joi, 15 mai 2025

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 16 mai 2025 Cantemir – alături de învățații lumii. Al doilea răspuns al Lupului către Brehnacea pe timpul discuției de taină ( prima parte) * Lupul rostește prima sentință de aici făcând aprecieri despre felul de a fi și a cerceta al filozofului. A doua sentință laudă vorba frumoasă: „de n-ar mai sfârși, încă mai plăcută ar fi”. * „Cătră aceste a Brehnacii nu proaste cuvinte, Lupul într-acesta chip răspunsă: „Vădz și bine cunosc, o, priietine, că cu toată nevoința te silești ca pentru a mea adâncă tăcere să te înștiințăzi (S1:că sufletul filosof nu numai cum și ce s-au făcut, ce și pentru ce așe s-au făcut cerceteadză) (că toată prostimea lucrurile vădzind, precum sint le știu, iară filosoful din ce și pentru ce așe sint cunoaște). Deci de vreme ce și eu (precum mi să pare) urechi bine ascultătoare am aflat și tu precum gură adevărul grăitoare să fii nemerit adeverit să fii și precum eu a povesti nu mă voiu lenevi, așe tu în pomenire a le alcătui nu te obosi (S2:că voroava frumoasă la cei cunoscători de n-ar mai sfârși, încă mai plăcută ar fi, iară cei necunoscători mai tare dulceață în basnele băbești, decât în sentențiile filosofești află).” – Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir ( 26 octombrie 1674 - 21 august 1723) >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Citate (din literatură, filosofie și istorie) care reflectă idei asemănătoare cu cele pentru care Lupul oferă către Brehnacea al doilea răspuns ( prima parte a răspunsului ). despre: filozofi, felul cum cercetează filozofia, vorba filozofului mai presus de părerea lumii aflată în Adunare, vorba frumoasă , mai ales, ca ajutor în elaborarea unei „sentenții”. 1) Adevărata fericire e să găsești idealul pentru care merită să trăiești sau să mori. (Soren Kierkegaard 1) Fără de filosofie și fără de rațiunea cea dreaptă, nimeni nu poate dobândi înțelepciunea. (Sfântul Justin Martirul și Filosoful) 2) Filosofia este medicina sufletului. (Cicero) 3) Filosofia este microscopul gândirii. (Victor Hugo) 4) Geometria va atrage sufletul spre adevăr și va crea spiritul filosofiei. (Platon) 5) La tinerețe domină intuiția, la bătrânețe cugetarea; de aceea, la tinerețe omul este mai mult poet, iar la bătrânețe mai mult filosof. (Arthur Schopenhauer) 6) Tăcerea capul filosofiei este. (Dimitrie Cantemir) 7) Umorul este zâmbetul filosofiei. (Okakura Kakuzo) 8) Omul înțelept nu spune tot ce gândește, dar ce spune – gândește. – Aristotel 9) Nu spune puțin în vorbe multe, ci mult în vorbe puține. – Pitagora 10) A filosofa înseamnă atât a căuta să afli dacă trebuie sau nu să filosofezi, cât şi a te dedica contemplaţiei filosofice. Aristotel 11) Filozofia este ştiinţa care are în vedere adevărul. Aristotel 12) Filosoful este acela care posedă totalitatea cunoaşterii în măsura posibilului.Aristotel 13) Simplitatea adevărată unește bunătatea cu frumusețea. – Platon 14) Frumusețea stilului, a grației, a ritmului și a armoniei depinde de simplitate. – Platon 15) Unde-i vorbă multă, acolo neştiinţă cu mult mai multă. 16) Cu cât este mai multă lume adunată, cu atât e mai multă bârfă. 17) Vorba buna, vorbă bună aduce. >>>>>>>>>>>>>>> >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Pe baza celor două sentințe rostite de Lup în Istoria ieroglifică, care reflectă viziunea lui Dimitrie Cantemir asupra filozofiei, cunoașterii și rostirii cuvântului înțelept, se poate construi un eseu amplu, în stil eseistic-literar, cu valențe morale, culturale și literare, comparabile atât în context românesc, cât și universal. Mai jos este o propunere de astfel de eseu: Cuvântul filozofului: între tăcere și rostire. Dimitrie Cantemir și vocația înțelepciunii „Tăcerea capul filosofiei este”, scria Dimitrie Cantemir, și, asemenea unui discipol al înțelepciunii grecești, adăuga în Istoria ieroglifică faptul că adevăratul filosof nu doar constată ceea ce este, ci pătrunde în „ce și pentru ce așe s-au făcut”. Prin vocea Lupului, Cantemir nu doar teoretizează filozofia, ci o întrupează într-un personaj emblematic, înveșmântat în discernământ și măsură. Prima parte a celui de-al doilea răspuns către Brehnacea este o scurtă lecție despre demnitatea rostirii și noblețea cercetării filosofice. Lupul nu e un simplu simbol, ci o instanță a cunoașterii care refuză zgomotul Adunării, preferând tăcerea contemplativă și cercetarea esențelor. Ceea ce îl definește nu este graba răspunsului, ci discernământul întrebării. „Filosoful din ce și pentru ce așe sint cunoaște” – iată măsura unei minți care nu se mulțumește cu aparența. Într-o lume în care „toată prostimea lucrurile vădzind, precum sint le știu”, filosoful își păstrează privilegiul de a căuta cauzele, sensurile, rostul. De aceea, putem spune împreună cu Sfântul Justin Martirul că „fără filosofie și fără rațiunea cea dreaptă, nimeni nu poate dobândi înțelepciunea”. Această atitudine este consubstanțială cu ceea ce Cicero numea „medicina sufletului”. Filosofia nu este pentru Cantemir o teorie seacă, ci un exercițiu de îndreptare interioară. De altfel, toată structura Istoriei ieroglifice este marcată de o subtilă căutare a adevărului prin alegorie, ironie, dar și mărturisire indirectă. Cantemir nu doar construiește o narațiune politică cifrată, ci își asumă o reflecție morală asupra condiției umane, în care vorba frumoasă devine instrument de luminare. Cea de-a doua sentință rostită de Lup este un elogiu al cuvântului măsurat și plăcut. „Voroava frumoasă la cei cunoscători de n-ar mai sfârși, încă mai plăcută ar fi” – iată un gând care nu poate decât să rezoneze cu maxima pitagoreică: „Nu spune puțin în vorbe multe, ci mult în vorbe puține.” Frumusețea exprimării, spune Cantemir, nu este doar podoabă retorică, ci sprijin în elaborarea adevărului. Nu întâmplător, Platon susținea că „frumusețea stilului, a grației, a ritmului și a armoniei depinde de simplitate.” Pentru Cantemir, simplitatea nu e vulgaritate, ci rafinament interiorizat. Ea cere discernământul celui care a învățat să vorbească doar când are ceva de spus. Adevărata vorbă „frumoasă” este înțeleaptă, nefiind făcută pentru urechile mulțimii, ci pentru mințile celor ce pricep. De aceea, Lupul avertizează că „cei necunoscători mai tare dulceață în basnele băbești decât în sentențiile filosofești află.” Aici se ascunde o ironie amară, dar și o tăioasă constatare: poporul, lipsit de deprinderea reflecției, preferă fabula, nu filosofia; povestea, nu rațiunea; zgomotul, nu adevărul. Astfel, Cantemir se arată a fi în rând cu înțelepții lumii. Ca Kierkegaard, crede că fericirea constă în a găsi un ideal pentru care să trăiești sau să mori. Ca Aristotel, afirmă că filosofia este știința care vizează adevărul. Ca Platon, caută frumusețea în gândirea simplă. Dar, în același timp, Cantemir păstrează specificul românesc al rostirii înțelepte: o înțelepciune care nu strigă, ci se insinuează; nu predică, ci sugerează; nu acuză, ci reflectă. Este în linia proverbelor vechi: „Vorba bună, vorbă bună aduce”, dar și în linia ironiei lucide: „Cu cât este mai multă lume adunată, cu atât e mai multă bârfă.” Așadar, Lupul – învățat al pădurii ieroglifice – se așază, prin vorbele sale, în același rând cu marii gânditori ai lumii. Dincolo de alegorie, el este chipul filosofului ideal: tăcut, dar nu mut; înțelept, dar nu arogant; cuvântător, dar nu palavragiu. Vorba lui este „de n-ar mai sfârși”, căci are dulceața rară a adevărului spus fără stridență. Iar Dimitrie Cantemir, moldoveanul înveșmântat în înțelepciune bizantină și gândire apuseană, devine, prin Lupul său, un confrate tăcut al lui Aristotel și Platon, dar și un frate mai mare al acelui țăran român care știe că „unde-i vorbă multă, acolo neștiință cu mult mai multă”. Cantemir – alături de învățații lumii (Partea a doua: Despre cuvânt, frumusețea vorbirii și rostul sentenței) „Că voroava frumoasă la cei cunoscători de n-ar mai sfârși, încă mai plăcută ar fi...” – spune Lupul către Brehnacea, așezând cu grijă în cumpănă nu doar cuvântul, ci și valoarea lui în fața celor ce înțeleg. Căci cuvântul, atunci când se naște din înțelepciune și nu din trufie, când se rostește din tihna unei gândiri adânci și nu din zarva lumii, devine izvor de lumină. Iar sentința, această bijuterie a stilului moral, nu este simplă vorbire, ci mărturie a unei conștiințe care știe să aleagă între ce este plăcut și ce este vrednic. Vorba frumoasă, așadar, se arată ca o punte între gând și adevăr, între filosofie și poezie, între rațiune și frumusețe. Ceea ce spune Lupul nu e doar o constatare stilistică, ci o filosofie a comunicării: numai cunoscătorii știu să guste vorba frumoasă, pe când necunoscătorii – cei care nu s-au deprins cu înțelepciunea – găsesc mai multă dulceață în basnele băbești. Aici, Cantemir își dezvăluie subtil ironia și profunda încredere în educația gustului, în discernământul spiritului. Un cuvânt frumos nu este doar o podoabă a minții, ci o probă a discernământului celui ce ascultă. În această lumină, putem înțelege de ce Dimitrie Cantemir, scriind în limba română veche, nu se teme de bogăția frazei, ci o întrebuințează cu migală. Căci fraza este și ea un instrument al învățăturii, iar podoaba ei nu e înșelătoare când slujește adevărul. Platon spunea că „frumusețea stilului... depinde de simplitate”, dar Cantemir, ca și Seneca sau chiar Pascal, știe că simplitatea se câștigă abia după ce ai cunoscut complexitatea. De aceea, vorbirea sa e plină de suplețe, dar și de rigoare; de claritate, dar și de taină. Lupul nu laudă vorba frumoasă în sine, ci în funcție de urechea celui care o primește. Ceea ce e frumos la cunoscător este zadarnic la cel ce nu înțelege. Aceasta este, de fapt, o lecție despre receptare, despre rostul formator al cuvântului, dar și despre limitele lui. Vorba nu poate înălța pe cineva care nu vrea să se înalțe. De aici, acea dulce ironie: „cei necunoscători mai tare dulceață în basnele băbești decât în sentențiile filosofești află.” Cum altfel să traducem această observație decât ca pe o critică elegantă adusă superficialității și unei culturi a divertismentului care ocolește gravitatea? Sentința aceasta a Lupului poate fi citită și ca o prețuire a rostirii cumpănite. Așa cum Pitagora îndeamnă: „Nu spune puțin în vorbe multe, ci mult în vorbe puține”, la fel și Cantemir pare a ne învăța că frumusețea cuvântului vine din potrivirea lui cu adevărul și din acordul lui cu înțelegerea. A spune frumos ceea ce e adevărat este actul suprem al spiritului cultivat. Nu întâmplător, în cultura română, această atenție față de cuvânt s-a păstrat. De la cronicari la Blaga, de la Arghezi la Noica, ideea că „vorba bună, vorbă bună aduce” nu e doar o expresie de folclor, ci o expresie a ethosului nostru profund. Într-o lume în care adunarea dă glas părerii – dar nu întotdeauna adevărului –, filosoful e cel care, ca Lupul, alege să vorbească nu des și nu tare, ci adevărat și frumos. Această a doua parte a răspunsului Lupului vine, așadar, ca o pledoarie pentru felul în care se zidește înțelepciunea: prin cuvânt ales, prin răbdarea rostirii, prin respectul pentru adevăr și pentru frumusețea lui. Și, poate, aici e marea lecție cantemiriană: că filosofia nu se opune frumuseții, ci o cuprinde; că vorba frumoasă nu este un adaos, ci un drum către înțelegere; că între sentință și cântec, între logos și poezie, stă omul deplin. Cantemir – alături de învățații lumii (Partea a treia: Despre adunare, neștiință și noblețea tăcerii) Lupul nu doar că vorbește cu cumpătare, dar știe și când să tacă. Iar în tăcerea lui, Cantemir ascunde o lecție dureroasă despre lume, despre mulțime, despre Adunare. În fața Adunării, unde fiecare vorbește, dar puțini ascultă, cuvântul filosofului devine greu, suspect, chiar periculos. A vorbi cu adevăr între urechi surde e, de multe ori, totuna cu a risipi în zadar comoara minții. De aceea, Lupul a tăcut multă vreme – nu din frică, ci din cunoaștere. Așa cum afirmă în alt loc: „Tăcerea, capul filosofiei este”. Tăcerea e începutul înțelepciunii, și adesea și sfârșitul ei. Într-o lume plină de vuiet, de păreri, de certitudini ieftine, filosoful alege să tacă nu fiindcă nu are ce spune, ci fiindcă știe cui se adresează. „Unde-i vorbă multă, acolo neștiință cu mult mai multă”, spune o veche vorbă românească. Iar Cantemir, care le știa pe toate – și pe cele ale Greciei, și pe cele ale Bizanțului, și pe cele ale Moldovei –, nu le rostește pe ton de păstor, ci pe ton de cărturar smerit. Această critică a Adunării – a lumii care nu vrea adevărul, ci doar spectacolul cuvântului – nu e una politică, ci morală. Filosoful nu e cel care înfruntă lumea cu vorba, ci cel care, înfruntându-se pe sine, alege când și cum să vorbească. Astfel, Lupul îi recunoaște lui Brehnacea o calitate rară: aceea de a avea „urechi bine ascultătoare” și „gură adevărul grăitoare”. Deja aici nu mai e vorba doar de un dialog între personaje, ci de o alegorie a întâlnirii dintre înțelept și ucenic, dintre maestru și discipol. Această pedagogie a încrederii, a vorbirii cumpănite și a tăcerii semnificative își are ecouri în întreaga cultură română. Gânditorii noștri de profunzime – de la Cantemir la Blaga, de la Noica la Steinhardt – au știut că vorba nu trebuie risipită, că sentința nu e opinie, ci rostire cu greutate. Într-o vreme în care se publică totul și se spune orice, în care zgomotul a luat locul ideii, Cantemir rămâne un model de distincție spirituală: nu tot ce se poate spune trebuie spus, și nu oricui. Astăzi, când adunările s-au mutat pe ecrane și fiecare își rostește „adevărul” cu ușurință, răspunsul Lupului e cu atât mai actual. Adevărata vorbire nu e cea care umple spațiul, ci cea care înalță duhul. Adevărata adunare nu e cea în care se strigă, ci cea în care se ascultă. Filosoful modern – cel ce scrie, gândește, se frământă – este tot mai adesea un Lup într-o pădure de vorbe, căutând o ureche ca a lui Brehnacea. În acest sens, Dimitrie Cantemir este nu doar un autor clasic, ci un contemporan al nostru. Scrisul lui cere nu doar cunoaștere, ci și cumințenie. Nu doar erudiție, ci și înțelepciune. Nu doar interpretare, ci și tăcere. Iar în această noblețe a spiritului, el se alătură celor mari: lui Platon, care ascundea adevărul în mit; lui Pascal, care punea gândul în cuvinte scurte și tăioase; lui Kierkegaard, care învăța să tacă pentru a nu strivi misterul. ________________________________________ Lupul lui Cantemir este un înțelept de neam românesc și european totodată. În vorba lui răsună și Duhul din vechile Scripturi, și rațiunea grecească, și înțelepciunea orientală. Iar răspunsul său către Brehnacea – un dialog care pare tainic și modest – e în realitate o mărturisire de credință: în cuvântul care nu minte, în vorba care nu lingușește, în înțelepciunea care nu vrea să placă, ci să lumineze. Astfel, citind aceste pagini, nu doar Lupul ni se adresează, ci și Cantemir însuși. Iar întrebarea rămâne: vom ști noi să fim astăzi urechea care aude, mintea care pricepe, conștiința care nu se mulțumește cu basnele, ci caută sentința? >>>>>>>>>>>>>>>>>> Concluzie – Despre înțelepciunea tăcută și noblețea spiritului „Ce-i în cărturărie, nu-i în adunăturie” – această rostire a Lupului ar putea fi înscrisă, cu drept temei, în fruntea unei filosofii a discreției, a adevărului care nu strigă, a demnității care nu se pleacă. În fața unei Adunări gălăgioase, oarbe la merit și surde la gând, Lupul lui Cantemir nu răspunde cu înverșunare, ci cu tăcere, cu socotință, cu noblețe. Astfel, Istoria ieroglifică nu este doar o parabolă politică sau o satiră voalată, ci și o carte de înțelepciune, un manual de conduită în vremuri tulburi, o hartă morală pentru cei care aleg să nu se lase mistuiți de turmă. Cuvântul Lupului, ca și spiritul lui Cantemir, nu se rostogolește în lume pentru a fi aplaudat, ci pentru a fi înțeles, poate chiar urmat. Iar aici stă marea provocare a prezentului nostru: într-o lume care se teme de tăcere și fuge de adevăr, să păstrăm vie arta discernământului, meșteșugul judecății, liniștea interioară din care izvorăște gândul adevărat. Nu ne trebuie vorbă multă, ci înțeleaptă; nu păreri multe, ci gânduri limpezi. Nu ne trebuie adunări mari, ci conștiințe adunate. Dimitrie Cantemir, spirit răsăritean și european deopotrivă, ne cheamă nu să-l imităm, ci să-l înțelegem: să știm când să vorbim și mai ales când să tăcem. Într-o lume care se năruie sub greutatea propriului zgomot, lecția tăcută a Lupului devine profeție. >>>>>>>>>>>>>>>

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 16 mai 2025 

 

Cantemir – alături de învățații lumii.

 

Al doilea răspuns al Lupului către Brehnacea pe timpul discuției de taină ( prima parte)

 

*

Lupul rostește prima sentință de aici făcând aprecieri despre felul de a fi și a cerceta al filozofului.

A doua sentință laudă vorba frumoasă: de n-ar mai sfârși, încă mai plăcută ar fi.

 

 

*

Cătră aceste a Brehnacii nu proaste cuvinte, Lupul într-acesta chip răspunsă: „Vădz și bine cunosc, o, priietine, că cu toată nevoința te silești ca pentru a mea adâncă tăcere să te înștiințăzi (S1:că sufletul filosof nu numai cum și ce s-au făcut, ce și pentru ce așe s-au făcut cerceteadză) (că toată prostimea lucrurile vădzind, precum sint le știu, iară filosoful din ce și pentru ce așe sint cunoaște).

Deci de vreme ce și eu (precum mi să pare) urechi bine ascultătoare am aflat și tu precum gură adevărul grăitoare să fii nemerit adeverit să fii și precum eu a povesti nu mă voiu lenevi, așe tu în pomenire a le alcătui nu te obosi (S2:că voroava frumoasă la cei cunoscători de n-ar mai sfârși, încă mai plăcută ar fi, iară cei necunoscători mai tare dulceață în basnele băbești, decât în sentențiile filosofești află).” – Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir  ( 26 octombrie 1674 - 21 august 1723)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Citate (din literatură, filosofie și istorie) care reflectă idei asemănătoare cu cele pentru care Lupul oferă către Brehnacea al doilea răspuns ( prima parte a răspunsului ). despre: filozofi, felul cum cercetează filozofia, vorba filozofului mai presus de părerea lumii aflată în Adunare, vorba frumoasă , mai ales, ca ajutor în elaborarea unei „sentenții”.

1) Adevărata fericire e să găsești idealul pentru care merită să trăiești sau să mori. (Soren Kierkegaard

1) Fără de filosofie și fără de rațiunea cea dreaptă, nimeni nu poate dobândi înțelepciunea. (Sfântul Justin Martirul și Filosoful)

2) Filosofia este medicina sufletului. (Cicero)

3) Filosofia este microscopul gândirii. (Victor Hugo)

4) Geometria va atrage sufletul spre adevăr și va crea spiritul filosofiei. (Platon)

5)  La tinerețe domină intuiția, la bătrânețe cugetarea; de aceea, la tinerețe omul este mai mult poet, iar la bătrânețe mai mult filosof. (Arthur Schopenhauer)

6)  Tăcerea capul filosofiei este. (Dimitrie Cantemir)

7)  Umorul este zâmbetul filosofiei. (Okakura Kakuzo)

8) Omul înțelept nu spune tot ce gândește, dar ce spune – gândește. – Aristotel

9) Nu spune puțin în vorbe multe, ci mult în vorbe puține. – Pitagora

10) A filosofa înseamnă atât a căuta să afli dacă trebuie sau nu să filosofezi, cât şi a te dedica contemplaţiei filosofice. Aristotel 

11) Filozofia este ştiinţa care are în vedere adevărul. Aristotel

12) Filosoful este acela care posedă totalitatea cunoaşterii în măsura posibilului.Aristotel

13) Simplitatea adevărată unește bunătatea cu frumusețea. – Platon

14) Frumusețea stilului, a grației, a ritmului și a armoniei depinde de simplitate. – Platon

15) Unde-i vorbă multă, acolo neştiinţă cu mult mai multă.

16) Cu cât este mai multă lume adunată, cu atât e mai multă bârfă.

17) Vorba buna, vorbă bună aduce.

       

>>>>>>>>>>>>>>> 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Pe baza celor două sentințe rostite de Lup în Istoria ieroglifică, care reflectă viziunea lui Dimitrie Cantemir asupra filozofiei, cunoașterii și rostirii cuvântului înțelept, se poate construi un eseu amplu, în stil eseistic-literar, cu valențe morale, culturale și literare, comparabile atât în context românesc, cât și universal. Mai jos este o propunere de astfel de eseu:

Cuvântul filozofului: între tăcere și rostire. Dimitrie Cantemir și vocația înțelepciunii

„Tăcerea capul filosofiei este”, scria Dimitrie Cantemir, și, asemenea unui discipol al înțelepciunii grecești, adăuga în Istoria ieroglifică faptul că adevăratul filosof nu doar constată ceea ce este, ci pătrunde în „ce și pentru ce așe s-au făcut”. Prin vocea Lupului, Cantemir nu doar teoretizează filozofia, ci o întrupează într-un personaj emblematic, înveșmântat în discernământ și măsură. Prima parte a celui de-al doilea răspuns către Brehnacea este o scurtă lecție despre demnitatea rostirii și noblețea cercetării filosofice.

Lupul nu e un simplu simbol, ci o instanță a cunoașterii care refuză zgomotul Adunării, preferând tăcerea contemplativă și cercetarea esențelor. Ceea ce îl definește nu este graba răspunsului, ci discernământul întrebării. „Filosoful din ce și pentru ce așe sint cunoaște” – iată măsura unei minți care nu se mulțumește cu aparența. Într-o lume în care „toată prostimea lucrurile vădzind, precum sint le știu”, filosoful își păstrează privilegiul de a căuta cauzele, sensurile, rostul. De aceea, putem spune împreună cu Sfântul Justin Martirul că „fără filosofie și fără rațiunea cea dreaptă, nimeni nu poate dobândi înțelepciunea”.

Această atitudine este consubstanțială cu ceea ce Cicero numea „medicina sufletului”. Filosofia nu este pentru Cantemir o teorie seacă, ci un exercițiu de îndreptare interioară. De altfel, toată structura Istoriei ieroglifice este marcată de o subtilă căutare a adevărului prin alegorie, ironie, dar și mărturisire indirectă. Cantemir nu doar construiește o narațiune politică cifrată, ci își asumă o reflecție morală asupra condiției umane, în care vorba frumoasă devine instrument de luminare.

Cea de-a doua sentință rostită de Lup este un elogiu al cuvântului măsurat și plăcut. „Voroava frumoasă la cei cunoscători de n-ar mai sfârși, încă mai plăcută ar fi” – iată un gând care nu poate decât să rezoneze cu maxima pitagoreică: „Nu spune puțin în vorbe multe, ci mult în vorbe puține.” Frumusețea exprimării, spune Cantemir, nu este doar podoabă retorică, ci sprijin în elaborarea adevărului. Nu întâmplător, Platon susținea că „frumusețea stilului, a grației, a ritmului și a armoniei depinde de simplitate.”

Pentru Cantemir, simplitatea nu e vulgaritate, ci rafinament interiorizat. Ea cere discernământul celui care a învățat să vorbească doar când are ceva de spus. Adevărata vorbă „frumoasă” este înțeleaptă, nefiind făcută pentru urechile mulțimii, ci pentru mințile celor ce pricep. De aceea, Lupul avertizează că „cei necunoscători mai tare dulceață în basnele băbești decât în sentențiile filosofești află.” Aici se ascunde o ironie amară, dar și o tăioasă constatare: poporul, lipsit de deprinderea reflecției, preferă fabula, nu filosofia; povestea, nu rațiunea; zgomotul, nu adevărul.

Astfel, Cantemir se arată a fi în rând cu înțelepții lumii. Ca Kierkegaard, crede că fericirea constă în a găsi un ideal pentru care să trăiești sau să mori. Ca Aristotel, afirmă că filosofia este știința care vizează adevărul. Ca Platon, caută frumusețea în gândirea simplă. Dar, în același timp, Cantemir păstrează specificul românesc al rostirii înțelepte: o înțelepciune care nu strigă, ci se insinuează; nu predică, ci sugerează; nu acuză, ci reflectă. Este în linia proverbelor vechi: „Vorba bună, vorbă bună aduce”, dar și în linia ironiei lucide: „Cu cât este mai multă lume adunată, cu atât e mai multă bârfă.”

Așadar, Lupul – învățat al pădurii ieroglifice – se așază, prin vorbele sale, în același rând cu marii gânditori ai lumii. Dincolo de alegorie, el este chipul filosofului ideal: tăcut, dar nu mut; înțelept, dar nu arogant; cuvântător, dar nu palavragiu. Vorba lui este „de n-ar mai sfârși”, căci are dulceața rară a adevărului spus fără stridență.

Iar Dimitrie Cantemir, moldoveanul înveșmântat în înțelepciune bizantină și gândire apuseană, devine, prin Lupul său, un confrate tăcut al lui Aristotel și Platon, dar și un frate mai mare al acelui țăran român care știe că „unde-i vorbă multă, acolo neștiință cu mult mai multă”.

 

Cantemir – alături de învățații lumii

(Partea a doua: Despre cuvânt, frumusețea vorbirii și rostul sentenței)

„Că voroava frumoasă la cei cunoscători de n-ar mai sfârși, încă mai plăcută ar fi...” – spune Lupul către Brehnacea, așezând cu grijă în cumpănă nu doar cuvântul, ci și valoarea lui în fața celor ce înțeleg. Căci cuvântul, atunci când se naște din înțelepciune și nu din trufie, când se rostește din tihna unei gândiri adânci și nu din zarva lumii, devine izvor de lumină. Iar sentința, această bijuterie a stilului moral, nu este simplă vorbire, ci mărturie a unei conștiințe care știe să aleagă între ce este plăcut și ce este vrednic.

Vorba frumoasă, așadar, se arată ca o punte între gând și adevăr, între filosofie și poezie, între rațiune și frumusețe. Ceea ce spune Lupul nu e doar o constatare stilistică, ci o filosofie a comunicării: numai cunoscătorii știu să guste vorba frumoasă, pe când necunoscătorii – cei care nu s-au deprins cu înțelepciunea – găsesc mai multă dulceață în basnele băbești. Aici, Cantemir își dezvăluie subtil ironia și profunda încredere în educația gustului, în discernământul spiritului. Un cuvânt frumos nu este doar o podoabă a minții, ci o probă a discernământului celui ce ascultă.

În această lumină, putem înțelege de ce Dimitrie Cantemir, scriind în limba română veche, nu se teme de bogăția frazei, ci o întrebuințează cu migală. Căci fraza este și ea un instrument al învățăturii, iar podoaba ei nu e înșelătoare când slujește adevărul. Platon spunea că „frumusețea stilului... depinde de simplitate”, dar Cantemir, ca și Seneca sau chiar Pascal, știe că simplitatea se câștigă abia după ce ai cunoscut complexitatea. De aceea, vorbirea sa e plină de suplețe, dar și de rigoare; de claritate, dar și de taină.

Lupul nu laudă vorba frumoasă în sine, ci în funcție de urechea celui care o primește. Ceea ce e frumos la cunoscător este zadarnic la cel ce nu înțelege. Aceasta este, de fapt, o lecție despre receptare, despre rostul formator al cuvântului, dar și despre limitele lui. Vorba nu poate înălța pe cineva care nu vrea să se înalțe. De aici, acea dulce ironie: „cei necunoscători mai tare dulceață în basnele băbești decât în sentențiile filosofești află.” Cum altfel să traducem această observație decât ca pe o critică elegantă adusă superficialității și unei culturi a divertismentului care ocolește gravitatea?

Sentința aceasta a Lupului poate fi citită și ca o prețuire a rostirii cumpănite. Așa cum Pitagora îndeamnă: „Nu spune puțin în vorbe multe, ci mult în vorbe puține”, la fel și Cantemir pare a ne învăța că frumusețea cuvântului vine din potrivirea lui cu adevărul și din acordul lui cu înțelegerea. A spune frumos ceea ce e adevărat este actul suprem al spiritului cultivat.

Nu întâmplător, în cultura română, această atenție față de cuvânt s-a păstrat. De la cronicari la Blaga, de la Arghezi la Noica, ideea că „vorba bună, vorbă bună aduce” nu e doar o expresie de folclor, ci o expresie a ethosului nostru profund. Într-o lume în care adunarea dă glas părerii – dar nu întotdeauna adevărului –, filosoful e cel care, ca Lupul, alege să vorbească nu des și nu tare, ci adevărat și frumos.

Această a doua parte a răspunsului Lupului vine, așadar, ca o pledoarie pentru felul în care se zidește înțelepciunea: prin cuvânt ales, prin răbdarea rostirii, prin respectul pentru adevăr și pentru frumusețea lui. Și, poate, aici e marea lecție cantemiriană: că filosofia nu se opune frumuseții, ci o cuprinde; că vorba frumoasă nu este un adaos, ci un drum către înțelegere; că între sentință și cântec, între logos și poezie, stă omul deplin.

Cantemir – alături de învățații lumii

(Partea a treia: Despre adunare, neștiință și noblețea tăcerii)

Lupul nu doar că vorbește cu cumpătare, dar știe și când să tacă. Iar în tăcerea lui, Cantemir ascunde o lecție dureroasă despre lume, despre mulțime, despre Adunare. În fața Adunării, unde fiecare vorbește, dar puțini ascultă, cuvântul filosofului devine greu, suspect, chiar periculos. A vorbi cu adevăr între urechi surde e, de multe ori, totuna cu a risipi în zadar comoara minții. De aceea, Lupul a tăcut multă vreme – nu din frică, ci din cunoaștere.

Așa cum afirmă în alt loc: „Tăcerea, capul filosofiei este”. Tăcerea e începutul înțelepciunii, și adesea și sfârșitul ei. Într-o lume plină de vuiet, de păreri, de certitudini ieftine, filosoful alege să tacă nu fiindcă nu are ce spune, ci fiindcă știe cui se adresează. „Unde-i vorbă multă, acolo neștiință cu mult mai multă”, spune o veche vorbă românească. Iar Cantemir, care le știa pe toate – și pe cele ale Greciei, și pe cele ale Bizanțului, și pe cele ale Moldovei –, nu le rostește pe ton de păstor, ci pe ton de cărturar smerit.

Această critică a Adunării – a lumii care nu vrea adevărul, ci doar spectacolul cuvântului – nu e una politică, ci morală. Filosoful nu e cel care înfruntă lumea cu vorba, ci cel care, înfruntându-se pe sine, alege când și cum să vorbească. Astfel, Lupul îi recunoaște lui Brehnacea o calitate rară: aceea de a avea „urechi bine ascultătoare” și „gură adevărul grăitoare”. Deja aici nu mai e vorba doar de un dialog între personaje, ci de o alegorie a întâlnirii dintre înțelept și ucenic, dintre maestru și discipol.

Această pedagogie a încrederii, a vorbirii cumpănite și a tăcerii semnificative își are ecouri în întreaga cultură română. Gânditorii noștri de profunzime – de la Cantemir la Blaga, de la Noica la Steinhardt – au știut că vorba nu trebuie risipită, că sentința nu e opinie, ci rostire cu greutate. Într-o vreme în care se publică totul și se spune orice, în care zgomotul a luat locul ideii, Cantemir rămâne un model de distincție spirituală: nu tot ce se poate spune trebuie spus, și nu oricui.

Astăzi, când adunările s-au mutat pe ecrane și fiecare își rostește „adevărul” cu ușurință, răspunsul Lupului e cu atât mai actual. Adevărata vorbire nu e cea care umple spațiul, ci cea care înalță duhul. Adevărata adunare nu e cea în care se strigă, ci cea în care se ascultă. Filosoful modern – cel ce scrie, gândește, se frământă – este tot mai adesea un Lup într-o pădure de vorbe, căutând o ureche ca a lui Brehnacea.

În acest sens, Dimitrie Cantemir este nu doar un autor clasic, ci un contemporan al nostru. Scrisul lui cere nu doar cunoaștere, ci și cumințenie. Nu doar erudiție, ci și înțelepciune. Nu doar interpretare, ci și tăcere. Iar în această noblețe a spiritului, el se alătură celor mari: lui Platon, care ascundea adevărul în mit; lui Pascal, care punea gândul în cuvinte scurte și tăioase; lui Kierkegaard, care învăța să tacă pentru a nu strivi misterul.


Lupul lui Cantemir este un înțelept de neam românesc și european totodată. În vorba lui răsună și Duhul din vechile Scripturi, și rațiunea grecească, și înțelepciunea orientală. Iar răspunsul său către Brehnacea – un dialog care pare tainic și modest – e în realitate o mărturisire de credință: în cuvântul care nu minte, în vorba care nu lingușește, în înțelepciunea care nu vrea să placă, ci să lumineze.

Astfel, citind aceste pagini, nu doar Lupul ni se adresează, ci și Cantemir însuși. Iar întrebarea rămâne: vom ști noi să fim astăzi urechea care aude, mintea care pricepe, conștiința care nu se mulțumește cu basnele, ci caută sentința?

>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Concluzie – Despre înțelepciunea tăcută și noblețea spiritului

Ce-i în cărturărie, nu-i în adunăturie” – această rostire a Lupului ar putea fi înscrisă, cu drept temei, în fruntea unei filosofii a discreției, a adevărului care nu strigă, a demnității care nu se pleacă. În fața unei Adunări gălăgioase, oarbe la merit și surde la gând, Lupul lui Cantemir nu răspunde cu înverșunare, ci cu tăcere, cu socotință, cu noblețe.

Astfel, Istoria ieroglifică nu este doar o parabolă politică sau o satiră voalată, ci și o carte de înțelepciune, un manual de conduită în vremuri tulburi, o hartă morală pentru cei care aleg să nu se lase mistuiți de turmă. Cuvântul Lupului, ca și spiritul lui Cantemir, nu se rostogolește în lume pentru a fi aplaudat, ci pentru a fi înțeles, poate chiar urmat.

Iar aici stă marea provocare a prezentului nostru: într-o lume care se teme de tăcere și fuge de adevăr, să păstrăm vie arta discernământului, meșteșugul judecății, liniștea interioară din care izvorăște gândul adevărat. Nu ne trebuie vorbă multă, ci înțeleaptă; nu păreri multe, ci gânduri limpezi. Nu ne trebuie adunări mari, ci conștiințe adunate.

Dimitrie Cantemir, spirit răsăritean și european deopotrivă, ne cheamă nu să-l imităm, ci să-l înțelegem: să știm când să vorbim și mai ales când să tăcem. Într-o lume care se năruie sub greutatea propriului zgomot, lecția tăcută a Lupului devine profeție.

>>>>>>>>>>>>>>>

Iluzie (cărți)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu