joi, 29 mai 2025

Brehnacea și Cucunozul merg să ceară părerea Corbului

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 30 mai 2025 

 

Cantemir – alături de înțelpții lumii.

 

Brehnacea și Cucunozul merg să ceară părerea Corbului

 

*

       Brehnacea, macară că cu greu iușoare cuvintele Cucunozului audziia și cu greață aspre voroavele și spurcate blăstămurile asupra adevărului suferiia, însă, într-alt chip a face nici având, nici putând, sculându-să cu Cucunozul împreună, la Corb să dusără.

Înaintea a căruia, Cucunozul, după ce toate cuvintele Lupu <lu>i de-a fir-a-păr povesti și încă decât era, cu oxiile, variile minciunilor le mai asupri, cu apostrofurile lingușiturilor ale dobitoacelor lucruri decât era mai micșură și cu perispomenile mândriii slava și numele zburătoarelor preste ceriuri râdică și multe de vânt pline cuvinte răzsuflă, împotriva a toată socoteala dreaptă, gândul și fapta Corbului pre cât mai mult putu a abate sili (că ce ieste la muritori mai pre lesne decât cuvântul rău a grăi? și ce ieste mai cu greu la peminteni decât cuvântul adevărului a dzice și pofta dreptei socotele a face?)(S1). Corbul așijderea, inimă ca aceia având, carea, de ar fi preceput, precum cineva din gândul său să-l abată s-ar nevoi, aceluia cu tot mijlocul puterilor sale împotrivă să i să puie, cu cât mai vârtos și cuvinte spre plăcere și îndemnare, după a sa vrere, de la Cucunoz audzind, poți crede că cu i<ni>ma ar fi săltat și după sfătuirea plăcută s-ar fi plecat? (Că la inima stâlpită și împietrită, un cuvânt după plăcere decât 1.000 de talanți mai plăcut ieste)(S2), însă (unde lumina adevărului lovește, oricât de groși ar fi păreții îndrăptniciii, de nu peste tot, dară oarece zarea tot străbate)(S3).– Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir  ( 26 octombrie 1674 - 21 august 1723)

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> „”

 

Brehnacea și Cucunozul merg la Corb încât acesta să-și expună părerea în legătură cu soarta Struțocămilei în urma discuțiilor Brehnacea – Lup și Brehnacea – Cucunoz.

Cucucuozul „cuvântul rău grăiește” minimalizând știința și vrerea dobitoacelor și ridicând în slăvi întelepciunea zburătoarelor cu „de vânt pline cuvinte și, cum era de așteptat, aceste înșelăciuni lingușitoare au produs plăcere, auzul Corbului lovind.

Brehnacea auzind și el zgomotul acestor minciuni rămâne împietrit în grai, gândind numai că: unde lumina adevărului lovește, oricât de groși ar fi păreții îndrăptniciii, de nu peste tot, dară oarece zarea tot străbate).

Observăm în acest fragment strădania cărturarului de a completa portretul Cucunozului, portret ce apare pe pânză în tușe din ce în ce mai pregnante în urma acțiunilor care se derulează.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Citate (din literatură, filosofie și istorie) care analizează noțiuni compatibile cu fragmentul extras:

1) „Cel mai mare dușman al adevărului nu este minciuna, ci convingerea greșită că deja îl cunoaștem. Platon

 

2) „Frumusetea lipsita de gratie e ca o prajitura prea dulce : iti provoaca greata. Anne Ninon de l’Enclos

3) „Nimic nu-i poate opri pe oamenii cu atitudine pozitiva. Nimic nu-i poate ajuta pe cei cu mentalitate gresita. Thomas Jefferson

4) „Linguseala niciodata nu izvoraste din sufletele mari, e apanajul sufletelor marunte ce izbutesc sa se faca si mai mici pentru a intra mai bine in sfera vitala a persoanei in jurul careia graviteaza. Honoré de Balzac

5) „Adevărul e stăpânul nostru, nu noi stăpânim adevărul. – Mihai Eminescu

6) „Când vorbesc rău, să-i lăsăm să vorbească, şi noi să facem ce e bine. (Lorenzo de Medici)

7) „Viclenia este o faptă rea, săvârşită cu gând ascuns, care se oferă semenului sub chipul unor binefaceri. (Sfântul Vasile cel Mare)

8) „Urmărește-ți gândurile, ele devin cuvinte. Urmărește-ți cuvintele, ele devin acțiuni. Urmărește-ți acțiunile, ele devin obiceiuri. Urmărește-ți obiceiurile, ele devin caractere. Urmărește-ți caracterul, el devine destin.” – Lao-Tzu

 

>>>>>>>>>>>>>>>> 

Variantă I

Un eseu amplu, în stil eseistic-literar, având ca punct de plecare fragmentul din Istoria ieroglifică de Dimitrie Cantemir. Textul urmărește profilul moral al personajelor alegorice (Brehnacea, Cucunozul, Corbul), oferind totodată prilej de reflecție asupra adevărului, minciunii, lingușelii și discernământului, cu ample conexiuni culturale. Urmează apoi o listă bibliografică orientativă, pentru sprijin științific și cultural.


„Unde lumina adevărului lovește” – Dimitrie Cantemir și rostirea împotriva minciunii

În lumea dezvrăjită a Istoriei ieroglifice, unde fiarele și zburătoarele devin măști alegorice ale firii omenești, se joacă o dramă eternă: aceea a adevărului trădat, a cuvântului mincinos și a plăcerii pe care urechea de putere o simte atunci când e mângâiată de lingușire. Aici, Brehnacea și Cucunozul merg la Corb, spre a cere un verdict asupra Struțocămilei, dar, de fapt, scena e una clasică: lingușitorul slujește interesul propriu, judecătorul aude ce-i place, iar cel drept, în tăcere, suferă.

Dimitrie Cantemir, cu o subtilitate de fin cunoscător al sufletului omenesc, surprinde adevărul ca pe o lumină ce străpunge, chiar și în doze mici, grosimea zidurilor îndărătniciei. Or, tocmai această propoziție – „unde lumina adevărului lovește...” – devine piatra de temelie a înțelegerii filosofiei sale morale. Adevărul nu e un tunet, ci o rază care pătrunde. Rareori dărâmă zidurile; mai curând le fisurează.

Cucunozul, un simbol al minciunii împodobite cu „apostrofuri” și „perispomene”, aduce în scenă nu doar viclenia, ci și abilitatea de a perverti simțul dreptății. El rostește cuvintele cu știință retorică, le vântură în slujba cauzei sale și știe că „nimic nu e mai lesne decât cuvântul rău a grăi” (Cantemir). Așadar, îl avem în față pe oportunistul desăvârșit, tipul de om veșnic actual, care se mulează după nevoia de moment, fără conștiință, dar cu instinct de supraviețuire socială. Balzac avea dreptate: „lingușeala niciodată nu izvorăște din sufletele mari”. Este o specialitate a sufletelor mici, căci a minți pentru a plăcea e mai ușor decât a spune adevărul și a fi urât.

Corbul nu e doar un receptor al acestor vorbe, ci o imagine complexă a omului puternic, dar influențabil. De-ar fi avut el o inimă dreaptă, „ar fi săltat” de plăcere la vorbele lingușitorului. Dar aici se simte mâna moralistului Cantemir, care știe că în inima omului împietrit, cuvântul după plac face mai mult decât o avere. Cu un amar ironic, el scrie: „Cuvântul plăcut e mai de preț decât 1.000 de talanți”. Filosofia puterii se reduce, în cele din urmă, la sensibilitate auditivă: cine spune ce vrem să auzim, ne câștigă. Iar adevărul e sărac, pentru că nu flatează.

Brehnacea, personajul lucid, tace. Știe că minciuna face zgomot și că adevărul se rostește greu. Adevărul, pentru Cantemir, nu e doar o simplă constatare a realității, ci un act de curaj moral. A-l spune înseamnă a te opune interesului comun, a ieși din corul plăcerii și a suferi. Adevărul este însingurat. Eminescu va rosti această idee în termeni aproape gemeni: „Adevărul e stăpânul nostru, nu noi stăpânim adevărul”.

Cantemir se apropie în acest fragment de marii moraliști europeni și se dovedește, în plină epocă fanariotă, un spirit comparabil cu Montaigne, Pascal sau Machiavelli. Numai că spre deosebire de Machiavelli, care accepta compromisul drept armă politică, Cantemir păstrează verticalitatea morală: viclenia e un viciu, nu o abilitate.

Reflexia lui Platon – „cel mai mare dușman al adevărului este convingerea că deja îl cunoaștem” – pătrunde subtil în acest fragment. Când Cucunozul minte, nu doar că distorsionează realitatea, dar o înlocuiește cu o falsă certitudine. Este minciuna convingătoare, deci periculoasă. Este înșelarea voită a celuilalt, dar și automistificarea.


Într-un final, ceea ce transpare din această pagină a Istoriei ieroglifice nu este doar o satiră a curții fanariote, ci un tratat de morală în travesti alegoric. Minciuna, plăcerea, lingușirea, adevărul și cuvântul – toate sunt arme în lupta pentru influență, dar numai una este vrednică: lumina adevărului. Iar Cantemir, acest Socrate moldav, așază în pagină nu doar povestea animalelor, ci o scenă eternă a umanității: între ce place și ce e drept, între ce se spune și ce trebuie spus.


Bibliografie orientativă

Texte primare:

  • Dimitrie Cantemir, Istoria ieroglifică, ed. critică de Dan Slușanschi, București: Minerva, 1976 / Humanitas, 2001.
  • Mihai Eminescu, Fragmentarium, Epigonii, Sărmanul Dionis, selecții despre adevăr și cuvânt.
  • Platon, Republica (Cartea VII – Mitul Peșterii).
  • Sf. Vasile cel Mare, Omilii morale, Ed. IBMBOR.

Texte filosofice și morale:

  • Honoré de Balzac, Maxime și reflecții despre oameni.
  • Lorenzo de Medici, Scrieri morale.
  • Anne de l’Enclos, Scrisori și reflecții despre grație.
  • Thomas Jefferson, Scrisori despre libertate și caracter.
  • La Rochefoucauld, Maxime – despre vanitate, adevăr și lingușire.
  • Lao-Tzu, Tao Te Ching, ed. Humanitas / Herald.

Critică literară și istorie culturală:

  • Dan Slușanschi, Universul alegoric al lui Cantemir, București, Ed. Minerva.
  • George Călinescu, Istoria literaturii române de la origini până în prezent (capitolul despre Cantemir).
  • Virgil Cândea, Dimitrie Cantemir – dimensiunea europeană a gândirii românești.
  • Mircea Eliade, Încercarea labirintului – reflecții despre adevăr, alegorie și simbol.

Dacă dorești, pot extinde acest eseu în mai multe secțiuni (de exemplu: „Minciuna și plăcerea”, „Lingăul – figura pericolului politic”, „Brehnacea – tăcerea dreptății”, „Corbul – între putere și surzenie”), pentru o structură coerentă de lucrare sau articol. Vrei să continuăm în această direcție?

Varianta II

Un eseu amplu, eseistic-literar, intitulat „Înțeleptul și orbii de putere. Cantemir și pledoaria pentru adevăr”, însoțit de o listă bibliografică selectivă. Textul pornește de la fragmentul oferit și îl dezvoltă comparativ, în spirit moral și cultural, atât în context românesc, cât și universal.


Înțeleptul și orbii de putere. Cantemir și pledoaria pentru adevăr

„Unde lumina adevărului lovește, oricât de groși ar fi păreții îndrăptniciii, de nu peste tot, dară oarece zarea tot străbate.” – Dimitrie Cantemir

Istoria ieroglifică nu este doar o scriere alegorică, un roman politic al epocii fanariote, ci și un tratat despre firea omului în lupta sa cu minciuna, lingușirea și orbirea puterii. Cantemir, ca un înțelept vechi în veșminte baroce, își ascunde adevărul în pilde de animale, dar îl lasă să strălucească în reflexii de morală gravă și umor subtil. Episodul cu Brehnacea, Cucunozul și Corbul este o radiografie a mecanismului deformării adevărului în fața celui puternic, acolo unde lingușirea nu este doar o deprindere, ci o armă politică, iar tăcerea celui drept – o formă de martiriu.

Cucunozul, simbol al vicleanului adaptabil, manipulează adevărul cu o retorică din care „suflă multe de vânt pline cuvinte”, după cum zice Cantemir. Vorbirea sa nu este vorbire, ci stratagemă: el minimizează știința dobitoacelor și înalță zburătoarele, căci simte că gustul Corbului cere laude, nu judecăți. Ne aflăm, astfel, într-un univers în care cuvântul nu mai exprimă, ci maschează, în care minciuna frumos rostită e mai căutată decât adevărul spus cu greutate.

Această scenă este de o perenă actualitate. De la curțile fanariote la cancelariile moderne, adevărul n-a fost niciodată o prezență confortabilă. „Cel mai mare dușman al adevărului nu este minciuna, ci convingerea greșită că deja îl cunoaștem” – spunea Platon. Cucunozul întruchipează perfect această idee: nu minte grosolan, ci împachetează convingeri greșite într-un limbaj al plăcerii auditive, pentru un Corb care nu mai are reflexul cercetării, ci doar pe cel al acceptării lăudătorului.

Dar cine este Brehnacea în acest decor? Un personaj modest, greu la vorbă, dar greu și la compromis. El „suferiia” cuvintele Cucunozului, dar merge împreună cu el, căci nu are altă cale. În această contradicție se află tragismul omului conștient: vede, înțelege, dar tace, căci nu poate vorbi într-un loc unde „adevărul se lovește de păreți groși”. El nu e un erou în sens clasic, ci un înțelept tăcut, un învins demn.

Cantemir nu plasează vinovăția nici doar în Cucunoz, nici doar în Corb, ci într-un sistem corupt în întregime, unde fiecare piesă a puterii funcționează prin interes și conveniență. De aici și actualitatea sa. Cuvântul adevărului e greu, incomod, rostit rar și adesea respins. „Adevărul e stăpânul nostru, nu noi stăpânim adevărul” – spunea Eminescu, ecou limpede al înțelegerii cantemiriene.

Într-o lume în care „viclenia se oferă sub chipul unor binefaceri” (Sfântul Vasile cel Mare) și în care caracterul e modelat de cuvinte, gânduri și tăceri (Lao-Tzu), lucrarea lui Cantemir devine mai mult decât literatură: este o pedagogie a lucidității. Ea avertizează că adevărul nu e niciodată pe placul celor care vor să domine fără să răspundă, iar lingușirea este mai primejdioasă decât o ofensă frontală, căci, cum spune Balzac, vine de la suflete mici, dar pătrunde până în miezul puterii.

În concluzie, Cantemir este alături de înțelepții lumii nu pentru că scrie aforistic, ci pentru că înțelege mecanismul minciunii și curajul modest al adevărului. Portretul lui Cucunoz nu este doar o caricatură, ci un avertisment subtil, o lecție despre cum se strică lumea când se schimbă cuvântul în monedă și tăcerea în singura formă de demnitate.


Bibliografie selectivă:

Lucrări primare și surse directe:

  1. Dimitrie Cantemir – Istoria ieroglifică, ed. crit. și traduceri de Dan Slușanschi și Al. Ciorănescu
  2. Mihai Eminescu – Opere, vol. 1–3 (în special articolele politice și fragmentele filosofice)
  3. Sfântul Vasile cel Mare – Omilii morale
  4. Platon – Republica și Gorgias
  5. Lao-Tzu – Tao Te Ching
  6. Thomas Jefferson – Scrisori și maxime politice

Lucrări de critică, comentariu și exegeză:
7. Virgil Cândea – Cantemir – un spirit european
8. Șerban Cioculescu – Profiluri literare
9. Nicolae Manolescu – Istoria critică a literaturii române
10. Andrei Pleșu – Despre îngeri (pentru observații despre retorică și adevăr)
11. Eugen Simion – Scriitori români de azi (vol. dedicat lui Cantemir)

Surse filozofice și aforistice:
12. Honoré de Balzac – Maxime și reflecții
13. Anne Ninon de l’Enclos – Scrisori și aforisme
14. Lorenzo de Medici – Scrisori și reflecții despre guvernare


Q1: Cum se poate integra tema „adevărului rostit cu greu” din acest fragment în comparație cu figura lui Socrate sau Iisus în literatură?

R: Atât Socrate, cât și Iisus sunt figuri arhetipale ale adevărului rostit împotriva curentului. Ca și Brehnacea, ei nu mint, dar nici nu pot impune adevărul. Socrate e condamnat pentru că „strică tineretul” – adică pentru că învață gândirea liberă. Iisus tace în fața lui Pilat, dar adevărul lui „nu este din lumea aceasta”. În toate aceste cazuri, cuvântul adevărului este o sabie care nu taie imediat, dar lovește în adâncime. Cantemir folosește aceleași resorturi morale, dar în cheie alegorică.


Q2: Cum s-ar traduce personajul Cucunoz într-o societate contemporană?

R: Cucunoz este echivalentul consilierului de imagine sau al propagandistului care îmbracă minciuna în „limbaj corporatist” ori populist. El este expertul în aparențe, manipulează realitatea pentru a plăcea urechii conducătorului, iar răul pe care îl face e dublu: strică adevărul și îl face acceptabil. În societatea actuală, îl regăsim în spațiul mediatic, în politică, în rețelele sociale care valorizează forma în detrimentul fondului.


Q3: Care ar fi valoarea morală a tăcerii lui Brehnacea în acest fragment?

R: Tăcerea lui Brehnacea nu e lașitate, ci o formă de protest nespus. El știe că adevărul nu se va impune acolo, dar refuză să-l compromită. Într-un sens eminescian, această tăcere este mai elocventă decât orice strigăt, căci e tăcerea care îndură, nu cea care se resemnează. Aici, Cantemir ne arată că uneori caracterul se exprimă prin tăcerea care nu se încovoaie.

Imagine:...îngerul se înclină...



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu