marți, 27 mai 2025

Brehnacea insistă să arate Cucunozului că se împotrivește unei direcții corecte

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 28 mai 2025 

 

Cantemir – alături de înțelepții lumii.

 

Brehnacea insistă să arate Cucunozului că se împotrivește unei direcții corecte

*

 

Brehnacea iarăși dzisă: „Eu, frate, ași sfătui ca și tu de această socoteală să te părăsești, și amândoi împreună și pre Corb de la acesta lucru a-l dezbăra să silim (că mai de laudă ieste o inimă tulburată a împăca decât o răspublică a tulbura, că tulburarea a nebunilor, iară împăcarea a înțelepților meșterșug ieste)(S1). Și cătră acestea pomenește, iubite frate, că Pardosul și toată semințiia lui credință n-are a căruia nu numai scrisorile și cuvintele, ce așeși nici lucrurile de credzut nu-i sint (că a cui cuvintele nu să stăruiesc, cu anevoie lucrurile i să vor stărui, și cine necredincios ieste în voroavă, viclean va fi și în lucruri)(S2), și, precum piielea cu multe picături ieste picată, încă mai cu multe vicleșuguri inima îi ieste vărgată (că inima vicleană întâi din minciuna cuvântului, apoi din vicleșugul lucrului să vădește)(S3). Carile precum astădzi prieteșugul nou, ase mâine sau poimâine vrăjmășiia veche, și precum acmu plecarea capului, așe, aflând vreme, ridicarea nasului va arăta. Iară acestea a Pardosului de nu vii pomeni, frate, cuvintele mele, precum o dată ți le-am dzis, din minte să nu-ți iasă. Că macar că tu la trup mai chipeș și la stat măi înalt ești, dară eu și de vârstă mai bătrân, și de pedepse mai dosedit și mai ispitit, și de căi mai multe și mai departe, și de țări mai streine și mai late mai asudat și mai zbuciumat simt, în carile și mai multe am vădzut, mai multe am audzit și și de mai multe m-am înștiințat (că adevărat, bună ieste știința audzirii, dară mai adevărată ieste ispita viderii)(S4).– Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir  ( 26 octombrie 1674 - 21 august 1723)

         

>>>>>>>>>>>>>>> 

                                                           

    Brehnacea insistă să arate Cucunozului (personaj tânăr) că se împotrivește unei direcții corecte; mai mult, consideră că Pardosul (aliat al Cucunozului)  necredincios ieste în voroavă, viclean va fi și în lucruri” și, mai ales, îl consideră o fire nestatornică. Brehnacea vorbește ca un filozof, dar, așa pretinde și el, folosește vorba în urma experienței ce deține, mai în vârstă fiind.

Cucunozul este ispitit, nu amenințat: „cuvintele mele, precum o dată ți le-am dzis, din minte să nu-ți iasă; Brehnacea simte că hotărârea Cucunozului este de nezdruncinat.

 

de Grigore Rotaru Delacamboru

 

>>>>>>>>>>>>>>>>> 

 

Citate (din literatură, filosofie și istorie) care reflectă idei asemănătoare cu cele pentru care Brehnacea se zbate pentru îndreptarea unor direcții greșite ( una este a Cucunozului) care înleznesc să aflăm despre: fapta nebunului- fapta înțeleptului, tulburare- împăcare, cuvinte deșarte- fapte nestatornice, inimă vicleană- minciuna cuvântului- vicleșugul lucrului, auz - văz ...

1) „A fi într-o minoritate, chiar şi o minoritate de unul, nu te face nebun - George Orwell

 

2) Am mai luat seama la încă un rău de sub soare, ca o greşeală care porneşte de la stăpânitor: Nebunul este ridicat la dregătorii înalte, iar cei vrednici stau în locuri de jos.Ecclesiastul 10.5, 6).

 

3) Buzele celui drept călăuzesc pe mulţi oameni, iar cei nebuni mor din pricină că nu sunt pricepuţi..” – Solomon

 

 

4) „Cele mai înţelepte planuri neîncoronate de succes se numesc nebunii.” –  Mihai Eminescu

 

5) „Infinit mai puternice decât raţiunea şi ştiinţa sunt ignoranţa şi nebunia.” – Anatole France

 

6)  „Toate patimile zăpăcesc şi tulbură vederea clară a sufletului.” – Sfântul Vasile cel Mare

 

7) „Cel mai bun lucru pe care îl poți face când plouă este să lași să plouă.” – ~ Henry Wadsworth Longfellow

 

8) Neştiinţa îndeamnă la împotrivire faţă de cele ce sunt de folos şi, neruşinându-se, sporeşte numărul păcatelor. – Sf. Marcu Ascetul

 

9) „ Reconcilierea este cel mai rapid mod de a-ti schimba viata.”– Mark Hart

 

10) „Împăcarea aduce întotdeauna primavara în suflet.” – Frate Roger.

11) „Cuvintele celor înțelepți sunt dar, iar buzele celui nebun sunt potop cumplit. Că începătura gurii lui este răutatea.” – Ecleziastul

 

12) Ce s-ar face gândul fără de cuvânt?.” Sorin Cerin

 

 

13) Cel viclean nu petrece în pace, ci totdeauna în tulburare.". 

Exemple de citate suplimentare:

  • "A fi viclean înseamnă a pune o piatră de poticnire pe drumul altora."
  • "Viclenia nu poate fi ascunsă pentru totdeauna, adevărul va ieși la iveală."
  • "Cel ce caută să înșele pe alții, se va înșela mai întâi pe sine."

 

 

14) Prin viclenie, minciună, disimulare, oamenii nu fac decât să se înşele pe ei înşişi..” – Arthur Schopenhauer

 

15) Există o simplitate în viclenie, la fel cum există o simplitate a nevinovăţiei.” – Charles Dickens

 

16) Să te fereşti totdeauna de acela care te-a înşelat o dată.” – Publilius Syrus

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

*

Pe baza fragmentului extras din Istoria ieroglifică, ( Brehnacea insistă să arate

Cucunozului că se împotrivește unei direcții corecte) și ținând cont de gruparea de citate din înțelepții lumii, în linie cu fragmentul ( cu cele patru sentințe),  se poate construi un eseu amplu, în stil eseistic-literar, cu valențe morale, culturale și literare, comparabile atât în context românesc, cât și universal, urmărită fiind valoarea lui Cantemir în postura de cunoscător a mersului lumii ( dublată de aceea de filozof- poet) și o listă bibliografică care susține acest eseu.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Se poate construi un eseu amplu, în stil eseistic-literar, având drept ax central fragmentul din Istoria ieroglifică, în care Brehnacea își exercită înțelepciunea într-un registru moral și filosofic, oferind sfaturi izvorâte din experiență, nu doar din lecturi. Această pagină este, fără îndoială, una dintre cele mai reprezentative pentru profilul intelectual și moral al lui Dimitrie Cantemir, comparabil – în forma și fondul reflecției – cu tradiția sapiențială universală, de la Biblie la filozofi moraliști (precum Schopenhauer, Dickens, Orwell, Sf. Vasile, Ecclesiastul), dar și cu gândirea românească de tip eminescian ori filocalic.


Structura posibilă a eseului:


Titlu propus:

„Tulburarea nebunilor și meșteșugul înțelepților. Dimitrie Cantemir printre moraliștii lumii”


I. Introducere: O conștiință veche și modernă deopotrivă

  • Poziționarea lui Cantemir ca spirit renascentist și moralist în cultura românească și europeană.
  • Rolul Istoriei ieroglifice ca scriere alegorică și totodată moral-politică.
  • Brehnacea – personaj-vehicul al înțelepciunii dobândite, nu doar înnăscute.

II. Între sfat și avertisment: meșteșugul înțelepților

  • Analiza celor patru sentințe:
    • (S1) Împăcarea este o faptă de laudă, nu tulburarea.
    • (S2) Cuvintele nestatornice trădează o fire vicleană.
    • (S3) Inima vicleană se vădește mai întâi în cuvânt, apoi în faptă.
    • (S4) Cunoașterea prin văz (experiență) e mai adevărată decât prin auz (teorie).
  • Paralele cu citatele universale:
    • Sf. Vasile: „Toate patimile zăpăcesc și tulbură vederea clară a sufletului.”
    • Ecclesiastul: „Nebunul este ridicat la dregătorii...”
    • Schopenhauer: „Prin viclenie... oamenii se înșală pe ei înșiși.”
    • Publilius Syrus: „Să te ferești de cel ce te-a înșelat o dată.”

III. Filosofia morală a lui Cantemir – între tulburare și echilibru

  • Adevărul ca experiență, nu simplă teorie: „știința auzirii” vs „ispita viderii”.
  • Viclenia ca viciu structural, nu doar conjunctural – „inima vărgată cu vicleșuguri”.
  • Tulburarea ca semn al lipsei de rațiune – Eminescu: „cele mai înțelepte planuri neîncoronate de succes se numesc nebunii”.

IV. Brehnacea și tradiția sapiențială a omului bătrân, ispitit și înțelept

  • Analogii cu bătrânii înțelepți din literatura universală (Polonius – Hamlet, Zosima – Frații Karamazov, Egistul lui Seneca).
  • „Eu, frate...”: tonul moral și aproape părintesc.
  • Compararea cu înțelepciunea populară românească – proverbe, zicători.

V. Concluzie: Cantemir, moralist european și român

  • Locul lui Cantemir în gândirea morală universală.
  • Istoria ieroglifică ca pledoarie pentru cumpătare, experiență, statornicie și împăcare.
  • Nevoia de a-l reciti nu doar ca istoric și erudit, ci ca filozof al sufletului omenesc.

Bibliografie orientativă pentru susținerea eseului:


Opere primare:

  • Cantemir, Dimitrie. Istoria ieroglifică. Ed. crit. și comentarii – Dan Slușanschi, Ioana Costa (Editura Minerva / Editura Polirom).
  • Cantemir, Dimitrie. Divanul sau gâlceava înțeleptului cu lumea.

Lucrări critice despre Cantemir:

  • G. Călinescu – Istoria literaturii române de la origini până în prezent.
  • Dan Slușanschi – Studii introductive la edițiile Istoriei ieroglifice.
  • Virgil Cândea – Dimitrie Cantemir – Homo universalis.

Surse biblice și patristice:

  • Biblia sau Sfânta Scriptură – Ediția Sinodală.
  • Sf. Vasile cel Mare – Omilii și cuvântări.
  • Sf. Marcu Ascetul – Filocalia, vol. I.

Reflecții morale și filosofice:

  • Schopenhauer, Arthur – Aforisme asupra înțelepciunii în viață.
  • Pascal, Blaise – Cugetări.
  • Marcus Aurelius – Gânduri către sine însuși.
  • Soljenițîn – Arhipelagul Gulag (pentru adevărul trăit).
  • Mihai Eminescu – Fragmentarium, articole politice.

Literatură comparată:

  • George Orwell – 1984, Animal Farm (pentru minoritatea lucidă).
  • Charles Dickens – Marile speranțe (pentru analiza vicleanului).
  • Shakespeare – Hamlet, Regele Lear.

>>>>>>>>>>>>>>> 

Cantemir – alături de înțelepții lumii. Despre rătăcire, împăcare și adevăr

Introducere

Într-o lume care își schimbă reperele cu o grabă amețitoare, glasurile limpezi ale trecutului rămân pietre de hotar pentru cei care caută nu doar să înțeleagă lumea, ci și să o îndrepte. Dimitrie Cantemir, principe, erudit, filozof și moralist deopotrivă, este unul dintre acești veghetori ai spiritului. În Istoria ieroglifică, lucrare alegorică și satirică, dar profund sapiențială, Cantemir rostește, prin gura personajelor sale, nu doar păreri trecătoare, ci sentințe morale cu rezonanță universală.

În fragmentul analizat, Brehnacea – purtătorul unei voci înțelepte – își îndeplinește o dublă misiune: aceea de a mustra rătăcirea și aceea de a chema la împăcare. În spusele lui se întâlnesc nu doar tonul filosofului, ci și al celui care a cunoscut greutățile vieții, învățând să deosebească tulburarea nebunilor de cumpătarea înțelepților, vorba goală de fapta nestatornică, minciuna de adevăr.

Această scenă nu este una izolată. Ea rezonează cu multe reflecții din gândirea universală – de la Ecclesiastul și Solomon, la Schopenhauer și Charles Dickens –, semn că dimensiunea morală a omului în fața adevărului și a rătăcirii este una constantă în istoria conștiinței umane. Vom încerca, așadar, în paginile ce urmează, să așezăm această pledoarie cantemiriană alături de alte glasuri din literatura, filozofia și istoria lumii, întărind convingerea că Dimitrie Cantemir nu este doar un produs al epocii sale, ci un spirit așezat printre înțelepții mari ai umanității.


Partea I – Împotrivirea rătăcirii și chemarea la cumpătare

Brehnacea nu ceartă, nu osândește, ci avertizează. Vorba sa este sfat, dar un sfat rostit cu autoritatea celui care a văzut mult, a trăit mult, a suferit mult. El încearcă să-l întoarcă pe Cucunoz dintr-o rătăcire politică, dar apelul său este profund moral: „mai de laudă ieste o inimă tulburată a împăca decât o răspublică a tulbura”. Într-o epocă de schimbări și instabilități, glasul împăcării răzbate cu o forță rară.

Între tulburare și împăcare, Cantemir trasează o linie de demarcație netă: prima este „a nebunilor”, a doua este „meșterșug al înțelepților”. Astfel, el reia un vechi motiv biblic și sapiențial, prezent și în Ecclesiastul, unde „nebunul este ridicat la dregătorii înalte, iar cei vrednici stau în locuri de jos”. Cu alte cuvinte, dezastrul unei cetăți nu începe cu sabia, ci cu deraierea cumpătării. Brehnacea, asemenea unui proroc, nu anunță un război, ci previne o greșeală, pentru că știe că faptele fără judecată nasc tulburări greu de stins.

Prin această atitudine, Cantemir își înalță personajul pe aceeași treaptă cu înțelepții din marile tradiții morale. Sfântul Vasile cel Mare scria că „toate patimile zăpăcesc și tulbură vederea clară a sufletului”, iar Brehnacea, asemenea unui duhovnic luminat, caută să limpezească nu doar planurile, ci și inima celui pe care-l sfătuiește. Într-o lume în care „cele mai înțelepte planuri neîncoronate de succes se numesc nebunii”, cum nota Eminescu, Brehnacea nu țintește succesul imediat, ci întoarcerea din tulburare.

Tulburarea este nu doar o stare politică, ci mai ales una interioară. Cuvântul, avertizează Brehnacea, este rădăcina faptei: „inima vicleană întâi din minciuna cuvântului, apoi din vicleșugul lucrului să vădește”. Aici Cantemir se dovedește nu doar moralist, ci psiholog subtil, anticipând reflecția lui Schopenhauer: „prin viclenie, minciună, disimulare, oamenii nu fac decât să se înșele pe ei înșiși”. Nu-i de mirare, deci, că Brehnacea nu are încredere în Pardos, căci „cine necredincios ieste în voroavă, viclean va fi și în lucruri”.

Împotrivirea la rătăcire nu este doar o luptă de idei, ci o chemare la a vedea lucrurile așa cum sunt. De aceea, sfatul lui Brehnacea nu vine doar din știință, ci din experiență: „adevărat, bună ieste știința audzirii, dară mai adevărată ieste ispita viderii”. Iar acest apel la ceea ce am văzut, la ceea ce ne-a trecut prin suflet, îl apropie de marile spirite ale istoriei, care nu se mulțumesc cu idei înalte, ci le filtrează prin trăire. El devine astfel unul dintre cei care, asemenea lui Orwell, știu că „a fi într-o minoritate, chiar şi o minoritate de unul, nu te face nebun”.


 

Cantemir – alături de învățații lumii ( variantă- partea întâi)

Eseu despre rostul împăcării, primejdia vicleniei și arta înțeleptului


Introducere

Într-o epocă în care cuvântul trăda și fapta înșela, în care alianțele se destrămau precum pânza de păianjen în vântul trufiei, Istoria ieroglifică a lui Dimitrie Cantemir se înfățișează ca o oglindă răsturnată a lumii, în care morala nu e doar o podoabă a înțeleptului, ci și un instrument al supraviețuirii. Scrisă cu o erudiție ce depășește hotarele țării sale, lucrarea nu este doar o alegorie politică, ci și un tratat de gândire etică, în care vocea înțeleptului se ridică peste zgomotul ambițiilor și al intrigilor.

În acest context, personajul Brehnacea nu e un simplu sfătuitor, ci un filozof al faptelor, un cunoscător al sufletului omenesc, al prăbușirilor ce urmează tulburării și al stricăciunii ce se naște din viclenie. Discursul său adresat Cucunozului este un avertisment înzestrat cu patos moral și luciditate istorică. El nu acuză, ci preîntâmpină; nu impune, ci povățuiește – așa cum o face întotdeauna adevăratul cunoscător al vremii sale.

Cu alte cuvinte, Dimitrie Cantemir, prin vocea lui Brehnacea, se așază în rândul gânditorilor lumii care au văzut în rătăcirea morală începutul prăbușirii unei ordini. Iar acest demers al lui nu este izolat în timp, ci rezonează cu vocile înțelepților din Scriptură, din filosofia antică și modernă, din literatură și istorie, care deopotrivă au pus semn de întrebare acolo unde mulțimile puneau semn de exclamare.


Partea I – Despre înțelept și nebun: meșteșugul împăcării și primejdia tulburării

Brehnacea rostește una dintre cele mai importante sentințe ale fragmentului cantemirian: „Mai de laudă ieste o inimă tulburată a împăca decât o răspublică a tulbura”. Într-o vreme a frământărilor politice, acest gând pare o îndrăzneală – dar este, în realitate, expresia unui vechi adevăr al umanității. Adevăr care se regăsește și în Cartea Ecleziastului, unde se spune că „nebunul este ridicat la dregătorii înalte, iar cei vrednici stau în locuri de jos”. Când puterea ajunge în mâinile celor ce n-au învățat să-și împace măcar inima, întreaga lume intră în zbucium.

Nebunul, în sensul moral și spiritual al cuvântului, este acela care acționează fără discernământ, încrezător în tumultul propriei voințe. El nu tulbură doar răspublica – ci și sufletul său. Tulburarea, cum o arată și Sfântul Vasile cel Mare, zăpăcește vederea clară a sufletului, întunecând judecata și dezrădăcinând cumpătarea. Acolo unde împăcarea ar fi rodul înțelepciunii, nebunul cultivă vrajba ca dovadă de putere.

De altfel, Brehnacea nu vorbește din cărți, ci din „pedepse”, din „căi streine”, din „asudări și zbuciumări” – el adaugă propriei științe a auzului și o știință superioară: ispita vederii. Tocmai de aceea, el nu se lasă convins de vorbe, căci „a cui cuvintele nu să stăruiesc, cu anevoie lucrurile i să vor stărui”.

În cuvintele sale răsună o înțelepciune asemănătoare cu a lui Orwell, care spunea că „a fi într-o minoritate, chiar şi o minoritate de unul, nu te face nebun”. Brehnacea, singur în poziția sa, nu se lasă clătinat de alianțele majorității, nici de lingușirea momentului. El preferă să întărească ceea ce e greu: rânduiala, împăcarea, temeiul faptelor. Este conștient că „cele mai înțelepte planuri neîncoronate de succes se numesc nebunii”, cum o spunea Eminescu, dar știe că lipsa de cumpătare duce la pieire sigură.

Spre deosebire de Cucunozul ispitit, care se lasă atras de forța aparenței, Brehnacea distinge între tulburare și curaj, între tăcerea înțeleptului și gura potopitoare a celui nebun. De aceea îi spune cu blândețe aspră: „cuvintele mele, precum o dată ți le-am dzis, din minte să nu-ți iasă” – ca un tată care nu ceartă, dar nu încetează a preveni.

Partea a II-a – Despre inima vicleană: între minciuna cuvântului și vicleșugul lucrului

A doua sentință rostită de Brehnacea e mai amară decât prima: „Mai de primejdie ieste inima vicleană decât vicleșugul lucrului.” Această afirmație răstoarnă ierarhia obișnuită a răului. În cultura obișnuită, păcatul faptelor e mai lesne condamnat decât cel al gândurilor. Dar Cantemir, asemenea psalmistului David, știe că păcatul nu începe cu fapta, ci cu gândul strâmb, cu întunecimea inimii. „Inima omului este mai înșelătoare decât toate și de nespus de stricată”, spune Cartea lui Ieremia. Iar Brehnacea întărește: nu lucrul viclean e mai periculos, ci inima care-l plăsmuiește.

Viclenia lucrului poate fi văzută, anticipată, înlăturată. Este un vicleșug ce se arată în lume. Dar viclenia inimii este perfidă, mută, ascunsă sub zâmbet, sub jurământ, sub bunăvoință, și cu atât mai greu de învins. Inima vicleană născocește vorba dulce și intenția amară, promisiunea și trădarea în același suspin. Se arată ca prieten, dar lucrează în taină ca vrăjmaș. Este, cum ar fi spus Pascal, o combinație monstruoasă între angelic și bestial.

În acest spirit, Brehnacea se arată neclintit față de lingușirea momentului. Nu se lasă înduplecat de cuvintele dulci, știind că „de frumos ce grăiește, acela mai viclean să bagă”. Înțelepciunea sa seamănă cu cea a lui Marcus Aurelius, care scria: „Cel ce are o inimă curată nu se teme de gândurile altora, pentru că nu-și ascunde pe ale sale.” Brehnacea nu joacă teatru, nu se teme de adevăr și nici nu-l ascunde.

Dincolo de înțelepciunea sa însă, se conturează o imagine mai gravă: aceea a lumii în care viclenia a devenit regulă, nu abatere. Într-o astfel de lume, sufletul curat nu mai are loc decât în retragere, iar cel ce grăiește adevărul e privit ca primejdios. Astfel, Brehnacea nu doar că avertizează – ci și se apără. Într-o societate a vicleșugului, adevărul trebuie să se apere ca un soldat, nu să se impună ca un rege.

În acest sens, înțelepciunea lui Brehnacea este o înțelepciune tragică. Nu i se oferă biruința, ci luciditatea. Nu i se promite izbânda, ci adevărul. E un înțelept care nu schimbă mersul lumii, dar îl înțelege; care nu oprește furtuna, dar îi cunoaște vânturile. În aceasta, el este înrudit cu bătrânul Zorba din romanul lui Kazantzakis, cu Ivan Ilici din Tolstoi sau cu bătrânul Călugăr al lui Sadoveanu: oameni care nu se mai lasă păcăliți de „vorbele mieroase” și care știu că suferința vine adesea de la cel ce pare prieten.


Concluzie – Cuvinte pentru cei care mai pot auzi

Când Brehnacea rostește cuvintele: „De mă vei asculta, vei fi mântuit; iar de nu, și eu din păcatele tale mă voi izbăvi, și ție socoteala ce au să-ți ceară o vei da”, el nu vorbește ca un conducător sau ca un judecător, ci ca un suflet împăcat cu sine. Este glasul celui care a înțeles că nu poate salva o lume care nu vrea să fie mântuită, dar că poate rămâne curat în mijlocul murdăriei. Cuvintele sale nu sunt o poruncă, ci o despărțire de orbirea celuilalt.

Această atitudine e profund creștină, dar și filosofică. Ea amintește de finalul Apologiei lui Socrate, când înțeleptul spune: „Acum e timpul să ne despărțim: eu mă duc să mor, voi să trăiți. Cine merge spre un viitor mai bun, nimeni nu știe, afară de Dumnezeu.” La fel și Brehnacea: el spune, previne, avertizează – dar nu obligă. El slujește adevărul, chiar și atunci când adevărul este alungat de la masa domnească.

Într-o lume în care inima vicleană e lăudată pentru istețime, iar răspublica se tulbură pentru un câștig vremelnic, cuvintele lui Brehnacea rămân ca un ultim far moral: nu pentru cei care se îndreaptă, ci pentru cei care se pot întoarce. Sunt „cuvinte de scăpare” – dar și cuvinte de judecată.


Bibliografie orientativă:

  • Dimitrie Cantemir, Istoria ieroglifică
  • Sfânta Scriptură – Ecleziastul, Psalmii, Proverbe, Ieremia
  • Aurelius Augustinus, Confesiuni
  • Marcus Aurelius, Gânduri către sine
  • Mihai Eminescu, articole politice
  • Blaise Pascal, Cugetări
  • George Orwell, 1984
  • Lev Tolstoi, Moartea lui Ivan Ilici
  • Nikos Kazantzakis, Zorba Grecul
  • Mihail Sadoveanu, Viața lui Ștefan cel Mare
  • Sfântul Vasile cel Mare, Omilii morale

Bottom of Form

 

 

>>>>>>>>>>>>>>>> 

 

Partea a III-a – Tăcerea înțeleptului și gălăgia prostiei: despre rostul cuvântului și granițele înțelepciunii

Brehnacea nu se lasă dus de valul cuvintelor. Vorbește puțin, dar cu greutate. Într-o lume în care fiecare se grăbește să strige, să acuze, să se fălească, înțeleptul stă retras, nu pentru că nu ar avea ce spune, ci pentru că știe când cuvântul nu mai folosește. Tăcerea lui nu e resemnare, ci alegere. Nu e slăbiciune, ci formă a înțelepciunii.

În Istoria ieroglifică, Brehnacea e, în fond, un martor – nu un retor. El nu caută să convingă prin oratorie, ci prin rostire limpede, scurtă, aspră. Nu folosește podoabe de limbaj, ci tăișul discernământului. Într-o lume unde fiecare încearcă să-și justifice trădarea, să-și motiveze lăcomia, să-și îndreptățească necinstea, Brehnacea tace și privește. Iar când vorbește, nu o face pentru a se apăra, ci pentru a preveni.

Această tăcere a înțeleptului nu e o tăcere vinovată, ci una revelatoare. În tradiția patristică, Sfântul Antonie cel Mare spunea: „Vine vremea când oamenii vor înnebuni, și când vor vedea pe cineva că nu este nebun, se vor ridica asupra lui zicând: ‘Tu ești nebun!’, pentru că nu este asemenea lor.” A tăcea în fața prostiei strigătoare devine astfel nu un act de lașitate, ci o formă superioară de mărturisire. E refuzul de a intra în balamucul vorbelor deșarte.

Brehnacea e asemenea bătrânului rege Lear al lui Shakespeare – dar înainte de rătăcire. El înțelege că „în țara surzilor, cel ce vorbește este nebun”. Nu din frică tace, ci din discernământ. Știe că în anumite împrejurări, adevărul spus e luat drept insultă, iar minciuna lingușitoare drept înțelepciune. În asemenea vremi, cuvântul trebuie să se retragă în singurătate.

În opoziție, prostia face gălăgie. Prostul nu tace niciodată, pentru că se simte gol în sine și trebuie să se umple cu zgomotul propriilor păreri. Prostul confundă volumul cu autoritatea, iar lipsa de rușine cu sinceritatea. El întrerupe, contrazice, se umflă, se arată – dar nu se îndoiește niciodată. Pentru prost, tăcerea e o slăbiciune. Pentru înțelept, e o probă de tărie.

Și astfel se închide cercul: înțeleptul tace pentru că a spus tot ce trebuia, prostul vorbește pentru că nu are nimic de spus. Brehnacea nu se zbate, nu-și impune părerea, nu-și vinde înțelepciunea. O oferă. Iar dacă nu e primită, se retrage. Cuvântul său nu e o armă, ci un dar. Și ca orice dar, el nu se impune, ci se așteaptă să fie primit.

Tăcerea lui Brehnacea nu este sfârșitul cuvântului, ci reculegerea lui. O tăcere densă, ca o rugăciune nerostită. O tăcere care spune: „Nu cu mine vă războiți, ci cu adevărul.”

 

>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Partea a IV-a a eseului:


Partea a IV-a – Mântuirea lui Brehnacea: nu izbăvirea miraculoasă, ci alegerea trudnică a celui drept

Brehnacea nu este salvat de noroc, de zei sau de puteri nevăzute. Nu e ferit de încercări, nu e protejat de greșeală. Dar tocmai în această lipsă a miracolului stă adevărata lui mântuire. Nu se așteaptă la izbăvire din afară, nu cere răsplată și nu își clădește speranțele pe întâmplare. El se mântuie singur, prin ceea ce devine.

Pentru Cantemir, prin Brehnacea, mântuirea nu înseamnă salvarea din primejdii, ci rămânerea în Adevăr, în pofida tuturor primejdiilor. Într-o lume în care toți se adaptează ca să supraviețuiască, el alege să nu se adapteze decât la conștiința sa. Aparent învins, el rămâne drept. Pedepsit, dar nu umilit. Singur, dar nu pierdut.

Brehnacea este imaginea omului care nu se leapădă de sine. El nu se „salvează” în sensul banal al scăpării de necazuri. Se mântuiește pentru că nu se vinde. Nu se coboară. Nu se scuză. Alege greu, dar alege drept. Și în această alegere stă o superioritate morală care face ca soarta lui să nu mai conteze. Deși nu biruie pe planul imediat, el biruie în adevăr.

Cantemir nu ne oferă un erou glorificat, ci un suflet împăcat. Brehnacea nu învinge, dar nici nu cedează. El e prototipul vrednicului care înfruntă suferința nu cu răzbunare, ci cu răbdare. El nu mântuiește lumea, ci se mântuie pe sine, adică rămâne întreg în vremuri care strivesc sufletele și distrug voințele.

În cultura română, această viziune a mântuirii prin vrednicie și suferință va străbate până la Radu Gyr și Blaga, până la Sadoveanu și Voiculescu. Mântuirea nu este ferirea de durere, ci transformarea ei în lumină. Brehnacea e printre cei puțini care nu se tem de întuneric, pentru că nu și-au pierdut scânteia lăuntrică.

La sfârșit, el nu pare un erou, ci un „neînsemnat”. Dar tocmai prin această discreție a lui, prin această demnitate fără strigăt, devine exemplu. El nu cere nimic, nu se apără, nu își înalță statui. Rămâne acolo unde i-e locul: pe marginea poveștii, dar în centrul adevărului.

>>>>>>>>>>>>> 

Concluzia generală a eseului:


Concluzie – Vrednicia ca biruință tăcută asupra sorții

Istoria ieroglifică nu este doar o alegorie politică, ci o meditație adâncă asupra condiției umane în fața destinului. Dintre toate făpturile acestui bestiar moral, Brehnacea iese în relief nu prin putere, ci prin statornicie, nu prin izbândă, ci prin răbdare. El nu e favoritul norocului, ci martorul unei alte legi: legea vredniciei.

Dimitrie Cantemir nu îndeamnă la resemnare, ci la luciditate și demnitate în suferință. Într-o lume coruptă, Brehnacea rămâne curat; într-o lume de trădări, el rămâne credincios; într-o lume grăbită spre folos, el alege adevărul fără plată.

Vrednicia nu este un dar, ci o alegere. O trudă. O jertfă pe care o face omul singur, fără aplauze. Ea nu aduce întotdeauna roade văzute, dar aduce pacea sufletului. În fața unei istorii nedrepte, Cantemir pune o conștiință dreaptă. În fața norocului schimbător, el așază chipul omului statornic.

Brehnacea este simbolul celui care nu cere victorie, dar nici nu îngenunchează. El nu scapă de suferință, dar nu este înfrânt. Se mântuiește nu fiindcă e ajutat, ci fiindcă nu se leapădă. Iar în această discreție a lui se află toată măreția omului vrednic.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Imagine: Reconciliere



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu