sâmbătă, 10 mai 2025

Brehnacea cere explicații din partea Lupului

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 11 mai 2025 

 

*

Cantemir – alături de învățații lumii.

 

Brehnacea cere explicații din partea Lupului

 

*

Brehnacea: „Și așe, către alalte pasiri dzisă: <Puțină răbdare să aveți să cade, pentru ca într-o parte luându-ne cu Lupul, pentru cel de obște folos, oarece cuvinte să facem>.).

 

*

Și așe, Brehnacea, în singurătate cu Lupul luându-să, cătră dânsul într-acesta chip voroava începu: „Vreare-aș și aș pofti, iubite priietine, pricina adâncii tale tăceri ce ar putea fi ca să pociu ști (că deși tăcerea între toți iubitorii înțelepciunii lăudată ieste, însă la vreme de treabă icoana neștiinții arată). Așijderea (macar că cine nu știe vorovi și tace, frumos vorovește, dar încăși la multă cu îndemnare și cu poftă întrebare a nu răspunde, sau a celor pizmoși, sau a celor urâcioși lucru ieste). Mai vârtos, precum mi să pare, știut a-ți fi socotesc (că doaă lucruri, sabie de îmbe părțile ascuțită și rană minții netămăduită ieste cineva la vreme de voroavă cuvântul a-și opri și la vreme de tăcere limba desfrânată a-și slobodzi). De care lucru de ieste în tine vreo știință sau vreo cunoștință, de mine să nu ascundzi te poftesc și te sfătuiesc.Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir  ( 26 octombrie 1674 - 21 august 1723)

>>>>>>>>>>>>>>> 

a) Mai multe gânduri ale cărturarului elaborate cu diferite ocazii; abundența intervențiilor pentru această categorie filozofică ne sugerează că interesul nu era mic.

1) „Tăcerea multă la răspunderea de treabă în locul mărturisirii să ține. - Dimitrie Cantemir

2) Partea cea mai multă a vremii tăcerea capul iii ieste, și încă toată cinstea înțelepciunii mai mult întrînsă să prijenește, de vreme ce aplos a grăi de la maice și de la mance ne deprindem; frumos și mult a vorovi, toate școalele, mai prin toate locurile (nu cu puțină pagubă a tot muritoriul!), pre canoane ne învață. Iară înțelepțește a tăcea și vremea voroavii puține și grele prea la puțini videm, și învățătura tăcerii undeva macară în lume a să profesui nu audzim. O, fericita tăcere! că totdeauna cu tăcerea ascultăm și învățăm orice ar fi de învățat și pururea din fântâna tăcerii cuvântul înțelepciunii au izvorât. Că cine tace mult, mult gândește, și cine mult gândește, mai de multe ori ce-i mai cuvios nemerește. Acela dară ce ce-i mai de folos au nemerit, dzic că, de va grăi, va grăi mai negreșitî.. - Dimitrie Cantemir

3) Când toate gurile privighitorilor a mai cânta tac, atuncea greierul copaciului a țiții începe). „Deci sau căci au tăcut privighitorile, grierul au început, sau căci au început grierul, privighitorile au tăcut, nici aporiia, nici dezlegarea ei ieste așe vrednică de iscodit. Căci una știm, și aceia de la toți de adevărată priimită axiomă ieste (că toate vremea sa au și vremea a tuturor dascal și învățătoriu ieste), carea precum voroavii vorovitoare, așe tăcerii tăcătoare, cumpănitoare și giudecătoare va fi.. - Dimitrie Cantemir

4) Voroava glogozită, până mai pre urmă, sau de tot în deșert, sau în gâlceavă iese, iară tăcerea cu răbdare sau în pace, sau în biruire să săvârșește. - Dimitrie Cantemir

5) Deși tăcerea între toți iubitorii înțelepciunii lăudată ieste, însă la vreme de treabă icoana neștiinții arată. Așijderea (macar că cine nu știe vorovi și tace, frumos vorovește, dar încăși la multă cu îndemnare și cu poftă întrebare a nu răspunde, sau a celor pizmoși, sau a celor urâcioși lucru ieste). Mai vârtos, precum mi să pare, știut a-ți fi socotesc (că doaă lucruri, sabie de îmbe părțile ascuțită și rană minții netămăduită ieste cineva la vreme de voroavă cuvântul a-și opri și la vreme de tăcere limba desfrânată a-și slobodzi. - Dimitrie Cantemir

6) Tăcerea prea adâncă sau din pizmă iese, sau din neștiință. - Dimitrie Cantemir

tăcerea multă la răspunderea de treabă în locul mărturisirii să ține

 

b) De la înțelepții lumii

1)Tăcerea este a doua putere a lumii, după cuvânt. Jean Baptiste Henri Lacordaire

2)De copacul tăcerii atârnă fructul său, pacea. Arthur Schopenhauer

3)Tăcerea este un răspuns plin de înțelepciune la multe întrebări. Jalaluddin Rumi

4)Tăcerea este acel loc unde se nasc gândurile mari. Blaise Pascal

5)Tăcerea este acel spațiu sacru unde sufletul se întâlnește cu infinitul. Rabindranath Tagore

6)Tăcerea omului este minunat de ascultat. Thomas Hardy

7)Tăcerea intră cu nouă părți din zece în înțelepciune. Honore de Balzac

8)În tăcere, inima vorbește mai clar. Maica Tereza

9)În tăcere, găsim răspunsuri la întrebările pe care nu îndrăznim să le punem. Albert Einstein

10)Tăcerea este cel mai puternic mijloc de comunicare. Maica Tereza

11)Dacă taci atunci cand ar trebui să vorbeşti, să ştii că eşti fricos. Abraham Lincoln

12)Tăcerea este una din marile arte ale conversației. Cicero

13) Tăcerea este răbdarea la cel mai înalt nivel. Lev Tolsti

14) În tăcere, descoperim adevărul despre noi înșine. Socrate

 

15) Tăcerea este acea muzică a sufletului care ne eliberează de zgomotul lumii. Franz Kafka

16) Până şi în tăcerea lui există erori gramaticale. Stanislaw Jerzy Lec

17) Tăcerea este prietenul adevărat care nu te trădează niciodată. Confucius

18) Pentru tacere nu exista nici pedeapsa, nici raspuns.  Miguel Cervantes

19) Este mai uşor să nu scoţi nicio vorbă decât să vorbeşti mai mult decât se cuvine. Thomas a Kempis

20) 29041. Cuvintele pot oferi una sau mai multe variante ale unei situații, tăcerea oferă o infinitate de posibilități.– Grigore Rotaru Delacamboru

>>>>>>>>>>>> 

Având la bază textul din Istoria ieroglifică (cu monumentala sentință) și citatele anexate ( cu posibilele interpretări și reflecții asociate) este posibil de construit un puternic eseu amplu, în stil eseistic-literar,cu adăugare de interpretări literare ori culturale în context românesc care să pună în valoare intenția cărturarului moldovean?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Da, este pe deplin posibil – și chiar fertil – să se construiască un eseu amplu, eseistic-literar, pornind de la Istoria ieroglifică și în special de la sentința despre tăcere, valorificând gândirea lui Dimitrie Cantemir în dialog cu reflecțiile marilor înțelepți ai lumii. Tăcerea, în acest caz, nu este doar un fenomen psihologic sau social, ci devine axul unei meditații morale, filosofice și stilistice despre cuvânt, tăcere, putere, discernământ și cunoaștere.

Structură propusă pentru eseu

Titlu sugestiv:
„Tăcerea între înțelepciune și pizmă. Dimitrie Cantemir și arta cuvântului reținut”


I. Introducere:

O scurtă prezentare a temei și a contextului: Istoria ieroglifică – nu doar o alegorie politică, ci un tratatus mascat de înțelepciune. Tăcerea Lupului devine prilejul unei meditații profunde despre natura comunicării, a răspunsului amânat, a înțelepciunii tăcute versus vorbirea deșartă. În acest registru, Brehnacea nu mai este doar un personaj literar, ci o conștiință interogativă, în timp ce Lupul – un înțelept socratic în haina tăcerii.


II. Tăcerea ca virtute în gândirea lui Cantemir

Aici se pot integra cele mai importante reflecții ale lui Cantemir:

  • Tăcerea – semn al înțelepciunii, dar și posibilă mască a neștiinței.
  • Vorbirea excesivă – „glogozită” – duce la gâlceavă; tăcerea – la biruință.
  • Tăcerea este „rănă minții netămăduită” dacă nu e bine cumpănită: când trebuie să vorbești și nu o faci, devine păcat de om cu judecată.
  • Imaginea „sabiei de îmbe părțile ascuțită” – emblemă perfectă pentru dualitatea cuvântului și tăcerii.

Această secțiune se poate încheia cu ideea că pentru Cantemir, tăcerea nu este absență, ci un discurs mut, o așteptare încărcată de sens, uneori mai profundă decât orice cuvânt.


III. Tăcerea în gândirea universală: convergențe

Se vor introduce gradual citatele din partea b), grupate tematic:

  • Tăcerea ca forță (Lacordaire, Balzac, Tagore)
  • Tăcerea ca loc de revelație (Pascal, Maica Tereza, Socrate)
  • Tăcerea ca armă morală (Tolstoi, Cicero, Thomas a Kempis)
  • Tăcerea ambiguă: fie înțelepciune, fie frică (Lincoln), fie absurditate (Stanislaw J. Lec)

Comentariile pot evidenția că nu toată tăcerea e virtuoasă, după cum și Cantemir avertizează că poate proveni din pizmă sau neștiință. Tăcerea este un test: când tace un înțelept, e adânc; când tace un prost, e înfricoșător.


IV. Lectura culturală și românească: tăcerea între destin și cuvânt

Aici pot fi invocate și alte figuri din literatura română sau cultura populară:

  • Țăranul român – în mitologia populară – tace adânc, dar plin de rost. El „nu vorbește mult, dar când o face, dă cuvântul ca o sentință.”
  • Personajele lui Rebreanu (Ion, Apostol Bologa) – trăiesc și tac până la explozia dramatică.
  • Eminescu – în „O, mamă...” și în alte poeme – cultivă tăcerea ca refugiu metafizic.
  • Tăcerea în timpul dictaturilor – un altfel de tăcere, forțată, dar uneori plină de semnificație (vezi Grigore Rotaru Delacamboru, cu reflecția sa despre infinitatea de posibilități oferite de tăcere).

V. Concluzie: Tăcerea ca examen al caracterului

Se poate reveni la Lupul din Istoria ieroglifică, dar și la propria noastră condiție: când trebuie să vorbim, tăcem? Când tăcem, o facem înțelept?
Cantemir ne avertizează: „la vreme de treabă, tăcerea e icoana neștiinței”. Dar și tăcerea cultivată, cumpănită, este atelierul în care înțeleptul își faurește cuvântul de aur.

 

>>>>>>>>>>>>>>>> 

 

Tăcerea între cuvânt și rană. Dimitrie Cantemir și înțelepții lumii despre rostul tăcerii

Există în Istoria ieroglifică un moment de o subtilitate aparte, în care Brehnacea, pasăre ce întruchipează înțelepciunea politică și morală, îl confruntă pe Lup, simbol ambiguu al gândirii retrase, al vicleniei înțelepte sau al tăcerii îndârjite. Întrebarea Brehnăceii e simplă și adâncă: „Vreare-aș și aș pofti, iubite priietine, pricina adâncii tale tăceri ce ar putea fi ca să pociu ști.” Nu e o simplă curiozitate, ci o interpelare filosofică. Tăcerea, avertizează cărturarul, este laudă în gura înțeleptului, dar și icoană a neștiinței în vremea mărturisirii.

Așadar, ce este tăcerea pentru Cantemir? E o sabie cu două tăișuri, o rană minții netămăduită atunci când devine refuz al adevărului, dar și fântâna din care izvorăște cuvântul înțelepciunii. Într-o lume a gălăgiei și a vorbirii glogozite, tăcerea e spațiul interior al socotelii. „Tăcerea multă la răspunderea de treabă în locul mărturisirii să ține” – afirmă într-una dintre reflecțiile sale, arătând că nu orice tăcere este aur, dar orice vorbă deșartă e praf.

În această pendulare între rost și nerost, Cantemir atinge o dimensiune universală. Căci ideea că tăcerea e un învățător nevăzut străbate culturile. „Tăcerea este acel loc unde se nasc gândurile mari” – spunea Pascal. Iar Schopenhauer vedea în tăcere ramura care rodește pace. Până și Maica Tereza, într-o lume plină de cuvinte sfinte, avertiza: „În tăcere, inima vorbește mai clar.”

Pentru cărturarul moldovean însă, tăcerea nu e doar contemplație, ci și strategie, armă și pavăză. Înțeleptul nu tace din lașitate, căci „cine tace mult, mult gândește, și cine mult gândește, mai de multe ori ce-i mai cuvios nemerește.” Dar nici nu trebuie să tacă necontenit, căci „la vreme de treabă icoana neștiinții arată.” E o tăcere cu măsură, cumpănită și morală, asemenea acelei „răbdări la cel mai înalt nivel” pe care o invocă Tolstoi.

În cultura românească, tăcerea a fost adesea semnul adânc al sufletului împăcat. Blaga va ridica tăcerea la rang de mister: „Eu nu strivesc corola de minuni a lumii / și nu ucid cu mintea tainele ce le-ntâlnesc.” Tăcerea e, aici, forma supremă a respectului pentru nevăzut. În schimb, în rostirea lui Cantemir, ea devine și barieră, și punte – o sabie care poate răni dacă e folosită greșit sau un leac pentru cel ce știe când s-o mânuiască.

 Învățătura tăcerii nu are școală. Nici canon. Ea vine din trudă lăuntrică, din observarea lumii și a timpului: „toate vremea sa au și vremea a tuturor dascal și învățătoriu ieste.” Un adagiu care își găsește ecou până în Confucius („Tăcerea este prietenul adevărat care nu te trădează niciodată”) sau Cervantes („Pentru tăcere nu există nici pedeapsă, nici răspuns”).

Cantemir nu cere tăcere absolută – ba dimpotrivă, înalță o artă a vorbirii cumpătate. El avertizează împotriva limbii desfrânate la vreme de tăcere și a buzelor închise la ceasul mărturisirii. E o înțelepciune activă, vie, încordată: să știi când să vorbești și când să taci înseamnă să trăiești după o judecată înaltă.

Și de aceea întrebarea Brehnăceii către Lup, în Istoria ieroglifică, devine interogarea pe care cultura o adresează sufletului: De ce taci? Din frică, din înțelepciune, din ură, din neștiință? Răspunsul nu se cere dat degrabă. Tăcerea însăși poate fi răspunsul. Dar, avertizează Cantemir, dacă la vremea întrebării rămâi mut, s-ar putea ca tăcerea ta să nu mai fie semnul înțelepciunii, ci „icoana neștiinții”.

Astfel, în dialogul mut dintre Lup și Brehnacea se ascunde o lecție de retorică morală: cuvântul e sabie, dar și tăcerea e rană. Numai cine le cunoaște pe amândouă va putea birui în cuvânt și în tăcere deopotrivă.

În această cumpănă fragilă se naște înțelepciunea – nu în excesul de tăcere, nici în abundența de vorbe, ci în discernământul rar de a ști când să lași cuvântul să se întrupeze și când să-l păstrezi nerostit, ca pe o taină.

Cantemir nu propune un ascetism al tăcerii, ci un exercițiu de judecată. În lumea sa, cuvintele trebuie să aibă greutate, iar tăcerile, sens. E o viziune care răstoarnă superficialitatea discursului gol și pedepsește tăcerea vinovată, dar înalță la rang de virtute vorbirea măsurată, cumpănită, plămădită în liniștea meditației. Într-o epocă dominată de zarvă și clamoră, tăcerea cantemirească rămâne un semn de noblețe interioară.

Iar în adâncul acestei reflecții rămâne întrebarea Brehnăceii – întrebarea care, poate, nu cere un răspuns imediat, ci o viață întreagă de învățare tăcută: „De ce taci?” Răspunsul e greu, și adesea nu vine în cuvinte, ci în felul în care omul trăiește, se ferește, se rostește și se tace pe sine. De aceea, tăcerea rămâne nu doar un răspuns – ci o cale.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

 




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu