conștiințe lucide

S-ar putea spune că vorbirea de taină dintre Brehnacea și Lup este un text scris pentru vremuri de demult. Și totuși, el este tulburător de actual. Tăcerea adevăraților înțelepți în fața scandalurilor publice, neputința vocilor lucide de a schimba direcția unui sistem corupt, manipularea opiniei publice – toate acestea sunt trăite astăzi, sub alte forme, dar cu aceleași rădăcini.

Cantemir este alături de învățații lumii tocmai pentru că a știut să transforme suferința lucidității în reflecție durabilă. El a înțeles că nu orice vorbire e utilă și nu orice tăcere e vinovată. Prin Brehnacea și Lup, ne invită la o dublă înțelepciune: a contempla și a decide, a înțelege și a avea curaj.


În loc de încheiere – O lecție pentru cei ce mai pot asculta

„Orice spre binele și folosul monarhii ieste, aceasta a arăta și a grăi să cade” – scria Cantemir prin vocea Brehnacei. Dacă în locul monarhiei am pune „societate”, „cetate” sau „omenire”, cuvintele sale rămân valabile. Tăcerea nu este întotdeauna un răspuns slab. Dar uneori, pentru a nu muri adevărul, este nevoie ca cineva să rostească. Cu mintea limpede. Cu inima curată. Și cu conștiința neînfrântă.

 

Corupția – o tăcere vinovată a istoriei

Corupția, în toate epocile omenirii, a fost și rămâne o tăcere vinovată în țesătura istoriei, o eclipsă a conștiinței colective și o boală a structurilor menite să slujească binele comun. Ea nu se arată întotdeauna prin fapte zgomotoase, ci mai adesea prin complicități discrete, prin simularea adevărului și tăcerea interesată a celor care ar putea vorbi. În „Istoria ieroglifică”, Dimitrie Cantemir descifrează cu o clarviziune aproape profetică mecanismele acestei pervertiri a rostului public: lupul tace nu pentru că nu ar ști, ci pentru că știe prea bine; iar Brehnacea, filozof între păsări, înțelege că nu orice adunare este loc de dezbatere, ci uneori doar scenă pentru confirmarea unui rău deja înscăunat.

Această înțelepciune amară depășește epoca fanariotă și se prelinge până în vremurile noastre. De la Roma antică la democrațiile moderne, corupția se arată în aceeași haină: sub chipul puterii care nu mai slujește cetatea, ci se slujește pe sine. Michel de Montaigne nota că „primul semn al corupției este izgonirea adevărului”, iar Jean-Jacques Rousseau încredința ideea că fără voință generală asumată, orice formă de guvernare poate aluneca în impostură.

Cantemir nu este doar cronicarul unui timp bolnav, ci un vizionar al bolii politice perene: trădarea binelui obștesc în favoarea interesului personal sau de grup. Din tăcerea Lupului se naște o întrebare: când și cum poate vorbirea să repare o nedreptate deja așezată? Poate doar atunci când înțeleptul, ca Brehnacea, rupe tăcerea pentru a apăra nu o opinie, ci un adevăr; nu o tabără, ci o ordine dreaptă a lumii.

Astfel, fenomenul corupției, departe de a fi doar o abatere etică, este o criză ontologică a lumii omului. Iar Dimitrie Cantemir, prin viziunea sa alegorică, ne avertizează: o societate care tace în fața nedreptății, fie din teamă, fie din oboseală, ajunge să-și merite propria decădere.

 

 

>>>>>>>>>>>>>>>> 

 

Concluzie: Corupția – eternul costum de gală al puterii

În toate epocile, corupția n-a fost o abatere, ci o artă. N-a fost un accident, ci o metodă. O știință rafinată a celor puternici de a-și înșira neputințele pe post de virtuți și de a transforma tăcerea celorlalți într-un vot de încredere. De la împărați și voievozi până la democrații cu mii de urne și zero rușine, corupția a purtat aceleași măști: loialitate, onoare, strategie – ba chiar „interes național”.

Dimitrie Cantemir, în „Istoria ieroglifică”, n-a scris doar o fabulă cu fiare, ci un tratat amar despre zoologia morală a puterii. Lupul tace, dar nu din înțelepciune, ci din complicitate. Vulturul domnește, dar nu prin merit, ci prin intrigă. Brehnacea îndrăznește să vorbească, dar doar când răul e deja prea mare pentru a mai fi ignorat. Iar corupția – acel abur greu care învăluie orice tron, orice scaun de judecată și orice pupitru de conducere – nu e un accident politic, ci o vocație istorică.

Să nu ne amăgim: vremurile s-au schimbat, metodele s-au rafinat, dar moravurile au rămas la fel de putrede. Astăzi nu mai mituiești cu galbeni, ci cu funcții, tăceri convenabile și diplome onorifice. Nu mai furi visteria, furi încrederea. Nu mai trădezi țara, trădezi sensul cuvintelor. Și poate cel mai grav: nu mai ucizi oamenii, le ucizi speranța – ceea ce e infinit mai durabil.

Cantemir ne avertizează, cu o luciditate care doare: o societate care își acceptă corupția ca pe o fatalitate merită să fie condusă de hiene cu pălărie. Iar dacă tăcerea Lupului devine lege, nu ne mai rămâne decât să ne rugăm ca, din când în când, câte o Brehnacea să aibă curajul să strige ceea ce toți știu, dar nimeni nu rostește: că adevărul nu are stăpân, dar minciuna are mereu o funcție și un salariu.

 

 

>>>>>>>>>>> 

O listă bibliografică care susține eseul anterior, conținând lucrări și autori menționați sau implicați în reflecțiile formulate. Am inclus atât sursele primare, cât și câteva lucrări critice și filosofice relevante:

 

Bibliografie

  1. Cantemir, Dimitrie. Istoria ieroglifică. Ediție critică de Dan Slușanschi, București: Editura Minerva, 1977.
  2. Schopenhauer, Arthur. Aforisme asupra înțelepciunii în viață. Traducere de Ion Ghemeș, București: Humanitas, 1994.
  3. Rumi, Jalal ad-Din. Tăcerea este limbajul lui Dumnezeu. (Selecție de poeme), București: Herald, 2008.
  4. Montaigne, Michel de. Eseuri. Vol. I–III, traducere de Irina Mavrodin, București: Humanitas, 2007.
  5. Frankl, Viktor E. Omul în căutarea sensului vieții. Traducere de Suzana Holan, București: Editura Meteor Press, 2012.
  6. Paler, Octavian. Despre tăcere și alte tăceri. București: Editura Polirom, 2007.
  7. Torok, Marius. Demnitatea în vremuri tulburi. Cluj-Napoca: Eikon, 2021.
  8. Noica, Constantin. Sentimentul românesc al ființei. București: Humanitas, 1996.
  9. Dumitrescu, Mircea. Arta compunerii în literatura morală românească. București: Editura Didactică și Pedagogică, 1985.
  10. Negoițescu, Nicolae. Istoria literaturii române. București: Humanitas, 1991.
  11. Ciopraga, Constantin. De la Mihail Kogălniceanu la Eugen Lovinescu. Iași: Junimea, 1985.
  12. Papahagi, Marian. Lectura critică. Cluj-Napoca: Dacia, 1982.

 

>>>>>>>>>>>>>>>> 

Imagine: Leul a dat de greu.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu