luni, 12 mai 2025

În sfârșit, în discuția de taină cu Brehnacea Lupul începe a vorbi

 

 

În sfârșit, în discuția de taină cu Brehnacea Lupul începe a vorbi

 

*

În discuția de taină cu Brehnacea Lupul începe a vorbi, nu oricum, numai în sentințe.

 

*

Lupul răspunsă: „Bine stii, cinstite priietine (că degetul arătătoriu cumplită otrava clătește a ochiului privitoriu) (și supt unghea degetului mai vrăjmaș toapsăc decât supt dintele viperii stă). Așijderea nu ieste pofta aceluia carile cu dreaptă socoteală să slujește, ca lumea, cu degetul arătându-l, să dzică: «Iată, acesta așe au dzis, așe au făcut». Că macar că într-acea dată oarece spre adaogerea cinstei și spre slava numelui a să aduce s-ar părea (care lucru mai mult decât altele pre muritori farmăcă), dară cu bună samă și adese s-au vădzut că aceleași guri cântă cântecul îndrăpt, și ce ieri lăuda, astădzi în hulă iau și în batgiocură. De care lucru propozitul socotelii au fost ca într-atâta adunare de nevoie adevărul a nu arăta, iară de bunăvoie numai singur eu a-l ști, sau cătră altul iarăși adevărului iubitoriu a-l obști (că între doaă chipuri pururea doaă socotele asupra unui lucru au, dară în doaă monarhii, în carea nenumărate chipuri, voi și socotele să află, cu cât mai vârtos deosăbite plăceri vor avea? Unde cineva cu sfatul plăcut și iscusit nu mai mulți priimitori decât lepădători și nu mai puțini apărători decât împotrivitori va afla), Și așe urmadză ca (din cuvântul adevărat nu mai puțini nepriietini decât priietini cineva singur cu gura sa să-și agonisască ).".Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir  ( 26 octombrie 1674 - 21 august 1723)

 

Așezăm sentințele în ordinea în care cărturarul le-a folosit:

S(1):degetul arătătoriu cumplită otrava clătește a ochiului privitoriu

S(2):supt unghea degetului mai vrăjmaș toapsăc decât supt dintele viperii stă

S(3):nu ieste pofta aceluia carile cu dreaptă socoteală să slujește, ca lumea, cu degetul arătându-l, să dzică: «Iată, acesta așe au dzis, așe au făcut»

S(4):cu bună samă și adese s-au vădzut că aceleași guri cântă cântecul îndrăpt, și ce ieri lăuda, astădzi în hulă iau și în batgiocură

S(5):între doaă chipuri pururea doaă socotele asupra unui lucru au, dară în doaă monarhii, în carea nenumărate chipuri, voi și socotele să află, cu cât mai vârtos deosăbite plăceri vor avea?

S(6):Unde cineva cu sfatul plăcut și iscusit nu mai mulți priimitori decât lepădători și nu mai puțini apărători decât împotrivitori va afla

S(7):din cuvântul adevărat nu mai puțini nepriietini decât priietini cineva singur cu gura sa să-și agonisască

                                                             

>>>>>>>>>>>>>>> 

Citate din literatură și filozofie care reflectă idei similare cu cele exprimate în cele șapte sentenții cuprinse în acest grupaj, despre: a arăta cu degetul, laudă, hulă, batjocură, sfatul plăcut, cuvântul adevărat.  \

 

1) Oamenii mici se simt mari doar când arată spre alţii cu degetul..” – Irina Binder

2) „Cine arată cu 1 deget spre alţii arată cu 3 degete spre el. Întinde acum mâna în faţa ta şi arată cu degetul aşa cum ai face-o în mod natural. Observă cum degetul tău mic, inelarul şi degetul mijlociu au tendinţa să se îndrepte spre tine cu cât arăţi cu degetul mai ferm în afara ta. Nu deţii adevărul suprem, ci doar o firimitură din el. Fiecare om are o piesă din puzzle aşa că încearcă să înţelegi fiecare piesă a fiecărui om dacă vrei să ai şansa de a descoperi vreodată adevărul suprem..” – Pera Novacovici

3) „Curăţă-ţi degetul înainte să arăţi cu el spre petele mele.”Benjamin Franklin

 

4) La sfârşitul fiecărei agonii, stă un observator care arată cu degetul.Virginia Woolf

 

5) Nu te grăbi să acuzi sau să lauzi pe nimeni. - Publilius Syrus

 

6) Singura cale de a scăpa de efectul coruptibil al laudelor este să continui să lucrezi.” – Albert Einstein

 

7)E mai bine să meriţi laude şi să nu le primeşti decât să le primeşti fără să le meriţi. Mark Twain

8)Fiecare pasăre cu pana ei se laudă. - proverb

 

9) Orice păcat şi orice hulă se va ierta oamenilor, dar hula împotriva Duhului nu se va ierta. - Sfânta Evanghelie după Matei

10) Mai bună hula din satul tău, decât lauda din satul străin.  - proverb

 

11) Batjocura este adesea sărăcie a spiritului. - Jean de La Bruyère

 

12) Bătaia de joc este o obrăznicie faţă de buna-cuviinţă. -  Aristotel

13) Îşi bate joc de cicatrici doar cel care nu a avut nicio rană. – Wiliam Shakespeare

14) Dacă poți distinge sfaturile bune de cele rele, atunci nu mai ai nevoie de sfaturi. Edward A Murphy

15) 24682. Ironia îşi păstrează forţa până când încearcă să se transforme în băşcălie. – Grigore Rotaru Delacamboru

>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Este nu doar posibil, ci chiar foarte potrivit să construim un eseu amplu, în stil eseistic-literar, pe baza celor șapte sentințe extrase din Istoria ieroglifică și a citatelor reflective adiacente. Acest grupaj trimite la o constelație tematică profundă: condamnarea judecății grăbite, duplicității sociale, laudei de suprafață, pericolului de a spune adevărul într-o lume instabilă, pluralismului de opinii și fragilității adevărului în fața opiniei publice.

Dimitrie Cantemir exprimă, prin vocea Lupului, o gândire lucidă, aproape cinică, despre natura umană și socială – iar acest lucru poate fi valorificat într-un eseu care leagă ideile vechi de realități și reflecții moderne.

Titlu propus:

„Cuvântul care sapă adânc. Despre degetul arătător, laudele înșelătoare și riscul adevărului”

Posibil plan al eseului:


I. Degetul arătător și puterea distructivă a semnalării publice (S1–S3)

  • Interpretare a sentințelor:
    • S(1) și S(2) surprind gestul indicării ca pe o formă otrăvitoare de control social.
    • S(3) aduce în discuție modestia celui cu „dreaptă socoteală”, care nu dorește să fie arătat cu degetul, nici spre laudă, nici spre blam.
  • Citate asociate:
    • Irina Binder, Benjamin Franklin, Pera Novacovici – despre pericolul judecății facile.
  • Reflecție culturală:
    • În tradiția românească, a arăta cu degetul este gestul acuzator prin excelență. Proverbul „să nu arăți cu degetul că-ți cade unghiile” ar putea completa acest tablou.
    • Parabolele biblice și pilda adulterinei din Evanghelie întăresc pericolul unei judecăți grăbite.

II. Lauda, hula și versatilitatea opiniei publice (S4)

  • Comentariu pe baza S(4):
    • Omul de ieri lăudat, azi poate fi batjocorit – o constatare universală și atemporală.
  • Citate asociate:
    • Mark Twain, Einstein, Sf. Evanghelie după Matei, Shakespeare, La Bruyère.
  • Reflecție culturală:
    • Mentalitatea românească este adesea oscilantă, iar trecerea de la slavă la batjocură e rapidă. Apare proverbul: „Te ridică în slăvi până te pun la pământ.”
    • Cultura mioritică nu cultivă neapărat consecvența, ci mai degrabă supraviețuirea prin adaptare – ceea ce face slava instabilă.

III. Pluralismul periculos al opiniilor și conflictul adevărurilor (S5–S6)

  • Analiză:
    • S(5): cu cât mai multe voințe și păreri, cu atât mai deosebite plăceri – o observație despre imposibilitatea unui consens.
    • S(6): chiar și sfatul bun va avea opozanți.
  • Citate asociate:
    • Murphy („dacă poți distinge sfaturile bune…”), Rotaru Delacamboru („ironia… bășcălia”), Aristotel.
  • Comentariu cultural:
    • În democrațiile slabe, sfatul înțelept e confundat cu lingușirea sau cu bășcălia. În România, sfatul e deseori suspectat de interese ascunse.
    • Personalitățile ca Eminescu, Iorga, sau Cioran s-au lovit de reticența maselor în fața unei idei contrare curentului.

IV. Cuvântul adevărat ca izvor de vrăjmășie (S7)

  • Analiză:
    • A spune adevărul atrage nu doar prietenii, ci și dușmani – o realitate amară.
  • Citate asociate:
    • Franklin, Murphy, Biblia, Woolf, Cantemir însuși.
  • Reflecție culturală:
    • Poetul martir (Radu Gyr), înțeleptul marginalizat (Blaga în exilul interior) și filozoful tăcut (Noica) sunt figuri ale celui care „cu gura sa își agonisește nepriietini”.
    • În cultura română, adevărul e rar un capital – e mai degrabă un pericol.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 


Scutul adevărului, degetul osândei și tăcerea înțeleaptă. Un comentariu eseistic la sentințele lui Cantemir

Într-o lume în care limba este armă, iar vorba – uneori sabie, alteori otravă – Dimitrie Cantemir a știut să înfășoare adevărul în hlamida înțelepciunii tăcute. În Istoria ieroglifică, sub chipul Lupului, cărturarul moldovean rostește nu doar replici, ci sentințe, nu simple opinii, ci observații distilate în flacăra lucidității. Setul celor șapte sentințe rostite „în taină” se constituie într-o artă poetică a prudenței, într-o morală de supraviețuire a celui vrednic în lume strâmbă.

Prima dintre ele, S(1): „degetul arătătoriu cumplită otrava clătește a ochiului privitoriu”, alături de S(2): „supt unghea degetului mai vrăjmaș toapsăc decât supt dintele viperii stă”, deschide seria sub forma unui avertisment metaforic. A arăta cu degetul nu este o simplă acțiune, ci un act de otravă morală, care tulbură ochiul, provoacă dezbinare și aduce în lume boala osândei gratuite. Se poate citi în aceste expresii o rudă îndepărtată a gândurilor moderne: Irina Binder observă că „oamenii mici se simt mari doar când arată spre alții cu degetul”, iar Franklin recomandă: „Curăţă-ţi degetul înainte să arăţi cu el spre petele mele.” Cantemir merge mai departe: nu doar că a arăta e primejdios, dar chiar și locul de unde pornește gestul este infam – „sub unghie” pândește răul.

Sentința S(3): „nu ieste pofta aceluia carile cu dreaptă socoteală să slujește, ca lumea, cu degetul arătându-l, să dzică: «Iată, acesta așe au dzis, așe au făcut»”, arată că cel vrednic nu caută confirmarea publică, nici aplauzele. Înțeleptul slujește fără să dorească să fie slăvit. Adevărul este o slujbă, nu un spectacol. În această idee răsună ecouri din Einstein – „singura cale de a scăpa de efectul coruptibil al laudelor este să continui să lucrezi” – și Mark Twain – „e mai bine să meriţi laude şi să nu le primeşti, decât să le primeşti fără să le meriţi.”

Dar oamenii nu sunt consecvenți. S(4) subliniază tocmai acest fapt: „aceleași guri cântă cântecul îndrăpt, și ce ieri lăuda, astădzi în hulă iau și în batgiocură”. Este o observație atât de fină a instabilității opiniei publice încât pare scrisă pentru vremuri moderne, cu algoritmi și like-uri. Proverbul „mai bună hula din satul tău, decât lauda din satul străin” ne amintește că cel lăudat azi va fi cel osândit mâine, după cum și Cantemir avertizează că gloria e doar o vrajă trecătoare.

S(5): „între doaă chipuri pururea doaă socotele asupra unui lucru au, dară în doaă monarhii [...] cu cât mai vârtos deosăbite plăceri vor avea?” vorbește despre imposibilitatea consensului într-o lume plurală. Într-o democrație, în orice formă de organizare complexă, unitatea este o iluzie. Pera Novacovici spunea că „nu deții adevărul suprem, ci doar o firimitură din el.” Cantemir știe că fiecare are alt chip, alt gust, altă judecată. De aici rezultă o lecție durabilă: nu impune adevărul, ci trăiește-l cu discreție.

ceastă discreție este tema S(6): „Unde cineva cu sfatul plăcut și iscusit nu mai mulți priimitori decât lepădători și nu mai puțini apărători decât împotrivitori va afla”. Nimic nu este mai riscant decât un sfat bun. Sfaturile trezesc invidie, contrazic vanitatea celuilalt, și rareori sunt primite ca dar. De aceea Murphy, cu sarcasmul său, afirma: „Dacă poți distinge sfaturile bune de cele rele, atunci nu mai ai nevoie de sfaturi.” Iar Aristotel și La Bruyère ar fi zâmbit în acord cu Cantemir: batjocura e sora sărăciei spirituale, iar ironia devine batjocură doar când e prost întrebuințată (cf. Grigore Rotaru Delacamboru).

În fine, sentința S(7) este poate cea mai amară: „din cuvântul adevărat nu mai puțini nepriietini decât priietini cineva singur cu gura sa să-și agonisască”. A spune adevărul nu e o virtute recompensată, ci un act de curaj cu riscuri reale. Cei care au spus adevărul – martirii, profeții, poeții disidenți – au fost adesea izgoniți, batjocoriți, uciși. De aceea Cantemir nu predică tăcerea lașă, ci tăcerea aleasă, înțeleaptă. „Numai singur eu a-l ști” este, în contextul unei lumi neînțelepte, o formă superioară de fidelitate față de adevăr.

Astfel, cele șapte sentințe ale Lupului conturează o etică a vorbirii și o strategie a rostirii. Nu cine tace fuge de luptă, ci cel care vorbește fără socoteală cade mai iute. Într-o lume care schimbă lauda cu batjocura și sfatul cu osânda, înțeleptul cântărește fiecare cuvânt, ca pe o spadă ce poate tăia în toate părțile.

Așadar, Cantemir ne învață nu doar să rostim adevărul, ci mai ales cum, când și dacă să-l rostim. Iar degetul osândei, cel ce „cumplită otravă clătește”, trebuie mereu retras, până nu apucăm să ne otrăvim singuri, în timp ce îl îndreptăm spre alții.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Concluzie

Prin aceste șapte sentințe rostit‑tăinuite ale Lupului, Dimitrie Cantemir desenează o hartă morală a supraviețuirii sufletului vrednic în mijlocul unei lumi strâmbe, ipocrite, schimbătoare. Nu e vorba aici de o simplă înțelepciune practică, ci de o formă subtilă de etică a demnității și tăcerii rostite. El nu cere tăcere din lașitate, ci tăcere din noblețe, o tăcere ca formă de protejare a adevărului de corupția urechilor care nu mai știu să-l audă.

Fiecare sentință este o cheie care descuie o învățătură profundă: despre primejdia osândirii pripite, despre deșertăciunea căutării de glorie, despre nestatornicia părerii publice, despre vanitatea sfatului necerut și, mai presus de toate, despre pericolul de a spune adevărul într-o lume ce preferă învelișul poleit al minciunii. Adevărul, în lectura cantemiriană, nu este un bun de piață, ci o comoară ce se dă doar aceluia care o poate purta fără să o batjocorească.

Într-o epocă în care cuvintele sunt aruncate cu ușurință, iar opiniile sunt afișate ca arme, Cantemir propune o atitudine inversă: tăcerea cumpătată, judecata înaintea rostirii, slujirea discretă în locul glorificării de sine. Această etică e cu atât mai valoroasă cu cât ea nu își cere răsplata în lume, ci în adâncul conștiinței.

Astfel, cititorul contemporan descoperă în aceste maxime nu doar ecouri ale unei gândiri clasice, ci avertismente cât se poate de actuale. Lupul lui Cantemir devine astfel simbolul omului care, deși poate vorbi, alege să tacă; deși poate înfrunta, alege să rabde; și deși poate osândi, alege să judece cu măsură.

Într-un veac al strigării fără rost și al judecății pripite, Cantemir ne învață nu să tăcem orbește, ci să rostim cu greutate, cu echilibru, cu răspundere. Adevărul, ca și sabia, nu trebuie scos din teacă decât atunci când este absolut necesar – iar chiar și atunci, el nu trebuie lovit, ci arătat, asemenea unei lumini pe care nu toți o pot suferi. Aceasta este lecția veacurilor și semnul unei înțelepciuni care nu piere.



Concluzie: Tăcerea care rostește și cuvântul care apără ( variantă)

Prin cele șapte sentințe strecurate în Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir construiește o artă a rostirii cumpătate, o veritabilă morală a discernământului întru cuvânt. Nu doar conținutul adevărului contează, ci și momentul în care îl rostești, tonul cu care îl învălui și riscurile pe care le asumi odată cu el. Cuvântul, dacă nu este însoțit de înțelepciune, devine unealtă de pieire. Tăcerea, dacă nu e rodul unei socoteli morale, devine fugă vinovată. Dar între aceste două extreme, Cantemir ne invită să cultivăm o virtute rară: rostirea cumpănită, măsura gândului, discernământul rostirii.

Adevărul, în viziunea cantemiriană, nu este nici apanajul retoricii, nici trofeu al celor puternici, ci o lumină care trebuie purtată cu grijă, ca să nu orbească și nici să nu aprindă focuri în zadar. Să spui adevărul nu e totuna cu a fi înțelept; a ști când să-l spui și cum, aceasta este adevărata încercare a vrednicului.

Prin ironia fină, metafora profundă și observația socială pătrunzătoare, Cantemir așază vorbirea sub semnul răspunderii morale. Într-o lume în care cuvintele sunt adesea monedă de schimb, insultă sau afiș, el ne îndeamnă să redăm cuvântului noblețea inițială: să-l folosim nu pentru a judeca, ci pentru a înțelege; nu pentru a străluci, ci pentru a lumina discret; nu pentru a stăpâni, ci pentru a sluji adevărul, în tăcere sau în rostire, după cum o cere clipa.

>>>>>>>>>>>>>>>> 

Conversatie.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu