CALEIDOSCOP
– Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 29 mai 2025
Cantemir – alături de înțelpții lumii.
Discuția Brehnacea - Cucunoz ( răspunsul de împotrivire al Cucunozului)
*
„Cucunozul
acestea toate în loc de basnă și în buiguituri de bătrânețe le lua (că basna la proști locul istoriii,
mărgăritariul la porci, prețul ordzului, șuierul la cioban, cinstea mudzicăi și
sfatul bun la inima rea tot o socoteală au ). Carile cuvintele Brehnacii,
cele ca grâul alese și ca spicul culese, ca pleava suflându-le și ca paiele
preste arie măturându-le, într-acesta chip i le întoarsă: („Bătrânețele, o, frate, și multă truda în
tinerețe, mai mult de odihna trupului decât cinstea și agonisita numelui cearcă"
). De care lucru, socotesc că nu ce dorește cinstea, ci ce poftește odihna
arăți și înveți, și a mă mira destul nu pociu, cum nicicum în partea monarhiii
noastre ții? Și cum într-acesta sfat dobitoacele stâbla finicului să apuce cu
toții noi am putea priimi? Și cum cinstea și slava Vulturului aceasta ar putea
suferi? Au nu știi (că agonisita numelui mai mult cu îndrăzneala decât cu
siiala să dobândește?) Au nu pricepi (că scânteia
amnariului până a nu să stinge, iasca aprinde, iară stângându-să, a doa și a
triia lovitură poftește?)(S1) De
care lucru, noi acmu vreme de treabă și după poftă aflând, cum vom putea vremea
prelungind, darul norocului în para focului să aruncăm? Că bine știi (că pre cât ieste de iute la curgere punctul
vremii, încă mai iuți sint mutările lucrurilor în vreme) ?)(S2) și nu
trebuia cineva a te învăța, de vreme ce (precum chipul norocul mii de mii de
obrază să fie având și în mii de mii de feliuri pre muritori în tot ceasul să
fie măgulind), adeverit ești. Au nu de cu vară stăpânii caselor, de iarnă
grijindu-să, toată zaharaoa trebitoare în jitnițele și cămările sale grămădesc?
(Că ce dă vremea, nici avuțiia, nici
nevoința poate cumpăra) ?)(S3). Iară câte primejduitoare în vremea viitoare
mi-ai pomenit, acestea încă nu tăgăduiesc (că cine vreodată norocul supt lăcată
și norocirea în ladă ș-au încuiat? Sau cine tot cu aceia fortună în viață s-au
slujit, de carea vreodată să nu să fie năcăjit?). Ce a muritorilor mai mult
aceasta le ieste hirișiia (ca în dzua norocului să-și arete vârvul cornului,
iară în dzua nenorocului, de nevoie să sufere și scoaterea ochiului ). De care
lucru așe socotesc, într-această dată, nicicum biruința la dobitoace să nu
rămâie (macară și adevărul părtaș și împreună nevoiaș să le fie). ăO, fortuna bună (de ieste în lume vreuna
adevărat bună), cum și tată, și maică, și soră, și frate fortunei rele ești,
carea până într-atâta pre muritori buiguiești, îmbeți și nebunești, cât și spre
tabăra adevărului desfrânate oștile nebunelor sale socotele a-și slobodzi nu să
rușineadzăî. ?)(S4) Deci acmu, frate, în nemică cevași de cuvintele Lupului
-îmblânzindu-te și nici o zăbavă la mijloc puind, împreună să ne sculăm și la
împreunarea Corbului să mergem, pre carile și de lăudăroasă filosofiia Lupului
să-l înștiințăm, și de ciia lucrul mai cu căldură și mai cu nevoință să apucăm
(că nu mai puțin zăbava prin lenevire stâlpii monarhiii, decât cfartana
mădularele trupului scutură.(S5).” – Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir ( 26 octombrie 1674 - 21 august 1723)
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Cucunozul
ascultând cuvintele Brehnacei este cuprins de nemulțumire; în sinea lui lua
toate acestea drept basme și trăncăneli bătrânești.
Ce îi reproșează Cucunozul Brehancei:
a)
că nu își dorește cinstea și preferă odihna (amestecul în treburile monarhiei
dobitoacelor ar face cinste zburătoarelor); odihna pe care o dorește
Brehnacea ar fi înțelegerea înre cele două părți . „”
b)
că Brehnacea, zburătoare fiind, nu ține partea monarhiei din care
face parte, ci pe-a dobitoacelor care vor să tragă finicul după ele.
Cu siguranță, zburătoarele nu ar putea înghiți această mândrie. „”
c)
faima se câștigă cu îndrăzneală și nicidecum cu liniște; nu există
succes, trebuie insistat: dacă scânteia amnarului nu aprinde
iasca trebuie cere a doua și a treia
lovitură.
d) Cucunozul
consideră că în această Adunare stă momentul norocului: dacă la
propunerea Corbului ajunge Struțocămila în scaunul vredniciei la dobitoace,
atunci împărăția Leului va deveni vasală împărăției Vulturelui; nu
trebuie lăsată biruința în seama dobitoacelor, chiar dacă, pe moment, par să
aibă de partea lor și adevărul, și nevoia.
e) Cucunozul
îl îndeamnă pe Brehnacea să uite de „lăudăroasă filozofia” Lupului și „fără
zăbavă împreună să ne sculăm și la împreunarea Corbului să mergem.”
Loialitatea
Cucunozului față de Corb este susținută de lingușire; a lui Brehnacea este
sănătoasă fiind activă și critică. Sentințele Cucunozului despre bătrânețe,
loialitate, îndrăzneală, perseverență, noroc ... sunt
strâmbe, în opoziție cu cele ale lui Brehnacea.
Cucunozul
are sânge de cotropitor, fiind lacom:dorește ca împărăția
păsăretului să supună pe a dobitoacelor, Struțocămila fiind calul troian
. Începutul de portret îl arată ca fiind frate cu Pantagruel al lui Rabelais
sau cu Flămânzilă al lui Creangă: „dzic că vițelul întreg
de-abiia îi ieste de gustarea dimineții.”
Epilogul
momentului
„Brehnacea,
macară că cu greu iușoare cuvintele Cucunozului audziia și cu greață aspre
voroavele și spurcate blăstămurile asupra adevărului suferiia, însă, într-alt
chip a face nici având, nici putând, sculându-să cu Cucunozul împreună, la Corb
să dusără. ”
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Pentru
un eventual portret al Cucunosului să ne aducem aminte:
„Iară
în monarhiia pasirilor era o pasire carea să cheamă Cucunos; aceasta ieste din
fire cu socoteală înaltă, cuvântul vreo dată gios să-i rămâie nu priimește,
însă multe grăiește, dară puține isprăvește, la mânie iute, la foame nesăturată
ieste: dzic că vițelul întreg de-abiia îi ieste de gustarea dimineții. Iară la
ospățul prândzului cu taurul și cu cămila nu să satură. Despre partea stomahului
așe, iară despre partea sufletului cu multul mai mult nesățios și nesăturat
ieste; prin olaturile ei altă jiganie nu numai cât a nu viețui, ce nici a trece
fără primejdie poate”. – Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir ( 26 octombrie 1674 - 21 august 1723)
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Citate (din literatură, filosofie și istorie)
care reflectă idei asemănătoare cu cele pentru care Brehnacea se zbate pentru
îndreptarea unor direcții greșite ale confraților din propria monarhie,
în răspăr cu cele ale Cucunozului (prezentate în acest fragment ca împotrivire
către cele susținute de Brehnacea):
1) „Cu cât omul are mai mult, cu atât dorește
mai mult. În loc să-l mulțumească, bogăția îi întețește setea.” – Lucius
Annaeus Seneca
2)
„Lăcomia este un fel de sărăcie permanentă.” – Aristotel
4)
„Lăcomia este ca focul: cu cât arzi mai mult, cu atât vrei mai mult
combustibil.” – Victor Hugo
5)
„Oamenii nu sunt niciodată mulțumiți cu propria lor soartă și-i invidiază pe
ceilalți pentru ale lor. Aceasta este sursa tuturor relelor omenirii.” –
Erasmus din Rotterdam
a)
Citatul lui Erasmus din Rotterdam surprinde o trăsătură fundamentală a naturii
umane: nemulțumirea perpetuă și tendința de a compara propriul destin cu al
altora. Această insatisfacție constantă nu doar că îl face pe om nefericit, dar
și alimentează conflictele, ambițiile exagerate și invidia, devenind, în
viziunea autorului, rădăcina tuturor relelor.
b)
În esență, Erasmus sugerează că problema nu constă în lipsurile reale ale
omului, ci în percepția sa asupra a ceea ce îi lipsește – dorința nesfârșită de
„mai mult” și convingerea că alții sunt mai norocoși sau mai binecuvântați.
Această foame după ceea ce nu avem poate genera corupție, trădare și războaie,
fiind un motor al lăcomiei și vanității.
c)
Deși această idee este veche, ea rămâne extrem de actuală. Într-o lume a
comparațiilor sociale accentuate de mass-media și rețelele sociale, mulți
oameni își măsoară propria fericire raportându-se la viața altora, adesea
idealizată. Astfel, citatul lui Erasmus nu doar că oferă o explicație pentru
multe dintre nedreptățile istorice, ci și pentru anxietățile și frustrările
omului modern.
6)
„Cei ce caută aurul cu orice preț sfârșesc prin a-și vinde sufletul pentru el.”
– Dante Alighieri, „Infernul”
7)
„Dacă ai două pâini, vinde una și cumpără o floare. Căci sufletul are nevoie și
el să se hrănească.” – Proverb persan (sugerând că lăcomia materială ne poate
lăsa sufletește săraci)
8)
„Sufletul lacom este întotdeauna flămând.” – Horatius
9)
„Acolo unde domnește lăcomia, oamenii nu mai sunt stăpânii bunurilor lor, ci
bunurile îi stăpânesc pe ei.” – Jean-Jacques Rousseau
10)
„Nu este suficient să ai multe bogății; trebuie să știi și să le folosești cu
înțelepciune.” – Cicero
11)
„Omul nu poate fi niciodată satisfăcut pe deplin, căci dorințele sale cresc mai
repede decât capacitatea de a le împlini.” – Arthur Schopenhauer
12)
Testamenrul lui Rabelais: „N-am un sfanţ; sunt dator vândut; ce rămâne, las
săracilor“
13)
„Adeseori abținerea da la o faptă este la fel de generoasă ca
și fapta însăși. ” (Michel Montaigne)
14)
„ Vai
omului aceluia, care are numele mai mare decât fapta!” – (Avva Siluan)
15)
„ Atunci
când pregătirea ta nu este un succes, te-ai pregătit de fapt, pentru un
eșec. .” – (Benjamin
Franklin)
16)
„ Cuvintele
noastre sunt cărările faptelor noastre.” –
(Sfântul Ioan
Gură de Aur)
17)
„O
mare piedică în calea progresului omenirii este faptul că oamenii nu
ascultă pe aceia care vorbesc prudent, ci pe aceia care strigă mai tare.”
– (Arthur
Schopenhauer)
18)
„ Omul
superior este modest în cuvinte și excelent în fapte.” –
(Confucius)
19)
„O
loialitate sănătoasă nu este pasivă și mulțumită, ci activă și critică.” —
Harold Laski
20) „Loialitatea
înseamnă să-mi oferi părerea ta sinceră, indiferent dacă crezi că îmi va plăcea
sau nu.” — Generalul Colin Powell
21)
„Acolo
unde există loialitate, armele nu sunt de folos.” -Paulo Coelho
22)
„Pesimismul
este doar numele pe care oamenii lipsiți de îndrăzneală îl dau înțelepciunii.”
– Mark Twain
23)
„Arta
de a fi cand foarte indraznet, cand foarte prudent este arta de a reusi.”
– Napoleon Bonaparte
24)
„Să
ai îndrăzneală, pe lângă chibzuinţă, e foarte folositor. Însă fără aceasta,
îndrăzneala e păgubitoare şi aduce nenorocire.” – din Enius
25)
„Învăţătura
bătrânilor are în ea şi trăinicie, şi statornicie.” – Nicolae Mareş
26 „Luxul pe datorie este ca analfabetul cu
meserie; nu prezintă credibilitate şi statornicie.” – Michelle Rosenberg
27)
„Amintește-ți
că uneori să nu obții ceea ce îți dorești este un minunat noroc.” ― Dalai Lama
28)
„Succesul este
pur și simplu o chestiune de noroc. Întrebați orice eșec.”
– Earl Wilson
29)
„Să
fii profund învățat și priceput, să fii bine antrenat și să folosești cuvinte
bine rostite: acesta este noroc.” – Buddha
30)
„Un leneș sau
un incapabil se răzbună cu scuza morală că n-a avut noroc.” – Tudor
Arghezi
31)
„29254.
Norocul ne caută până în momentul în care ne odihnim înainte să începem o
lucrare folositoare.” – Grigore Rotaru Delacamboru
32)
Cine nu se mulțumește cu
puţin, acela nu se mulţumeşte cu nimic.”– Epicur
33) „Lăcomia este apetitul incontrolabil şi nesăţios pentru
mai mult decât ai nevoie.”– Sondra Ray
>>>>>>>>>>>>>>>>
Pe
baza fragmentului extras din Istoria ieroglifică, ( Brehnacea
insistă să arate Cucunozului că se împotrivește unei direcții corecte),
însă Cucunozul îi răspunde (în râs, aproape obraznic) cu anti-sentințe și ținând cont de gruparea de citate
din înțelepții lumii și în linia ideilor din fragment, se poate construi un eseu amplu (care să
includă și portretul Cucunozului), în stil eseistic-literar, cu valențe morale,
culturale și literare, comparabile atât în context românesc, cât și universal,
urmărită fiind valoarea lui Cantemir în postura de cunoscător
a mersului lumii ( dublată de aceea de filozof- poet) și o listă bibliografică
care susține acest eseu.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Portret comparativ: Brehnacea și Cucunoz
(după Istoria ieroglifică de Dimitrie Cantemir)
În miezul alegoric al Istoriei ieroglifice,
Brehnacea și Cucunozul se înfruntă nu doar ca personaje, ci ca două paradigme
morale și politice, două temperamente aflate în conflict. Chipul fiecăruia se
definește în opoziție cu celălalt, iar diferențele lor relevă tensiunea dintre
înțelepciunea cumpătată și ambiția lacomă, dintre reflecția etică și instinctul
de cotropire.
Brehnacea este figura înțeleptului fidel principiului
adevărului, chiar și atunci când acesta nu este confortabil. Bătrânețea sa nu
este slăbiciune, ci prilej de chibzuință. Cuvântul său nu caută popularitatea,
ci direcția dreaptă: el pledează pentru pace, înțelegere, armonie între
monarhii, într-o lume dominată de rivalități și lăcomii. El crede în cumpătare,
în zăbavă cu rost, în chipul norocului care trebuie chibzuit, nu vânat.
Brehnacea întruchipează loialitatea activă,
critică, înțelepciunea care nu se pleacă nici în fața lingușelii, nici în fața
urii. Vorbele lui au ritmul sentințelor morale, nu al intrigii grăbite. Dacă
Lupul e prea filosof, Brehnacea e filozoful cu rădăcini în realitatea morală a
cetății. El nu renunță la adevăr nici când e în minoritate. Pacea pe care o
propune e un act de curaj interior, nu de lașitate.
Cucunozul, dimpotrivă, este figura celui orbit de
ambiție și de pofta de înălțare peste orice limită firească. Are „socoteală
înaltă”, dar nu și înțelepciune. Vorbește mult, dar face puțin; e mânat de o
mânie iute și o foame nesățioasă – trupească și sufletească. Reacția sa la
vorbele cumpătate ale Brehnacii e de dispreț și grabă. Ia adevărul drept
„buiguituri bătrânești” și ridică impulsul peste rațiune. Liniștea i se pare
slăbiciune; înțelepciunea – un obstacol în calea gloriei.
Cucunozul trădează o loialitate de fațadă
față de Corb, dar adevărata lui dorință este ca „păsăretul” să supună lumea. În
el trăiește cotropitorul, flămând de biruință, frate cu Pantagruel prin pântec,
dar fără umorul salvator al acestuia. Vorbele lui sună a strategie și bravură,
dar esența lor este o înflăcărare egocentrică, lipsită de scrupule. Nu caută
adevărul, ci biruința – oricât de nedreaptă. El întruchipează spiritul prădător
al unei politici făcute cu forța și cu disprețul față de cumpătare.
Comparativ, Brehnacea este înțeleptul care ține cumpăna
între vremi, Cucunozul – cel ce aruncă vremurile în haos pentru a-și vedea
ambiția împlinită. Dacă Brehnacea își trage puterea din luciditate și
echilibru, Cucunozul se hrănește din dorințe devoratoare. Între „a înțelege” și
„a cotropi”, între „adevăr” și „pradă”, se întinde toată diferența dintre
acești doi frați potrivnici ai monarhiei păsărești.
Această opoziție amintește de dihotomia
clasică între filozoful cetății și demagogul ei, între spiritul senecan – care
știe că „lăcomia e o sărăcie permanentă” – și impulsul cuceritor al celor care,
asemenea Cucunozului, cred că norocul trebuie apucat de coarne, fără preget. În
cele din urmă, figura Brehnacei pare mai apropiată de umanismul clasic, iar cea
a Cucunozului – de febra imperială a unui suflet nesătul.
MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
Ce îi reproșează Cucunozul lui Brehnacea
- Dispreț
pentru cinste, în favoarea odihnei:
Brehnacea pare a dori pacea și liniștea mai mult decât cinstea și faima ce
ar veni din implicarea în treburile monarhiei zburătoarelor.
- Trădare
de „neam”: Deși este zburătoare, ține
partea dobitoacelor, care vor să tragă finicul după ele — o rușine pentru
slava Vulturului.
- Faima
se câștigă cu îndrăzneală:
Nu prin liniște și cumpătare, ci prin perseverență și curaj. Când scânteia
nu aprinde iasca, trebuie dată și a doua, și a treia lovitură.
- Acum
e vremea norocului: Sfatul
e momentul cheie. Ocazia trebuie onorată. Dacă Struțocămila va fi
așezată pe tron, dobitoacele vor deveni supuse zburătoarelor.
- Dispreț
pentru filozofia Lupului:
Cucunozul vrea acțiune, nu filozofie. Îi cere lui Brehnacea să meargă
împreună la adunarea Corbului, ca să susțină cauza păsărilor.
Profil moral – Cucunozul
- Reacționează
cu mânie la orice opoziție;
- Nu
suportă să-i rămână cuvântul nerăspuns;
- Lacom
și nesătul: „dzic că vițelul întreg de-abiia îi ieste de gustarea
dimineții”;
- În
opoziție cu Brehnacea, care e cumpănit și prevăzător;
- Loial
din interes, nu din convingere — un adept al înfricoșării și al dominării.
Epilogul momentului
„Brehnacea, macară că cu greu iușoare
cuvintele Cucunozului audziia și cu greață aspre voroavele și spurcate
blăstămurile asupra adevărului suferiia, însă, într-alt chip a face nici având,
nici putând, sculându-să cu Cucunozul împreună, la Corb să dusără.”
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
- Brehnacea întruchipează cumpătarea, prudența și reflecția
matură. Cuvântul său e măsurat, călăuzit de experiență și fidel
adevărului. Chiar și în fața nedreptății, preferă împăcarea și păstrarea
echilibrului.
- Cucunozul, în schimb, disprețuiește înțelepciunea bătrânească,
pe care o ia drept „buiguituri” și basme. Îl atrage mai degrabă zgomotul
izbânzii, decât liniștea înțelegerii. Pentru el, adevărul este doar un
pretext, nu o valoare.
2. Viziune asupra loialității:
- Brehnacea este loial nu unei părți, ci unui principiu: binele
comun și ordinea monarhică dreaptă. Critică în interiorul propriei tagme
și îndeamnă la cumpătare, chiar cu riscul izolării.
- Cucunozul este loial Corbului, dar nu din convingere, ci din
interes. Loialitatea lui este o formă de lingușire mascată, menită să-i
aducă foloase. El transformă supunerea în armă politică.
3. Raportul cu norocul și timpul:
- Brehnacea înțelege caracterul capricios al norocului și preferă
să se pregătească din vreme, asemenea gospodarului care își strânge hrana
vara. Timpul, pentru el, trebuie înțelept folosit.
- Cucunozul vânează clipa, forțează momentul și crede că scânteia
trebuie întreținută prin lovituri repetate. Se încrede în îndrăzneală mai
mult decât în prudență.
4. Idealul personal:
- Brehnacea caută echilibrul, ordinea, buna înțelegere și refuză
înflăcărarea dezbinătoare. Este o voce rațională, pacificatoare, aproape
stoică.
- Cucunozul visează cuceriri, dominație, glorie. Are „sânge de
cotropitor” și nu se sfiește să vrea supunerea celorlalți sub împărăția
păsăretului.
5. Caracter și imagine morală:
- Brehnacea este un bătrân demn, resemnat, dar încă implicat, o
voce morală într-o lume agitată. Rezistă tentației radicalismului și a
pasiunii oarbe.
- Cucunozul este o caricatură a ambiției nesățioase: lacom,
mânios, trufaș și gălăgios. E frate de spirit cu Pantagruel sau cu
Flămânzilă: „dzic că vițelul întreg de-abiia îi ieste de gustarea
dimineții.”
6. Stilul discursului:
- Brehnacea folosește un limbaj împănat cu pilde, sobru și
echilibrat. Glasul lui e domolit de bătrânețe, dar întărit de adevăr.
- Cucunozul izbucnește într-un șuvoi de sentințe false,
înflăcărate, înșirând metafore ambițioase dar strâmbe, într-un amestec de
emfază și autojustificare.
Această paralelă arată că, în viziunea lui
Cantemir, Cucunozul simbolizează falsul vrednic, plin de vorbă și lipsit de
cumpătare, în vreme ce Brehnacea reprezintă adevărata înțelepciune, chiar dacă
înfrântă temporar. În această alegorie, morala e subtilă, dar fermă: adevărul
poate fi batjocorit, dar rămâne demn – și tăcut.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
BIBLIOGRAFIE
Varianta I
Iată o listă bibliografică menită să
susțină eseul și portretul comparativ Brehnacea – Cucunoz, structurată în
funcție de ideile-cheie din Istoria ieroglifică, de analogiile culturale
invocate (filosofie, literatură, morală politică) și de perspectiva asupra lui
Cantemir ca moralist-filozof și observator al naturii umane:
📘 I. Surse primare: Dimitrie
Cantemir
- Cantemir,
Dimitrie. Istoria ieroglifică.
– Editura Minerva, București, 1975 (ediție critică de Dan Simionescu)
– Traducere în limba română modernă de Gabriel Ştrempel, Humanitas, 2021
– Text fundamental: sursa principală pentru portretul lui Brehnacea și Cucunoz, pentru reflecțiile morale și viziunea alegorică asupra lumii politice. - Cantemir,
Dimitrie. Divanul sau gâlceava înțeleptului cu lumea sau giudețul
sufletului cu trupul.
– Editura Minerva, București, 1973
– Relevă concepția sa despre suflet, cumpătare, poftă, vrednicie, în opoziție cu dorințele fără măsură.
📗 II. Filosofie morală și
politică (susține ideile lui Brehnacea)
- Seneca,
Lucius Annaeus. Despre viața fericită. Despre liniștea sufletului.
– Editura Humanitas, 2015
– Reflecții despre limită, lăcomie, mulțumire și înțelepciune, în spiritul înfrânării promovate de Brehnacea. - Aristotel.
Etica Nicomahică.
– Editura Științifică, București, 1988
– Despre cumpătare, virtute, alegerea dreaptă și echilibrul între excese. - Cicero,
Marcus Tullius. Despre datorie.
– Editura Herald, 2010
– Un tratat despre loialitate, cinste, virtute în viața publică. - Platon.
Republica.
– Despre înțeleptul care trebuie să conducă, în opoziție cu ambițiosul care vrea puterea fără virtute. - Confucius.
Analecte.
– Editura Herald, 2018
– Învățături despre modestie, loialitate sănătoasă și importanța faptei, nu a vorbelor goale.
📙 III. Literatura universală
și reflecții despre lăcomie și noroc (portretul Cucunozului)
- François
Rabelais. Gargantua și Pantagruel.
– Ed. pentru analogia cu Cucunozul lacom, pantagruelic, nesătul, ironic, grotesc. - Dante
Alighieri. Infernul, Divina Comedie.
– Lăcomia și setea de putere duc sufletele în pierzanie; norocul și banul pot deveni blesteme. - Erasmus
din Rotterdam. Elogiul nebuniei.
– Satiră morală a ambiției și ipocriziei, în cheie apropiată de critica lui Cantemir. - Michel
de Montaigne. Eseuri.
– Reflecții despre bătrânețe, înțelepciune, echilibru, cumpătare, despre morală activă și justă. - Victor
Hugo. Les Misérables.
– Reflectă asupra nedreptății create de lăcomie și de ambiții politice deșarte.
📕 IV. Filosofie modernă și
reflecții sociale
- Arthur
Schopenhauer. Aforisme asupra înțelepciunii în viață.
– Despre nemulțumirea perpetuă, vanitate, comparație și suferință, ca motor al lacomiei și al trufiei. - Harold
Laski. Authority in the Modern State.
– Include ideea loialității critice ca semn al responsabilității, nu al nesupunerii. - Jean-Jacques
Rousseau. Contractul social.
– Despre putere și corupție, despre cum bunurile pot subjuga omul. - Napoleon
Bonaparte. Maxime și reflecții.
– Arta de a alterna îndrăzneala și prudența, în contrast cu graba nesăbuită.
📒 V. Surse românești
complementare
- Tudor
Arghezi. Tablete din Țara de Kuty.
– Ironie amară asupra norocului, trândăviei și lipsei de merit. Se regăsește în tonul brehnaceic. - Grigore
Rotaru Delacamboru. Maxime (numerotate).
– Reflecții contemporane despre noroc, vrednicie, lene, acțiune — în ton moral și aforistic, în linie cantemiriană. - Nicolae
Mareș. Gândirea morală românească în aforisme și maxime.
– Antologie utilă pentru sprijinirea unor idei moral-filosofice în tradiția românească.
VariantaII
O necesară bibliografie este menită să
fundamenteze ideatic și stilistic opoziția dintre înțeleptul lucid și
moderat (Brehnacea) și ambitiosul lacom și vanitos (Cucunoz), precum
și să susțină valoarea Istoriei ieroglifice ca operă de filosofie
morală mascată într-o satiră alegorică. În ea răsună ecouri din Seneca,
Erasmus, Montaigne și Confucius, dar și o prefigurare a moravurilor moderne,
demne de Schopenhauer sau Rousseau.
Iată o listă bibliografică organizată
tematic, care susține ideile exprimate în portretul comparativ Brehnacea –
Cucunoz din Istoria ieroglifică de Dimitrie Cantemir, cu trimiteri
relevante din filosofie, literatură, istorie și exegeză culturală:
🕊️ În sprijinul lui Brehnacea
(înțelepciune, cumpătare, loialitate critică, etică a adevărului)
- Seneca,
Lucius Annaeus – Despre scurtimea vieții
- Reflecții
despre cumpătare, moderație și trăirea înțeleaptă a timpului.
- Marcus
Aurelius – Gânduri către sine însuși
- Meditații
stoice asupra datoriei, echilibrului și discernământului în deciziile
morale.
- Platon – Republica
- Discurs
despre rolul filozofului și pericolul guvernării de către cei fără
înțelepciune.
- Aristotel – Etica nicomahică
- Despre
virtute ca mijloc între extreme, despre cumpătare și responsabilitate
morală.
- Michel
de Montaigne – Eseuri
- Despre
bătrânețe, înțelepciune, forța reținerii și valoarea gândirii proprii.
- Harold
Laski – A Grammar of Politics
- Definirea
loialității sănătoase ca activă și critică, nu slugarnică.
- Confucius – Analecte
- Ideea
că superiorul este modest în cuvinte și excelent în fapte.
- Sf.
Ioan Gură de Aur – Omilii și cuvântări
- „Cuvintele
noastre sunt cărările faptelor noastre.”
- Nicolae
Mareș – Gânduri despre bătrânețe
- Apărarea
valorii reflecției senectuții în fața impetuozității juvenile.
- Tudor
Arghezi – Versuri și reflecții
- Observații
despre noroc, lene, succes și merit în ton moral-satiric.
🔥 În sprijinul portretului
negativ al Cucunozului (lăcomie, trufie, grabă, instinct cotropitor)
- Erasmus
din Rotterdam – Elogiul nebuniei
- Despre
vanitate, ambiție, lipsa de măsură – și efectele lor asupra lumii.
- Victor
Hugo – Mizerabilii
- Avertismente
morale despre lăcomie și lipsa de cumpătare ca surse de decădere.
- Rabelais,
François – Gargantua și Pantagruel
- Portret
grotesc al nesăturatului, apropiat de tipologia Cucunozului.
- Arthur
Schopenhauer – Lumea ca voință și
reprezentare
- Despre
dorință nesfârșită și imposibilitatea împlinirii absolute.
- Dante
Alighieri – Infernul
- Pedepsirea
celor care și-au vândut sufletul pentru lăcomie și glorie deșartă.
- Baltasar
Gracián – Arta prudenței
- Critica
grabei, a înfumurării și a îndrăznelii nemăsurate.
- Jean-Jacques
Rousseau – Contractul social
- „Acolo
unde domnește lăcomia, oamenii nu mai sunt stăpânii bunurilor lor, ci
bunurile îi stăpânesc pe ei.”
- Avva
Siluan (Patericul Egiptean)
- „Vai
omului aceluia care are numele mai mare decât fapta!”
- Napoleon
Bonaparte – Maxime și reflecții
- Despre
echilibrul între prudență și îndrăzneală.
📚 Studii și comentarii
despre Dimitrie Cantemir și Istoria ieroglifică
- Virgil
Cândea – Dimitrie Cantemir –
Umanistul
- Analiză
profundă asupra valorilor umaniste și morale ale lui Cantemir.
- Dan
Horia Mazilu – Cantemir: Utopie și
alegorie
- Despre
structura alegorică, personajele ca tipologii morale.
- Gheorghe
Guțu – Istoria literaturii
române vechi
- Cadrajul
moral și stilistic al lui Cantemir între umanism și baroc.
- Ion
Buzera – Morala în gândirea lui
Dimitrie Cantemir
- Comparativ
între viziunea stoică și teologia ortodoxă cantemiriană.
- Dumitru
Stăniloae – Studii de teologie
dogmatică ortodoxă, vol. III
- Etica
adevărului, responsabilitatea cuvântului și slujirea smerită în gândirea
ortodoxă, aplicabilă figurii Brehnacei.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Bibliografie—alt format
În sprijinul lui Brehnacea (înțelepciune,
cumpătare, loialitate critică, etică a adevărului)
- Seneca,
Lucius Annaeus. Despre scurtimea vieții. Trad. Vasile Dem.
Zamfirescu. București: Editura Humanitas, 2013.
- Marcus
Aurelius. Gânduri către sine însuși. Trad. C. Balmuș. București:
Editura Științifică, 1997.
- Platon.
Republica. Trad. Andrei Cornea. București: Editura Humanitas, 2005.
- Aristotel.
Etica nicomahică. Trad. C. Noica. București: Editura Științifică,
1996.
- Montaigne,
Michel de. Eseuri. Trad. Dan Horia Mazilu. București: Editura
Minerva, 1987.
- Laski,
Harold J. A Grammar of Politics. London: George Allen & Unwin,
1925.
- Confucius.
Analecte. Trad. sinolog Dan Dungaciu. București: Editura Herald,
2008.
- Sf.
Ioan Gură de Aur. Omilii la Evanghelia după Matei. București:
Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă, 1994.
- Mareș,
Nicolae. Gânduri despre bătrânețe. București: Editura Adevărul,
2009.
- Arghezi,
Tudor. Versuri și reflecții. București: Editura Minerva, 1971.
🔥 În sprijinul portretului
negativ al Cucunozului (lăcomie, trufie, grabă, instinct cotropitor)
- Erasmus
din Rotterdam. Elogiul nebuniei. Trad. Lucian Blaga. București:
Editura Minerva, 1986.
- Hugo,
Victor. Mizerabilii. Trad. Ion Ghica. București: Editura Litera,
2014.
- Rabelais,
François. Gargantua și Pantagruel. Trad. Alexandru Balaci.
București: Editura Univers, 1981.
- Schopenhauer,
Arthur. Lumea ca voință și reprezentare. Trad. Ion Ianoși.
București: Editura Humanitas, 2005.
- Dante
Alighieri. Divina Comedie – Infernul. Trad. George Coșbuc.
București: Editura Minerva, 1969.
- Gracián,
Baltasar. Arta prudenței. Trad. Horia Mihail. București: Editura
Humanitas, 2003.
- Rousseau,
Jean-Jacques. Contractul social. Trad. Elena Dumitriu. București:
Editura Humanitas, 1992.
- Patericul
Egiptean. Trad. Pr. Dumitru Stăniloae. București: Editura Institutului
Biblic și de Misiune Ortodoxă, 2002.
- Bonaparte,
Napoleon. Maxime și reflecții. București: Editura Politică, 1971.
📚 Studii și comentarii
despre Dimitrie Cantemir și Istoria ieroglifică
- Cândea,
Virgil. Dimitrie Cantemir – Umanistul. București: Editura Minerva,
1973.
- Mazilu,
Dan Horia. Cantemir: Utopie și alegorie. București: Editura
Eminescu, 1981.
- Guțu,
Gheorghe. Istoria literaturii române vechi. București: Editura
Minerva, 1975.
- Buzera,
Ion. Morala în gândirea lui Dimitrie Cantemir. București: Editura
Paideia, 2006.
- Stăniloae,
Dumitru. Teologia dogmatică ortodoxă, vol. III. București: Editura
Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă, 1997.
>>>>>>>>>>>>>>>>
Varianta III
O lista în format APA (7th edition),
potrivită pentru lucrări academice moderne:
🕊️ Pentru Brehnacea
(înțelepciune, cumpătare, loialitate critică)
Seneca. (2013). Despre scurtimea vieții
(V. D. Zamfirescu, Trad.). Humanitas.
Marcus Aurelius. (1997). Gânduri către sine însuși (C. Balmuș, Trad.).
Editura Științifică.
Platon. (2005). Republica (A. Cornea, Trad.). Humanitas.
Aristotel. (1996). Etica nicomahică (C. Noica, Trad.). Editura
Științifică.
Montaigne, M. de. (1987). Eseuri (D. H. Mazilu, Trad.). Minerva.
Laski, H. J. (1925). A grammar of politics. George Allen & Unwin.
Confucius. (2008). Analecte (D. Dungaciu, Trad.). Herald.
Ioan Gură de Aur. (1994). Omilii la Evanghelia după Matei. Institutul
Biblic și de Misiune Ortodoxă.
Mareș, N. (2009). Gânduri despre bătrânețe. Adevărul.
Arghezi, T. (1971). Versuri și reflecții. Minerva.
🔥 Pentru Cucunoz (trufie,
lăcomie, nestăpânire)
Erasmus. (1986). Elogiul nebuniei (L.
Blaga, Trad.). Minerva.
Hugo, V. (2014). Mizerabilii (I. Ghica, Trad.). Litera.
Rabelais, F. (1981). Gargantua și Pantagruel (A. Balaci, Trad.).
Univers.
Schopenhauer, A. (2005). Lumea ca voință și reprezentare (I. Ianoși,
Trad.). Humanitas.
Dante Alighieri. (1969). Divina Comedie – Infernul (G. Coșbuc, Trad.).
Minerva.
Gracián, B. (2003). Arta prudenței (H. Mihail, Trad.). Humanitas.
Rousseau, J.-J. (1992). Contractul social (E. Dumitriu, Trad.).
Humanitas.
Patericul Egiptean. (2002). (D. Stăniloae, Trad.). Institutul Biblic și de
Misiune Ortodoxă.
Napoleon Bonaparte. (1971). Maxime și reflecții. Editura Politică.
📚 Studii despre Cantemir
și Istoria ieroglifică
Cândea, V. (1973). Dimitrie Cantemir –
Umanistul. Minerva.
Mazilu, D. H. (1981). Cantemir: Utopie și alegorie. Eminescu.
Guțu, G. (1975). Istoria literaturii române vechi. Minerva.
Buzera, I. (2006). Morala în gândirea lui Dimitrie Cantemir. Paideia.
Stăniloae, D. (1997). Teologia dogmatică ortodoxă (Vol. 3). Institutul
Biblic și de Misiune Ortodoxă.
>>>>>>>>>>>>>>
ANEXA
Dimitrie Cantemir – portretistul moralității
umane
Dimitrie Cantemir nu este doar un cronicar al
vremurilor sale, ci și un fin moralist și portretist al naturii umane. În Istoria
ieroglifică, el îmbină alegoria cu satira pentru a reda un vast tablou
al sufletului omenesc, în care fiecare personaj-figură este o mască
simbolică purtând pecetea unui viciu, a unei virtuți sau a unei apucături de
epocă.
Portretistica sa nu e psihologică în sens
modern, ci etico-simbolică: personajele sunt construite prin hiperbole
morale, fiecare gest devenind o emanație a unei esențe sufletești. Brehnacea
este întruparea cumpătării și a fidelității lucide; Cucunoz – o caricatură a
trufiei ambițioase și a nestăpânirii dezonorante. Cantemir îi construiește cu o
ironie rece, dar nu crudă – mai degrabă îndreptătoare, căci portretele
sale sunt avertismente, nu doar satire.
Astfel, Cantemir devine un portretist al
conștiinței colective, un moralist cu trăsături de pictor bizantin: nu
zugrăvește chipuri realiste, ci icoane morale, în care fiecare personaj
este o pildă sau o primejdie. El nu urmărește nici verosimilul, nici pateticul,
ci adevărul adânc al firii omenești, filtrat printr-un ochi format la școala
înțelepciunii și a ironiei.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Titlu: Portret comparativ Brehnacea – Cucunoz.
Alegoria caracterelor in viziunea moralistului Cantemir
Introducere
In lumea alegorica a Istoriei ieroglifice,
Dimitrie Cantemir se remarca nu doar ca filosof si moralist, ci si ca un fin
portretist al caracterelor umane. Sub masca animalelor vorbitoare, Cantemir
construieste o galerie de tipologii morale, unde fiecare personaj este mai mult
decat un simbol: este o esenta umana. In acest context, Brehnacea si Cucunoz
devin repere etice si psihologice, intr-un contrast care spune mai mult despre
firea omeneasca decat ar face-o orice tratat de morala.
Opoziția Gugunozului vine în sprijinul
portretului moral și filosofic al lui Brehnacea, care apără echilibrul,
onestitatea, cumpătarea, reflecția matură și loialitatea lucidă — în
contrast cu lăcomia, nesățiosul apetit de putere și trufia Cucunozului.
Brehnacea se dovedește a fi un înțelept al adevărului, nu un corist al
succesului.
I. Brehnacea – chipul vredniciei modeste
Brehnacea este intruchiparea unui personaj cu
o demnitate tacuta, harnicie statornica si simt al datoriei. Nu se arata prin
gesturi mari si nici nu isi proclama meritele; el actioneaza constant, uneori
invizibil, dar permanent. Reprezinta tipul de om care isi cunoaste locul, isi
slujeste rostul si nu isi face din fala un tovaras. De aceea, este adesea
trecut cu vederea, subapreciat sau ironizat, dar ramane, in esenta, una dintre
putinele figuri temeinice din lumea dominata de impostura si zgomot.
II. Cucunoz – masca neghiobiei trufase
Pe de alta parte, Cucunoz este intruchiparea
goliciunii sufletesti impanate cu trufie si lipsa de masura. Este vorbaret,
infatuat, versatil, gata sa se inchine cui striga mai tare. Dincolo de masca
retorica, se ghiceste o fire slaba, oportunista, care confunda zgomotul cu
puterea si pupatul mainilor cu vrednicia. Cucunoz este imaginea acelor fiinte
care, desi fara radacina morala, urca pe treptele puterii prin disimulare si
supunere slugarnica. Este tipul prefacut, mereu in adaptare, dar niciodata in
adevar.
III. Contrastul moral si portretul simbolic
Cantemir nu doar opune doua caractere, ci le
pune in scena pentru a arata o intreaga lume intoarsa: in care Cucunozii se
cocotă, iar Brehnaceii sunt tinuti jos. Alegoria are, astfel, o functie
satirica, dar si una moral-formativa: cititorul este invitat nu doar sa rada,
ci sa judece si sa aleaga. Din confruntarea celor doi nu iese un invingator in
sens clasic, dar se degaja o lectie: aparentele pot ridica pe cineva, dar numai
temeiul moral poate sustine cu adevarat.
Concluzie
In concluzie, confruntarea simbolica dintre
Brehnacea si Cucunoz nu este doar o simpla parabola despre doua tipologii umane
opuse, ci o veritabila scena de judecata morala, in care Dimitrie Cantemir isi
exercita talentul de portretist al firii omenesti. In spatele alegoriei,
el construieste cu migala morala si ironie lucida nu chipuri de animale, ci
icoane ale sufletului omenesc, in care se reflecta virtuti tacute si trufii
galagioase, statornicii buni si nestatornicii periculosi.
Brehnacea si Cucunoz rămân, astfel, nu doar
personaje in litera unei istorii "ieroglifice", ci figuri arhetipale
ale oricarei epoci: unul, emblema demnitatii fara zgomot; celalalt,
intruchiparea ambitiei fara judecata. Iar Cantemir, ca portretist, nu
zugraveste doar oameni, ci caractere, nu doar fapte, ci consecintele morale ale
alegerii. In aceasta lumina, Istoria ieroglifica devine mai mult decat o
satira: este o oglinda intoarsa spre noi insine, chemata sa ne invete a
recunoaste ce fel de fiinta locuieste cu adevarat in pielea fiecaruia.
Bibliografie (selectiva):
- Cantemir,
Dimitrie. Istoria ieroglifica, Ed. Minerva, Bucuresti, 1987.
- Manolescu,
Nicolae. Arca lui Noe. Eseu despre romanul romanesc, Ed. Gramar,
2003.
- Marino,
Adrian. Hermeneutica ideii de literatura, Ed. Dacia, Cluj-Napoca,
1987.
- Călinescu,
George. Istoria literaturii romane de la origini pâna in prezent,
Ed. Minerva, 1982.
- Papu,
Eugen. Literatura româna veche, Ed. Didactica si Pedagogica, 1975.
- D.
Vatamaniuc, in Revista de Istorie si Teorie Literara, nr. 3/1974:
"Alegoria si portretul in opera lui Dimitrie Cantemir".
- Andrei
Plesu. Despre ingeri, Ed. Humanitas, Bucuresti, 2003 (pentru
contrastul dintre esenta si masca).
- Iorga,
Nicolae. Istoria literaturii române in secolul al XVIII-lea, Ed.
Minerva, 1901 (fragmente despre Cantemir).
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Pentru a extinde acest eseu, putem adăuga o
secțiune suplimentară care aprofundează funcția alegorică și mecanismele de
portretizare utilizate de Cantemir în construcția acestor personaje, precum și
un scurt epilog meditativ care să lege portretistica sa de experiența morală
universală. O propunere:
IV. Tehnica portretului alegoric la Cantemir
În spatele figurilor zoomorfe, Dimitrie
Cantemir rafinează o tehnică portretistică subtilă, bazată pe detalii de
comportament, limbaj și atitudine. Fiecare trăsătură a lui Brehnacea – tăcerea,
răbdarea, gestul cumpănit – este încărcată de semnificații morale. La polul
opus, logoreea, servilismul și ostentația lui Cucunoz sunt prezentate printr-o
retorică hiperbolizată, menită să provoace zâmbetul amar al recunoașterii.
Alegoria nu este o simplă mască, ci un procedeu hermeneutic, prin care
realitatea morală e transfigurată în imagine vie, memorabilă. Cantemir recurge
la o formă de portret compozit: sumarizând caractere recognoscibile într-un
„tip”, el creează o critică a comportamentului social, dar și o meditație
asupra esenței umane. Portretul devine astfel o metodă de judecată etică, iar
lectura – un exercițiu de conștiință.
Epilog. O oglindă permanentă
Brehnacea și Cucunoz nu sunt doar personaje
ale unei epoci trecute, ci oglinzi în care ne putem surprinde și astăzi
chipurile. Lumea lui Cantemir nu a dispărut; doar formele s-au schimbat, nu și
esențele. Portretistul moralist a reușit să redea, sub stratul alegoric,
durabila polaritate dintre vrednicie și impostură, dintre tăcerea fertilă și
guralivul gol. Într-o cultură a aparențelor, redescoperirea acestor tipologii
poate deveni un act de igienă spirituală. Căci dacă lumea este plină de
Cucunozi, salvarea stă în recunoașterea tainică și susținerea discretă a celor
asemenea lui Brehnacea.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Imagine: Mândrie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu