luni, 5 mai 2025

Vulpea stârnește gâlceavă în Adunare

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 6 mai 2025 

 

Cantemir – alături de învățații lumii. 

 

Vulpea stârnește gâlceavă în Adunare

*

 

A vulpei laudă exagerată pentru Lup ( laudă îndopată cu sule de bumbac”) a stârnit nedumerire în Adunare și a produs gâlceavă și sciziune: mulți nu doreau să-l audă pe Lup filozofând, iar ceilalți „cuvântul își curmă ... și aleasără ca iarăși pre Lup de față să cheme și mai cu adevăr pentru a Strutocamilei fire să să înștiințedze.” Cu această nouă ocazie apar două sentințe.

 

Cu acest feliu de învăluiri și cu aceste sule de bumbac, după ce Vulpea pre Lup împunsă, pătrunsă și pre cât putu în ura și zavistiia a multora îl împinsă (căci mulți era carii nici cuvântul dreptății a ști, nici pre Lup a filosofisi a audzi poftiia) (că câtă înăcăjire bolbăitura minciunii în urechea dreaptă, atâta nesuferire săgetătura adevărului în inima necurată aduce) – ( prima sentință) și în tot chipul cu podoabe îl învăscu și-l desvăscu, îl îmbrăcă și-l dezbrăcă, până mai pre urmă nu într-alt chip, ce vădzind că mulți urechea ascultării despre mulțimea vorovirii ei a întoarce începusă, cuvântul își curmă (căci gura desfrânată mai tare aleargă decât piatra din deal răsturnată, pre carea un nebun cu piciorul poate a o prăvăli și o mie de înțelepți a opri nu o pot)- ( a doua sentință).

După aceste a Vulpii pentru a Lupului filosofie dovede, cu toții cunoscură că în capul Lupului ieste și siială, și socoteală. Deci cei ce poftiia siiala nicicum vrea să-i asculte socoteala, iară cei ce poftiia socoteala mai cu de-adins vrură să știe ce-i poate fi siiala. Și așe, sentențiia celora ce poftiia socoteala biruind, aleasără ca iarăși pre Lup de față să cheme și mai cu adevăr pentru a Strutocamilei fire să să înștiințedze.Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir (26 octombrie 1674 – 21 august 1723).

 

Citate (din literatură, filosofie și istorie) care reflectă idei asemănătoare cu cele patru sentințe cuprinse în acest fragment: despre minciună și adevăr, despre gura desfrânată și despre puterea votului.

1) „Cunoașterea adevărată este o trecere de la întuneric la lumină.” Platon
→ Similar cu ideea lui Cantemir că adevărul și cunoașterea sunt lumini care dezvăluie esența lucrurilor.

2) O minciună poate face înconjurul lumii, până când adevărul își pune pantofii.” – Mark Twain.”

3) “Tot ce auzim este o opinie, nu un fapt. Tot ce vedem este o perspectivă, nu adevărul.” – Marcus Aurelius.

4) „Pentru a ajunge la adevăr, odată în viață trebuie să te îndoiești de toate lucrurile.”René Descartes

5) „Dacă vrei să le spui oamenilor adevărul, fă-i să râdă, altfel te vor ucide.” – George Bernard Shaw

6) „Adevărata cunoaștere înseamnă să știi cât de puțin știi.”– Confucius
→ În spiritul reflecției lui Cantemir asupra căutării înțelepciunii și a limitelor umane în fața adevărului suprem.

7) “Dacă vrei să le spui oamenilor adevărul, fă-i să râdă, altfel te vor ucide.” – George Bernard Shaw

8) Nebunul își caută fericirea la mare distanță de el. Înțeleptul o gasește chiar sub picioarele sale. James Openheim

9) „PROVERBE DE ȚINUT GURA

Nu poate face omul cât îi poate face gura. Cât o fi gura de mică, foarte mulți îi știu de frică. Pentru că „ gura aduce ura” și tot „ gura bate șezutul”. De asta omul înțelept este cu mare grijă pentru gură. Zice-se că „ gura de multe ori capul jos l-aruncă”. După cum „ gura omului sparge cetăți”, că „ gura taie mai mult decât sabia.” Dar câte nu se întâmplă din cauza gurii, fie că este lăsată prea slobodă, fie că este prea mare, ori că „nu are stăpân”! ” Gura îndulcește, gura amărește.”„ Gura priponește mâna.”„ Gura vorbește adevărul și minciuna.”Oamenii se arată fiecare după gura lui. Ca să vezi de ce „ gura soacrei e moară stricată,”„ gura nebunului adevăr grăiește,”„ din gura prostului afli adevărul”,iar„ gura tăcută nu umblă bătută”și „gura dulce mult aduce.” După cum se știe„ gura rea numai pământul o astupă”. De aceea „gura lumii nu o poți opri”, că „gura desfrânată mai tare aleargă decât piatra din deal răsturnată.”și cum „ gura nu cere chirie, poate vorbi orice fie.” Și iacă așa, „gura zice, vântul duce”, „gură de om, gură de câine, cere pâine!”Dar decât „ gură rea, inimă rea” și „ gură multă, treabă puțină”, mai bine dacă „ gură are și gură n-are” sau „ gură are și gura nu i se aude”, că dacă „gura zice, gura minte,omul tot om de omenie rămâne.”Numai „ gura sacului legată pururea să nu o ții.” Ai grijă „gura să-ți mai rabde pân-a grăi și altul”, iar „ gura înțeleptului când se deschide, tu închide pe a ta”! Că „din gura mincinosului nici adevărul nu se crede”!

Culese de Casian Balabasciuc

10) „Inima vicleană întâi din minciuna cuvântului, apoi din vicleșugul lucrului să vădește. – Dimitrie Cantemir

11) „Înțeleptul nu spune ce știe, iar prostul nu știe ce spune. (proverb turc).

12) Înţeleptul e un simplu om, dar înţelepciunea îl ridică deasupra.  – Solomon

 

13) „Adevărata înţelepciune înseamnă să-ţi recunoşti propria ignoranţă.” – Socrate

14) „20587. Şi minciuna poate să ridice cruzimea la cote înalte: nu ezită să mănânce adevărul de viu.” – Grigore Rotaru Delacamboru

Având la bază textul din Istoria ieroglifică (mai ales cele două Sentințe) și propozițiile anexate ( cu posibilele interpretări) și reflecții asociate este posibil de construit un eseu amplu, în stil eseistic-literar,cu adăugare de interpretări literare ori culturale în context românesc care să pună în valoare intenția cărturarului moldovean?

>>>>>>>>>>>>>>>> 

 

Să construim un eseu amplu, în stil eseistic-literar, care să pună în valoare intenția morală, retorică și culturală a lui Dimitrie Cantemir din acest fragment din Istoria ieroglifică. Avem la dispoziție un nucleu excelent: cele două sentințe – una despre manipularea cu „sule de bumbac” și cealaltă despre „gura desfrânată” – precum și o întreagă rețea de reflecții și citate care pot susține, nuanța și extinde mesajul cărturarului.

Posibilă structură a eseului:


Titlu provizoriu:
„Gura, adevărul și sule de bumbac. Înțelepciunea disimulată în veacul lui Cantemir”


I. Introducere – De la fabulă la filozofie

  • Prezentarea contextului: Istoria ieroglifică nu este doar o alegorie politică, ci și o lucrare de reflecție morală.
  • Vulpea – simbol al retoricii seducătoare, al vorbirii învăluite, dar manipulatoare.
  • Cantemir ironizează formele false de înțelepciune și deturnează atenția de la simpla polemică spre o adâncă meditație asupra adevărului și cuvântului.

II. Sulele de bumbac – despre minciună, lingușire și adevăr

  • Analiza primei sentințe: „Câtă înăcăjire bolbăitura minciunii în urechea dreaptă, atâta nesuferire săgetătura adevărului în inima necurată aduce”.
  • Adevărul este inconfortabil, pe când minciuna se îmbracă în forme moi, agreabile.
  • Paralele culturale:
    • Mark Twain: „O minciună poate face înconjurul lumii...”
    • Bernard Shaw: Adevărul trebuie să fie ambalat în umor pentru a fi suportabil.
    • Grigore Rotaru Delacamboru: „Minciuna mănâncă adevărul de viu” – reflecție în stil cantemirian, un posibil ecou contemporan.
  • În literatura română: spiritul fabulei lui Donici, dar și ironiile din Scrisoarea I de Eminescu – „Minciuna-n lume-i vârtoasă” etc.

III. Gura desfrânată – cuvântul care rupe, cuvântul care unește

  • Analiza celei de-a doua sentințe: „Gura desfrânată mai tare aleargă decât piatra din deal răsturnată...”
  • Proverbele românești culese de Casian Balabasciuc întăresc această idee – înțelepciunea populară este un teren fertil pentru valorificarea lui Cantemir.
  • Paralele culturale:
    • Proverbul turcesc: „Înțeleptul nu spune ce știe...”
    • Confucius și Socrate – moderația vorbirii, măsura în cuvânt.
  • În cultura românească: rolul cuvântului și al tăcerii – de la Moromeții (Nicolae Moromete și tăcerea lui ca strategie de înțelepciune) la Ion (excesul de vorbă ca trădare de sine).

IV. Votul și alegerea înțelepciunii – Struțocămila și capul Lupului

  • Finalul fragmentului: confruntarea între „siială” (înțelepciune) și „socoteală” (rațiune practică).
  • Alegerea colectivă: un început al ideii de discernământ democratic, cu substrat alegoric.
  • Paralele culturale:
    • Platon: „Trecerea de la întuneric la lumină”.
    • Descartes: îndoiala ca metodă.
    • Marcus Aurelius: relativismul percepției și nevoia de judecată interioară.
  • În cultura românească: antinomia între glasul mulțimii și vocea adevărului – de la Scrisoarea III la Timpul lui Eminescu.

V. Concluzie – Actualitatea unei „ieroglifice”

  • Cantemir devine, prin aceste fraze și sentințe, un moralist care rivalizează cu marii gânditori europeni.
  • Gura, adevărul și sule de bumbac sunt simboluri vii și azi – în discursul public, în mass-media, în rețelele sociale.
  • Istoria ieroglifică este un pretext literar, dar și un manifest cultural despre luciditate, disimulare și responsabilitate în rostirea cuvântului.

 

>>>>>>>>>>>>>>>> 

„Cu sule de bumbac și pietre din deal” – Adevărul și minciuna în viziunea lui Dimitrie Cantemir

În teatrul animalier al Istoriei ieroglifice, Vulpea nu doar stârnește gâlceavă, ci descoperă fisurile adânci din firea celor mulți: urechea slabă la adevăr și pofta nesățioasă pentru poleiala minciunii. La o primă vedere, par să fie simple isprăvi de fabulator încondeiat, dar sub pana lui Cantemir, fiecare personaj animat ascunde un viciu omenesc, fiecare replică devine o sentință. Dintre toate, două afirmații se desprind cu forța unei maxime morale, ilustrând natura minciunii și a vorbirii nestăvilite: „câtă înăcăjire bolbăitura minciunii în urechea dreaptă, atâta nesuferire săgetătura adevărului în inima necurată aduce” și „gura desfrânată mai tare aleargă decât piatra din deal răsturnată, pre carea un nebun cu piciorul poate a o prăvăli și o mie de înțelepți a opri nu o pot”.

Prima dintre ele funcționează ca o radiografie a spiritului stricat, care refuză să accepte adevărul pentru că acesta rănește, ustură, trezește. Precum într-un tablou de Goya, unde monștrii rațiunii ies la iveală în somnul conștiinței, Cantemir surprinde groaza pe care o naște adevărul în sufletul întunecat. Cuvântul drept, limpede, lovește acolo unde omul s-a obișnuit cu minciuna ca haină de piele. Nu e o simplă alegere între două opinii – e un război între lumină și întuneric. În acest sens, ecoul platonic devine limpede: „Cunoașterea adevărată este o trecere de la întuneric la lumină.” Dar, după cum știm de la Shaw, „dacă vrei să le spui oamenilor adevărul, fă-i să râdă, altfel te vor ucide.” Adevărul gol este un pericol; adevărul frumos – o armă.

Cea de-a doua sentință – despre „gura desfrânată” – dezvoltă o altă dimensiune a răului: cel al vorbirii deșarte, al cuvântului nestăpânit. Cantemir, cu un simț ascuțit al observației sociale, compară vorba slobodă cu o piatră ce cade din deal: o simplă mișcare, o singură vorbă rău plasată, și rostogolirea devine iremediabilă. Înțelepții se pot chinui zadarnic să îndrepte ceea ce nebunul a prăvălit în grabă. Această imagine prefigurează o idee pe care o regăsim în tradiția sapiențială românească: „gura omului sparge cetăți”, „gura bate șezutul”, dar și „gura tăcută nu umblă bătută.” La Cantemir, ca și la popor, gura nu este doar organ al vorbirii, ci și al pierzării. În mod subtil, prin Vulpe și prin gâlceava iscată, Cantemir ne amintește că limba poate sluji atât slava, cât și trădarea.

Minciuna, la Cantemir, nu este o scăpare, ci o armă politică. În contextul dezbaterii din Adunare, minciuna este împachetată cu „sule de bumbac”, cu alte cuvinte, cu vorbe meșteșugite, dulci, rotunde, alunecoase. Aceasta nu e minciuna grosolană, ci cea rafinată, insinuantă, care pretinde subtilitate și maschează interese. Este vicleșugul cu care Vulpea îl „laudă” pe Lup, împingându-l tocmai în mânia celorlalți. Un astfel de limbaj are rol dublu: lingușește, dar și otrăvește. E ceea ce Grigore Rotaru Delacamboru ar fi numit, în cuvintele sale ascuțite, „minciuna care mănâncă adevărul de viu.”

În fața acestei desfășurări de forțe retorice, cei adunați sunt nevoiți să aleagă: să asculte „siiala” Lupului sau să-i respingă „socoteala”. Alegerea lor, „ca iarăși pre Lup de față să cheme și mai cu adevăr pentru a Strutocămilei fire să să înștiințedze”, are greutatea unui vot moral. Se înfruntă nu doar opinii, ci două viziuni despre lume: una a aparențelor, alta a adevărului. Alegerea nu este doar colectivă, ci devine, în plan simbolic, un test pentru fiecare: ce alegem când adevărul este neplăcut, iar minciuna – confortabilă?

Astfel, Istoria ieroglifică nu este doar o alegorie istorică sau o satiră politică, ci o lucrare de adâncă reflecție morală. Sentințele care însoțesc acest episod sunt bornele unei gândiri care vede în limbaj atât începutul decăderii, cât și temeiul înțelepciunii. Cantemir, cărturarul moldovean, este aici alături de înțelepții lumii, nu doar ca savant, ci ca moralist. Într-o lume în care adevărul trebuie rostit cu curaj și ascultat cu trudă, iar cuvântul trebuie cântărit precum aurul, el ne avertizează că între o piatră rostogolită și o împunsătură de adevăr se poate hotărî soarta unei întregi adunări – și, poate, a unei lumi întregi.

 

 

 

>>>>>>>>>>>>>>>> 

 

Concluzie

Prin ochii ageri ai Vulpii și urechile strâmbe ale Adunării, Istoria ieroglifică devine oglinda unei lumi în care adevărul rănește, iar vorba deșartă domnește. În mintea lui Dimitrie Cantemir, cuvântul nu e doar semn, ci destin: poate înălța sau poate prăbuși, poate dezvălui lumina sau poate rostogoli întunericul peste suflete. Când gura desfrânată aleargă mai iute decât piatra din deal, iar adevărul e scuipat pentru că ustură, rămâne întrebarea amară: suntem dintre cei care prăvălesc sau dintre cei care se trudesc să oprească? Aici se desparte înțeleptul de gloata și vrednicul de cel ce trăiește din prefăcătorie.

 

>>>>>>>>>>>>>>>> 

Concluzie ( variantă)

Istoria ieroglifică nu este doar o alegorie, ci o judecată. Prin glasul Vulpii și rumoarea Adunării, Dimitrie Cantemir dezvăluie o lume în care minciuna se împodobește cu podoabe lingușitoare, iar adevărul este prigonit pentru că nu mângâie, ci mustră. Într-o astfel de lume, cuvântul devine sabie, dar și prăpastie: poate tăia prin întuneric, dar și înghiți conștiința celor slabi. Când „gura desfrânată aleargă mai tare decât piatra din deal răsturnată”, nu rămâne decât o întrebare de temut: câți mai sunt cei care îndrăznesc să iubească adevărul, chiar cu prețul disprețului mulțimii? În acest răstimp de rătăcire și zgomot, glasul înțeleptului este adesea înăbușit. Dar în tăcerea sa se învârtoșează datoria noastră: aceea de a alege, cu trudă și cu jertfă, partea adevărului — nu pentru că ne-ar aduce biruință, ci pentru că fără el nimic nu merită să fie spus ori trăit.

 

Căci unde adevărul este strivit, omul încetează a fi om și devine doar ecoul celorlalți.

>>>>>>>>>>>>>>>> 

Notă: Această postare conține material < de amestec > =  original , citate, ajutor AI. Textul va suferi moidificări uriașe, nu numi în sensul că va fi personalizat, chiar frazele originale vor căpăta suplețe. Le fel, pentru postăruile asemănătoare în conținut. AICI, acest blog, este locul de păstrare până când ciornele vor deveni text limpede.

>>>>>>>>>>>>>> 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu