miercuri, 14 mai 2025

Brehnacea îi răspunde Lupului imediat ce acesta a început să vorbească

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 14 mai 2025 

 

Cantemir – alături de învățații lumii.

 

Brehnacea îi răspunde Lupului imediat ce acesta a început să vorbească

 

*

În discuția de taină cu Brehnacea Lupul începe a vorbi, nu oricum, numai în sentințe.

Brehnacea îi răspunde Lupului imediat ce acesta a început să vorbească. Să ținem cont că în

joc este soarta Struțocămilei care ar fi propusă a ocupa scun domnesc. Așa cum răspunde Brehancea în acest moment acoperă sapții întinse despre: soarta cuvântului în fața mulțimii,

folosul de obște, laudă îndreptată către filozofi, „bunul cârmuitoriu”, ...

 

 

 

*

Brehnacea răspunsă: „Adevărat, o, priietine, că coaptă și deplin ieste socoteala ta (căci nime așe de fericit în lume să să ție, a căruia, precum și lucrul, și cuvântul tuturor va plăcea să să socotească, că soarele și ceriul senin călătorilor, ploile sămănătorilor, vara plântătorilor, toamna culegătorilor și iarna de-a gata mâncătorilor place, pre carile soarele, totdeodată tuturor neputând a le pricini, de la toți acește nu poate a scăpa a nu să vinui); și macară de lauda gurilor multe înțelepții ca albinele de fum fug, însă (când pentru făcut folosul de obște cineva să fericește, cuvioasă și frumoasă ieste lauda) (că cu mintea și sfatul unuia, a multora viață a să păzi și din viitoarele primejdii a să feri ispita din toate dzilele arătătoare și mărturisitoare ne ieste). Precum cu bună chivernisala unui navarh, din nesățioase droburile mării multe suflete la limanul lineștii scapă (căci acela, bun cărmuitoriu a fi să dzice și ieste carile din linește furtunele socotește și din furtună lineștea agonisește). A căruia dulce voroavă în liman și vrednică laudă pre uscat și cădzută mulțămită de la ficiori pentru părinți, de la părinți pentru feciori, prin toate casele și adunările, nu otravă, mă crede numelui, ce tare antifarmac tuturor hulelor ieste.” – Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir  ( 26 octombrie 1674 - 21 august 1723)

 

Având la bază textul din Istoria ieroglifică (în întregime alcătuit din sentințe) este posibil de construit un puternic eseu amplu, în stil eseistic-literar,cu adăugare de interpretări literare ori culturale în context universal și  românesc care să pună în valoare intenția cărturarului moldovean?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

rnind de la acest pasaj din Istoria ieroglifică de Dimitrie Cantemir. Fragmentul propus este dens în idei filosofice, metafore politice și reflecții morale – un adevărat discurs sapiențial. Îți pot propune mai jos o schiță de structură și direcții de dezvoltare pentru un asemenea eseu, care să pună în valoare intenția cărturarului moldovean și să o amplifice prin analogii culturale și interpretări literare:


Titlu sugestiv (la alegere):

  • „Cuvântul și cârmuirea. Despre soarta înțelepciunii în fața mulțimii”
  • „Lauda bunului cârmuitoriu. Despre înțelepciune și obște în gândirea lui Cantemir”
  • „Furtuna și limanul. Sentințele lui Cantemir și datoria conducătorului”

I. Introducere: Locul lui Cantemir în cultura universală

  • Dimitrie Cantemir – cărturar enciclopedic, om de stat, filozof și artist, care merită a fi așezat alături de marii gânditori politici ai lumii (Machivelli, Montaigne, Confucius).
  • Istoria ieroglifică – roman alegoric, dar și o lucrare moral-politică, un testament literar și o carte de înțelepciune.

II. Cuvântul și mulțimea: Soarta rostirii în fața judecății colective

  • Analiza propoziției: „nime așe de fericit în lume să să ție, a căruia, precum și lucrul, și cuvântul tuturor va plăcea” – imposibilitatea de a plăcea tuturor, relativitatea judecății colective.
  • Reflecții despre soarta adevărului și a înțelepciunii în democrațiile vechi și noi (Socrate, Montaigne, Orwell).
  • Raportul între cuvântul înțeleptului și „gura lumii” – paralelă cu Arghezi: „Cuvintele potrivnice în buzele muritorilor”.

III. Lauda filosofilor și folosul de obște

  • „macară de lauda gurilor multe înțelepții ca albinele de fum fug” – despre smerenia cunoașterii.
  • De ce fuge înțelepciunea de laudă? Ideea umilinței active a cărturarului. Paralelă cu Blaga – tăcerea metafizică.
  • „cuvioasă și frumoasă ieste lauda” atunci când e pentru folosul de obște – se poate discuta aici tema slujirii: de la Cantemir la Voiculescu sau Crainic.

IV. Conducătorul ca „navarh” – metafora politică a cârmuirii înțelepte

  • Imaginea conducătorului ca bun cârmuitor: „din linește furtunele socotește și din furtună lineștea agonisește” – înțelepciune, prevedere, echilibru.
  • Paralele cu gândirea stoică și cu filosofia politică a lui Confucius, Platon, dar și cu portretul domnitorului ideal la Miron Costin ori Sadoveanu.
  • Limanul ca simbol al păcii obștești, al mântuirii comunitare – vezi Radu Gyr: „Un neam întreg în rugă-năbușit...”

V. Lauda binelui: Cuvântul nu ca otravă, ci ca „tare antifarmac”

  • Construcția etică a autorității: conducătorul nu prin putere, ci prin „dulce voroavă”.
  • Cuvântul care vindecă, nu rănește. Paralelism cu ideea logosului din Evanghelie, dar și cu conceptul de reparație morală în literatura de rezistență.
  • Valoarea exemplului personal și a memoriei între generații: „de la părinți pentru feciori, de la feciori pentru părinți”.

VI. Concluzie: Actualitatea lui Cantemir și nevoia de gândire sapiențială în politică

  • Într-o epocă a zgomotului și a superficialității, „sentințele” lui Cantemir sunt un model de discurs etic și lucid.
  • Chemare la redescoperirea limbajului cu rost, a conducerii cu folos, a gândirii cu bătaie lungă.
  • Cantemir – nu doar istoric și filosof, ci pedagog al neamului și model de slujire publică prin cuvânt.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Cuvântul și cârmuirea. Despre înțelepciune, obște și conducătorul vrednic la Dimitrie Cantemir

I. Cuvânt înainte – Cantemir, alături de învățații lumii

În biblioteca ideală a Europei, între cărțile lui Machiavelli, Montaigne, Confucius și Seneca, și-ar avea locul firesc și Istoria ieroglifică a lui Dimitrie Cantemir. Ceea ce, la prima vedere, pare o fabulă politică înveșmântată în haina alegoriei baroce, este în adâncime un tratat sapiențial, o oglindă a firii omenești și o pledoarie pentru rostul cuvântului și al cârmuirii. Într-un fragment memorabil, Brehnacea răspunde Lupului într-un șir de sentințe care luminează, ca dintr-o boltă de înțelepciune, ideea de bun conducător, rostul vorbirii în fața mulțimii și datoria obștească a celui înțelept. Aceste reflecții ne oferă un prilej rar de a redescoperi, în vechiul grai moldovenesc, o gândire vie, modernă prin viziune, nobilă prin etică și subtilă prin expresie.

II. Cuvântul în fața mulțimii – între laudă și osândă

„Cine este acela, zice Cantemir, căruia să-i placă toți, precum soarele la călători și ploaia la semănători?” Încă de la început, sentința lovește în iluzia unei armonii absolute între vorbitor și publicul său. Înțeleptul nu poate aștepta răsplată universală, căci „gura lumii” nu judecă, ci etichetează. De aici, resemnarea lucidă: „nime așe de fericit în lume să să ție, a căruia, precum și lucrul, și cuvântul tuturor va plăcea”. În cuvântul rostit se naște nu doar ideea, ci și condamnarea celui care o poartă.

Această meditație e profund actuală: trăim într-o epocă a comunicării în exces, dar și a crizei de sens. Cantemir avertizează că rostirea înțeleaptă nu va fi gustată de toți, că ea e „fum pentru albine”, tulburare pentru mulțime. Astfel, el prefigurează tema exilului cuvântului înțelept – temă reluată mai târziu de Blaga, care vorbea despre tăcerea metafizică a gânditorului, sau de Noica, pentru care filosofia e mai curând o retragere în rostul adânc decât o ieșire în agora.

III. Lauda și tăcerea – despre slujirea smerită și folosul de obște

Dar Cantemir nu cade în mizantropie. Dimpotrivă, adaugă o nuanță decisivă: există o laudă „cuvioasă și frumoasă” – aceea care se naște nu din lingușire, ci din recunoașterea „folosului de obște”. Aici, ideea de conducere devine slujire. Omul înțelept nu caută gloria personală, ci binele comun. Când reușește să apere viețile „multora”, când prin „sfatul unuia” sunt păzite destinele celor mulți, lauda nu mai e trufie, ci recunoștință.

Este o idee creștină în miezul acestei concepții – aceea că vrednicia nu este strigată, ci recunoscută. Voiculescu, în smerenia sfinților lui tăinuiți, și Radu Gyr, în durerea lor răbdătoare, vor prelua această linie cantemiriană a dreptei slujiri. La fel, în gândirea politică românească de esență tradițională, conducătorul este „uns”, dar numai dacă slujește. Puterea devine păcat când nu mai e jertfă.

IV. Cârmuirea ca navigație – metafora navarhului

Imaginea „navarhului” (cârmaci al corăbiei în vechile limbi) devine la Cantemir metafora centrală a artei politice. Cârmuitorul bun este acela care „din linește furtunele socotește și din furtună lineștea agonisește”. Adică previne înainte de criză și aduce pace după tulburare. O artă a echilibrului și a prevederii, a vigilenței cumpătate. Cât de departe este aceasta de politica teatrală a prezentului, care se hrănește din crize fabricate și din populisme stridente!

Este evident aici ecoul stoicilor – Seneca, Epictet – dar și al clasicilor greci. Platon, în Republica, aseamănă cetatea cu o corabie: dacă nu e condusă de înțelept, se pierde. La Cantemir, această viziune se adaptează spațiului românesc: domnul nu este tiran, ci navarh, și își dovedește vrednicia nu în vremea liniștii, ci în cumpănă.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

V. Dulcea voroavă și „antifarmacul” împotriva otravii

Într-un final nobil, Cantemir arată că moștenirea bunului conducător este cuvântul său: „voroavă dulce în liman”, laudă dreaptă „pe uscat”, mulțumită din neam în neam. Această dulceață nu e lingușitoare, ci vindecătoare: „nu otravă, mă crede, ci tare antifarmac”. Aici, rostirea devine tămăduire. Într-o lume în care cuvintele rănesc, conducătorul vrednic lasă în urmă vorbe care alină, întăresc, luminează.

Nu e puțin lucru să găsim, în plin secol al XVII-lea, această concepție a cuvântului terapeutic, a memoriei transgeneraționale, a înțelepciunii aplicate la binele obștesc. De aceea, Cantemir trebuie citit nu doar ca istoric sau cărturar, ci ca un model viu al spiritului care slujește. El nu doar cunoaște, ci construiește, nu doar scrie, ci lucrează cu mintea spre mântuirea cetății.

VI. Încheiere – actualitatea senină a unui cărturar vechi

Într-o lume în care discursul public a devenit spectacol, iar cârmuirea – negoț cu patimi, vocea lui Cantemir răsună nu ca o lecție severă, ci ca o chemare senină. El ne amintește că înțelepciunea nu se rostește oricum, că lauda nu trebuie căutată, iar puterea nu e scop, ci slujire. Sentințele lui Brehnacea nu sunt simple ornamente stilistice, ci cristale de gândire vie, în care se oglindește și se întreabă omul veacurilor.

Citindu-l pe Cantemir, ne descoperim nu în urma unui trecut, ci în fața unei exigențe. Căci limanul încă se caută, furtuna încă bântuie, iar cuvântul – dacă nu-i tămăduitor – poate fi, oricând, otravă.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu