duminică, 11 mai 2025

Brehnacea aduce noi argumente Lupului

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 12 mai 2025 

 

*

Cantemir – alături de învățații lumii.

                                                                 

Brehnacea aduce noi argumente Lupului

 

*

Brehnacea aduce noi argumente lupului sugerându-i că trebuie să rupă tăcerea. Modul strălucit de a rândui vorba dă de gol faptul că a citit Platon cu osârdie.

 

*

Ca într-acesta chip orice în republica noastră clătit, strămutat și neaședzat ar fi, în limanul odihnii, întrulocarea unirii și în aședzământul omoniii a aduce să putem. Căci într-alt chip lucrul de va rămânea, de toată a lucrurilor alcătuire și a sfatului bun și de obște învoire, toată nedejdea să rumpe și să curmă (că nu atâta stricăciune publicăi adunarea nepriietinilor denafară, pre câtă a cetățenilor dinluntru a inimilor într-un gând neîmpreunare aduce).".Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir  ( 26 octombrie 1674 - 21 august 1723)

 

În limbaj contemporan: Numai astfel vom putea aduce în liniște, în unitate și în temeiul armoniei tot ce este clătinat, răsturnat și lipsit de rânduială în republica noastră. Căci, dacă altfel va rămâne lucrul, atunci orice speranță de bună chibzuință, de sfat comun și de înțelegere obștească se va spulbera și va pieri. Sentința: Fiindcă nu atât de mare este primejdia pricinuită de dușmanii din afară, cât este dezbinarea celor dinlăuntru, când inimile lor nu mai bat laolaltă.”

 

 

 

>>>>>>>>>>>>>>> 

a) Mai multe gânduri ale cărturarului elaborate cu diferite ocazii; abundența intervențiilor pentru această categorie filozofică ne sugerează că interesul nu era mic.

1) Sa nu te ferești de nimeni mai mult decât de tine însuți; cei mai de temut dușmani îi purtăm în sufletul nostru.” – Charles Spurgeon

2) Cel mai bun lucru pe care îl poți da dușmanului este iertarea, unui adversar, toleranța, unui prieten, inima, copilului un bun exemplu, unui tata respectul, mamei tale, o coduită de care să fie mandră, ție iți datorezi respectul, tuturor oamenilor, generozitatea.” –
Benjamin Franklin

 

3) Niciodată nu poţi să fii prea grijuliu în alegerea duşmanilor tă – Oscar Wilde

4) Să nu vezi în duşmanul tău decât un prieten rătăcit.Pitagora

5) Este îngăduit a înveți chiar și de la dușman. - Publius Ovidius Naso

6) Deseori le oferim dușmanilor noștri mijloacele să ne distrugă.” - Esop

7)Tăcerea este a doua putere a lumii, după cuvânt. Jean Baptiste Henri Lacordaire

8)Prietenii se pretind sinceri, duşmanii sunt într-adevăr - Arthur Schopenhauer

9) Conducătorii devin stăpâni şi duşmani ai oamenilor în loc de aliaţi; urând şi fiind urâţi, complotând şi fiind ţinta unor comploturi, ei îşi duc viaţa temându-se mult mai mult de duşmanii din interior decât de cei din exterior. - Platon

10) Să mă apere Dumnezeu de prieteni; de duşmani pot să mă apăr şi singur. - Voltaire

 

11) Care este cel mai mare duşman al omului, dacă nu propria sa minte. Buddha

 

12)Dușmanul nu încearcă să facă mai bine ca tine, ci caută numai să te împiedice pe tine. – George Călinescu

 

13) Mă pot încrede mai mult în dușmani cinstiți decat în prieteni falși. Lorenzo de' Medici

 

14) Prin unire cresc lucrurile mici, prin dezbinare se prăbușesc cele mai mari. (Sallustius)

15) Dezbinarea nu va înceta niciodata în orșsele oamenilor. Euripides

 

16) Dar cât de mulțumit sunt că în toate privințele sunteți de acord, și că nicio dezbinare nu este între voi, ci sunteți uniți în același gând și în aceeași judecată. 1 Corinteni 1:10

17) Vestit și tuturor știut cuvânt ieste, o, priietinilor, (că învoința sufletelor și unirea inimilor lucrurile din mici, mari le crește. Iară neînvoința și neunirea lor, din cât de mari, mici și cât de curând le răzsipește) (că precum o sănătate în multe mădulare a trupului, așe o omenie și o unire în multe năroade ieste, carile un stătătoriu și stăruitoriu a politiii stat fac).- Dimitrie Cantemir

20) 29051. Începutul deznădejdii. Când descoperi că cel mai bun prieten este sub acoperire.– Grigore Rotaru Delacamboru

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Este nu doar posibil, ci extrem de fertil să construim un eseu amplu, în stil eseistic-literar, pornind de la textul central din Istoria ieroglifică și dezvoltând ideea dezbinării lăuntrice ca pericol suprem pentru o comunitate. Fragmentul ales din Cantemir este de o gravitate solemnă, cu o sentință morală și politică ce transcende veacurile: „nu atâta stricăciune publicăi adunarea nepriietinilor denafară, pre câtă a cetățenilor dinluntru a inimilor într-un gând neîmpreunare aduce”. Această reflecție poate fi nucleul unui eseu despre primejdia dușmanului lăuntric – atât în sens personal, cât și colectiv –, eseu susținut de o galerie de reflecții culturale, istorice și literare.

Titlu propus:

„Inima dezbinată. Despre vrăjmașii dinlăuntru și pericolul uitării de sine”


Plan și structură posibilă pentru eseu:

I. Prolog cantemirian – adevărul spus prin alegorie

  • Prezentarea contextului citatului din Istoria ieroglifică.
  • Semnificația tăcerii Lupului și intervenția Brehnacei (adevărul trebuie rostit).
  • Cantemir – om al învățăturii universale, dar și al răspunderii morale în fața timpului său.

„Tăcerea este a doua putere a lumii, după cuvânt” (Lacordaire) – și uneori, cea mai periculoasă.


II. Dușmanul dinlăuntru – o temă morală și politică perenă

  • Interpretarea sentinței: nu pericolul exterior amenință cu adevărat o cetate, ci dezbinarea celor care o alcătuiesc.
  • Conexiune cu Platon (citatul despre conducători care se tem de cetățeni mai mult decât de vrăjmașii din afară).
  • Citatul lui Sallustius: „Prin unire cresc lucrurile mici, prin dezbinare se prăbușesc cele mai mari” – ecou direct în viziunea cantemiriană.

III. Vrăjmașii sufletului – lupta cu sinele

  • De la cetate la om: dezbinarea interioară ca rădăcină a căderii.
  • Charles Spurgeon: „cei mai de temut dușmani îi purtăm în sufletul nostru”.
  • Buddha: „cel mai mare duşman al omului – propria sa minte”.
  • Analogie între starea lăuntrică a individului și armonia unei comunități.

IV. Cultura dezbinării. Adevăruri dureroase în fața prieteniei și dușmăniei

  • Călinescu: „Dușmanul nu încearcă să facă mai bine ca tine, ci doar să te împiedice” – o viziune amară și clarvăzătoare.
  • Wilde: „Niciodată nu poți fi prea grijuliu în alegerea dușmanilor” – ironie serioasă.
  • Voltaire: „Să mă apere Dumnezeu de prieteni; de duşmani pot să mă apăr singur” – prăbușirea încrederii.
  • Rotaru Delacamboru: „Începutul deznădejdii. Când descoperi că cel mai bun prieten este sub acoperire” – ca o concluzie tragică.

V. Unirea inimilor – condiția armoniei

  • Reluarea ideii din Istoria ieroglifică: sănătatea unei cetăți este unitatea sufletelor.
  • Citatul din 1 Corinteni 1:10 – dimensiunea spirituală a ideii.
  • Cantemir: „un stătătoriu și stăruitoriu a politiii stat fac” – suveranitatea nu e doar o chestiune juridică, ci una sufletească.

VI. Epilog: între Brehnace și tăcerea Lupului – nevoia de cuvânt drept

  • A tăcea, când adevărul e primejdios, e lașitate.
  • A vorbi, când dezbinarea amenință, e curaj.
  • Cantemir ca model de „cărturar care mustră” și nu doar „observă”.

Observații stilistice:

  • Se pot intercala reflecții personale sau culturale românești (de pildă, în ce măsură „dezbinarea” este o temă recurentă în istoria noastră politică și sufletească).
  • Se pot introduce paralele literare: de la Eminescu („Toate-s vechi și nouă toate”) la Blaga (unitatea ca mister al ființei).

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

I. Prolog cantemirian – adevărul spus prin alegorie

În zorii secolului al XVIII-lea, Dimitrie Cantemir, cărturarul moldovean cu o vastă cultură europeană și orientală, alege să-și exprime reflecțiile politice și morale într-o formă alegorică, dând naștere Istoriei ieroglifice. Această lucrare, scrisă între 1704 și 1705, este o satiră politică în care personajele sunt reprezentate de animale, fiecare simbolizând figuri politice ale vremii. Prin intermediul acestor personaje, Cantemir explorează conflictele și intrigile din societatea moldovenească, oferind totodată o profundă meditație asupra naturii umane și a conducerii statului.Scribd

Un episod emblematic din această lucrare este dialogul dintre Brehnacea, o pasăre bătrână și înțeleaptă, și Lupul, personaj tăcut și rezervat. Observând tăcerea persistentă a Lupului, Brehnacea îl provoacă să vorbească, sugerând că tăcerea sa nu este doar o formă de înțelepciune, ci poate ascunde și o lașitate sau o complicitate periculoasă. Ea afirmă:

„Căci într-alt chip lucrul de va rămânea, de toată a lucrurilor alcătuire și a sfatului bun și de obște învoire, toată nedejdea să rumpe și să curmă (că nu atâta stricăciune publicăi adunarea nepriietinilor denafară, pre câtă a cetățenilor dinluntru a inimilor într-un gând neîmpreunare aduce).”

Această reflecție evidențiază pericolul dezbinării interne și subliniază importanța unității și a comunicării sincere în menținerea stabilității unei comunități. Cantemir sugerează că tăcerea în fața nedreptății sau a haosului nu este o virtute, ci o complicitate care poate duce la destrămarea ordinii sociale.

Prin această alegorie, Cantemir nu doar critică starea politică a Moldovei din timpul său, ci oferă și o lecție universală despre responsabilitatea individuală în fața binelui comun. El ne amintește că, în fața pericolului, a vorbi cu înțelepciune și curaj este esențial pentru coeziunea și supraviețuirea unei societăți.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

II. Când tăcerea devine vinovăție. Dușmanul dinlăuntru

Tăcerea Lupului, văzută de Brehnacea ca o „frână” a înțelegerii obștești, capătă valențele unei complicități periculoase. La Cantemir, tăcerea nu e de aur, ci o formă de absență vinovată din cetate. Într-un stat clătinat, „în limanul odihnii” nu se poate ajunge fără glasuri care să ceară rânduială. Unirea, ne spune cărturarul, nu e doar ideal politic, ci și formă de supraviețuire morală. De aceea, se exprimă cu o solemnitate aproape testamentară:

„Căci... nu atâta stricăciune publicăi adunarea nepriietinilor denafară, pre câtă a cetățenilor dinluntru a inimilor într-un gând neîmpreunare aduce.”

Astfel, cel mai mare dușman al unei comunități nu este cel vizibil, înarmat și declarat, ci acela ascuns în tăcerea lașă, în ipocrizia prietenilor, în surzenia celor care „nu vor să se bage”. Tăcerea Lupului este analogă acelui pact tăcut pe care îl fac cetățenii cu dezordinea, din frică, din comoditate sau dintr-o subtilă formă de dispreț față de binele comun.

Reflecțiile filosofice întăresc această idee. Charles Spurgeon avertizează: „Să nu te ferești de nimeni mai mult decât de tine însuți” — o sentință care capătă greutate în contextul unui suflet care refuză implicarea și se izolează de comunitate. Buddha o confirmă prin: „Care este cel mai mare duşman al omului, dacă nu propria sa minte?”

În literatura română, acest tip de „dușman dinlăuntru” e recurent. George Călinescu remarca lucid: „Dușmanul nu încearcă să facă mai bine ca tine, ci caută numai să te împiedice pe tine.” Iar Grigore Rotaru Delacamboru oferă, într-o notă de amărăciune ironică, definiția prăbușirii morale: „Începutul deznădejdii: când descoperi că cel mai bun prieten este sub acoperire.”

În această lumină, Brehnacea devine un alter ego al autorului: un cărturar lucid, convins că, pentru ca un stat să trăiască, trebuie mai întâi să rostească adevărul – chiar și cu prețul disconfortului. Tăcerea, în Istoria ieroglifică, e tratată ca o trădare elegantă, o alegere vinovată. Este o formă de a lăsa „lucrul să rămână” — adică haosul să se permanentizeze.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

III. Dezbinarea: rana nevindecată a lumilor

În viziunea lui Dimitrie Cantemir, dezbinarea nu este doar o greșeală politică, ci o maladie morală, un cancer al sufletelor. „Precum o sănătate în multe mădulare a trupului, așe o omenie și o unire în multe năroade ieste...” – iată imaginea organică a unității, pe care cărturarul o vede nu ca simplu contract social, ci ca respirație comună a unei ființe vii. Unde nu e omenie, nu e nici stat. Unde nu e omenie, nu e nici om.

Prin contrast, dezbinarea este cea care „din cât de mari, mici și cât de curând le răzsipește”. E forța centrifugă care rupe, scindează, sfâșie până și cele mai trainice legături. Sallustius o spunea limpede: „Prin unire cresc lucrurile mici, prin dezbinare se prăbușesc cele mai mari.” Iar Euripide, cu o tristețe profetică: „Dezbinarea nu va înceta niciodată în orașele oamenilor.”

Dar Cantemir nu este resemnat. El rostește pentru noi, prin glasul Brehnacei, o chemare la trezire. De aceea îi cere Lupului să vorbească: căci tăcerea menține dezbinarea. Numai prin cuvânt — clar, just, viu — poate începe reîntemeierea. E un model platonician relecturat în cheia orientală a unui suflet care a văzut prea multe prăbușiri.

Cuvintele lui Platon revin în ecou: „Conducătorii devin stăpâni şi duşmani ai oamenilor în loc de aliaţi... temându-se mai mult de duşmanii din interior decât de cei din exterior.” Cantemir resimte aceeași teamă — o teamă de „cetățenii dinluntru” care nu mai au „inimile într-un gând”. Căci, ce e o republică fără gând comun? Un trup bolnav, un vis sfâșiat.

În acest sens, Biblia adaugă solemnitate: „Să fiți uniți în același gând și în aceeași judecată” (1 Corinteni 1:10). Unitatea devine nu doar scop politic, ci poruncă spirituală. Și în spiritul acestei chemări, vocea lui Cantemir nu tace.

E fiorul omului care nu-și mai găsește chipul în oglinda neamului său dezbinat.

Căci dezbinarea nu e doar între clase, ci între frați. Nu e doar între doctrine, ci între inimi. Și dacă nu e „într-un gând împreunare”, atunci totul e sortit să se destrame — încet, fără dramă, ca o rușine pe care n-o mai simte nimeni.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

IV. Cuvântul care vindecă. Împăcarea cu sine și cu celălalt

În lumea lui Cantemir, cuvântul nu este doar expresie, ci act. El nu doar numește, ci creează. Este verb și verigă. Prin el se clădește, prin el se surpă. De aceea Brehnacea, purtătorul înțelepciunii, cere Lupului să rupă tăcerea. Nu din impuls, nu din mândrie, ci dintr-un fel de disperare lucidă, o presimțire că salvarea trece prin vorbire, prin așezarea lucrurilor în logos.

Jean Baptiste Lacordaire spunea: „Tăcerea este a doua putere a lumii, după cuvânt.” Dar în timpuri de dezbinare, chiar și tăcerea poate deveni vinovată. Nu orice tăcere e înțeleaptă. Uneori, tăcerea e lașitate, pact cu răul, fugă de răspundere. A vorbi, în schimb, presupune curaj — acel curaj greu de găsit într-o lume în care, cum scria Grigore Rotaru Delacamboru, „cel mai bun prieten este sub acoperire.”

Așadar, mântuirea nu vine prin armate, ci prin înțelegere. Nu prin porunci, ci prin comuniune. „Învoința sufletelor și unirea inimilor” — aceasta e cheia pe care Cantemir o încrustează în marmura cuvintelor. Nu se poate construi stat fără starea de a fi împreună. Nu se poate făuri cetate unde nu se iartă, nu se ascultă, nu se așază nimic în tăcerea caldă a înțelegerii. Iertarea, zice Benjamin Franklin, e cel mai bun dar oferit dușmanului. Dar, poate, cel mai greu de oferit.

De aici, avertismentul moral al lui Cantemir devine universal: omul care nu e în pace cu sine însuși nu va fi niciodată în pace cu aproapele său. „Să nu te ferești de nimeni mai mult decât de tine însuți” — spunea Spurgeon, atingând miezul: dușmanul dinlăuntru e cel mai perfid. Acela care ne vorbește cu vocea noastră, care ne cere răzbunare în numele dreptății și ne cere tăcere în numele prudenței.

Dar Cantemir merge mai departe: el nu doar arată rana, ci visează leacul. Visează o stare în care „lucrurile clătinate” pot fi „aduse în limanul odihnei”, adică într-o rânduială nouă, cuprinsă de tăcere și pace. Acea odihnă nu e pasivitate, ci armonie. Nu e liniște moartă, ci muzica fină a sufletelor care bat laolaltă.

Astăzi, când prietenii par travestiuri ale trădării, iar dușmanii se insinuează sub masca rațiunii, vocea lui Cantemir e mai vie ca oricând. El nu cere doar un cuvânt. El cere o conștiință. Una care să vadă că nici dușmanul nu trebuie urât, ci înțeles, nici prietenul idolatrizat, ci vegheat, și mai ales că între toate aceste relații există o singură punte salvatoare: unirea în gând, în inimă și în cuvânt.

Închei cu o propoziție de o simplitate năucitoare, ascunsă în adâncul Istoriei ieroglifice, dar care concentrează întreg visul unui popor:
„Omenia și unirea ieste stăruitoriu a politiii stat.”

Atât. Și dacă ne-am întoarce la această axiomă morală, poate că, din ruina oboselii istorice, s-ar putea naște din nou o republică a sufletelor.

Concluzie. Între cuvânt și ruină

În miezul Istoriei ieroglifice pulsează o învățătură veche cât lumea, dar uitată de lume: statul nu se ține cu oști, ci cu omenie; nu se înalță prin porunci, ci prin unirea cugetelor și a inimilor. Cine uită aceasta, își sapă singur groapa — fie rege, fie supus, fie prieten, fie dușman. Căci cel ce nu poate închega o învoință dreaptă între oameni, va pieri în tulburarea tuturor.

Așadar, nu prudența care tace, nici vitejia care învinge, ci cuvântul care împacă este semnul vredniciei. Cine are puterea să rostească adevărul în fața dușmanului, dar cu gând de pace, acela zidește cetate. Cine tace de teamă, lasă rana să putrezească. Cine lovește fără înțelepciune, distruge podul spre împăcare.

Prin Cantemir, învățăm că izbânda nu e a celui care cucerește, ci a celui care unește. Și că, în cele din urmă, moartea politiei stă în dezbinare, iar viața ei — în legătura sfântă a cuvântului.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Cantemir si taina unirii inimilor

I. Argumentul unui înțelept: mai de temut decât dușmanul din afară este inima dezbinată

Într-o epocă a tulburărilor și frământărilor, Dimitrie Cantemir formulează în Istoria ieroglifică unul dintre cele mai lucide avertismente politice din cultura română: „nu atâta stricăciune publicăi adunarea nepriietinilor denafară, pre câtă a cetățenilor dinluntru a inimilor într-un gând neîmpreunare aduce”. Nu doar frumusețea stilistică a frazei o recomandă posterității, ci mai ales caracterul ei sapiențial. La fel ca Platon, pe care l-a citit cu osârdie, Cantemir înțelege că puterea unei cetăți nu stă în ziduri, ci în unitatea sufletelor care o locuiesc.

Acolo unde inimile se destramă, nici sfatul nu mai este bun, nici rânduiala nu mai stă în picioare. Cuvintele lui prefațează într-un mod aproape profetic toate căderile istorice cauzate nu de invazii, ci de ură internă, de orgolii și de rivalități oarbe. Nu întâmplător, Brehnacea îl îndeamnă pe Lup să rupă tăcerea: uneori, tăcerea păzește, dar alteori, ea este trădare. A vorbi cu înțelepciune pentru unirea celor dezbinați nu este un gest politic, ci unul profund moral.

II. Gândurile lumii, în jurul unei teme vechi: cine sunt adevărații noștri dușmani?

Fiecare epocă și fiecare cultură și-a pus întrebarea: cine este adevăratul dușman? Pentru Cantemir, răspunsul este limpede: nu cel ce vine din afară, ci cel care corupe dinăuntru. Această idee reverberează în reflecțiile altor înțelepți ai lumii:

– „Sa nu te ferești de nimeni mai mult decât de tine însuți” (Charles Spurgeon). – „Cel mai mare dușman al omului este propria sa minte” (Buddha). – „Deseori le oferim dușmanilor noștri mijloacele să ne distrugă” (Esop). – „Conducătorii devin stăpâni și dușmani ai oamenilor în loc de aliați […] temându-se mai mult de dușmanii din interior decât de cei din exterior” (Platon).

Aceste maxime nu sunt doar ornamente retorice, ci confirmări ale unei teme universale: slăbiciunea cetății vine din lipsa de comuniune, din trădarea tăcută sau din mândria surdă. Dușmanul nu e întotdeauna un chip străin, ci adesea un prieten rătăcit, o minte dezbinată, o inimă care refuză să bată laolaltă.

III. Reflecții și aplicații românești: când dușmanul este fratele tău

Cantemir se așază, fără îndoială, în rândul celor care au înțeles taina comunității ca legătură morală, nu ca simplă coexistență. Într-un stat în care fiecare își urmărește doar câștigul propriu, unde lipsa de cuvânt rupe legături, iar trădarea este tăcerea cea mai periculoasă, orice dușman din afară este de prisos. Gândul acesta se regăsește și la Sallustius („prin unire cresc lucrurile mici, prin dezbinare se prăbușesc cele mai mari”) sau în Scriptură („să fiți uniți în același gând și în aceeași judecată” – 1 Corinteni 1:10).

În cultura românească, George Călinescu observa că „dușmanul nu încearcă să facă mai bine ca tine, ci caută numai să te împiedice pe tine” – o observație amară despre resentimentul care roade dinlăuntru, nu din afară. Grigore Rotaru Delacamboru, cu sarcasmul său lucid, nota că „începutul deznădejdii este atunci când descoperi că cel mai bun prieten este sub acoperire”. Subtil, dar răscolitor, acest gând completează tabloul dezbinării tăcute, a înstrăinării ascunse în spatele prieteniilor declarative.

IV. Învățătura: cetatea se clădește prin cuvântul care unește

Dacă pentru Platon statul este „sufletul scris cu litere mari”, atunci pentru Cantemir statul este o învoință a sufletelor, o omenie a inimilor. Când această omenie dispare, nici constituția, nici legea, nici sabia nu mai pot ține împreună ceea ce sufletul a părăsit.

A tăcea în fața nedreptății dinăuntru este o formă de complicitate. A nu rosti cuvântul care poate împăca este o lașitate. Tăcerea nu e întotdeauna înțelepciune, cum nici cuvântul nu este întotdeauna zgomot. Tăcerea lui Lupul devine astfel simbolul unei renunțări vinovate, iar îndemnul Brehnacei un apel la demnitate și curaj. Cuvântul rostit la timp poate reface punțile inimilor, poate uni ceea ce părea de neîmpăcat. Și doar în această unire se află începutul salvării.

Concluzie. Între cuvânt și ruină

În miezul Istoriei ieroglifice pulsează o învățătură veche cât lumea, dar uitată de lume: statul nu se ține cu oști, ci cu omenie; nu se înalță prin porunci, ci prin unirea cugetelor și a inimilor. Cine uită aceasta, își sapă singur groapa — fie rege, fie supus, fie prieten, fie dușman. Căci cel ce nu poate închega o învoință dreaptă între oameni, va pieri în tulburarea tuturor.

Așadar, nu prudența care tace, nici vitejia care învinge, ci cuvântul care împacă este semnul vredniciei. Cine are puterea să rostească adevărul în fața dușmanului, dar cu gând de pace, acela zidește cetate. Cine tace de teamă, lasă rana să putrezească. Cine lovește fără înțelepciune, distruge podul spre împăcare.

Prin Cantemir, învățăm că izbânda nu e a celui care cucerește, ci a celui care unește. Și că, în cele din urmă, moartea politiei stă în dezbinare, iar viața ei — în legătura sfântă a cuvântului.

>>>>>>>>>>>>>>>> 

Notă: Această postare conține material < de amestec > =  original , citate, ajutor AI. Textul va suferi moidificări uriașe, nu numi în sensul că va fi personalizat, chiar frazele originale vor căpăta suplețe. Le fel, pentru postăruile asemănătoare în conținut. AICI, acest blog, este locul de păstrare până când ciornele vor deveni text limpede.

>>>>>>>>>>>>>> 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu