duminică, 25 mai 2025

Brehnacea îi expune Cucunozului filozofia Lupului

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 26 mai 2025 

 

*

 Cantemir – alături de învățații lumii.

 

Brehnacea îi expune Cucunozului filozofia Lupului

*

Aședară, Brehnacea, de la Lup despărțindu-să, întâi cu Cucunozul să împreună, căruia toată înțelepciunea și filosofiia Lupului îi povesti și precum adevărată hotărârea Strutocamilei au dat, împotriva a căriia altă socoteală mai tare și mai adevărată să să găsască cu putință nu ieste. De unde tot lucrul aievea să face că mintea Corbului greșită ieste și de ce s-au apucat, sau la cap a scoate nu va putea, sau, de va putea, peste puțină vreme și lucrul să va strica și, în loc de laudă, asupră-și ură și hulă de la mulți va lua S1): (că o mie de lucruri vrednice de-abiia lauda dobândesc, iară numai unul scârnav în veci nespălată cinstei și numelui grozavă aduce pată). Carea prea târdziu sau nici odânăoară din gurile năroadelor și din șoptele gloatelor a o scoate nu va putea S2): (căci din fire muritorilor aceasta ieste dată, ca binele pre lesne, iară răul cu anevoie să uite, și laudele cuiva pre hârtie, iară hulele pre table de aramă să le scrie). Acestea și altele ca acestea Brehnacea cătră Cucunoz vorovi, socotind precum întâi pre dânsa din cea veche și strâmbă socoteală va putea întoarce, și de ciia amândoi împreună mărgând și pre Corb la calea dreptății și la luminarea adeverinții a duce să nevoiască S3): (căci Brehnacea mai de folos a fi cineva ale sale hotară pe dreptate a păzi decât toată lumea tirănește a agonisi socotiia). – Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir  ( 26 octombrie 1674 - 21 august 1723)

 

>>>>>>>>>>>>>>> 

    Brehnacea se hotărăște să vorbească în Adunare „spre binele și folosul monarhii”: „Iară de vor fi urechi ca acelea așeși, de tot adevărului neascultătoare, și inimi nicicum folosul de obște priimitoare, păcatul în cap și ocara în obrazul lor fie!”

Însă, înainte de a vorbi în Adunare, își abate gândul și, mai întâi, „cu Cunozul se împreună” și îi expune filozofia Lupului, dar și credința lui că această filozofie urmează făgașul dreptății. În plus, consideră că mintea Corbului, în această problemă, a intrat în ceață.

Brehnacea este conștientă de riscul acestei atitudini, însă: „(o mie de lucruri vrednice de-abia lauda dobândesc, iară numai unul scârnav, în veci nespălată cinstei și numelui grozavă aduce pată)” (S1); din aceiași monarhie cu Corbul fiind, are îndoiala că nu va primi replesalii, iar gura lumii, desfrânată și veșnic neîncuiată, știe că „hulele pre table de aramă să le scrie” (S2).

Efortul Brehnacei se justifică prin faptul că, în teorie — filozof fiind — este adeptul dreptății, dușman al corupției prin tiranie (S3).

 

de Grigore Rotaru Delacamboru

>>>>>>>>>>>>>>>>> 

 

Citate (din literatură, filosofie și istorie) care reflectă idei asemănătoare cu cele pentru care Brehnacea se zbate pentru îndreptarea unor direcții greșite și prin cele trei sentințe ale momentului vorbește despre: laudă și cinste, gura lumii, laudă și hulă, calea dreptății și lumina adevărului, atitudine și risc, dreptate și tiranie prin corupție.

1) „Lauda îi face pe oamenii buni și mai buni, iar pe cei răi și mai răi.” - proverb

 

2) Lauda se cuvine celor drepți și cinstiți. - proverb

 

3) E mai bine să meriţi laude şi să nu le primeşti decât să le primeşti fără să le meriţi.” – Mark Twain

 

 

4) „Omul cinstit nu face niciodată de bunavoie ceva rău.” – Aristotel

 

5) „Un om cinstit este respectat chiar și de cei necinstiti..” – Denis Diderot

 

6)  „Primul semn al corupției moravurilor este izgonirea adevărului.” – Michel de Mntagne

 

7) „Într-un sistem corupt, totul e posibil.” – Victor Duta.

 

8) 29195. Un om cinstit riscă să fie pedespsit decât să cedeze principiilor care îl călăuzesc.

– Grigore Rotaru Delacamboru

 

9) „Gura lumii şi borta vântului nu poţi astupa.” – proverb

 

10) Elie Wiesel
„Corupţia este o altă formă de tiranie.” – Joe Biden.

11) „Gura lumii nu o îngroapă decât pământul. La fel este şi cu corupţia. Şi dacă gura lumii răneşte inimi, corupţia ucide suflete. – Toma Ion Mihai

 

12) Singurul scut cu care te poţi apăra de răutăţile ieşite din gura lumii este o ureche surdă.” – Pitagora

 

13) Nimic nu este mai rapid ca lumina, cu excepția veștilor proaste, ce au propriile lor legi.” – Douglas Adams

 

14) Cred ca unul din cele mai mari riscuri în viață este să nu ai niciodata curajul să riști.” – Oprah Winfrey

 

15) Lucurile marețe se fac de obicei cu riscuri foarte mari.” – Herodotus

 

*

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

 

Pe baza fragmentului din Istoria ieroglifică, dar și a citatelor conexe propuse, se poate construi un eseu amplu, în stil eseistic-literar, cu valențe morale, culturale și literare. Acest eseu poate sublinia complexitatea gândirii lui Dimitrie Cantemir și actualitatea reflecțiilor sale despre dreptate, tiranie, laudă, vină și fragilitatea opiniei publice. De asemenea, poate valorifica atât dimensiunea culturală și istorică românească, cât și corespondențele universale.

Iată o propunere de structură pentru un astfel de eseu:


Titlu (sugestii):

·        „Lauda și hula, dreptatea și riscul. Brehnacea sau conștiința în fața tiraniei”

·        „Pe urmele lui Cantemir: curajul de a spune adevărul în fața lumii”

·        „Filozofia dreptății în vremea nedreptății. Brehnacea între lumină și hulă”


I. Introducere: Gândirea lui Cantemir – între alegorie și filozofie morală

Dimitrie Cantemir, prin Istoria ieroglifică, oferă mai mult decât o satiră politică și o cronică alegorică a epocii: el desenează o hartă a conflictelor morale, a alegerilor care definesc omul în raport cu adevărul, dreptatea și propria conștiință. Personajul Brehnacea devine, în acest context, o emblemă a celui care, deși conștient de pericole, alege să spună adevărul.


II. Brehnacea – un personaj al lucidității morale

Brehnacea, despărțindu-se de Lup, se alătură Cucunozului și, printr-o mișcare profund filozofică, îi transmite „toată înțelepciunea și filosofia Lupului”. Nu este vorba doar de o alianță politică, ci de o comunicare a unei viziuni despre lume și despre adevăr. Pentru Brehnacea, fidelitatea față de adevăr este superioară interesului politic de moment.

Introduc și comentez citate precum:

·        „E mai bine să meriţi laude şi să nu le primeşti decât să le primeşti fără să le meriţi.” (Mark Twain)

·        „Primul semn al corupției moravurilor este izgonirea adevărului.” (Michel de Montaigne)


III. Adevărul, riscul și gura lumii

Cantemir, prin gura Brehnacei, denunță riscul de a vorbi împotriva curentului majoritar. Omul drept nu este apărat de faptul că spune adevărul; dimpotrivă, este amenințat tocmai de această alegere.

Cele două sentințe citate în textul original (S1 și S2) vorbesc despre natura umană care, cu prea mare ușurință, uită binele și amplifică răul. „Hulele pre table de aramă să le scrie” – o imagine ce își găsește ecouri în afirmații precum:

·        „Gura lumii şi borta vântului nu poţi astupa.” (proverb)

·        „Nimic nu este mai rapid ca lumina, cu excepția veștilor proaste.” (Douglas Adams)

În acest sens, Brehnacea este un personaj conștient de prețul hulii, dar care își asumă riscul pentru a sluji o cauză mai înaltă: adevărul și dreptatea.


IV. Dreptatea ca datorie interioară

Fragmentul citat din Cantemir este de o actualitate tulburătoare. El arată cum într-o lume în care „adevărului nu i se dau urechi” și „folosul de obște” este ignorat, cel drept este marginalizat. Însă pentru Brehnacea, și implicit pentru Cantemir, fidelitatea față de principiu este mai importantă decât victoria conjuncturală:

„Mai de folos a fi cineva ale sale hotară pe dreptate a păzi decât toată lumea tirănește a agonisi socotiia.” (S3)

Această reflecție amintește de idei exprimate de Aristotel, Elie Wiesel sau Biden, dar și de proverbele populare românești. Dreptatea este, la Cantemir, nu o simplă valoare juridică, ci o datorie sufletească, o opțiune de viață – greu de urmat, dar obligatorie pentru omul întreg.


V. Concluzie: Brehnacea și vocația demnității

Brehnacea devine, în viziunea lui Cantemir, un arhetip al celui care rămâne fidel conștiinței. El este o întruchipare a riscului asumat pentru adevăr și o contrapondere la corupția mascată de retorică. Între laudă și hulă, între dreptate și compromis, între lumină și ceață, el alege calea dificilă a îndreptării.

Astfel, Cantemir ni se înfățișează nu doar ca un moralist fin sau un politician versat, ci și ca un filozof-poet care înțelege profunzimile și slăbiciunile firii omenești – și le transfigurează în literatură cu o forță comparabilă cu aceea a clasicilor universali.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

 

Vom construi așadar un eseu amplu, cu titlul deja asumat, în registru eseistic-literar, cu o sobrietate nedistructivă, adică lucidă, gravă, dar nu sumbră ori resemnată. Vom urmări ideile centrale exprimate în fragmentul din Cantemir, ilustrate prin cele trei sentințe (S1–S3), și vom alătura acestora citate din cultură și literatură universală, cu reflecții despre:

·        lauda și cinstea greu dobândite, dar ușor pierdute,

·        neiertarea mulțimii și pericolul „negării pe tabelă de aramă”,

·        tensiunea dintre adevăr și corupție,

·        curajul de a vorbi împotriva tiraniei chiar cu riscul propriei căderi.


Cantemir – alături de învățații lumii

*

Despre dreptate și risc, despre cinste și neuitarea răului

Într-un moment de cumpănă, Brehnacea, înțeleptul alegoric din Istoria ieroglifică, decide să vorbească. Dar nu o face pripit. Înainte de a rosti cuvânt în Adunare, își caută un aliat în Cunoz și își înalță gândul către învățătura Lupului — figura emblematică a înțeleptului, care întruchipează, în sistemul lui Cantemir, vocația adevărului și a cumpătului. El crede că această înțelepciune „urmează făgașul dreptății” și că adevărul poate înfrânge tulburarea pricinuită de Corb, simbol al gândirii greșite și al ambiției fără socoteală.

Brehnacea vorbește cu încredere, dar și cu o luciditate care nu se lasă înșelată. El știe că „o mie de lucruri vrednice de-abia lauda dobândesc, iară numai unul scârnav în veci nespălată cinstei și numelui grozavă aduce pată” (S1). Adevărul este o lumină fragilă pe lângă forța molipsitoare a hulei. Știe și că răul, odată născut, e greu de șters, pentru că „muritorilor aceasta li s-a dat: ca binele pre lesne, iară răul cu anevoie să-l uite” (S2). Brehnacea nu este doar un visător: e conștient de felul în care lumea se răzbună pe cei care o dezvăluie.

Dar tocmai aici stă tăria personajului. A vorbi în numele dreptății, chiar când știi că gura lumii nu iartă și că tablele de aramă nu uită, e un act de curaj filozofic. Pentru Brehnacea — și pentru Cantemir prin el — tăcerea ar însemna complicitate. Astfel, el își asumă riscul cu demnitate, întemeindu-se pe sentința finală: „mai de folos a fi cineva ale sale hotară pre dreptate a păzi decât toată lumea tirănește a agonisi socotiia” (S3). Aceasta este esența luptei împotriva corupției prin tiranie: nu să cucerești lumea, ci să nu te pierzi pe tine.

 

Această triplă meditație cantemiriană — despre laudă, infamie și dreptate — are ecouri adânci în cultura universală.

Mark Twain spunea: „E mai bine să meriţi laude și să nu le primești decât să le primești fără să le meriți.” Cuvântul drept rostit de Brehnacea nu e menit să placă, ci să fie dreaptă mărturie. Iar Aristotel, în Etica Nicomahică, susține că „omul cinstit nu face niciodată de bunăvoie ceva rău”. Brehnacea pare modelat după această matrice morală. Într-o lume în care mulți aleg tăcerea din teamă, el preferă primejdia cuvântului.

Montagne, gânditorul sceptic, observa că „primul semn al corupției moravurilor este izgonirea adevărului”. Tocmai această izgonire o încearcă Brehnacea să o prevină. El nu se luptă doar cu Corbul, ci cu întreaga derivă a unei lumi în care adevărul nu mai e bine primit, iar cinstea e un lux inutil. Însă, după cum nota și Grigore Rotaru Delacamboru: „Un om cinstit riscă să fie pedepsit decât să cedeze principiilor care îl călăuzesc.” Brehnacea alege riscul.


Există în gestul Brehnacei o noblețe tăcută, vecină cu aceea a tragicului. Lauda, atât de greu dobândită și atât de ușor pierdută, este asemenea unei corăbii fragile în furtună. Gura lumii nu iartă: „Gura lumii și borta vântului nu poți astupa” — zice un proverb românesc cu înțelepciune aspră. Și Pitagora, cu un stoicism elen, ne amintește că singurul scut împotriva hulei este „urechea surdă”. Dar urechea Brehnacei nu este surdă la nedreptate, ci la lingușire.

Există și o altă învățătură la mijloc: aceea a adevărului cu riscuri mari, adesea înfrânt de conjuncturi, dar niciodată lipsit de rost. Herodot remarca: „Lucrurile mărețe se fac de obicei cu riscuri foarte mari”. Iar Oprah Winfrey, într-un secol foarte diferit de al Cantemirului, dar nu lipsit de tiranii subtile, spunea că „unul din cele mai mari riscuri în viață este să nu ai niciodată curajul să riști.”

Brehnacea, ca exponent al filozofiei lupului, riscă. Și, în felul său, scrie o pagină de gândire românească în ton cu marile tradiții ale Europei — acolo unde gânditorul nu este doar un dascăl de idei, ci și un conștiincios truditor pentru redresarea lumii.


În Istoria ieroglifică, Cantemir nu doar interpretează mersul lumii, ci îl judecă, îl provoacă și îl luminează. Prin Brehnacea, el reconstituie figura învățatului ca suflet lucid și responsabil, într-o lume ce vrea să uite adevărul. Tocmai de aceea, locul său este alături de înțelepții lumii — nu doar pentru erudiție, ci pentru curajul de a pune adevărul în slujba obștei.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Varianta

Cantemir – alături de învățații lumii

*

Despre cinste și cădere, despre adevăr și osândă

Este o tăcere care ucide. Și este un cuvânt care, rostit, poate trezi o lume. În Istoria ieroglifică, Cantemir nu-l lasă pe Brehnacea să tacă. El îl împinge spre rostire — nu ca pe un curajos orb, ci ca pe un conștiincios ce își asumă urgia. Cu toate că știe prea bine: în această lume, „o mie de lucruri vrednice de-abia lauda dobândesc, iară numai unul scârnav în veci nespălată cinstei și numelui grozavă aduce pată.”

Cine vrea cinstea trebuie să o plătească scump. Cine vrea adevărul trebuie să fie gata să sufere pentru el. Să fie uitat în bine, dar veșnic amintit în rău. Așa este rânduită omenirea — muritorii, ne spune Brehnacea, uită binele cu repeziciune, dar nu iartă niciodată o greșeală, nici chiar una doar presupusă. E o lege crudă, dar veche ca timpul.

Cei care vorbesc în numele dreptății nu o fac pentru că speră la laude. O fac pentru că nu pot altfel. Cuvântul lor nu este rugăminte, ci mărturisire. Iar răsplata, de cele mai multe ori, nu este aplauzul, ci osânda. Căci nu e lucru rar ca un om drept să ajungă „găurit pe tabelă de aramă”, iar un mincinos abil să devină cârmuitor de neam.


În fața tiraniei, există două alegeri: să te pleci sau să rămâi drept. Cantemir, prin Brehnacea, alege verticalitatea cu toate riscurile. Știe bine că „mai de folos a fi cineva ale sale hotară pre dreptate a păzi decât toată lumea tirănește a agonisi socotiia”. Să cucerești lumea călcând peste adevăr e, în cele din urmă, o cucerire jalnică. Adevăratul câștig e păstrarea granițelor propriei conștiințe.

Iar Brehnacea nu e singur. Îi stau alături, din alte timpuri și alte limbi, toți cei care au ales greu, dar drept. Socrate cu paharul lui. Seneca cu sângele cald al stoicului. Thomas More cu gâtul pe eșafod. Aleksandr Soljenițîn cu stiloul exilului. Și mulți alții, necunoscuți dar neclintiți. O lume întreagă de învinși din afară, dar învingători dinlăuntru.

Montesquieu avertiza că „tiranul este cel care seamănă frică pentru a culege tăcere.” Dar Brehnacea rupe tăcerea. Pentru că, în viziunea lui Cantemir, înțeleptul nu este cel care tace ca să fie iubit, ci cel care vorbește ca să nu se piardă totul. E glasul care deranjează, dar și cel fără de care nu se face primăvară.


Lumea nu iartă adevărul spus pe față. Poate de aceea înțeleptul e adesea singur. Când adevărul devine incomod, el e numit „corb”, „lup” sau „nebun”. Dar, în singurătatea lui, trăiește o demnitate mai mare decât în toată gloată lingușitoare. Și, chiar dacă lumea îl uită repede, timpul îl recuperează. Cinstea lui, ștersă din cronici, rămâne scrisă în cugetul celor care mai au curajul să învețe din suferința dreptății.

Un om nu cade atunci când este doborât,
ci atunci când alege să nu mai stea drept.
Un adevăr nu moare când e înăbușit,
ci atunci când nu mai găsește suflet care să-l rostească.

Aceasta este moștenirea lui Cantemir. Nu doar înțelepciune, ci exemplaritate. Nu doar idei, ci caracter. Iar Brehnacea, sub pana lui, nu e un personaj, ci un semnal. Un clopot care bate în inima unei istorii ce pare pierdută în cor de corbi. Iar cine aude, nu poate să mai trăiască la fel.

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Concluzia elaborată a eseului, menținută în același ton apăsat, sobru, dar cu amplitudine ideatică și reverberație morală:


Adevărul nu este o simplă alegere intelectuală, ci o cruce purtată în lume. Cine îl rostește cu adevărat nu o face pentru glorie, ci pentru că altfel nu ar mai fi om deplin. Cantemir știe că dreptatea nu are mereu pământ sub picioare și nici aplauze din partea mulțimii. Dar tocmai această instabilitate face din demnitate o biruință rară. Să spui ceea ce trebuie spus, deși știi că vei fi osândit — aceasta este forma supremă a lucidității morale.

În Brehnacea trăiește ideea că adevărul nu se negociază. Că onoarea nu se pleacă în fața minciunii, chiar dacă este singură. Că omul vrednic este acela care, deși rănit de ură, își păstrează cumpătul și cuvântul. Această tărie nu ține de învățătură, ci de un soi rar de noblețe sufletească: aceea de a rămâne om întreg într-o lume frântă.

Prin Istoria ieroglifică, Cantemir se alătură nu doar marilor gânditori ai vremii sale, ci tuturor celor care au înțeles că istoria nu este făcută doar din bătălii și domnii, ci și din gesturi interioare — acele mici, dar definitive alegeri care înalță sau coboară chipul omului.

Astăzi, într-o lume care încă mai confundă succesul cu virtutea, glasul lui Cantemir rămâne un avertisment, dar și o speranță: că nu orice tăcere e înțelepciune, nu orice lașitate e prudență, și nu orice supraviețuire e demnă.

Fiindcă nu oricine trăiește a fost cu adevărat viu. Iar nu oricine cade a fost cu adevărat înfrânt.

 

 

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Anexă

*

Brehnacea – conștiința care mustră, cu riscul pieirii

În galeria alegorică și morală a lui Dimitrie Cantemir, personajul Brehnacea se distinge ca figura conștiinței lucide și incomode, aflată într-o permanentă tensiune între datoria față de adevăr și frica de răzbunarea puterii.

Nu este un revoltat romantic, nici un idealist naiv, ci mai degrabă un filozof precaut, cu un gând ascuțit și o vorbă care taie, dar care, înainte de a ieși în lume, se oprește o clipă pentru cumpănă, aflându-se într-o permanentă tensiune între datoria față de adevăr și frica de răzbunarea puterii.

El nu se aruncă în Adunare fără a-și pregăti „filozofia” — adică temeiul moral al vorbirii sale. De aceea, se „împreună cu Cunozul”, figură a rațiunii înțelepte, pentru a limpezi ce este de spus și pe ce temelie se sprijină. Nu vorbește din porniri, ci din un discernământ construit, inspirat din „filozofia Lupului” – adică din acel ideal de dreptate care nu se teme să pătimească pentru adevăr.

Brehnacea nu este naivă: știe că „adevărului i se închid urechile”, iar „gura lumii” scrie hulele „pe table de aramă”. Nu are iluzia că dreptatea este bine primită într-o monarhie unde Corbul, mintea „în ceață intrată”, face și desface. Totuși, vorbește. Asta o așază în rândul celor vrednici, dar nu ai celor învingători.

Formula „(că o mie de lucruri vrednice de-abia lauda dobândesc, iară numai unul scârnav, în veci nespălată cinstei și numelui grozavă aduce pată)” exprimă nu doar frica de oprobriu, ci și o conștiință gravă a fragilității onoarei într-o lume care judecă strâmb. Tocmai de aceea, alegerea Brehnacei de a înfrunta opinia publică și de a-și asuma cuvântul, este una cu valoare jertfelnică.

În această lumină, Brehnacea este personajul care știe riscul, dar îl asumă. Are prudența gânditorului, dar și curajul mărturisitorului. Nu este nici demagog, nici fricos, ci un slujitor al adevărului care, chiar cunoscând prețul vorbirii, nu-l mai poate ocoli.

În imaginarul moral al lui Cantemir, ea întruchipează acel punct de verticalitate într-o lume înclinată, o formă de eroism al cuvântului rostit „spre binele și folosul monarhii”, chiar dacă monarhia însăși se dovedește nevrednică de acea lumină.

 >>>>>>>>>>>>>>>> 

Imagine: ...  puiul de vultur.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu