luni, 26 mai 2025

Cucunozul se împotrivește intențiilor promovate de Brehnacea

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 27 mai 2025 

 

*

Cantemir – alături de învățații lumii.

 

Cucunozul se împotrivește intențiilor promovate de Brehnacea

*

Ce în zădar cuvintele și în dar nevoințele își pierdu, de vreme ce Cucunozul dzicea, precum prin cărți și mijloace de credință adeverit ieste, că Pardosul, Vulpea, Ursul, Râsul și alalte ale lor rudenii cuvântul lor a priimi și sentenția lor a întări gata sint, și încă de va fi cineva sfatului acestuia împoncișitoriu, prea pre lesne altă cale îi vor arăta, pre carea și vrând și nevrând îi va căuta a merge (că unde ieste sila tirănească, nu să cearcă putința firească) - (S1) și mai cu de-adins pentru Lup și pentru Ciacal, carii singuri numai poate într-altă socoteală să rămâie. Deci de Ciacal puțină grijă ieste, o jiganie și de stat și de sfat puțină și mică fiind, iară pentru Lup, de vom videa că la gând nemutat și la fire neschimbat rămâne, deodată, precum sfaturile lui priimite ne sint, îi vom arăta. Iară când la vremea alegerii lucrului va fi, altă treabă întraltă parte îi vom afla, până sfatul să va isprăvi și hirograful de mâna tuturor să va iscăli. Iată după aceia, adeverit sint precum Lupul la bârlogul său cu odihnă a trăi bucuros va fi (că mai fericit ieste cineva cu strâmt traiu la lăcașul său decât cu toate desfătările în casele streine)(S2). Iară amintrilea, precum împotrivă că să clătește de-l vom simți, bună nedejde am că Pardosul cu multe pestriciunile și picăturile lui va afla ac de cojocul Lupului.– Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir  ( 26 octombrie 1674 - 21 august 1723)

          În limbaj contemporan:

„La ce bun toate vorbele și truda degeaba, dacă Cucunozul zicea — și chiar pe bază de scrieri și dovezi de încredere — că Pardosul, Vulpea, Ursul, Râsul și celelalte neamuri ale lor sunt gata nu doar să-și dea cuvântul, dar și să întărească hotărârea luată? Și că, de va fi vreun opozant care să stea împotrivă acestui sfat, i se va arăta degrabă altă cale, pe care — de voie, de nevoie — va trebui s-o apuce (căci unde e silnicie tiranică, nu mai încape fire sau libertate). Asta mai ales în ce privește pe Lup și pe Șacal, care sunt singurii ce s-ar putea să aibă altă părere.

Despre Șacal, însă, e puțină grijă: e o lighioană neînsemnată, și ca statură, și ca minte. Dar cu Lupul, dacă vom vedea că rămâne neclintit în gând și neschimbat la fire, îi vom da de veste numaidecât, așa cum am primit și noi sfaturile lui. Iar când va fi vremea să se facă alegerea și să se hotărască totul, îl vom trimite cu altă treabă în altă parte, până ce sfatul se va încheia și hrisovul va fi iscălit de toți. După aceea, suntem încredințați că Lupul se va întoarce bucuros la bârlogul lui și va trăi în tihnă acolo (căci mai fericit e cel ce trăiește modest în casa lui decât cel ce are toate plăcerile în casele străinilor).

Iar de-l vom simți că se clatină și se pune de-a curmezișul, avem bună nădejde că Pardosul, cu toate petele și tertipurile lui, va găsi ac de cojocul Lupului.”

                                           

>>>>>>>>>>>>>>> 

                                                           

    Brehancea „cu Cucunozul se împreună” pentru a pune la cale felul în care să-l atragă pe Corb în discuție și să-l hotărască a renunța la planul de a așeza în scaunul vredniciei pe Struțocămila, dar această acțiune a fost întâmpinată de către Cucunoz cu refuz, mai mult, Brehnacea primește reproșul că trădează interesele „monarhiei” din care face parte.

Cucunozul explică Brehancei de ce nu va avea succes demersul său: în tabăra celor ce sunt de acord cu hotărârea Corbului sunt și Pardosul, Vulpea, Ursul, Râsul și rudeniile lor, iar împotrivă numai Ciacalul și Lupul, apoi explică motivele pentru care cei doi vor fi înlăturați:o jiganie și de stat și de sfat puțină și mică fiind, iar Pardosul lui va afla ac de cojocul Lupului. Dezamăgirea Brehancei nu a fost mică: cu amărăciune constată că interlocutorul Cucunoz este un fanatic element de turmă corupt care, pentru scopul stăpânului este de acord să fie folosite procedee nedemocratice .

 

de Grigore Rotaru Delacamboru

>>>>>>>>>>>>>>>>> 

 

Citate (din literatură, filosofie și istorie) care reflectă idei asemănătoare cu cele pentru care Brehnacea se zbate pentru îndreptarea unor direcții greșite care înleznesc să aflăm despre: intenție, împotrivire, omul fanatic ( vândut), subminarea democrației, manipulare prin acte odioase, ...

1) „Faţa reprezintă imaginea sufletului, iar ochii îi oglindesc intenţiile. - Cicero

 

2) Adevarul care este spus cu intenția de a răni este mai puternic decât orice minciună ai putea inventa. – William Blake

 

3) Să te agați de furie este ca și cum ai ține un carbune încis în palme cu intenția de a-l arunca în altcineva; în cele din urma tu ești cel care se arde.” – Buddha

 

 

4) „Alaturi de un prieten adevarat este cu neputinta sa ajungi la deznadejde.” –  Honore de Balzac

 

5) „Nădejdea este uşa iubirii.” – Sf. Ioan Scărarul

 

6)  „Primul semn al corupției moravurilor este izgonirea adevărului.” – Michel de Montaigne

 

7) „Mult mai bine descoperi efectele obiceiului după ciudatele întipăriri pe care le lasă în sufletele noastre, când nu găseşte o împotrivire suficient de îndârjită.” – Michel Montaigne

|

 

8) Neştiinţa îndeamnă la împotrivire faţă de cele ce sunt de folos şi, neruşinându-se, sporeşte numărul păcatelor. – Sf. Marcu Ascetul

 

9) „E o nefericire să fii în tagma victimelor. Dar ce fericire să nu fii printre călăi!”

 

10) „Corupţia este o altă formă de tiranie.” – Joe Biden.

11) „Ocolesc legile mai uşor tagma celor care le fabrică, cât şi a celor care le cunosc.” – Nicolae Mareș

 

12) Convingeri ferme, de nezdruncinat, au doar două categorii de oameni: fanaticii şi semidocţii. Oamenii inteligenţi pendulează mereu între certitudine şi îndoială, ştiind că adevărul e relativ şi fluid, ca viaţa însăşi.”

 

13) Fanaticul este acela care nu vrea să-și schimbe hotărârile luate și care nu schimbă subiectul.” – Winston Churchill

 

14) Cred ca unul din cele mai mari riscuri în viață este să nu ai niciodata curajul să riști.” – Oprah Winfrey

 

15) Nici o cruzime nu e mai atroce decât aceea a fanaticului. .” – Stefan Zweig

 

16) „Nu poți manipula oamenii care știu să gândească singuri.” – Trish Mercer

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

*

Pe baza fragmentului extras din Istoria ieroglifică, ( A luat sfârșit vorbirea de taină Brehnacea - Lup) se poate construi un eseu amplu, în stil eseistic-literar, cu valențe morale, culturale și literare, comparabile atât în context românesc, cât și universal, urmărită fiind valoarea lui Cantemir în postura de cunoscător a mersului lumii ( dublată de aceea de filozof- poet).

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Desigur. Fragmentul ales din Istoria ieroglifică poate fi punctul de plecare pentru un eseu amplu, în stil eseistic-literar, cu valențe morale, culturale și literare. Pasajul ilustrează magistral capacitatea lui Dimitrie Cantemir de a înțelege și reda dinamica puterii, jocurile influenței și manipularea deciziei colective, toate acestea sub masca alegoriei, dar cu un substrat moral și politic extrem de actual. Iată o propunere de structură și o schiță de eseu:


Cantemir – cunoscător al mersului lumii. Despre împotrivire, fanatism și coruperea adevărului

Într-o lume în care puterea își ascunde adesea chipul în spatele măștii consensului, iar adevărul este modelat după interesele celor care vorbesc mai tare, Istoria ieroglifică a lui Dimitrie Cantemir apare nu doar ca o lucrare alegorică de mare subtilitate, ci și ca o radiografie lucidă a moravurilor politice și sociale, valabilă în orice timp. Scena în care Cucunozul respinge intenția Brehnacei de a îndrepta o nedreptate evidențiază nu doar un conflict ideologic, ci întreaga structură de manipulare care se ascunde în spatele deciziilor aparent colective.

I. Puterea care nu cere sfat, ci confirmare

Cuvintele lui Cucunoz – „gata sint să întărească sentenția” – trimit la una dintre cele mai vechi forme de deturnare a democrației: simularea consensului. Acolo unde „sfatul” ar trebui să fie locul deliberării și al libertății gândului, Cantemir descrie o lume în care decizia este deja luată, iar ceilalți sunt chemați doar să o ratifice. Lupul, singurul care ar putea să se împotrivească cu greutate, este ori înlăturat cu blândețe, ori amenințat indirect. Iar Ciacalul – mic, neînsemnat – este ignorat. Astfel, vedem o structură tiranică mascată într-o adunare de „sfat”.

Această dinamică este perfect rezumată de Montaigne: „Primul semn al corupției moravurilor este izgonirea adevărului.” Cei care se opun sunt trimiși „cu altă treabă în altă parte”. Aparențele trebuie păstrate. Dar decizia se ia fără ei.

II. Fanaticul și spiritul de turmă coruptă

Brehnacea este o voce a opoziției, nu doar față de o persoană, ci față de un întreg mecanism de decizie frauduloasă. De aceea, dezamăgirea ei este profundă când vede că interlocutorul ei – Cucunoz – nu este un partener de dialog, ci un fanatic devotat intereselor unei „monarhii” corupte.

Churchill spunea: „Fanaticul este acela care nu vrea să-și schimbe hotărârile luate și care nu schimbă subiectul.” Cantemir îl ilustrează în Cucunoz pe acest fanatic în toată rigiditatea lui, un om care, în numele unui scop superior, justifică orice mijloc – chiar și manipularea, chiar și eliminarea opozanților.

Această atitudine trădează ceea ce Stefan Zweig numea: „Cea mai atroce cruzime – aceea a fanaticului.” Când convingerea nu mai admite niciun dubiu, adevărul încetează să mai aibă valoare. Locul său este luat de o dogmă utilă celor puternici.

III. Subminarea libertății prin pseudo-sfat

Sistemul descris de Cantemir este unul în care voința individuală este anulată sub presiunea unei voințe colective falsificate. Libertatea nu mai este o valoare, ci un pretext. Se afirmă că fiecare are dreptul de a vorbi, dar numai dacă vorbește „cum trebuie”. Cine nu se aliniază, este înlăturat cu „altă treabă”. Este o lecție dureroasă despre cum poate fi uzurpată deliberarea democratică.

Trish Mercer observă limpede: „Nu poți manipula oamenii care știu să gândească singuri.” Cantemir pare să știe și el acest lucru. De aceea, cei care gândesc altfel trebuie fie neutralizați, fie ridiculizați, fie marginalizați. În lumea sa alegorică, libertatea nu moare brusc, ci se ofilește în zâmbetele aprobatoare ale celor ce semnează „hrisovul” fără a-l fi citit.

IV. Lumină într-o lume pestriță

Și totuși, în acest univers dominat de interes, apariția unei voci precum Brehnacea este o rază de speranță. Nu contează dacă are succes. Contează că îndrăznește să se împotrivească, să riște. Oprah Winfrey spunea: „Unul din cele mai mari riscuri este să nu ai niciodată curajul să riști.” Iar Brehnacea îndrăznește, într-un context în care orice gest de opoziție poate atrage înlăturarea sau ruina.

Cantemir nu oferă soluții imediate. Dar arată – prin ironie și alegorie – mecanismele prin care adevărul este deposedat de forța lui, iar voința colectivă este manipulată de cei care se tem de gândirea liberă. El se dovedește astfel nu doar un erudit, ci un fin cunoscător al naturii umane și al jocurilor de putere.

În loc de concluzie

Istoria ieroglifică nu este doar o fabulă politică a unei epoci trecute, ci o lecție pentru toate timpurile. În ea, Cantemir e nu doar filosof și poet, ci și moralist și vizionar. În fața manipulării, a fanatismului și a abuzului mascat de legalitate, singura rezistență adevărată este curajul de a gândi și a spune lucrurilor pe nume.

Într-o lume care seamănă tot mai mult cu a lui Cantemir, avem nevoie de mai mulți Brehnace – și, mai ales, de cititori care să vadă în spatele cuvintelor pestrițe mecanismele adevărului pierdut.

 

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

O variantă a eseului

Cantemir – cunoscător al mersului lumii: între luciditate politică și poezie morală

Într-o epocă a tensiunilor de palat, a dualităților culturale și a jocurilor politice mascate de simboluri, Dimitrie Cantemir se afirmă nu doar ca un domnitor erudit, ci ca un vizionar al umanului, cu o capacitate de analiză morală și simbolică greu de egalat. Fragmentul din Istoria ieroglifică, centrat pe figura lui Cucunoz, cel ce demontează demersul Brehancei, devine revelator pentru modul în care Cantemir înțelege funcționarea puterii, coruperea idealurilor și înfrângerea binelui prin strategii subtile.

Brehnacea, în încercarea sa de a opri planul de întronare a Struțocămilei, caută sprijinul lui Cucunoz, doar pentru a se lovi de un refuz categoric și chiar de acuzația de trădare. În acest mic teatru alegoric se desfășoară, de fapt, drama unei lumi în care fanatismul, manipularea și obediența față de forțe oculte compromit orice intenție dreaptă.. Cuvintele Cucunozului, aparent raționale și „întărite prin mijloace de credință”, maschează o complicitate cu puterea abuzivă și o supunere totală față de un mecanism decizional tiranic.

Cantemir ne oferă aici imaginea omului „vândut”, a fanaticului care nu mai poate fi scos din rândurile turmei corupte, cel care confundă adevărul cu ordinul primit și judecata cu loialitatea față de o cauză impusă. În spatele alegoriei animaliere – Lupul, Ciacalul, Pardosul – se ascund tipologii umane recognoscibile în orice epocă: opozantul redus la tăcere, oportunistul priceput în tertipuri și, mai ales, coruptul lucid, acela care participă activ la înscenarea consensului, mascând înțelepciunea cu retorică și tirania cu justificare.

Este emblematică replica despre „calea pe care și vrând, și nevrând o va apuca” – o frază care denunță orice pretenție de libertate, și în același timp devine o formulă universală a oricărui regim autoritar. În acest context, Brehnacea devine simbolul lucidității înfrânte, al efortului de a îndrepta o stare de fapt care nu mai poate fi îndreptată, tocmai pentru că răul s-a instalat în fibrele gândirii colective, în conștiința funcționarilor, în falsele certitudini ale celor care au renunțat să mai gândească liber.

Valoarea literară și morală a acestui pasaj din Istoria ieroglifică nu constă doar în claritatea cu care surprinde un mecanism de subminare a binelui, ci și în subtilitatea cu care Cantemir împletește observația filozofică și ironia amară. Cuvinte precum „pre carea și vrând și nevrând îi va căuta a merge” sunt echivalentul moldovenesc al reflecțiilor moderne despre manipulare, spălare a gândirii și fabricare a consensului.

De altfel, Cantemir pare să prevestească un întreg arsenal de tehnici ale dominației moderne. În el găsim o voce care, asemenea lui Montaigne, avertizează că primul semn al corupției este izgonirea adevărului. Asemenea lui Zweig, Cantemir recunoaște cruzimea specifică fanaticului. Și asemenea lui Churchill, înțelege că fanaticul nu schimbă nici ideea, nici subiectul – el persistă, periculos, în orbirea sa.

Personajele alegorice sunt construite cu o finețe psihologică ce amintește de marile tradiții ale satirei morale. Lupul – figura inflexibilului, ce va fi înlăturat cu viclenie; Ciacalul – slab și inutil; Pardosul – abilul care „va afla ac de cojocul” oricărui opozant. Fiecare e o piesă într-o mașinărie a complicităților, unde valoarea este sacrificată în numele unui scop doar aparent legitim. Brehnacea este, poate, singurul care încearcă să se opună, dar însuși eșecul lui ne arată cât de puțin poate face rațiunea în fața unei turme ademenite și a unui sistem închis.

Cantemir își dovedește, prin acest fragment, nu doar rafinamentul stilistic și erudiția culturală, ci și o profundă înțelegere a psihologiei puterii. Ca filosof și poet, el nu doar critică, ci și avertizează. Căci în lumea în care „altă treabă într-altă parte îi vom afla”, excluderea opozantului nu mai e o violență deschisă, ci un act perfect mascat, instituționalizat, care devine, poate, cu atât mai periculos.

Astfel, Istoria ieroglifică rămâne, dincolo de valoarea ei literară și simbolică, un document viu de înțelepciune politică și morală. Cantemir – alături de Montaigne, Pascal, Machiavelli – se înfățișează ca unul dintre acei mari gânditori care au înțeles că omul, în clipa în care renunță să judece, devine simplă piesă într-un joc de putere, iar adevărul – un accident, nu o căutare.

Iar vocea lui Brehnacea, deși pierdută, merită să fie auzită. Pentru că ea nu este doar vocea unei epoci, ci ecoul viu al celor care, în orice timp, au îndrăznit să spună nu acolo unde toți spuneau da.

Imagiine: ... în lanul de grâu



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu