luni, 19 mai 2025

Al doilea răspuns al Lupului către Brehnacea pe timpul discuției de taină ( a cincea parte)

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 20 mai 2025 

 

*

Cantemir – alături de învățații lumii.

 

Al doilea răspuns al Lupului către Brehnacea pe timpul discuției de taină ( a cincea parte) 

 

*

„Sunt grei bătrânii de pornit, / Dar de-i pornești, sunt grei de-oprit” – Goșbuc

......................

Echivalență

*

Lipitură = boală  psihică cu aspect depresiv; boală băbească ce provine din frică sau din dragoste (cauzată de smeu sau sburător).

>>>>>>>>>>>> 

În această parte (a cincea) a răspunsului adresat lui Brehnacea, domnia sa, Lupul, începe, în fapt, să deslușească „numele și firea Struțocămilei” — nu în mod întâmplător, ci ca un tâlcuitor: portretul pe care îl alcătuiește este de o amploare, consistență și gravitate remarcabile. Cu o precauțiune aparentă, Lupul își previne interlocutorul (Brehnacea): „Iară acmu, pre cât puterile îmi vor agiuta, numele și firea Strutocamilei cum mai pre scurt și mai aievea a-ți dejgheuca mă voi sili”. Totuși, acest „mai pre scurt” înseamnă, în fapt, mai mult de o sută de propoziții — niciuna lipsită de relevanță.

Portretul Struțocămilei se numără printre cele mai ample și expresive texte scrise în limba română, întrecut în frumusețe doar de cel al Helgei, realizat tot de Cantemir. „Dejgheucarea” pe care o întreprinde Lupul ține de domeniul fabulosului, iar Brehnacea rămâne fără replică. Un specialist în zoologie contemporan ar avea puține lucruri de adăugat. În plus, desfășurarea discursului, lină precum fuiorul unui descântec, îndeamnă cititorul să continue cu o stare de visare atentă.

„Sentențiile” sunt așezate cu grijă în țesătura textului și reamintesc, indirect, că Lupul este și filozof, nu doar poet al rostirii.

De Grigore Rotaru Delacamboru

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

*

Bine dară și după regula adevărului, iarăși dzic, vrednicii aceia filosofi au grăit, de vreme ce tot numele hiriș scurtă hotărârea lucrului ieste. Deci numele Strutocamilei din doaă numere, din Struț adecă și din Cămilă alcătuit ieste. Așijderea din doaă feliuri, adecă din dobitoc și din pasire ieste împărțită (însă de ieste în lume pasire ca aceia, carea hiriș numai struț să să cheme). Deci a acestor doaă dihanii hirișiile împreunând, firea jiganiii, pentru carea întrebare să face, pre lesne a desface și a cunoaște vom putea. Așijderea pre fietecare dihanie, prin cele patru firești pricini cercând, fietecarea cât și ce cu dobitocul acesta împarte, chiar vom putea pricepe. Aședară Cămila ieste dobitoc în patru picioare, mugitoriu și din fire spre ridicarea sarcinii orânduită. Deci cât ieste despre partea pricinii făcătoare, aievea ieste că ca și alalte în pântece să zămislește și în vremea cădzută firește să fată. Cât ieste despre partea materiască, ieste ca și alalte dobitoace: din carne, singe, oase, vine, piiele, păr și alalte câte la materie să cuprind. Cât ieste despre pricina formei precum din alalte dobitoace cu multul să deosăbește, să arată. Întâi, că unele sint cu un ghib numai, iară altele cu doaă, la cap mică, după mamina trupului ce poartă, picioare înalte și la genunchi botioase, la talpă lată și fără unghi, la copită îngemănată și ca gâștele pe dedesupt împelițată, la coadă scurtă, după lungimea trupului măsurând (căci coada la dobitoc întâi ieste pentru frumsețe, iară a doa, ca pe unde cu capul și cu picioarele nu agiunge, pentru apărarea de muște, cu coada să agiungă), la păr creață ca arapul, dară moale ca bumbacul, de la grumadzi până la piept ieste flocoasă și coama îndrăpt, de la gușă în gios, spre gâtlej purcede, iară peste tot la stat decât alalte mai mare, iară decât filul mai mică ieste. ” – Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir  ( 26 octombrie 1674 - 21 august 1723)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Citate (din literatură, filosofie și istorie) care reflectă idei asemănătoare cu cele pentru care Lupul oferă către Brehnacea al doilea răspuns ( a cincea parte a răspunsului ). Amintește faptul că adevărul trebuie să fie prezent când se face numirea a ceva, pentru că acel nume este oglindă și umbră.

1) „Adevărul este adesea înconjurat de o gardă de minciuni.” – Winston Churchill

Acest citat sugerează că adevărul nu doar că este ascuns, dar și protejat în mod intenționat de un sistem de falsități convenabile.

2) Sufletul din orice portret este cel al pictorului, nu cel al modelului..” – Oscar Wilde

3)„Oamenii nu vor ceea ce este adevărat, ci ceea ce este convenabil.” – Seneca

4) „O capodoperă adevărată nu spune totul.” – Albert Camus

5) „Când cineva îți spune adevărul, te enervezi? Mai rău pentru tine. E mai bine să te obișnuiești cu realitatea.” – Fiodor Dostoievski

6) „Ceea ce este drept nu este întotdeauna popular, iar ceea ce este popular nu este întotdeauna drept.” – Albert Einstein

 

7) „Nu-ți face griji că ești obsesiv. Îmi plac oamenii obsesivi. Creează artă mare.” – Susan Sontag, critic literar.

8) „Bunele maniere ale unui om reprezintă oglinda în care îşi arată portretul.” – citat clasic din Goethe

 

9) Cel mai bun portret al lui Alexandru cel Mare este harta geografică a isprăvilor sale. Lucian Blaga

 

10) „Personajul este o instanță narativă definitorie pentru genul epic, o creație a autorului menită a exprima viziunea acestuia asupra unei teme literare, transmițând-o cititorului prin fapte, relații, limbaj și comportament specific naturii sale ficționale. /Factor structurant al oricărei narațiuni, personajul este un tip uman semnificativ, o individualitate cu trăsături fizice, morale distincte.

-precizarea titlului operei/fragmentului și a autorului operei din care face parte personajul caracterizat;

-stabilirea tipului de personaj: principal, secundar etc.” – prof. Bogdan Cristea

11) Studiind opera unui scriitor, studiem sufletul scriitorului insusi.” – Eugen Lovinescu

>>>>>>>>>>>>>>> 

Pe baza fragmentului extras din Istoria ieroglifică, ( al doilea răspuns către Brehnace din partea Lupului – partea a cincea- începutul de portret al Struțocămilei ) și anexa ce conține citate, se poate construi un eseu amplu, în stil eseistic-literar, cu valențe morale, culturale și literare, comparabile atât în context românesc, cât și universal, urmărită fiind valoarea lui Cantemir în postura de portretist ( dublată de aceea de filozof).

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

 Un eseu amplu, eseistic-literar, cu valențe morale, culturale și literare, construit pe baza fragmentului invocat din Istoria ieroglifică (partea a cincea a răspunsului Lupului către Brehnacea), cu inserarea unor citate relevante din literatură, filosofie și istorie, în scopul sublinierii valorii lui Dimitrie Cantemir ca portretist și filozof:


Dimitrie Cantemir – pictorul adevărului și filozoful numelui. Portretul Struțocămilei și arta de a desluși ființa

„Tot numele hiriș scurtă hotărârea lucrului ieste” – spune Lupul lui Brehnacea, cu gravitatea celui care înțelege că rostirea lumii nu este doar o convenție, ci un legământ între cuvânt și adevăr. În acest punct culminant al Istoriei ieroglifice, când Lupul începe să „dejgheuce” firea Struțocămilei, Dimitrie Cantemir nu oferă doar o fabulă întortocheată, ci o lecție profundă despre natura lucrurilor, despre cuvânt și esență, despre portret și ființă. Ne aflăm, fără îndoială, în fața unuia dintre cele mai puternice exerciții de portretizare din întreaga literatură română — un portret care nu doar desenează exteriorul, ci descifrează structura morală și simbolică a unei ființe hibride, imaginare și totodată perfect reale.

Numele – oglinda ființei

În tradiția gândirii filosofice, de la Platon la Heidegger, numele nu este un simplu semn, ci o esență condensată. A spune „Struțocămilă” nu înseamnă doar a numi o creatură, ci a dezvălui o sinteză de incompatibilități, o făptură imposibilă tocmai pentru că este compusă din extreme. Cantemir merge mai departe decât simpla satiră zoologică: el face o demonstrație de rigurozitate aproape științifică, disecând natura acestei creaturi cu metoda celor „patru pricini” aristotelice – făcătoare, materialescă, formală și finală. Într-o epocă a barocului verbal și a polemicii politice mascate, această desfășurare savantă este o probă de erudiție și, mai ales, de responsabilitate morală: căci numirea înseamnă cunoaștere, iar cunoașterea presupune adevăr.

În această direcție, afirmația lui Seneca că „oamenii nu vor ceea ce este adevărat, ci ceea ce este convenabil” dobândește o puternică rezonanță. Struțocămila este, prin construcția ei absurdă, imaginea unei lumi care a refuzat adevărul pentru a se complace în convenții. De aceea, Lupul insistă asupra numelui ca o „hotărâre scurtă a lucrului”: când numele este corupt, și lumea este distorsionată.

Portretul – oglinda rostirii și a conștiinței

În ceea ce construiește Lupul, avem de-a face cu un portret total: o „icoană” a unei ființe în care trăsăturile exterioare (gâtul, coada, genunchii, coama) sunt tot atâtea semne ale unei alcătuiri sufletești și morale, în fond, vicioase. Precizia terminologică a lui Cantemir este remarcabilă — dar nu în scop descriptiv, ci moral: a portretiza este, la el, a condamna.

Oscar Wilde scria că „sufletul din orice portret este cel al pictorului, nu cel al modelului”. Adevărat — dar Cantemir face mai mult: sufletul Lupului este dublat de luciditatea filozofului care se smerește în actul de a dezvălui. Nu se substituie modelului, ci îl învăluie cu o cunoaștere superioară. De aceea, Brehnacea tace. Nu pentru că nu ar avea replică, ci pentru că, în fața unui adevăr perfect articulat, răspunsul nu mai poate veni din vorbă, ci din conștiință.

Aici se cuvine o trimitere la Lucian Blaga, care spunea: „Cel mai bun portret al lui Alexandru cel Mare este harta geografică a isprăvilor sale”. În aceeași logică, cel mai fidel portret al Struțocămilei este însuși discursul Lupului — amplu, riguros, imposibil de contrazis.

Deslușirea ca formă de filozofie

„Sentențiile” din această parte a textului au un aer de oracol care vorbește nu doar despre o făptură ciudată, ci despre întreaga societate a vremii. Struțocămila este o sinteză a ipocriziei, a duplicității, a convenției fără fundament. Ceea ce face Cantemir prin Lupul său este un gest moral: el desparte realul de fals, ființa de aparență.

Această delimitare amintește de observația lui Churchill: „Adevărul este adesea înconjurat de o gardă de minciuni”. Cantemir pătrunde acest cerc vicios și scoate la iveală „hirișiile” (trăsăturile) exacte ale făpturii. Această claritate e incomodă. Dostoievski o intuia bine când scria: „Când cineva îți spune adevărul, te enervezi? Mai rău pentru tine.” Portretul Cantemirian nu este făcut să placă, ci să limpezească. Aici e miza profund filozofică.

Între literatură și știință: stilul ca act de cunoaștere

Modul în care este construit acest portret — prin enumerare, comparare, precizare, printr-un discurs limpede, dar nuanțat — face din Cantemir nu doar un moralist, ci și un precursor al realismului. E drept că portretul Helgei îl întrece în frumusețe, dar portretul Struțocămilei îl depășește în forță și scop etic. Este, cum ar spune Eugen Lovinescu, o „transparență a sufletului scriitorului”, o viziune a ordinii și adevărului într-o lume tulbure.

În acest sens, Cantemir este, alături de ceilalți învățați ai lumii, un spirit enciclopedic care refuză simplificarea, caricatura, satira facilă. În spatele unei aparente fabule se ascunde o demonstrație de retorică filozofică, un avertisment politic, o mărturisire a unei gândiri profunde despre natura umană.

Concluzie: Cantemir și datoria rostirii adevărului

A înțelege ce face Cantemir în acest portret înseamnă a-l încadra în rândul marilor spirite europene care au știut că rostirea este o formă de responsabilitate. A numi înseamnă a îndrăzni. A portretiza, înseamnă a desluși. A înfățișa o creatură hibridă înseamnă, în ultimă instanță, a arăta o patologie a epocii. Cantemir, filozoful-principe, nu se teme de această dublă misiune: de a fi, totodată, poetul și chirurgul rostirii. Iar Lupul, înțeleptul său purtător de cuvânt, devine imaginea eternă a conștiinței care nu tace când lumea alunecă în convenție.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Cantemir – alături de învățații lumii

Portretul Struțocămilei: Adevăr, nume și fire în viziunea lui Dimitrie Cantemir

în a cincea parte a celui de-al doilea răspuns al Lupului adresat lui Brehnacea, Dimitrie Cantemir devine nu doar povestitor, ci un rafinat portretist și filozof, demn de a fi așezat între gânditorii universali. Acest moment al "dejgheucării" firești a Struțocămilei nu este o simplă descriere zoologică, ci o împreunare de logos, mit, simbol și critică politică, desfășurată cu o precizie care amintește de marile tratate ale filozofiei morale.

Adevărul, spune Lupul, trebuie să fie temeiul oricărei numiri, căci numele este, după regula filosofică a lui Cantemir, "scurtă hotărârea lucrului". A da nume presupune a fi pătruns de esența lucrului, a-l fi cunoscut până în straturile sale cele mai adânci, a-l fi măsurat nu doar cu ochiul, ci cu mintea și cu conștiința. A numi fără să cunoști încorează nu doar o superficialitate a limbajului, ci o decădere a moralei: o Struțocămilă, adică o alcătuire nefirescă de pasăre și dobitoc, este simbolul hibridului social, al ipocriziei, al minciunii instituționalizate.

Ceea ce impresionează în discursul Lupului nu este doar bogăția observației fizice, ci mai ales articularea ei logică și simbolică. Cantemir construiește imaginea unei ființe nefirești cu o minuțiozitate care aduce aminte de stilul lui Leonardo da Vinci în studiile sale anatomice. Dar sub aceste precizii zoologice se ascunde satira unei lumi dezarticulate, un "portret" al unei societăți care și-a pierdut coerența. De aceea, comparabil cu un portret de Rembrandt sau cu studiile de caractere ale lui La Bruyère, Cantemir se dovedește un moralist subtil, ascunzând sub haina povestitorului o judecată limpede asupra umanului.

Oscar Wilde observa că „sufletul din orice portret este cel al pictorului, nu cel al modelului”. Așa este și cu Struțocămila: ceea ce aflăm nu este doar natura bizară a ființei, ci, mai ales, sufletul celui care o zugrăvește. Lupul, reflex al autorului, dezvăluie că numai prin claritatea numirii, prin potrivirea cuvântului cu lucrul, se poate ajunge la adevăr. Într-o lume de Brehnace, adevărul trebuie apărat cu luciditate și cu umor amar.

Căci, după cum avertiza Churchill, „adevărul este adesea încercuit de o gardă de minciuni”, și de aceea demersul Lupului este atât de necesar: el rupe păienjenișul falsităților printr-o metodică precisă a cunoașterii. Acest exercițiu de "dejgheucare" devine astfel o formă de rezistență intelectuală, un exercițiu de luciditate rar în cultura vremii. În același timp, este o creație literară de rafinament, în care metafora se împreună cu analiza, iar fabula devine mijloc de descoperire a esenței.

Ceea ce este fascinant în acest portret este armonia dintre stilul arhaic și exigența logică. Cantemir nu scrie nici cu pana unui cronicar, nici cu răceala unui enciclopedist. El este, mai degrabă, un gânditor baroc, ce înțleagă să tălmăcească lumea printr-un amestec de simbol, ironie și precizie.

Struțocămila devine, astfel, o figură emblematică a secolului lui Cantemir, a unei epoci a complicațiilor și a travestiurilor morale. Portretul ei, pe cât este de hilar la suprafață, pe atât este de grav în profunzime. Și tocmai aici se arată valoarea universală a textului: ca orice mare portret literar, el transcende timpul și devine oglindă pentru orice epocă.

În cele din urmă, Cantemir nu oferă doar un portret de ființă imaginară. El oferă o lecție de filozofie a limbajului, o meditație asupra adevărului, o ironie fină asupra puterii și o demonstrație a forței literaturii de a surprinde esența omenescului. Iar învățătura sa, ca și rostirea Lupului, rămâne demnă de a fi pusă între marile reflecții ale spiritului european.

Concluzie

A privi Struțocămila prin ochii lui Cantemir înseamnă a desluși chipul strâmb al unei lumi care și-a pierdut unitatea și cumpătul. Dar în spatele acestei figuri grotești, învăluite în zeflemea și ascuțime morală, se află o întrebare gravă și mereu actuală: ce se întâmplă cu o societate atunci când adevărul nu mai locuiește în cuvinte? Cantemir nu ne răspunde prin teze, ci prin imagine, ironie și înțelepciune mascată. În această tainică alchimie dintre rațiune și stil, între demascare și nădejde, el nu face doar istorie, nici doar literatură: face lumină. Și această lumină, chiar reflectată în ochii unei Struțocămile, rămâne una dintre cele mai vii moșteniri ale spiritului său.

>>>>>>>>>>>>>>>> 

Am revizuit și am ajustat eseul conform stilului sever, clar și eseistic dorit, păstrând expresivitatea și profunzimea reflecției. Iată varianta reformulată:


Cantemir – alături de învățații lumii
Portretul Struțocămilei: Adevăr, nume și fire în viziunea lui Dimitrie Cantemir

În partea a cincea a celui de-al doilea răspuns al Lupului către Brehnacea, Dimitrie Cantemir încetează a fi doar povestitor: devine portretist, moralist și gânditor întru totul demn de a sta alături de Montaigne ori Pascal. Momentul "dejgheucării" Struțocămilei nu este o simplă descriere fantastică, ci o alcătuire de logos, mit, simbol și judecată morală, desfășurată cu rigoarea unui tratat de etică scris în veacurile clare ale rațiunii.

Pentru Cantemir, adevărul este singurul temei legitim al numelui. Numele nu este convenție, ci judecată: o „scurtă hotărâre a lucrului”, adică o sentință. A numi înseamnă a pătrunde în firea lucrului, a-l cunoaște cu mintea și conștiința, nu doar cu ochiul. A numi strâmb este a minți. Iar minciuna repetată se preschimbă în obicei, iar obiceiul – în rânduială stricată. Struțocămila nu este doar o vietate închipuită: este emblema ipocriziei, a travestiului moral, a instituției falsului.

Ceea ce impresionează în portretul făcut de Lup nu este doar acuratețea observației zoologice, ci mai ales temeinicia logică și simbolică a construcției. Cantemir îmbină precizia unui Leonardo în studiul anatomic cu intenția satirică a unui moralist dezamăgit. Sub pielea Struțocămilei zace societatea dezarticulată, în care păsările cred că aleargă, iar dobitocii se cred înaripați. Portretul este grotesc și grav deopotrivă. În această privință, Cantemir e mai aproape de La Bruyère decât de fabulist. Este un pictor de caractere, nu un simplu povestitor.

Oscar Wilde scria că „sufletul din orice portret este cel al pictorului, nu al modelului”. În chipul Struțocămilei se deslușește sufletul Lupului – și prin el, al lui Cantemir: lucid, ironic, dornic de adevăr și intolerant cu minciuna politicoasă. Într-o lume de Brehnace, în care toți se numesc altfel decât sunt, singura formă de apărare rămâne numirea corectă – adică judecata necruțătoare.

Churchill spunea că „adevărul e adesea înconjurat de o gardă de minciuni”. Lupul lui Cantemir n-are nici sabia lui Churchill, nici scutul său, dar are o metodă: tălmăcește firea prin cuvânt și scutură cuvântul până ce rămâne esența. „Dejgheucarea” nu e doar demascare, ci și vindecare. Este un act de igienă intelectuală, rar în cultura vremii și cu atât mai prețios.

Stilul în care Cantemir își zugrăvește hibridul este el însuși un amestec original de arhaism și rigoare logică. Nu e nici cronicar, nici enciclopedist. E un baroc înzestrat cu ironie și discernământ. De aceea, portretul său, deși comic în aparență, e tragic în esență. Struțocămila stârnește râsul, dar râsul se oprește în gât: cine nu cunoaște asemenea făpturi în jurul său?

Aici stă valoarea universală a textului: ca orice mare portret, trece dincolo de timpul în care a fost scris. Nu ne spune doar ce era în veacul lui Cantemir, ci ce este în toate veacurile. Nu zugrăvește doar o ființă închipuită, ci expune o boală socială recurentă.

În cele din urmă, Cantemir nu ne oferă doar o fabulă, ci o lecție de filosofie a cunoașterii, un avertisment împotriva autoamăgirii, o satiră a travestiului moral și o demonstrație a forței literaturii de a pătrunde în străfundul firii omenești. Iar glasul Lupului, reflex al autorului, rămâne nu doar semn de înțelepciune, ci și de curaj moral, vrednic de a fi așezat în rând cu cele mai limpezi conștiințe ale Europei.

>>>>>>>>>>>>>>>>>

Imagine: Autorul unui portret celebru.

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu