miercuri, 7 mai 2025

Părerile cărturarului despre tăcere

 

CALEIDOSCOP – Gânduri de ocazie (încercări pentru volumul al treilea) – 8 mai 2025 

 

Cantemir – alături de învățații lumii.

 

Părerile cărturarului despre tăcere

*

După discursul Corbului Lupul nu se grăbește să vorbească considerând că „din fântâna tăcerii cuvântul înțelepciunii au izvorât.” Cantemir notează ce anume unele „canoane ne învață”, mai ales, „Că cine tace mult, mult gândește.

 

*

Corbul, dară, a acestora de câteva ori palinodiia cântând și după firea glasului său de da ori și de trii ori crăncăind. Lupul partea cea mai multă a vremii tăcerii da ăcăci tăcerea capul iii ieste, și încă toată cinstea înțelepciunii mai mult întrînsă să prijenește, de vreme ce aplos a grăi de la maice și de la mance ne deprindem; frumos și mult a vorovi, toate școalele, mai prin toate locurile (nu cu puțină pagubă a tot muritoriul!), pre canoane ne învață.

Sentița momentului: Iară înțelepțește a tăcea și vremea voroavii puține și grele prea la puțini videm, și învățătura tăcerii undeva macară în lume a să profesui nu audzim. O, fericita tăcere! că totdeauna cu tăcerea ascultăm și învățăm orice ar fi de învățat și pururea din fântâna tăcerii cuvântul înțelepciunii au izvorât. Că cine tace mult, mult gândește, și cine mult gândește, mai de multe ori ce-i mai cuvios nemerește. Acela dară ce ce-i mai de folos au nemerit, dzic că, de va grăi, va grăi mai negreșitî.Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir  ( 26 octombrie 1674 - 21 august 1723)

 

Observație: Într-un alt paragraf din Istoria ieroglifică descoperim o completare despre această categorie filozofică:

Sentenţie” : 

„Tăcerea se aşterne şi din altă cauză: „că macar că rea ieste amuțirea din lipsa organelor de voroavă tocmitoare, dară încă mai rea ieste când purcede din lipsa și neștiința cuvintelor trebuitoare ... că precum știința lucrurilor ieste lumina minții, așe neștiința lor ieste întunecarea cunoștinții).Istoria ieroglifică, Dimitrie Cantemir  ( 26 octombrie 1674 - 21 august 1723)

>>>>>>>>>>>>>>> 

Citate (din literatură, filosofie și istorie) care reflectă idei asemănătoare cu cele Sentința momentului: despre tăcere, despre timpul când trebuie să vorbim.

1) „Tăcerea devine un păcat atunci când trebuie protestat. Întreaga tăcere a oamenilor face posibilă tirania.”Ella Wheeler Wilcox

2) „Cine nu poate vorbi, nu poate gândi.”George Orwell, 1984

3) „Primul pas spre înțelepciune este tăcerea, al doilea este ascultarea, al treilea este amintirea, al patrulea este practica, al cincilea este predarea.”Solon

4) „Nu te teme de dușmanii care te atacă, teme-te de prietenii care te lingușesc.”Dale Carnegie

5) „Oricine este capabil să gândească se poate exprima; iar oricine are mintea clară și gânduri juste nu va fi niciodată lipsit de cuvintele potrivite.”Marcus Tullius Cicero

6) „Ignoranța este noaptea minții, dar o noapte fără lună și stele.”Confucius

7) „Tirania începe acolo unde gândirea se stinge și frica pune stăpânire pe cuvânt.”Voltaire

8) „Neștiința este sămânța fricii, iar frica este lanțul care leagă sufletul.”Platon

 

9) E mai bine sa taci și sa fii luat de prost decât sa vorbești și să confirmi ca ești. Abraham Lincoln

 

10) Mi-am regretat adesea discursurile, dar niciodată tăcerile. Publilius Syrus

 

11) Pentru tacere nu exista nici pedeapsa, nici raspuns.  Miguel Cervantes

 

12) Tăcerea este cea mai perfectă exprimare a dispreţului.George Bernard Shaw

 

13) „Cand un copil este prea tacut e cazul sa fii foarte , foarte ingrijorat.” – Edward A Murphy

14) Tăcerea intră cu nouă parți din zece în înțelepciune. .” – Honoré de Balzac

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Este nu doar posibil, ci și extrem de fertil intelectual să construim un eseu amplu, eseistic-literar, pe baza textelor din Istoria ieroglifică despre tăcere și timpul vorbirii, integrând și reflecțiile celorlalți autori. Dimitrie Cantemir oferă un fundament remarcabil pentru o meditație filosofică și culturală despre tăcere ca virtute a înțelepciunii, ca semn al cumpătării și, uneori, ca semn al pierderii sau fricii. Din această ambivalență putem extrage o teză centrală: tăcerea nu este doar o lipsă de cuvinte, ci o stare de spirit, o alegere morală sau o formă subtilă de comunicare.

Propunere de structură pentru eseu (titlu provizoriu: „Tăcerea – lumină a minții, umbră a fricii”)

I. Introducere: Despre tăcere și rostirea în veacul cuvintelor goale

  • Evocarea importanței temei în contextul contemporan (exces de vorbărie, absența reflecției).
  • Menționarea lui Dimitrie Cantemir ca inițiator al unei meditații filosofice timpurii despre tăcere în cultura românească.

II. „Din fântâna tăcerii, cuvântul înțelepciunii au izvorât” – Cantemir și elogiul cumpătării

  • Comentariu asupra fragmentului în care Lupul tace și așteaptă – simbol al prudenței, al maturității în rostire.
  • Interpretarea sentinței: „Cine tace mult, mult gândește...”
  • Paralele cu Solon („Primul pas spre înțelepciune este tăcerea...”) și Balzac („Tăcerea intră cu nouă părți din zece în înțelepciune”).

III. Tăcerea și absența cuvântului – între neștiință și teamă

  • Analiză a celeilalte „sentinții” cantemiriene: tăcerea nu e întotdeauna semn de înțelepciune; uneori e ignoranță ori lipsă de mijloace expresive.
  • Corelare cu Orwell („Cine nu poate vorbi, nu poate gândi”) și Platon („Neștiința este sămânța fricii”).
  • Reflecție despre educație și sărăcia de limbaj ca formă de subjugare a gândirii.

IV. Tăcerea ca rezistență sau lașitate? Etica vorbirii în fața nedreptății

  • Trecere de la tăcerea meditativă la tăcerea vinovată: tăcerea care face posibilă tirania (Ella Wheeler Wilcox, Voltaire).
  • Distincție între tăcerea celui înțelept și tăcerea celui care consimte în tăcere la rău.
  • Legături cu cultura românească – exemple din istorie și literatură (eventual: Iorga despre tăcerea elitei, poate Goga sau Radu Gyr despre cuvântul ca armă morală).

V. Tăcerea – formă a disprețului sau a profunzimii?

  • Rezonanțe paradoxale: Shaw („cea mai perfectă exprimare a disprețului”) vs. Syrus („mi-am regretat vorbele, nu tăcerile”).
  • Analiza funcției estetice a tăcerii în literatură: cum tăcerea poate amplifica sensul (ex: Blaga și „tăcerea metafizică”; Cioran – „A vorbi înseamnă a strica tăcerea”; Sadoveanu – liniștea pădurii ca personaj).
  • Posibile reflecții despre tăcerea din „Moromeții” – înțelepciunea țăranului care tace când alții se risipesc în vorbe.

VI. Concluzie: Tăcerea ca virtute activă

  • Recapitulare a ideii că tăcerea nu e o absență, ci o prezență aleasă.
  • Reinserarea ideii cantemiriene: tăcerea ca început al înțelepciunii, dar și ca exercițiu de discernământ moral.
  • Îndemn final: „Tăcerea nu e fuga de lume, ci calea către rostire deplină.”

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Tăcerea – lumină a minții, umbră a fricii

I. Despre tăcere și rostirea în veacul cuvintelor goale

Trăim într-un timp în care cuvintele curg necontenit, dar gândirea se risipește. Se vorbește mult, cu gravitate mimată, despre tot și despre nimic, într-o goană care pare să caute mai degrabă zgomotul decât adevărul. Tăcerea, odinioară semn al înțelepciunii și al stăpânirii de sine, pare astăzi suspectă: e confundată cu absența, cu resemnarea sau, mai grav, cu complicitatea. Însă marile tradiții de gândire, din Orient până în Occident, ne-au învățat altceva: că tăcerea poate fi o formă de prezență deplină, un spațiu interior în care cuvântul încă nerostit își cântă sensul adânc.

În această linie se înscrie și reflecția lui Dimitrie Cantemir, cărturar moldovean cu formare europeană și suflet bizantin. În Istoria ieroglifică, această alegorie plină de înțelepciune morală și subtilități filosofice, tăcerea este tratată nu ca o simplă absență a vorbirii, ci ca o virtute a spiritului cumpănit. Pentru Cantemir, tăcerea e începutul înțelepciunii, dar și o probă a discernământului – nu oricine tace cu rost, după cum nu oricine vorbește cu noimă. Între cele două capcane – tăcerea celui ce nu știe și vorbăria celui ce nu gândește – cărturarul ne îndeamnă să alegem cumpătarea. A tăcea nu înseamnă a fugi de cuvânt, ci a-l pregăti în adâncul ființei, ca o apă subterană care doar la vreme potrivită urcă spre lumină.

Cantemir se află astfel alături de marii înțelepți ai lumii, care au înțeles că adevărul nu ține de cantitatea cuvintelor, ci de momentul și măsura lor. Într-un secol al fastului și al retoricii, în care cuvintele erau adesea monedă de schimb și unealtă de putere, el avea curajul să prețuiască tăcerea ca izvor de limpezire a minții și ca loc tainic al învățăturii. Tocmai de aceea, reflecțiile sale despre tăcere rămân actuale, poate mai actuale astăzi decât oricând.

>>>>>>>>>>>>>> 

„Din fântâna tăcerii...” – Cantemir și elogiul cumpătării

II. Adevărul nu urlă: vine încet, din adânc

Cuvintele lui Cantemir – „din fântâna tăcerii cuvântul înțelepciunii au izvorât” – nu sunt doar o metaforă aleasă, ci o sentință de viață. În lumea simbolurilor pe care o construiește în Istoria ieroglifică, unde animalele întruchipează viciile și virtuțile omului, tăcerea apare ca o formă de noblețe spirituală. Lupul, înțeleptul alegoriei, se reține de la vorbire, nu din slăbiciune, ci din respect pentru rostul cuvântului. Această rezervă îl diferențiază de Corb, simbolul vanității vocale, care „de da ori și de trii ori crăncăind”, se mulțumește cu zgomotul propriei voci.

Cantemir ne avertizează astfel asupra unei confuzii periculoase, tot mai frecvente în vremurile sale și, cu siguranță, și în ale noastre: confundarea rostirii cu gândirea, a vorbirii cu adevărul. În fond, ceea ce numim „tăcere” are mai multe chipuri. Uneori e o formă a neștiinței („lipsa cuvintelor trebuitoare”), alteori e o strategie a fricii sau a vicleniei. Dar, în forma sa nobilă, tăcerea este fecundă: din ea se naște gândul, iar din gând se încheagă rostirea cumpănită.

Cantemir recunoaște raritatea acestei virtuți: „învățătura tăcerii undeva macară în lume a să profesui nu audzim.” Într-o lume în care școlile învață mai degrabă arta vorbirii – adesea goală – decât pe aceea a tăcerii fertile, înțelepciunea se retrage în tăcere, așteptând vremea ei. Ca și Solon, care spunea că primul pas spre înțelepciune este tăcerea, Cantemir valorifică această artă pierdută, neglijată de învățătura oficială și de moravurile epocii.

Nu e întâmplător că această idee răsună și în vorbele lui Publilius Syrus – „Mi-am regretat adesea discursurile, dar niciodată tăcerile” – ori în observația aspră și ironică a lui Abraham Lincoln: „E mai bine să taci și să fii luat de prost decât să vorbești și să confirmi că ești.” Cantemir însă nu cultivă tăcerea cinică sau resemnată, ci una reflexivă, plină de putere interioară. A tăcea nu înseamnă a renunța la cuvânt, ci a-l amâna până când e demn de rostit.

În cultura română, această înțelepciune a tăcerii se regăsește și în formele ei populare, în zicala „vorba lungă, sărăcia omului”, dar și în portretul țăranului cumpătat, care vorbește puțin, dar spune mult. Personajele sadoveniene, de pildă, știu că tăcerea are greutate și că vorba nu trebuie risipită. La fel, în poezia lui Blaga, tăcerea devine spațiul misterului, al adâncimii sufletului, al lumii „născute dintr-o tăcere”.

Cantemir anticipează toate aceste figuri culturale: pentru el, tăcerea e locul unde spiritul se limpezește, unde cuvântul se zămislește și unde înțelepciunea își face sălaș. Cine tace mult, mult gândește – și poate tocmai de aceea, vorba înțeleaptă, rară și grea, ajunge mai curând la adevăr decât pălăvrăgeala zgomotoasă.

>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Iată partea a treia:


„Din fântâna tăcerii...” – Cantemir și elogiul cumpătării

III. Tăcerea vinovată și cuvântul curajos

Dacă înțelepciunea își trage seva din tăcerea cumpănită, Cantemir nu ignoră reversul ei întunecat: tăcerea vinovată. Într-un alt fragment din Istoria ieroglifică, el avertizează că „mai rea ieste [tăcerea] când purcede din lipsa și neștiința cuvintelor trebuitoare.” Tăcerea devine astfel nu doar neputință, ci și formă de lașitate, de alienare, de complicitate cu ignoranța. E tăcerea care nu naște gând, ci îl sugrumă din fașă.

Această idee se regăsește și în avertismentul lui Ella Wheeler Wilcox: „Tăcerea devine un păcat atunci când trebuie protestat. Întreaga tăcere a oamenilor face posibilă tirania.” În acest sens, tăcerea nu mai e semn de înțelepciune, ci de trădare. Tăcerea care îngăduie nedreptatea, care se așterne peste crime, peste abuzuri, peste manipulări, nu e decât frica transformată în slăbiciune morală. Voltaire o denunța limpede: „Tirania începe acolo unde gândirea se stinge și frica pune stăpânire pe cuvânt.”

Cantemir nu susține o tăcere generalizată, pasivă, ci o tăcere care pregătește rostirea dreaptă, matură. Din acest punct de vedere, cărturarul moldovean se apropie de spiritul critic al iluminismului, fără a-i împărtăși radicalismul. El crede în rostul cuvântului, dar numai atunci când acesta izvorăște din înțelepciune, nu din vanitate ori turburare.

Și totuși, el înțelege că uneori trebuie vorbit. Tăcerea nu este o virtute în sine, ci doar atunci când servește gândirii și adevărului. Când adevărul cere glas, tăcerea devine păcat. Aici putem aduce în discuție reflecția lui George Orwell: „Cine nu poate vorbi, nu poate gândi.” Cuvântul nu e doar instrument al comunicării, ci expresie a libertății interioare.

În cultura română, ideea aceasta a fost rostită cu gravitate în epoci de opresiune: în versurile lui Radu Gyr, în predicile mărturisitoare ale lui Bartolomeu Anania, în scrierile lui Nicolae Steinhardt. Tăcerea nu a fost întotdeauna posibilă, dar nici rostirea nu a fost liberă. În acest context, înțelepciunea s-a transformat adesea în formă de martiriu.

Cantemir, cu ochiul său dublu – de om al timpurilor medievale și de spirit premodern –, intuise toate aceste fațete ale tăcerii. El nu absolutizează nici cuvântul, nici tăcerea, ci le supune unui discernământ moral. Tocmai de aceea sentința sa rămâne vie: „Că cine tace mult, mult gândește, și cine mult gândește, mai de multe ori ce-i mai cuvios nemerește.” În acest „nemerit” al cuviinței se află cheia discernământului: nu orice vorbire e bună, nu orice tăcere e rea. Cuvios e ceea ce vine din minte limpede și suflet drept.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

„O, fericita tăcere!” – o cultură care uită să asculte

IV. Tăcerea ca formă de profunzime într-o lume a zgomotului

În exclamarea sa – „O, fericita tăcere!” – Cantemir nu înalță o simplă exclamație retorică, ci o sentință plină de nostalgie și neliniște. E o fericire rară, aproape pierdută, căci lumea, chiar și cea a secolului al XVII-lea, începe să uite să tacă, să asculte, să mediteze. Iar cultura prezentului, care a transformat vorbirea în flux necontenit, parcă a pierdut nu doar tăcerea, ci și înțelesul ei.

Într-o epocă în care rețelele sociale impun opinii nefiltrate și reacții instantanee, tăcerea a devenit suspectă. A tăcea este interpretat drept slăbiciune, ignoranță sau vină. Dar Cantemir știa, cum știa și Solon, că „primul pas spre înțelepciune este tăcerea.” Ea este spațiul necesar în care gândul se așază, se limpezește și se pregătește pentru rostire. Tăcerea nu este pauză, ci mijloc de creație; nu este absență, ci lucrare tainică a minții și inimii.

Balzac spunea că „Tăcerea intră cu nouă părți din zece în înțelepciune.” Această proporție nu e întâmplătoare – e un avertisment. Ne aflăm într-o cultură care trăiește din reacție și uită contemplația. Într-o lume care urlă, înțelepciunea șoptește – iar uneori, pur și simplu tace.

În cultura română, această tăcere a avut forme nobile: tăcerea monahului din Filocalie, tăcerea filosofului de tip blagian, tăcerea tragică a unor personaje sadoveniene care aleg să nu spună tot, ci doar ce trebuie. Tăcerea era semn al gravității, al tainei, al demnității. În „Țara de dincolo de negură”, în liniștea Muntelui Rarău, în răgazul unui miez de noapte rural, tăcerea nu era lipsă de cuvânt, ci preaplinul lui.

Cantemir pare să prevadă, cu amărăciune, dispariția acestei tăceri: „Învățătura tăcerii undeva macară în lume a să profesui nu audzim.” Nu doar că nu mai știm să tăcem, dar nici nu mai știm să învățăm din tăcere. O lume care nu mai învață tăcerea este o lume care și-a pierdut centrul.

Din această perspectivă, eseul lui Cantemir devine o pledoarie pentru o cultură a interiorității, o cultură a reflecției lente, a rostirii cumpănite. Într-o vreme care confundă zgomotul cu viața și opinia cu adevărul, a tăcea înseamnă a rezista. A tăcea – cu gând limpede și inimă dreaptă – devine act de noblețe și de fidelitate față de cuvântul adevărat.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

V. Cuvântul care vine din tăcere

În final, tăcerea nu este o absență a rostirii, ci o alegere a rostirii potrivite. Dimitrie Cantemir, prin Lupul său contemplativ, recunoaște că „cine tace mult, mult gândește, și cine mult gândește, mai de multe ori ce-i mai cuvios nemerește.” În acest adagiu moral, se ascunde o întreagă antropologie a înțeleptului: omul care tace nu fuge de lume, ci o înțelege; nu se retrage din cauza neștiinței, ci pentru a da cuvântului valoarea ce i se cuvine.

Această lecție rămâne vitală. Într-o epocă a claxonului, a talk-show-ului, a isteriei și a sloganului, tăcerea a devenit o raritate și, tocmai de aceea, o forță. Nu întâmplător, cei mai mari profeți ai lumii nu au fost vorbăreți, ci cumpătați. Rostirea adevărată, asemenea unui arc, se încarcă în liniște. Cuvântul ce izvorăște din tăcere nu e un sunet oarecare, ci o judecată a minții și o alegere a inimii.

Cantemir a înțeles că înțelepciunea nu stă în cuvântul rostit cu grabă, ci în acela născut din cumpănă. În gândirea sa, ca și în a marilor moraliști și filosofi, se distinge această idee: cuvântul poate zidi doar dacă vine dintr-o tăcere lăuntrică, echilibrată, morală. De aceea, poate, adevărații înțelepți nu vorbesc mereu, dar când o fac, ne învață mai mult decât o mie de voci stridente.

Să-i ascultăm. Și, mai ales, să tăcem uneori, nu ca să lipsim, ci ca să fim mai prezenți. Nu ca să fugim de lume, ci ca s-o înțelegem. Nu ca să fim absenți, ci ca să fim mai adevărați.

O, fericita tăcere! Tu nu ești tăgăduirea cuvântului, ci începutul lui.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

 

 

Variantă venită prin aranjarea matereialului

Tăcerea care zidește. Dimitrie Cantemir și filosofia rostirii cumpătate

I. Preludiu tăcut

În vremuri când vorbele curg torențial, iar zgomotul opiniilor acoperă adesea glasul rațiunii, chemarea la tăcere poate părea o excentricitate. Și totuși, din adâncul veacurilor, un cărturar moldovean, Dimitrie Cantemir, ne întinde o măsură uitată: aceea a cumpătării în cuvânt. În Istoria ieroglifică, alegorie morală și politică deopotrivă, Lupul — alter ego-ul autorului — tace mai mult decât vorbește, și nu din slăbiciune, ci din înțelepciune. Acolo unde Corbul croncăne de zece ori, Lupul dăruiește tăcerii partea cea mai mare a vremii.

Într-o frază memorabilă, Cantemir sintetizează ethosul său sapiențial: „din fântâna tăcerii cuvântul înțelepciunii au izvorât.” Tăcerea nu e gol, nu e pauză, ci preaplin de sens: un rezervor al gândirii, o esență a reflecției, o lecție de etică înainte de a fi una de retorică. Iar în această pledoarie pentru tăcere se regăsește un spirit care, deși crescut între tomuri bizantine și orientale, comunică în chip uimitor cu marile tradiții ale filosofiei universale.

II. Tăcerea ca semn al înțelepciunii

În cultura veche, tăcerea nu este niciodată lipsă, ci prezență subtilă. La Cantemir, ea este un exercițiu de autocontrol și o disciplină a spiritului. Cuvintele „Că cine tace mult, mult gândește” rezumă nu doar o observație psihologică, ci și o întreagă antropologie sapiențială. Omul este înzestrat cu grai, dar și cu minte; iar între cele două, puntea trebuie să fie discernământul.

Lupul tace pentru că își cunoaște gândul, iar gândul, la rândul său, își așteaptă clipa. Tăcerea nu înseamnă fugă de lume, ci cunoaștere profundă a rosturilor ei. În antichitatea greacă, Solon afirma: „Primul pas spre înțelepciune este tăcerea, al doilea este ascultarea...”. La Confucius, tăcerea e condiția iluminării. La Cantemir, tăcerea devine un habitat moral, în care omul nu doar evită greșeala, ci zămislește rostirea adevărată.

Prin urmare, tăcerea nu e o absență, ci o prezență încordată. Într-o lume unde vorba este adesea golită de sens, Cantemir propune o pedagogie inversă: nu mai vorbi până nu înveți să taci. Căci din tăcere, spune el, izvorăște „cuvântul înțelepciunii”.

III. Când tăcerea devine lașitate

Dar Cantemir nu idealizează unilateral tăcerea. În altă parte din Istoria ieroglifică, el avertizează că există o tăcere rea, cea „din lipsa și neștiința cuvintelor trebuitoare”. Tăcerea neștiutorului nu e semn de înțelepciune, ci de întunecare. Ea nu zidește, ci blochează, nu se încarcă de sens, ci de gol.

Aici se întâlnește cu avertismentele moderne ale lui Orwell („Cine nu poate vorbi, nu poate gândi”) sau ale lui Ella Wheeler Wilcox, care spunea: „Tăcerea devine un păcat atunci când trebuie protestat.”

Tăcerea poate fi și complicitate, frică, nepăsare. Istoria ne-a arătat cum regimurile tiranice au prosperat nu doar prin cruzimea celor puternici, ci și prin tăcerea celor mulți. A tăcea la momentul răului nu e înțelepciune, ci lașitate. Așadar, Cantemir lasă să transpară o tensiune esențială: între tăcerea fertilă și tăcerea vinovată. Totul depinde de motivul și de momentul tăcerii.

IV. Cuvântul potrivit la timpul potrivit

Una dintre cele mai prețioase observații cantemiriene este legată de alegerea momentului: „Înțelepțește a tăcea și vremea voroavii puține și grele prea la puțini videm.” Așadar, nu doar tăcerea e rară, ci și cuvântul așezat, greu, spus la vremea lui.

Cantemir exprimă o știință a rostirii cumpătate, care se regăsește și în observațiile unor autori precum Balzac („Tăcerea intră cu nouă părți din zece în înțelepciune.”) sau Lincoln („E mai bine să taci și să fii luat de prost decât să vorbești și să confirmi că ești.”). Într-o lume grăbită, rostirea cumpătată devine act de noblețe spirituală.

Rostirea adevărată este rară, grea și limpede. Ea se opune verbiajului, sloganului, improvizației. Cuvântul trebuie să aibă o greutate care vine nu din tonul ridicat, ci din tăcerea care l-a precedat. A vorbi după ce ai tăcut este un act de echilibru și răspundere.

V. Cuvântul care vine din tăcere

În final, tăcerea nu este o absență a rostirii, ci o alegere a rostirii potrivite. Dimitrie Cantemir, prin Lupul său contemplativ, recunoaște că „cine tace mult, mult gândește, și cine mult gândește, mai de multe ori ce-i mai cuvios nemerește.” În acest adagiu moral, se ascunde o întreagă antropologie a înțeleptului: omul care tace nu fuge de lume, ci o înțelege; nu se retrage din cauza neștiinței, ci pentru a da cuvântului valoarea ce i se cuvine.

Această lecție rămâne vitală. Într-o epocă a claxonului, a talk-show-ului, a isteriei și a sloganului, tăcerea a devenit o raritate și, tocmai de aceea, o forță. Nu întâmplător, cei mai mari profeți ai lumii nu au fost vorbăreți, ci cumpătați. Rostirea adevărată, asemenea unui arc, se încarcă în liniște. Cuvântul ce izvorăște din tăcere nu e un sunet oarecare, ci o judecată a minții și o alegere a inimii.

Cantemir a înțeles că înțelepciunea nu stă în cuvântul rostit cu grabă, ci în acela născut din cumpănă. În gândirea sa, ca și în a marilor moraliști și filosofi, se distinge această idee: cuvântul poate zidi doar dacă vine dintr-o tăcere lăuntrică, echilibrată, morală. De aceea, poate, adevărații înțelepți nu vorbesc mereu, dar când o fac, ne învață mai mult decât o mie de voci stridente.

Să-i ascultăm. Și, mai ales, să tăcem uneori, nu ca să lipsim, ci ca să fim mai prezenți. Nu ca să fugim de lume, ci ca s-o înțelegem. Nu ca să fim absenți, ci ca să fim mai adevărați.

O, fericita tăcere! Tu nu ești tăgăduirea cuvântului, ci începutul lui.


 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu