CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie
(încercări pentru volumul al treilea) – 22 mai 2025
*
Cantemir – alături de învățații
lumii.
Al doilea răspuns al Lupului către Brehnacea pe timpul discuției de taină ( a șaptea parte)
*
În această parte (a șaptea a răspunsului adresat lui
Brehnacea, domnia sa, Lupul, continuă, în fapt, la portretul Struțocămilei.
Sunt analizate: mărimea trupului ( mare!), micșorimea sufletului,
prostimea duhului, conștiență, lumina minții, fapta
executată mecanic; exemplele care ajută la întărirea afirmațiilor au
mare putere de a convinge. Profunzimea sentințelor au aceeași menire.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
*
„ Acestea dară în Cămilă firea ascundzind,
nevoia și meșterșugul din fire așe și spre acesta sfârșit să le fie orânduit
sfitește. Iară de toate mai pre urmă de socotit la Cămilă rămâne, ca după
mărimea trupului, micșorimea sufletului, și după arătarea trupului, prostimea
duhului ce are, că un copil de șepte ani sau și mai mic șepte cămile sau și mai
multe după sine a trage și încătro voia îi ieste a le întoarce poate, iară de
multe ori, în locul copilului, un măgăraș această slujbă a săvârși și câteva cămile
după sine a înșira poate, carile cât sint și cât pot, de s-ar putea cunoaște,
lucrul într-alt chip s-ar tâmpla S1): (că unde a socotelii și a minții radze nu lucesc, duhurile puterii puțin
procopsesc). Acesta lucru în dobitocul acesta chiar arată că firea nu după
mărimea trupului duhurile în cumpăna atocmirii au împărțit, ce la stârvul
măminos și vârtos duh logoș și fricos au pus S2): (că puterea
trupului, cât de vârtoasă, râdică, împinge și strânge, cât de mai mult ar putea
doi sau trii, iară cel puternic la socoteală cu miile pre alții covârșește).
Deci într-acesta chip Cămila fiind, toate nevoile și greutățile ce trage nu
peste voie, ce peste știință sufere. În care lucru, lauda vrednicii <i>
suferelii să agonisască nu poate S3): (căci acela ce simte, iară nu acela ce nu simte, a suferi să dzice, și cela
ce puterea spre izbândă harnică a fi își cunoaște și nu-și izbândește, iară nu
cela ce slăbiciunea nepriietinului neștiind, de frică să continește, răbdătoriu
să numește).” – Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir ( 26 octombrie 1674 - 21 august 1723)
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Citate (din literatură, filosofie și istorie) care
reflectă idei asemănătoare cu cele pentru care Lupul oferă către Brehnacea al
doilea răspuns ( a șaptea parte a răspunsului ) despre: mărimea trupului
( mare!), micșorimea sufletului, prostimea duhului,
conștiență, fapta executată mecanic .
1) „Numai trupul suferă.
Spiritul nu conoaşte suferinţa. Cu cât e mai slabă viaţa spirituală, cu atât
sunt mai puternice suferinţele. Ce greşeală e să trăieşti pentru trup, iar nu
pentru spirit. .” – Lev Nicolai
Tolstoi.”
2) „În fiecare floare, în
fiecare copac, în fiecare păsărele ce cântă, simt că natura îmi vorbește, că
îmi Adevărul este atât de măreţ ca perfecţiune, încât dacă Dumnezeu s-ar
face el însuşi vizibil oamenilor, el ar alege lumina pentru trupul său şi
adevărul pentru sufletul său. .” – Pitagora
3) „Dumnezeu lasă oamenii
să se bucure de ei înşişi şi de trupurile lor ca fiinţe sexuate şi mai presus
de orice ca fiinţe spirituale care trăiesc într-un trup. .” – Teodor Dume
4) „Trupul omenesc este
frumos numai in masura in care oglindeste sufletul.” – Constantin Brancusi
5) „Daca fericirea ar
consta in placerile trupesti, am spune ca boii sunt fericiti cand gasesc de
mancare naut.” – Heraclit din Efes
6) „Adevarata fericire consta in fapte ale
spiritului, si nu in cele ale trupului.” –Emily Dickinson
7) „Fericirea înseamnă să
nu ai dureri în trup şi griji în minte.” – Thomas Jefferson
8) „Singura raspundere adevarata este fata de propriul tau
potential, fata de propria ta inteligenta si constienta, fata de actiunea
conforma cu ele.” – Osho
.10)
„Ce
înseamnă să fii conştient? A fi "conştient", aşa cum înţelege
asta ego-ul spiritualizat, înseamnă a fi profund inconştient. După cum
întreaga cunoaşterea din veghe este doar o profundă inconştienţă iar
non-starea ta din somnul profund fără vise nu este ignoranţă, ci
ultima şi cea mai înaltă cunoaştere, este omniscienţă.” – Atmaji Maharaj
11) „Nicio faptă nu poate străluci fără lumina din
suflet.” – Teodor Dume
12) „29142.
Trupul sănătos nu garantează o minte sănătoasă. ” – Grigore Rotaru Delacamboru
>>>>>>>>>>>>>>>
Pe baza fragmentului extras din Istoria ieroglifică, ( al doilea răspuns către Brehnace din partea Lupului – partea a șaptea continuarea lucrului la portretul Struțocămilei ) și anexa ce conține citate, se poate construi un eseu amplu, în stil eseistic-literar, cu valențe morale, culturale și literare, comparabile atât în context românesc, cât și universal, urmărită fiind valoarea lui Cantemir în postura de portretist ( dublată de aceea de filozof- poet).
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Mărimea trupului și
micșorimea sufletului. Cantemir – portretistul care vede cu ochiul spiritului
Există în Istoria
ieroglifică o clipă de luciditate întemeietoare, una dintre acele pagini
care nu doar că oferă un portret moral, dar deschid, cu forță sapiențială, o
întreagă hartă a omului în înjosirea lui și în orbirea lui. Al doilea răspuns
al Lupului către Brehnacea (partea a șaptea) este mai mult decât o replică
politică, este o radiografie filosofică, o demascare metafizică a Struțocămilei
– această ființă contradictorie, cu trup mare și duh mic, simbol al fățărniciei
și al slujirii mecanice, lipsite de conștiință.
Dimitrie Cantemir se
ridică, prin această construcție, la înălțimea portretiștilor morali din
tradiția universală – de la La Bruyère la Pascal, de la Tolstoi la Heraclit.
Sub masca povestirii alegorice, el înscrie o meditație profundă despre
disproporția dintre trup și suflet, dintre aparență și esență, dintre slujirea
executată și slujirea înțeleasă.
Cămila, în portretul
Lupului, este imaginea perfectă a ființei disproporționate: „după mărimea
trupului, micșorimea sufletului, și după arătarea trupului, prostimea duhului
ce are”. Observația nu e zoologică, ci antropologică. Cămila este orice făptură
care, deși dotată cu putere fizică, rămâne condusă de un copil sau chiar de un
măgăruș. Aceasta este condiția omului care trăiește fără lumină lăuntrică:
forță fără direcție, efort fără sens, viață fără cunoaștere de sine. Nu
întâmplător, Lupul adaugă: „unde a socotelii și a minții radze nu lucesc,
duhurile puterii puțin procopsesc”.
Această observație
rezonează cu avertismentul lui Lev Tolstoi: „Numai trupul suferă. Spiritul nu
cunoaște suferința... Ce greșeală e să trăiești pentru trup, iar nu pentru
spirit.” În ambele viziuni, adevărata suferință începe atunci când duhul este
mic, adormit sau lipsit de lumină. Tocmai pentru că nu are conștiință de sine,
ființa-Cămilă suferă „peste știință”, adică în necunoștință de cauză, neputând
agonisi lauda suferinței conștiente. Cantemir introduce aici o nuanță rară,
aproape socratică: suferința are valoare doar atunci când este cunoscută ca
atare.
Această idee este reluată
cu finețe morală și de către Teodor Dume: „Nicio faptă nu poate străluci fără
lumina din suflet.” Fapta mecanică, deși poate fi spectaculoasă, nu are valoare
morală. Ea este lipsită de rost, ca și forța fizică pe care o admiră lumea fără
să se întrebe cine o conduce. Cămila poate trage mai multe alte cămile, dar nu
știe de ce și încotro. Prin urmare, Cantemir ne arată că nu slujirea contează,
ci înțelegerea slujirii.
În acest punct, portretul
său devine nu doar literar, ci profund filosofic. Cămila nu poate fi lăudată
pentru suferință pentru că nu simte și nu conștientizează. Această delimitare
între suferință mecanică și suferință conștientă trimite, în mod subtil, la
toată tradiția stoică și creștină care leagă virtutea nu de gest, ci de
înțelesul gestului. „Acela ce simte, iară nu acela ce nu simte, a suferi să
dzice”, scrie Cantemir. Nu este această frază o prefigurare a întregii
filozofii existențialiste și a reflecțiilor despre conștiință ca garanție a
libertății?
În paralel, Heraclit
avertiza: „Dacă fericirea ar consta în plăcerile trupului, am spune că boii
sunt fericiți când găsesc de mâncare năut.” Forța brută, placidă, nesimțitoare,
nu poate fi sursă de fericire sau de vrednicie. Iar Emily Dickinson întărea: „Adevărata
fericire constă în fapte ale spiritului, nu în cele ale trupului.” La fel și
Cantemir, prin vocea Lupului, opune duhului mare și conștient un trup vârtos,
dar fricos, lipsit de logos.
Cantemir nu face doar
critică morală. El construiește o viziune despre om și despre lumea guvernată
de aparențe. Struțocămila este, în esență, ființa compromisului, a hibridului
care nu știe nici de unde vine, nici încotro merge. Prin ea, Cantemir nu doar
judecă o epocă, ci avertizează asupra tuturor epocilor în care conștiința este
detronată de forță, în care vorbirea e înlocuită cu muget, iar răbdarea cu
frica paralizantă.
Este demn de remarcat
cum, prin această alegorie, Cantemir urcă în rândul celor care au știut să vadă
omul nu cu ochiul trupului, ci cu acela al spiritului. Asemenea lui Brâncuși,
care spunea că „trupul omenesc este frumos numai în măsura în care oglindește
sufletul”, Cantemir a portretizat o ființă nu prin formă, ci prin lipsa de
esență. Iar această lipsă e mai teribilă decât orice urâțenie.
Astfel, în portretul
Cămilei și în reflecțiile Lupului, Dimitrie Cantemir se dovedește nu doar
scriitor, nu doar cărturar, ci un poet al spiritului și un filosof al
conștiinței. Prin finețea observației și prin rafinamentul limbajului, el
alunecă de la analiză morală la reflecție metafizică, lăsând în urmă un text
care își păstrează puterea și actualitatea. Într-o lume care glorifică trupul
și uită duhul, în care slujirea e adesea fără conștiință și suferința fără
înțeles, vocea Lupului rămâne un avertisment de o luciditate tăioasă.
Cantemir, cu
înțelepciunea sa dublată de ironie, ne invită să ne măsurăm nu după cât tragem,
ci după cât înțelegem din ce tragem.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Concluzie (versiune
scurtă):
Portretist de geniu,
Cantemir își dezvăluie în Istoria ieroglifică nu doar ochiul ager al
moralistului, ci și rafinamentul unui artist al caracterelor. Prin figura
Struțocămilei, conturată cu ironie și înțelepciune, el transcende timpul și
locul, construind un portret universal al fățărniciei și al goliciunii
sufletești ascunse sub aparențe impunătoare. Într-o lume a trupurilor mari și a
duhului mic, Cantemir rămâne un spirit mare, capabil să vadă dincolo de mască
și să dea chip adevărului prin literatură.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu